PDA

View Full Version : Eerste gitaar verkopen voor een nieuwe?



deftone82
25 juni 2010, 11:52
Ik val maar direct met de deur in huis: wat is de richtprijs voor een tweedehands mexicaanse stratocaster type dit:

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/21947/Fender-Standard-Stratocaster-Brown-Sunburst-Rosewood.jpg

Het was mijn eerste gitaar en ik heb hem lang niet willen verkopen OMDAT het mijn eerste gitaar was. Maar ondertussen speel ik er al bijna 3 jaar niet meer op, sinds ik een gibson SG heb. Tegenover de SG klinkt de strat dan gewoon plat, klein, pielig.
Dus overweeg ik om hem toch te verkopen en ofwel een Explorer (ESP of Epiphone voor meer metal te gaan) of een les paul (epiphone, gewoon mooi met hopelijk mooi geluid) te kopen.

Wat denken jullie? Ga ik er spijt van krijgen of niet? En spaar ik best door voor een 'echte' gibson explorer of les paul of niet? Tis niet dat ik een nieuwe gitaar nodig heb, t'is meer van 'tijd voor eens iets nieuws'. Eigenlijk gewoon een decadent Westers luxeprobleem dus!

lindstrom
25 juni 2010, 11:59
niet doen, eerste gitaar is heilig, ga je spijt van krijgen.

rpl
25 juni 2010, 12:11
Ik had een paar maanden terug hetzelfde 'dilemma', ik had naast mijn tele een Fender 40th anniversary Stratocaster en speelde hier (bijna) eigenlijk nooit op en ik heb m toch maar verkocht. Ik heb er een Les Paul voor terug gekocht (and no regrets about mine Strat) 8-)

Kim Wilson
25 juni 2010, 12:24
niet doen, eerste gitaar is heilig, ga je spijt van krijgen.
Onzin. Als je een gitaar kunt kopen die beter bij je past, en dat zou ten koste moeten gaan van je eerste gitaar, dan is dat maar zo. Het gaat erom dat je een gitaar hebt waar je op speelt. Een gitaar werkloos in de koffer laten liggen omdat het je eerste is, is gewoon zonde.

Mijn eerste gitaar was een Epiphone Les Paul. Ik heb hem destijds verkocht om er een Strat van te bekostigen, en ik heb nog geen moment spijt gehad.

JeroenP
25 juni 2010, 12:29
Inderdaad, bewaar je eerste plectrum als je daar waarde aan hecht. Gitaren zijn net te veel waard om "gewoon" te houden.

mikeyaxeman
25 juni 2010, 12:42
Een Pickup upgrade zou ook wonderen kunnen doen.
Ik heb CS 69's in m'n Squier geflikkerd en die klinken behoorlijk beefy voor sc's en blijven toch dat karakter behouden en je zou natuurlijk nog een Humbucker in de brug kunnen zetten voor metal.
Je hebt wel diversiteit zowieso met een SG en een Stratje in je collectie.

TimS
25 juni 2010, 12:54
Ik zou het niet doen, als je nog eens een andere soort muziek wilt spelen kan die strat zomaar ineens veel beter klinken dan de SG.

Je kan ook doen wat ik heb gedaan, heel erg dikke snaren er op zetten en gebruiken als oefengitaar.

Shave
25 juni 2010, 12:59
Ik heb dat gevoel ook jaren gehad.
Al mn gitaren waren heilig en stonden voor een bepaalde periode in mijn muzikale "carriere".
Nadat ik verleden jaar een flink stuk kleiner ben gaan wonen, heb ik dat principe toch maar overboord geflikkerd en op 4 gitaren na alles verkocht. (Bo~el Kim, Mayones Setius, n semi acoustische Yamaha, en n cheapo spaans gitaartje voor bij (of op) het kampvuur.
Heb er nog geen spijt van gehad.

Grtz

geert1976
25 juni 2010, 13:04
Ik zou het niet doen, als je nog eens een andere soort muziek wilt spelen kan die strat zomaar ineens veel beter klinken dan de SG.

Je kan ook doen wat ik heb gedaan, heel erg dikke snaren er op zetten en gebruiken als oefengitaar.

Daar zit wel wat in, tussen al mijn Gibson geweld staat ook een Japanse Contemparory Strat, soms heb je simpelweg een strat nodig voor een bepaalde sound.

Mijn Bo-El en Chris Larking zijn trouwens ook een tikkie anders:ok:

deftone82
25 juni 2010, 14:13
Hm, veel meningen! (waarvoor dank!)

Hem houden als oefengitaar lijkt me wat knullig aangezien ik nu ook alleen maar 'oefen' met mijn SG. Dus die reden is voor mij eigenlijk geen reden.

Hem houden omdat ik misschien ooit een andere stijl ga spelen, is dan wel weer een goede reden...

Er andere pups insteken heb ik ook ooit overwogen, maar dan ga ik waarschijnlijk pups kopen die samen duurder zijn dan de huidige waarde van de gitaar...

munkie
25 juni 2010, 14:50
Heb er nog geen spijt van gehad.


Ik heb nog steeds spijt van bijna iedere gitaar die ik ooit verkocht had :cheerup: Ze hadden allemaal wel wat. En er zijn genoeg gitaren die ik lang geleden heb verkocht die ik niet meer kan betalen.

Back on topic. Kijk even op MP. 300 a 350 afhankelijk van uitvoering en conditie. Ik zou hem houden, het Strat geluid komt zoveel voor, je moet eigenlijk wel minimaal 1 Strat hebben :punk:

deftone82
25 juni 2010, 15:35
het Strat geluid komt zoveel voor, je moet eigenlijk wel minimaal 1 Strat hebben :punk:

Dammit, ik was half blij dat ik een nieuwe ging kopen!

...oh wacht, maar dat gaat nu ook en dan heb ik er drie :cheerup:

maar dan ff over die Epiphone of ESP's...zijn die gezien de prijs goed of klinken ze naast een 'echte' Gibson SG echt ruk?

broeder6x6
25 juni 2010, 16:09
Dammit, ik was half blij dat ik een nieuwe ging kopen!

...oh wacht, maar dat gaat nu ook en dan heb ik er drie :cheerup:

maar dan ff over die Epiphone of ESP's...zijn die gezien de prijs goed of klinken ze naast een 'echte' Gibson SG echt ruk?

valt wel mee, ze worden goedkoper geassembleerd: in china/japan en met goedkopere onderdelen, als je er een wilt kopen moet je 'm echt GOED testen.....:punk::B

Midwolda
25 juni 2010, 21:24
Ik zit al jaren te wachten tot mijn eerste gitaar weer op Marktplaats voorbij komt... :makeup:

B-stone
25 juni 2010, 22:09
ik heb mijn 1e gitaar gewoon verkocht, simpelweg omdat het geluid een stuk minder was dan een andere gitaar die ik ging kopen en ik het geld wel kon gebruiken. toen ik begon met gitaar spelen wilde ik ook graag een explorer (ik luisterde eigenlijk alleen maar metallica enzo: metal!!:blast:) ik ben toen eigenlijk onbewust me muziek stijl gaan veranderen omdat als je goed metal wilt kunnen spelen moet je bv ook wat blues licks kunnen spelen (blues is de basis van rock)ik ben dus blues dinge gaan oefene. daardoor ben ik ook steeds meer mildere rock gaan luisteren en uiteindelijk zelfs (nu) speel ik bijna alleen maar clean. ik heb nu een KASUGA les paul (vroeger tokai; in de jaren 70 DE concurent van gibson; lang verhaal). maar me les paul klinkt echt GEWELDIG zelf beter als (sommige) gibson les paul studio's en traditionals.
een gibson explorer klink ook goed en ziet er heel vet uit hoor maar ik denk dat je meer aan een bv. epiphone met emg's hebt (bv de prohecy ofzo :P)
daar kun je tenminste ook nog wat mee als ook joun muziek stijl gaat veranderen. (het MEER clean spelen neemt natuurlijk niet weg dat ik nooit meer metal speel of luister; op een les paul gaat het namelijk allemaal; maar dan is weer de vraag licht een les paul neit te dicht bij een sg voor jou?

ik wil alleen effe zeggen dat ik heel erg opzoek ben naar een oude fender strat gewoon omdat een les paul heb en ik wil gewoon heel wat anders zodat ik zeg maar alle vormen van muziek uit me versterker kan halen :P

mijn advies: houd je strat, als je naar het verschil in prijs kijkt tussen een usa en een mexican dan heb je (VOLGENS MIJ EN ANDERE) tegenwoordig meer gitaar voor dat geld dan dat je een usa koopt. ik weet dat ik dit laatste niet had moeten zeggen op een forum waar veel usa strat fans zitten :P

nog een laatste ding: ''vroeger was ik altijd gibson en nu eigenlijk meer fender :P

succes met je beslissing, en excuus voor me lange verhaal :soinnocent:

guitarkid
25 juni 2010, 23:20
Heel simpel. Als je je het kunt permiteren: houden!
Zo niet, verkopen en de gitaar kopen die je wel wilt!
Voor wat het waard is: ik had graag een paar gitaren nu nog wel gehad. Het waren niet eens zo zeer bijzondere, maar wel belangrijk voor een bepaalde periode. Maar ik had toen nog niet de financiële middelen, helaas.
Aan de andere kant: ik mis ze misschien vooral omdat ik ze niet meer heb, als je begrijpt wat ik bedoel. Dit is wel heel erg Cruijff...... :seriousf:
Ik bedoel dus, als ik ze nu nog had keek ik er waarschijnlijk amper naar om!
Maar Joni Mitchell zong het al:

Don't it always seem to go
That you don't know what you've got
till it's gone

Gr. C.

Luca P
25 juni 2010, 23:32
....klinkt de strat dan gewoon plat, klein, pielig....


That's right!
Daarom heb ik die van mij ook weggedaan. Nooit spijt van gehad.
Wel van de Ibanez AM50 die ik ooit had....
:(
Mijn eerste gitaar heb ik nog, een Kingston acoustische. Klinkt als een fietspomp, maar hier begon het allemaal mee.
Dus bedenk goed wat je met je Strat doet.
En het staat wel leuk een kamer vol gitaren...

Orbis
26 juni 2010, 00:37
Gewoon verkopen. Sinds ik mijn tweede gitaar heb gekocht (Fender Tele) is mijn eerste gitaar (Squier Strat) niet meer uit zijn gigbag gekomen, en die situatie is al twee jaar zo. De enige reden dat ik hem nog heb, is dat het verkopen me waarschijnlijk meer moeite gaat kosten dan ik er aan geld voor terug zal krijgen.

TimS
26 juni 2010, 00:43
Gewoon verkopen. Sinds ik mijn tweede gitaar heb gekocht (Fender Tele) is mijn eerste gitaar (Squier Strat) niet meer uit zijn gigbag gekomen, en die situatie is al twee jaar zo. De enige reden dat ik hem nog heb, is dat het verkopen me waarschijnlijk meer moeite gaat kosten dan ik er aan geld voor terug zal krijgen.

Had ik ook, maar na een tijd er niets mee doen gebruik ik nu m'n Squier meer dan m'n Fender.

DGB
26 juni 2010, 01:06
niet verkopen eerste gitaar is heilig hang hem aan de muur en spaar door voor een mooie gibson les paul (maar dat is mijn mening):hippie:

Nocki
29 juni 2010, 08:46
nieuwe pu's kan zeker wat doen.
Ik heb een mim stratje waar nu lollar sc's in zitten en in de brug een suhr DSV+ humbuckestje.
Erg leuk gitaartje geworden maar idd is de verhouding wel foetsie... :)
Maar je strat houden als je toch geen strat speelt heeft geen nut.
Zelf ben ik een echte gibson speler en komt er gewoon minder uit mn handen met een strat... de reden dat ik er toch een heb is dat ie gewoon heel goed klinkt bij sommige nummers en ik een backupje wilde hebben met een tremelo.

Een eerste gitaar is net als een eerste vriendinnetje. Die houdt je toch ook niet? :)

macwilliams
29 juni 2010, 08:49
Een eerste gitaar is net als een eerste vriendinnetje. Die houdt je toch ook niet? :)

*zoekt de sleutel van de kelder*

guitarkid
29 juni 2010, 09:30
Een eerste gitaar is net als een eerste vriendinnetje. Die houdt je toch ook niet? :)

Ik heb al mijn vriendinnen nog!
Ze weten het alleen niet van elkaar! ;)

Gr. C.


*zoekt de sleutel van de kelder*

:seriousf: :seriousf: :seriousf:

smullie
29 juni 2010, 09:40
Een eerste gitaar is net als een eerste vriendinnetje. Die houdt je toch ook niet? :)

Maar als je ze niet echt weg MOET doen, dan lijkt het me wel fijn om daar, al was het maar uit nostalgie en zonder dat je er nieuwe liedjes op moet schrijven, af en toe nog eens aan te zitten...
Gelukkig kunnen gitaren niet jaloers worden...

lindstrom
29 juni 2010, 09:42
Inderdaad, bewaar je eerste plectrum als je daar waarde aan hecht..

Mijn eerste plectrum heeft voor mij nooit waarde gehad, ben dat ding al eeuwen geleden kwijtgeraakt..
De enige vorm van waarde daaraan was dat ik hem van mijn ouwe heer gekregen heb.

Was trouwens een bruine Fender Medium plectrum.
Mijn eerste gitaar was een The Animal van de wehkamp, echt een baggerplank maar ik was er toen erg blij mee..

joelvereycken
2 september 2010, 23:35
Ik zat inderdaad ooit ook met dat probleem. Maar ik heb hem uiteindelijk verkocht en ik heb er geen spijt van gehad. Ten eerste maak je er iemand anders blij mee, terwijl je hem zelf niet meer gebruikt. En ten tweede kun je het geld goed gebruiken voor het voortzetten van de hobby ;)

nickofzo
3 september 2010, 00:15
mijn eerste gitaar hangt ondersteboven aan het plafond... kwam van de kijkshop.. was er zo blij mee.. dat ik er zelfs mee door het huis rende.. en op de eerste dag al de tuner eruit sloeg doordat de gitaar tegen de muur kwam, wel gelijk kunnen fixen..
og dat leuke ding heb ik veel lol mee gehad..

het is dat ie niet meer dan 2 tientjes opleverd.. anders had ik em misschien verkocht

HUESSEN
3 september 2010, 00:22
Ik heb mijn eerste gitaar( een soort model Fender Jaguar) helemaal aan gort geslagen op een betonnen vloer.Was ook niet echt makkelijk overigens...... Taaie plank.