PDA

View Full Version : FretBuzz, verholpen, volgende probleem



SunnMustang
24 juni 2010, 20:07
Hallo,

Net 0.09 snaren erop, er zaten altijd altijd .11 op.
Nu geeft de E echter een vette buzz, verholpen door de actie zo op te schoeven tot ik het niet meer hoorde. Nu zit de lage E echter zo belachelijk hoog dat ik niet de andere op dezelfde hoogte kan zetten. Maar de E ook niet omlaag,

Enige adviezen?

geert1976
24 juni 2010, 20:19
Hallo,

Net 0.09 snaren erop, er zaten altijd altijd .11 op.
Nu geeft de E echter een vette buzz, verholpen door de actie zo op te schoeven tot ik het niet meer hoorde. Nu zit de lage E echter zo belachelijk hoog dat ik niet de andere op dezelfde hoogte kan zetten. Maar de E ook niet omlaag,

Enige adviezen?

Ja,

Halspen kwartslag losser, effe een uur laten rusten en dan weer een kwartslag losser zetten.

0.09 snaren zijn dunner en trekken minder aan de headstock, waardoor jouw hals bol is gaan staan ipv hol:ok:

G.G.
24 juni 2010, 21:24
Ik dacht hetzelfde als Geert, maar wat ik na iets beter lezen toch vreemd vind is dat het kennelijk alleen bij de lage E snaar gebeurd en dat het pas ophoud als de aktie echt extreem hoog is. Is je hals recht (als in : niet getordeerd)?

bass blom
24 juni 2010, 21:29
is ook een flinke overgang van 011 naar 009.
mijn nieuwste custom had waarschijnlijk ook kabels voor ik hem kocht.
er zat 012 op, ik zette er 010 op en ben er zeker een week a twee weken mee doende geweest om de bolling er uit te krijgen.
zoals geert zegt, kwartslag en dan ff wachten.
ik nam hem ook af en toe over de knie om hem wat te helpen :D

geert1976
24 juni 2010, 22:25
is ook een flinke overgang van 011 naar 009.
mijn nieuwste custom had waarschijnlijk ook kabels voor ik hem kocht.
er zat 012 op, ik zette er 010 op en ben er zeker een week a twee weken mee doende geweest om de bolling er uit te krijgen.
zoals geert zegt, kwartslag en dan ff wachten.
ik nam hem ook af en toe over de knie om hem wat te helpen :D

Dat over de knie leggen doe ik ook wel eens, maar een noob moet dat niet proberen, is meer een techniek voor ons oudjes:D

geert1976
24 juni 2010, 22:30
Ik dacht hetzelfde als Geert, maar wat ik na iets beter lezen toch vreemd vind is dat het kennelijk alleen bij de lage E snaar gebeurd en dat het pas ophoud als de aktie echt extreem hoog is. Is je hals recht (als in : niet getordeerd)?

oef dat hoop ik niet voor hem.

maar indien de buzz zich vooral voordoet tussen de 7e en 12e fret, hals te bol.

Misschien moet TS ook even de andere snaren aanslaan op de posities 5 t/12 en als ze daar buzzen hals echt te bol.

buzt de E snaar ook als je hem los aanslaat, als een hals erg bol staat wil het nog weleens gebeuren dat de snaren dusdanig laag komen te liggen dat met open aanslaan de buzz zich al voordoet op de eerste fret, omdat de inhammen van de topkam, waar de snaren inliggen lager komen te liggen dan de eerste fret en met gitaren met slechte plastic topkammetjes is de lage E vaak als eerste aan de beurt, omdat deze vaak het meest ingesleten is.

willy
24 juni 2010, 22:34
Waarom mogen alleen de oudjes d'r over de knie leggen alvorens haar te penetreren met hun truss-rod adjuster ??
Geef de jongeren ook hun kans !!

geert1976
24 juni 2010, 22:42
Waarom mogen alleen de oudjes d'r over de knie leggen alvorens haar te penetreren met hun truss-rod adjuster ??
Geef de jongeren ook hun kans !!

Dat bedoel ik dus "een knietje" geven doe je na de penetratie.
Het is nogal tricky om te doen, je kunt erg snel de fout in gaan en de hals compleet aan gort helpen.

toneblo
24 juni 2010, 22:51
... dunnere snaren is meer last van fretbuzz.
Grotere trillingscurve i.v.m. minder stijf over de lengte.