PDA

View Full Version : n00b vraagje



Don Capo
25 juni 2010, 12:38
Dag techneuten,

Ik heb hier op mijn werk liggen:

1 x shure PG81-XLR microfoon
1 x Behringer Tube ultragain mic100
1 x Stage Line DI-Box DIB-100

Nou heb ik de ballen verstand van recording, maar deze dingen zitten nieuw in de doos en ik mag ze zo meenemen.

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik hier mee kan? Wat is bijvoorbeeld een DIbox? Ik ben echt een complete nitwit, maar zou dit mooi spul zijn om mijn akoestische gitaar mee op te nemen?

Terminus
25 juni 2010, 18:26
Die Shure is een microfoon, obviously. Je hebt wel phantom power of een batterij nodig, Google anders Phantom Power.
De Behringer is een voorversterker, die maakt van microfoonsignaal lijnsignaal. Het is een erg goedkope en of hij een beetje klinkt is ook maar de vraag. Gelukkig heeft hij wel phantom power, wat de Shure nodig heeft.
De DI-Box is een DI-Box, dat kan je Googlen.

paulusdeBKB
28 juni 2010, 08:09
Wat ze daar hebben liggen is geen complete oplossing voor recording. Trouwens: met een postcount van >10.000 had ik verwacht dat je hier wel iets van zou weten? Misschien een beetje minder ouwehoeren in offtopic en wat meer serieus inlezen? :ok:

guhlenn
29 juni 2010, 10:21
Dag techneuten,

Ik heb hier op mijn werk liggen:

1 x shure PG81-XLR microfoon
1 x Behringer Tube ultragain mic100
1 x Stage Line DI-Box DIB-100

Nou heb ik de ballen verstand van recording, maar deze dingen zitten nieuw in de doos en ik mag ze zo meenemen.

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik hier mee kan? Wat is bijvoorbeeld een DIbox? Ik ben echt een complete nitwit, maar zou dit mooi spul zijn om mijn akoestische gitaar mee op te nemen?

Shure in de behringer in de line input van je pc et voila, opnemen!

Don Capo
30 juni 2010, 09:51
Thanks voor de info mannen!


Trouwens: met een postcount van >10.000 had ik verwacht dat je hier wel iets van zou weten? Misschien een beetje minder ouwehoeren in offtopic en wat meer serieus inlezen? :ok:

:D

Ik heb serieus misschien twee keer in mijn leven een electrische gitaar vast gehouden en alle opnames die ik ooit gemaakt heb zijn met mijn fototoestel of telefoon gemaakt. Ik heb nooit echt interesse gehad in recording.

Het geluid dat uit een flamenco gitaar komt is het enige wat ik nodig heb! :hippie:

guhlenn
30 juni 2010, 10:05
Het geluid dat uit een flamenco gitaar komt is het enige wat ik nodig heb! :hippie:

You lucky bastard! Dit materiaal gaat geen recht doen aan je gitaar trouwens gok ik, het blijft een teleurstelling. Maar wle een stuk beter dan een camera microfoon!

Roman
30 juni 2010, 11:19
removed message

jannest
30 juni 2010, 14:59
Shure in de behringer in de line input van je pc et voila, opnemen!
zou toch mic 100 er nog tussen zetten

mic direct in line in imho niet werken
en de pre amp van soundcard suks zowiezo

dus mic naar mic 100 naar line in pc

Wiellem
30 juni 2010, 15:02
zou toch mic 100 er nog tussen zetten

Dat is de behringer volgens moi dus klopt het.

jannest
30 juni 2010, 15:10
Dat is de behringer volgens moi dus klopt het.


ur right mijn excusses

btw

niet vergeten
de phantoom voeding aan te zetten op de mic 100

harrie-beton
30 juni 2010, 17:43
De ultragain is een pre amp en maakt van de microfoon een lijn signaal.
Als je een kabel hebt van de ultragain naar je pc (jack naar mini jack) kun je mono je spaanse gitaar opnemen. Dat klinkt best aardig.

Aansluitschema:

mic - xlr kabel - pre amp - line in op pc.

Don Capo
30 juni 2010, 18:08
De ultragain is een pre amp en maakt van de microfoon een lijn signaal.
Als je een kabel hebt van de ultragain naar je pc (jack naar mini jack) kun je mono je spaanse gitaar opnemen. Dat klinkt best aardig.

Aansluitschema:

mic - xlr kabel - pre amp - line in op pc.

Heel duidelijk! Thanks, hier zat ik eigenlijk op te wachten. Die hele DI Box zou ik dus achterwege kunnen laten?

Nog een vraagje, ik heb die xlr kabel, alleen geen kabel tussen de pre amp en de pc, waar koop ik die? Gewoon bij de elektro zaak? En als ik dit alles in mijn computer stop, moet ik dan ook nog software installeren?

Mijn nederige excuses voor mijn, voor jullie waarschijnlijk, verschrikkelijk domme vragen...

bert k
30 juni 2010, 18:49
Nee, de DI heb je niet nodig, ja dat snoer kan je bij een electrozaak kopen. Ook gewoon bij de muziekwinkel, het is een heel gebruikelijke aansluiting voor muzikanten.

Don Capo
30 juni 2010, 19:20
ok, thanks. wil iemand die DI Box hebben? gratissssss

bert k
30 juni 2010, 19:30
Ja hoor, ik zit helemaal zonder DI's. Zou ik best blij mee zijn.

jannest
30 juni 2010, 21:32
je heb nog software nodig om op te nemen
deze is gratis

http://audacity.sourceforge.net/

volgens mij wel ok

Don Capo
1 juli 2010, 13:43
Ja hoor, ik zit helemaal zonder DI's. Zou ik best blij mee zijn.

Mooi, ik neem hem voor je mee op de eerstvolgende meeting, of je laat even weten wanneer je een keer in A'dam bent kan je hem ophalen.