PDA

View Full Version : Gitaarpedaaltjes, batterij -> ja / nee



Urretje
25 juni 2010, 14:28
Ok. Effe simpel.

Ik ben wat gitaarpedaaltjes aan het bouwen en nu vroeg ik me het volgende af..

Moeten gitaarpedaaltjes op een batterij kunnen werken of maakt het niet uit zolang er maar een adapter aan kan?

tommus42
25 juni 2010, 14:38
Ja, moet wel op batterijen kunnen, handig als je een los pedaaltje eens ergens heen mee neemt!

G.G.
25 juni 2010, 14:48
Ja, moet wel op batterijen kunnen, handig als je een los pedaaltje eens ergens heen mee neemt!

Voor die gevallen heb ik een kort snoertje met een batterijaansluiting en een 9v jack. Wat mij betreft hoeft er als er geen ruimte is voor een batterij geen batterij in. Wel netjes om er dan een dergelijk snoertje bij te geven als het voor iemand anders is.

guitarkid
25 juni 2010, 14:53
Ja, moet wel op batterijen kunnen, handig als je een los pedaaltje eens ergens heen mee neemt!

Nee, hoeven niet op batterijen te kunnen, zolang er maar een adaptor aan kan...
Kortom, 't is maar net wat je wilt.
Tommus42 heeft natuurlijk een punt, maar 't is geen must. Ik heb een booster die niet door een batterij gevoed kan worden, maar die zit toch in een pedalboard. En mocht ik 'm toch een keer los willen gebruiken, dan maar met adapter, no problem. Ik heb een speciale combi-kabel van 4 meter gemaakt met signaal en een 9V-lijn van de versterker naar het pedaal. Werkt perfect in voorkomende gevallen en ligt net zo snel als een enkele kabel en is net zo degelijk!
't Is een zgn. phonorete-kabel van Proel, als ik me niet vergis. Zelf even jacks solderen en een 9V stekkertje aan de ene kant en de adaptor aan de ander kant.

@G.G. ook slim!

Gr. C.

FruscianteFan
25 juni 2010, 15:17
Ik vind het wel fijn dat mijn stemapparaat ook op batterijen werkt, want die wil ik nog wel eens los gebruiken. Verder vind ik batterijen overbodig...

Maar goed, hangt er helemaal van af wat de eigenaar wil.

tommus42
25 juni 2010, 15:38
Voor die gevallen heb ik een kort snoertje met een batterijaansluiting en een 9v jack. Wat mij betreft hoeft er als er geen ruimte is voor een batterij geen batterij in. Wel netjes om er dan een dergelijk snoertje bij te geven als het voor iemand anders is.

Dat is idd wel een leuke oplossing.

EuroCinema
25 juni 2010, 15:52
Ik speel met een wah, een tuner en heel soms een derde pedaaltje. Dus dan is het wel zo prettig om er gewoon batterijtjes in te hebben. Geen gedoe met stroom voorop het podium (sowieso hebben veel zalen alles behalve een paar goeie heavy duty stekkerdozen), geen storing, en ook niet van die kwetsbare daisychainkabeltjes los op het podium. Dus ik zeg: doen!

FruscianteFan
25 juni 2010, 16:33
Ik speel met een wah, een tuner en heel soms een derde pedaaltje. Dus dan is het wel zo prettig om er gewoon batterijtjes in te hebben. Geen gedoe met stroom voorop het podium (sowieso hebben veel zalen alles behalve een paar goeie heavy duty stekkerdozen), geen storing, en ook niet van die kwetsbare daisychainkabeltjes los op het podium. Dus ik zeg: doen!
Dan is het zeker handig. Voor mijzelf is het over het algemeen minder noodzakelijk, want 9 van de 10 keer gaat de stekker van mijn versterker in de stekkerdoos op mijn pedalenplank, die op zijn beurt in een verlengsnoer gaat. Dus als ik optreed, genereer ik alleen maar 3 extra stopcontacten ;)

Liquid_Metal
25 juni 2010, 16:43
Ik speel ook eigenlijk altijd met adapter, maar het lijkt me toch wel handig als er een batterijtje aankan. Maar voor de mensen die dat echt willen zijn er ook stekkertjes. Alleen is dat niet praktisch als het aan de buitenkant zit. Ik zou het dus wel doen als het niet veel meer moeite kost.

guitarkid
25 juni 2010, 16:54
Geen gedoe met stroom voorop het podium (sowieso hebben veel zalen alles behalve een paar goeie heavy duty stekkerdozen),

Zo'n heavy duty stekkerdoos neem ik dus sowieso zelf altijd mee!

Gr. C.

Urretje
26 juni 2010, 12:28
Okay mensen, bedankt voor de antwoorden, het is me duidelijk, ca 35 % wil wel een batterij mogelijkheid..

Misschien ga ik een groter kastje gebruiken voor de vervolg pedalen, en anders inderdaad een snoertje bijleveren zodat de batterij extern kan.

Bedankt! :hippie:

Mitch
26 juni 2010, 12:32
Je ontwerp baseren op een paar meningen, da's nog eens strak marktonderzoek :seriousf:
Wat ben je trouwens van plan te maken?

Nielsje
26 juni 2010, 12:37
Een powersupply :D

Urretje
26 juni 2010, 13:45
Een uitgebreid distortionpedaal, deze heb ik reeds gemaakt, maar er is weinig ruimte voor een batterij, vandaar..

http://www.dutchpedals.com/fotos/tmk/TMK-MoreKnobsEdition-1.jpg

http://www.dutchpedals.com/fotos/tmk/TMK-MoreKnobsEdition-2.jpg

http://www.dutchpedals.com/fotos/tmk/TMKs_opbroedplank.jpg

Heynis
26 juni 2010, 13:54
Waarom vind ik de naam nou zo passend bij dat ding :P .

Maar doe mij maar een adapter hoor, stekkerdoos neem ik zelf wel mee.

tommus42
26 juni 2010, 14:05
Sjonge, sjonge, wat een ding zeg, mooi hoor!

Mitch
26 juni 2010, 14:06
Wat doe je nog hier? Ga als de sodemieter naar TheGearPage en de Effecten sectie aldaar, laat je door een NL gebruiker introduceren, maak wachttijden en een hoge aanschafprijs en ik garandeer je dat je de nieuwe hype van de maand bent!

showband
26 juni 2010, 20:27
als een pedaal niet minimaal 5 uur probleemloos op batterijen kan werken hoeft voor mij de mogelijkheid er niet in te zitten.

Maar juist pedaaltjes zijn dingen die je bij een groepenpresentatie of sessie even voor een half uurtje tussen je gitaar en de amp wil zetten zonder gedoe. Dan is het ontbreken van batterijvoeding wel major $%^&

Ook is een avondje op batterijen soms de quick en dirty oplossing om brommetjes en andere storingen even te verminderen.
bv in de studio of bij een aggregaat.

Dirk_Hendrik
26 juni 2010, 23:38
als een pedaal niet minimaal 5 uur probleemloos op batterijen kan werken hoeft voor mij de mogelijkheid er niet in te zitten.

Maar juist pedaaltjes zijn dingen die je bij een groepenpresentatie of sessie even voor een half uurtje tussen je gitaar en de amp wil zetten zonder gedoe. Dan is het ontbreken van batterijvoeding wel major $%^&

Ook is een avondje op batterijen soms de quick en dirty oplossing om brommetjes en andere storingen even te verminderen.
bv in de studio of bij een aggregaat.

+1
Het is niet aan de smaak of de mening van de pedalenbouwer om te bepalen of een batterij wel of niet "nodig" is. Kan het? Doe het dan. Ruimte is geen excuus. Ga maar herontwerpen tot het wel past. Rare spannings/stroomvereisten wel. Bij sommige zaken wordt batterijvoeding zottigheid.

Een uitgebreid distortionpedaal, deze heb ik reeds gemaakt, maar er is weinig ruimte voor een batterij, vandaar..

http://www.dutchpedals.com/fotos/tmk/TMK-MoreKnobsEdition-1.jpg

Behuizing een kwart slag draaien en je zet met gemak 5 knoppen naast elkaar. Schakelaar naar links/rechts en je hebt een zee van ruimte naast die schakelaar om die batterij weg te stouwen.

Verder kijkend,
Ik weet niet welke knop je er bij hebt ge-DIY-ed maar als ik kijk naar de basis heb je plek voor 4 batterijen parallel.
http://gaussmarkov.net/wordpress/circuits/tmk/

schizo910
26 juni 2010, 23:45
Verder heeft dit pedaal true bypass, een adapter aansluiting die de batterij bypassed wanneer deze aangesloten wordt, en als je het pedaal ontkoppelt schakelt de TMK zich uit zodat je batterij niet leegloopt.

Batterij??

Mitch
27 juni 2010, 11:07
Dicht op verzoek.