PDA

View Full Version : EH Micro POG, maar wel een probleem



Liquid_Metal
24 juni 2010, 21:20
In mijn zoektocht naar het Shimmer effect van The Edge (zie het rack-forum) en toevallig bij de muziekwinkel om mijn G-Major met een Lexicon MX300 te vergelijken heb ik vandaag een EHX Micro POG aangeschaft. Ik heb sinds een week of wat nogal gas voor dat ding en toevallig hebben ze deze week bij Nederland Muziek meerdere EHX pedalen gekregen. Dus heb ik de Micro POG uitgeprobeerd en ik was zwaar onder de indruk! :D
Ik heb 'm nog niet superveel uit kunnen testen maar het klinkt erg gaaf. Eindelijk een octaver die mij ligt :).

Maar er is een probleem. Ik gebruik twee preamps, namelijk een ENGL E530 en een Groove Tubes Trio. Als ik de POG pregain heb klinkt alles prima. Maar als ik 'm postgain zet krijgt de Trio een enorme volumeboost. En ook als ik het pedaal bypass. In een normale setup is dat misschien niet zo'n probleem, maar met twee preamps geeft dat dus een volumeverschil waar niet mee te werken valt. Wie weet wat er aan de hand is?! Ik weet zeker dat het dit is want ik heb de signaal keten getest met en zonder de POG, meerdere malen.
Mijn eerste idee was dat de POG een buffer heeft en de Trio daar iets mee doet (dat de E530 niet doet).

O pregain aansluiten is dus een optie. Maar eigenlijk niet een oplossing van het probleem, ik weet nog niet waar ik 'm wil hebben. Maar postgain is logischer.

Rutger Molenberghs
24 juni 2010, 21:58
Volgens de handleiding die op de EHX website staat, heeft de Micro POG inderaad een buffer. Als je bij de omschrijving van de 'dry output' kijkt, dan zie je daar 'this 1/4” jack outputs a buffered version of the input signal' staan.

Liquid_Metal
24 juni 2010, 22:22
Ja precies. Maar die dry output gebruik ik dus niet, ik ga met de wet output verder.

Rutger Molenberghs
25 juni 2010, 09:06
Als die buffer op de dry output effect heeft, dan vermoed ik dat dat ook bij de wet output het geval gaat zijn.

Nielsje
25 juni 2010, 09:09
In mijn zoektocht naar het Shimmer effect van The Edge (zie het rack-forum) en toevallig bij de muziekwinkel om mijn G-Major met een Lexicon MX300 te vergelijken heb ik vandaag een EHX Micro POG aangeschaft. Ik heb sinds een week of wat nogal gas voor dat ding en toevallig hebben ze deze week bij Nederland Muziek meerdere EHX pedalen gekregen. Dus heb ik de Micro POG uitgeprobeerd en ik was zwaar onder de indruk! :D
Ik heb 'm nog niet superveel uit kunnen testen maar het klinkt erg gaaf. Eindelijk een octaver die mij ligt :).

Maar er is een probleem. Ik gebruik twee preamps, namelijk een ENGL E530 en een Groove Tubes Trio. Als ik de POG pregain heb klinkt alles prima. Maar als ik 'm postgain zet krijgt de Trio een enorme volumeboost. En ook als ik het pedaal bypass. In een normale setup is dat misschien niet zo'n probleem, maar met twee preamps geeft dat dus een volumeverschil waar niet mee te werken valt. Wie weet wat er aan de hand is?! Ik weet zeker dat het dit is want ik heb de signaal keten getest met en zonder de POG, meerdere malen.
Mijn eerste idee was dat de POG een buffer heeft en de Trio daar iets mee doet (dat de E530 niet doet).

O pregain aansluiten is dus een optie. Maar eigenlijk niet een oplossing van het probleem, ik weet nog niet waar ik 'm wil hebben. Maar postgain is logischer.

Juist, en als je alles aansluit zonder pedalen, heb je dan minder signaal, of ook het idee dat je met 'boost' speelt? In dat geval kan het nog wel eens liggen aan het éérste patchkabeltje...

@ D_H / Mitch: Hartelijk dank voor het wijzigen van de topictitel..

Liquid_Metal
25 juni 2010, 09:13
Juist, en als je alles aansluit zonder pedalen, heb je dan minder signaal, of ook het idee dat je met 'boost' speelt? In dat geval kan het nog wel eens liggen aan het éérste patchkabeltje...

Het klinkt inderdaad als een boost. Ik had het pedaal allereerst in een loop van mijn GCX zitten. Mijn gitaar gaat naar de GCX, door 3 pedaaltjes met een y-kabel naar de E530 en de Trio, in een vierde loop kies ik welk geluid verder gaat (input=Trio, return=E530) en daarna zit in de vijfde loop de POG. Wat ik ook heb geprobeerd is rechtstreeks in een preamp, dan naar de POG en dan verder. Daarbij bleek dat in de E530 het signaal zonder POG even hard was als met POG. Bij de Trio is het signaal met POG harder. En dat is met dezelfde kabels getest.


Juist, en als je alles aansluit zonder pedalen, heb je dan minder signaal, of ook het idee dat je met 'boost' speelt? In dat geval kan het nog wel eens liggen aan het éérste patchkabeltje...

@ D_H / Mitch: Hartelijk dank voor het wijzigen van de topictitel..

Mag je geen HNPD aanmaken?

Nielsje
25 juni 2010, 09:28
Vond jij je topictitel wel lekker weglezen dan?
Nee toch? :)

Liquid_Metal
25 juni 2010, 17:55
Ik heb de test nog iets uitgebreid:
Al mijn pedalen eens achter de preamp gezet om te kijken wat er een boost geeft. Nou: niets dus! Alleen de POG geeft een boost.
Ook de POG eens op een andere versterker (Peavey Backstage Plus) gezet en daar geeft ie ook geen boost. De boost komt dus alleen voor als ik de POG achter de Trio plaats. In mijn vakgebied noemen we dat een interactie (geen los effect, maar samen wel) en soms is dat gewenst, maar hier dus absoluut niet!

Dirk_Hendrik
25 juni 2010, 18:33
Mag je geen HNPD aanmaken?

My pleasure voor het aanpassen. Ga ik in het vervolg met al die HC/TGP wannabe onzinafkortingen doen. Een topic heeft een goeie, begrijpelijke, topictitel. HNEHPOGD o.i.d. mag voor jou dan heel leuk, grappig en hip zijn, voor een ander is het dat niet. Die moet gaan zitten peinzen wat dit nou weer eens moet betekenen.

Daarnaast voegt het niets toe aan de titel :soinnocent:

Liquid_Metal
25 juni 2010, 19:58
My pleasure voor het aanpassen. Ga ik in het vervolg met al die HC/TGP wannabe onzinafkortingen doen. Een topic heeft een goeie, begrijpelijke, topictitel. HNEHPOGD o.i.d. mag voor jou dan heel leuk, grappig en hip zijn, voor een ander is het dat niet. Die moet gaan zitten peinzen wat dit nou weer eens moet betekenen.

Daarnaast voegt het niets toe aan de titel :soinnocent:

Het maakt de boel korter ;). Ik vond het eerlijk gezegd niet eens zo heel cryptisch, aangezien 'HNPD' in dit subforum toch wel bekend zou moeten zijn. Ik ben het wel met je eens dat een titel duidelijk moet maken waar het topic over gaat. Nu doet het dat zeker :P.

Ontopic: jij hebt vast wel een logische verklaring voor het feit dat mijn pedaal icm de Trio zo gek doet.

Sinner
25 juni 2010, 22:26
Geen oplossing voor je volume boost probleem, maar wel een suggestie voor de shimmer:

Je hebt eigenlijk iets nodig dat niet 1 octaaf boven je noot geeft, zoals de micropog, maar 2, zoals de pog(2).

De pog 2 werkt goed omdat je de attack(tijd) van het wet signaal kunt regelen.

Wat ook goed werkt is de Line6 verbzilla. Die heeft de octo instelling en die geeft een gepitchte galm. Zelf kom ik hiermee het dichtst in de buurt van de 'shimmer'

Neemt niet weg dat de micropog een vet pedaal is ...

lauke_101
25 juni 2010, 22:55
Trackt zo'n POG je noten niet veel beter als hij pregain staat? Lijkt me dat hij anders wat in de war zou kunnen raken van de harmonischen die nogal eruit springen na de distortion.

Oh en zo'n Line6 Verbzilla: ik gas er ook al een tijdje op, juist om die octo setting. Klinkt heerlijk hemels en post-rock achtig.

Liquid_Metal
25 juni 2010, 23:31
Geen oplossing voor je volume boost probleem, maar wel een suggestie voor de shimmer:

Je hebt eigenlijk iets nodig dat niet 1 octaaf boven je noot geeft, zoals de micropog, maar 2, zoals de pog(2).

De pog 2 werkt goed omdat je de attack(tijd) van het wet signaal kunt regelen.

Wat ook goed werkt is de Line6 verbzilla. Die heeft de octo instelling en die geeft een gepitchte galm. Zelf kom ik hiermee het dichtst in de buurt van de 'shimmer'

Neemt niet weg dat de micropog een vet pedaal is ...

Heb de POG 2 ook getest en die klonk ook zeer vet. Maar ik had het idee dat 1 octaaf onder en 1 boven voor mij genoeg is. Voor mijn shimmer klinkt het ook overtuigend genoeg.


Trackt zo'n POG je noten niet veel beter als hij pregain staat? Lijkt me dat hij anders wat in de war zou kunnen raken van de harmonischen die nogal eruit springen na de distortion.

Oh en zo'n Line6 Verbzilla: ik gas er ook al een tijdje op, juist om die octo setting. Klinkt heerlijk hemels en post-rock achtig.

Mja misschien zet ik 'm ook nog wel pregain. Dan werkt het in ieder geval beter. Maar het wordt wel wat onduidelijker als 'ie pregain staat, omdat de levels dan vooral gain regelen en niet volume.

TimS
25 juni 2010, 23:44
Hoezo is pregain aansluiten geen optie? Je gebruikt toch een GCX?

Liquid_Metal
26 juni 2010, 11:14
Hoezo is pregain aansluiten geen optie? Je gebruikt toch een GCX?

Fysiek is het wel een optie, maar ik denk dat de sound met overdrive niet zo lekker is (ik heb het donderdag eventjes geprobeerd).