PDA

View Full Version : Twijfel over nieuwe versterker..Hiwatt hi-gain 50?



Fender83
25 juni 2010, 14:05
Hoi GN'ers, even jullie mening peilen...

Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker.
Genre rock (ACDC, Thin Lizzy), britse voicing, 2 kanaals, ongeveer 600-1200 euro.

Begonnen met een Marshall MG50DFX ooit, was ik snel klaar mee :)
Toen een Orange Tiny Terror overgenomen, geweldige scheur maar beperkte versterker verder. Ook in bandverband kwam ie net te kort.

Afgelopen tijd heb ik best wat versterkers getest, zoals Orange Rocker 30 en AD30, Egnater rebel 30 en renegade (niet erg brits maar wel tof),en nog wat marshalls en H&K ter vergelijking.
Nu kwam gister een verkoper ineens aanzetten met een 2ehands Hiwatt Hi Gain 50 2x12 combo voor 999. Deze was van Engelse makelaardij, wat volgens hem echt verschilt met de standaard Chinese versie.
Ik moet zeggen dat ik het echt een geweldig ding vond. Enorm brede en diepe sound, mede door de 2x12 open back. Dit was precies de sound wat ik zocht. Zelfs de AD30 klonk minder uitgesproken in mijn oren.
De Egnater Renegade vond ik ook tof; begonnen met de 1x12 die aardig klonk. Vervolgens de 2x12 geprobeerd, en die klonk veel beter. Maar is wel weer 1400 euro...
Nu is er een behoorlijk nadeel aan de Hiwatt: hij is retezwaar! :) en hij staat al een paar jaar bij hun in de winkel..
In diezelfde winkel stond ook een Hiwatt stack (Higain 50 top met Hiwatt 4x10 cabinet), ook voor 999. Deze klonk echter heel anders: beetje metal achtige droge sound, totaal niet wat ik zocht.

Wat ik nu overweeg: het gewicht van de combo voor lief te nemen, sound is immers geweldig.
Of een top te gaan combineren met een beter cabinet. De top los is 799 dacht ik..en hopen dat ik de sound krijg zoals de combo.

Weet iemand of de Engelse en Chinese versies echt zo verschillen? En waarom die stack zo anders klonk? Ervaringen met deze combo of top?
Of wellicht nog goede alternatieven weet voor de top?

BvD!


Edit: ik heb het over de SER versie van de Higain combo en top.

tommus42
25 juni 2010, 14:13
Misschien kun je de top proberen over de speakers van het combo?
Ik zou voor de top gaan als die net zo goed klinkt als de versterker in het combo, veel praktischer, vaak kun je wel een kast gebruiken die ergens aanwezig is.
Wat betreft engels of chinees, weet ik niet, misschien minder betrouwbaar.

zjanke
25 juni 2010, 14:22
4X10 heeft minder mid dan een 12 inch. Kwestie van smaak en voor jou blijkbaar niet zo lekker.
losse top+cab sjouwt wat makkelijker en is een optie, kun je ook nog wat experimenteren met cabs. Een lichte 50 watt buizenbak is er niet en als het geluid je bevalt dan zou dat voor mij ondergeschikt zijn. Lichter misschien wel, maar of je 30 of 35 kg moet sjouwen maakt echt niet zo gek veel uit.

Fender83
25 juni 2010, 14:29
Uitproberen van de top icm wat cabinets is idd de volgende logische stap :)

Suggesties? Hiwatt heeft geen 2x12 cabinets zo te zien. Wellicht dat ik een Orange probeer..

zjanke
25 juni 2010, 14:47
Top kopen en kijken of je een aantal cab's kunt proberen (marktplaats, vrienden/kennissen) en dan beslissen wat voor jou het lekkerste klinkt en die cab erbij kopen. Misschien wel een 1x12 ;)

Niels Verkaik
25 juni 2010, 15:49
Wat ik heb gehoord over Hiwatt:
De orginele bouwer heeft zijn naam niet beschermd, waardoor Chinese fabrikanten nu kopieen uitbrengen met precies hetzelfde logo en look, maar dus totaal niet verbonden zijn aan het Orginele hiwatt, dit heet daarom nu Fryette volgens mij...
Kan iemand dit valideren?<-onzin

bass blom
25 juni 2010, 15:52
Wat ik heb gehoord over Hiwatt:
De orginele bouwer heeft zijn naam niet beschermd, waardoor Chinese fabrikanten nu kopieen uitbrengen met precies hetzelfde logo en look, maar dus totaal niet verbonden zijn aan het Orginele hiwatt, dit heet daarom nu Fryette volgens mij...
Kan iemand dit valideren?

dat is toch het verhaal van VHT?

Niels Verkaik
25 juni 2010, 15:53
mmm kan heel goed, waarschijnlijk haal ik het dan allemaal door elkaar, nevermind!

stikel
25 juni 2010, 17:47
Hoi GN'ers, even jullie mening peilen...

Afgelopen tijd heb ik best wat versterkers getest, zoals Orange Rocker 30 en AD30, Egnater rebel 30 en renegade (niet erg brits maar wel tof),en nog wat marshalls en H&K ter vergelijking.
Nu kwam gister een verkoper ineens aanzetten met een 2ehands Hiwatt Hi Gain 50 2x12 combo voor 999. Deze was van Engelse makelaardij, wat volgens hem echt verschilt met de standaard Chinese versie.
Ik moet zeggen dat ik het echt een geweldig ding vond. Enorm brede en diepe sound, mede door de 2x12 open back. Dit was precies de sound wat ik zocht.
Nu is er een behoorlijk nadeel aan de Hiwatt: hij is retezwaar! :) en hij staat al een paar jaar bij hun in de winkel..
In diezelfde winkel stond ook een Hiwatt stack (Higain 50 top met Hiwatt 4x10 cabinet), ook voor 999. Deze klonk echter heel anders: beetje metal achtige droge sound, totaal niet wat ik zocht.

Wat ik nu overweeg: het gewicht van de combo voor lief te nemen, sound is immers geweldig.
Of een top te gaan combineren met een beter cabinet. De top los is 799 dacht ik..en hopen dat ik de sound krijg zoals de combo.

Weet iemand of de Engelse en Chinese versies echt zo verschillen? En waarom die stack zo anders klonk? Ervaringen met deze combo of top?
Of wellicht nog goede alternatieven weet voor de top?

BvD!


Edit: ik heb het over de SER versie van de Higain combo en top.

Daarom was hij zo zwaar als euh ...een huis.
Heb zelf waarschijnlijk een Chinese versie gehad. Die kostte nieuw destijds 999,-. Was niet mijn ding (mede omdat hij direct al storingen gaf) alhoewel ze er fantastisch degelijk uit zien en mijn idool ook Hiwatt speelt (op de podia tenminste, wat er in studio's gebruikt wordt weet je niet). Wil je een betere Hiwatt moet je m.i de custom 20 nemen, stond (in Almere) links naast de door jouw genoemde stack.

Groet Jan

GretschGuy
26 juni 2010, 11:15
De Britse Hiwatt re-issues en Hi Gain amps van enkele jaren geleden zijn inderdaad heel goed. De oorspronkelijke Hiwatt's waren allemaal erg clean (t.o.v. Marshall), dus je zou kunnen zeggen dat de sound van de Higain versies niet 'vintage-correct' is. Doet er verder niet toe. Als 'ie in jouw oren perfect klinkt, dan is 'ie perfect voor jou.

Afgezien van dat gewicht, natuurlijk. Helaas 'n onvermijdelijk gevolg van de compromisloze 'degelijkheid über alles' filosofie, die Hiwatt kenmerkte. De constructie en soort + dikte van het hout van speaker behuizingen hebben enorme invloed op de uiteindelijke sound. Reken er dus niet op dat je 'n veel lichtere 2x12" kast zal vinden die hetzelfde klinkt als die Hiwatt combo.

Als je wel de Hiwatt sound wil maar iets minder gewicht, kan je nog op zoek naar 'n 1x12" combo van Hiwatt (UK) of Harry Joyce. Maar die kom je ook niet elke dag tegen.

kidrock
26 juni 2010, 12:26
Wat ik nu overweeg: het gewicht van de combo voor lief te nemen, sound is immers geweldig.
Of een top te gaan combineren met een beter cabinet. De top los is 799 dacht ik..en hopen dat ik de sound krijg zoals de combo.

Het ligt er een beetje aan... treed je veel op? Kun je de versterker in de oefenruimte laten staan? Kun je rekenen op hulp tijdens het sjouwen? Een paar extra sessies bij de sport school zou ook helpen ;)
Ik ga al wat langer mee en heb al alles al gehad en na de nodige rugklachten door het sjouwen van zware combo's en tops in en uit auto's, trappen op en af, ga ik nu alleen voor het lichtere spul. Ik heb nu 2 lichte tops (Hook R40 en een custom build) en een 2x12 kast die ik in de oefenruimte kan laten staan en bij optredens heb ik gelukkig hulp. Maar goed... wie ben ik ;)

Fender83
26 juni 2010, 17:53
Bedankt voor de reacties!

Ondanks t weer vandaag :cooler: weer de hele dag getest en een hoop overwogen...
De Hiwatt Custom 20 is eigenlijk net boven budget; maar heb vandaag echt nog van alles getest, van een AD30 head tot de Rebel 30.

Ik oefen 1x per week met een bandje, maar treden nog niet op. In de huidige oefenruimte kan ik hem niet laten staan. Dus er moet wel eea gesjouwd worden :(

De 'degelijkheid boven alles' constructie blijkt echter echt wel een geweldige sound te geven, want ik heb gewoon geen betere versterker voor mij kunnen vinden in de prijsklasse. Orange 2x12 cab + ad30 head of een Egnater Rebel 30 head, de egnater Renegade 212...klonken ook allemaal geweldig op hun manier, maar als je dan de Higain in plugt, verbleken ze gewoon zowat. Echt bizar! Hij heeft een erg brede en diepe sound zeg maar, echt retegoed!
Dus naast een extra abo op de sportschool, heb ik hem meegenomen! :)
In het kader van 't geluid tov makkelijker mee te nemen, kies ik toch voor t geluid. En daarnaast kwam ik met een los cab + head paar honderd duurder uit dan nu...ook niet onbelangrijk!

Zal nog wel een topic plaatsen met wat pics voor de liefhebber! ;)

Fender83
26 juni 2010, 17:58
Het ligt er een beetje aan... treed je veel op? Kun je de versterker in de oefenruimte laten staan? Kun je rekenen op hulp tijdens het sjouwen? Een paar extra sessies bij de sport school zou ook helpen ;)
Ik ga al wat langer mee en heb al alles al gehad en na de nodige rugklachten door het sjouwen van zware combo's en tops in en uit auto's, trappen op en af, ga ik nu alleen voor het lichtere spul. Ik heb nu 2 lichte tops (Hook R40 en een custom build) en een 2x12 kast die ik in de oefenruimte kan laten staan en bij optredens heb ik gelukkig hulp. Maar goed... wie ben ik ;)

En uiteindelijk dus een setup gevonden die qua geluid even goed is?
Of toch concessies moeten doen?

kidrock
26 juni 2010, 18:58
En uiteindelijk dus een setup gevonden die qua geluid even goed is?
Of toch concessies moeten doen?

Ik kan gelukkig zeggen dat ik geen concessies heb gedaan, behalve dan.... wat dieper in de buidel tasten :(

Maar goed, na jaren wel concessies te hebben gedaan, was ik wel toe aan een stukje kwaliteit en dan mag het ook wel wat kosten ;)

Succes met je aankoop. Zo te horen ga je daar heel wat plezier aan beleven! :rockon: