PDA

View Full Version : Hoe moet ik m'n effecten opstellen?



Markie!
24 juni 2010, 19:28
Beste mensen,

Heb de volgende pedaaltjes hier liggen:
- Elec. Har. Double Muff
- Danelectro Overdrive
- Korg Pitchblack
- Rocktron Overdrive

Wat is de beste volgorde deze aan te sluiten voor het beste geluidsresultaat? Er komt binnen korte terrmijn nog een tubescreamer (ter vervanging van de Rocktron) en een crybaby bij. Misschien kunnen jullie hier ook rekening mee houden!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Squier4ever
24 juni 2010, 19:39
Eerst de kabels, dan de pedaaltjes :D

Zonder grappen ik zou doen:

Gitaar --> Wah --> Tuner --> Muff --> OD1 -->OD2 --> amp

Zo kun je een od als boost voor je muff gebruiken, is leuk :D

Markie!
24 juni 2010, 23:20
Zie in andere topics staan dat met de tuner vooraan prefereert... Nu weet ik niet of dit hetzelfde is als jij bedoelt! Wat is het begin, de gitaar of de amp?

Nielsje
24 juni 2010, 23:25
De gitaar is het begin van je keten, en verder is er een aardige FAQ geschreven hiervoor. Even iets verder kijken dan je neus lang is :)

Markie!
24 juni 2010, 23:27
Had ik ook gedaan Nielsje, vandaar mijn opmerking over de tuner. Maar zoals gezegd wist ik niet zeker wat het begin was, vandaag m'n vraag... Lijkt me niets mis mee!

Nielsje
24 juni 2010, 23:30
Vaak staat een wah of tuner vooraan de keten. De wah, dat is smaak.
Vóór een wah staat wel eens een fuzz, omdat die een gebufferd signaal (van bijvoorbeeld een wah in bypass) niet lekker vindt. Maar, dat is een lang verhaal :-)

Gezien je pedalen zou ik gewoon de tuner eerst doen, dan de wah.

apekop
25 juni 2010, 00:49
Zie in andere topics staan dat met de tuner vooraan prefereert... Nu weet ik niet of dit hetzelfde is als jij bedoelt! Wat is het begin, de gitaar of de amp?

Ik heb juist vorige week van een gerenomeerde effecten guru gehoord dat ik de tuner beter helemaal achteraan kon zetten.

Dirk_Hendrik
25 juni 2010, 07:43
Als ie daar nou ook een verklaring bij had gedaan...

Liquid_Metal
25 juni 2010, 08:54
Ik heb juist vorige week van een gerenomeerde effecten guru gehoord dat ik de tuner beter helemaal achteraan kon zetten.

Lijkt me ook nogal sterk. Het maakt in feite geen flikker uit waar je tuner staat, maar je wil dat 'ie een accuraat signaal krijgt, want hij moet je signaal op toon krijgen. Als de tuner een signaal met phaser, wah, chorus, delay en noem het maar op binnenkrijgt: no way dat je daar mee kan stemmen!

Cageman
25 juni 2010, 09:03
Ik zou doen:

gitaar > tuner > OD1 > Wah > Muff > OD2 > amp

Dit omdat ik het geluid van een wah na een od ook vaak erg leuk vind klinken, dat geeft een wat meer spacey wah geluid, wat ook wat weg kan hebben van volume-pedaal (verschilt wss wel per wah). Verder maakt dit weinig verschil voor de rest van je settings, behalve dat er ook een OD voor je muff staat, maar om die te boosten gebruik je dan je OD2. Welke OD welke OD is, kun je zelf natuurlijk beluisteren, net als eigenlijk de opstelling zelf.

apekop
25 juni 2010, 09:03
Maar ik stem altijd met mijn effecten uit, dat is sowieso beter.
Hij had er wel een verklaring voor, maar die ben ik helaas weer vergeten, ik zal het hem nog eens vragen. In ieder geval staat hij op mijn bord nu als laatste.

Kim Wilson
25 juni 2010, 09:16
Het beste om je gitaar te stemmen is je halspickup selecteren en de toneknop dichtdraaien. Zo heb je minder harmonische boventonen of hoe heet dat, en kun je accurater stemmen. Waar de tuner in de keten staat, maakt op zich niet uit, als je al je effecten maar uit zet als je gaat stemmen. Misschien dat men daarom de tuner vooraan zet, omdat je dan niet eerst je hele rij pedalen uit hoeft te trappen. Voor het signaal is het op zich niet nodig.

UnDefined
25 juni 2010, 09:26
Het beste om je gitaar te stemmen is je halspickup selecteren en de toneknop dichtdraaien. Zo heb je minder harmonische boventonen of hoe heet dat, en kun je accurater stemmen. Waar de tuner in de keten staat, maakt op zich niet uit, als je al je effecten maar uit zet als je gaat stemmen. Misschien dat men daarom de tuner vooraan zet, omdat je dan niet eerst je hele rij pedalen uit hoeft te trappen. Voor het signaal is het op zich niet nodig.

Tyvm zal ik eens testen ;).

Nielsje
25 juni 2010, 09:30
Het beste om je gitaar te stemmen is je halspickup selecteren en de toneknop dichtdraaien. Zo heb je minder harmonische boventonen of hoe heet dat, en kun je accurater stemmen.

Is dat zo? Hoe werkt dat dan? Want die harmonische boventonen worden gewoon gegenereerd door de gitaar zelf en die 'verdwijnen' niet als je de toneknop dichtdraait. Boven zie ik verder niet wat het uit zou maken, want de boventonen zijn een 'veelvoud' van de aangeslagen snaar, en dus van eenzelfde toonhoogte.

Kim Wilson
25 juni 2010, 09:42
Nee, volgens de schrijver van het stukje wat ik gelezen heb zijn boventonen niet alleen volle octaven. Door de toneknop dicht te draaien zou je alle boventonen wegfilteren (hoge tonen draai je immers weg, en het bovenliggende octaaf hoor je dan ook minder goed) en alleen de zuivere noot overhouden. En het werkt iig wel bij mij, bij normaal stemmen wou het kastje nog wel eens verspringen van noot, maar met de toneknop dicht heb ik dat niet meer. Stemmen gaat een stuk makkelijker.

Dirk_Hendrik
25 juni 2010, 09:45
Is dat zo? Hoe werkt dat dan? Want die harmonische boventonen worden gewoon gegenereerd door de gitaar zelf en die 'verdwijnen' niet als je de toneknop dichtdraait. Boven zie ik verder niet wat het uit zou maken, want de boventonen zijn een 'veelvoud' van de aangeslagen snaar, en dus van eenzelfde toonhoogte.


Hier ga je ervanuit dat je grondtoon een zuivere sinus is en alle boventonen meervoeuden zijn van die grondtoon. Als dat het geval zou zijn zouden we meteen van de discussie LP vs strat afzijn. Ze klinken toch hetzelfde. Door die tone wat terug te trekken ga je meer richting die zuivere grondtoon zonder klankbepalende boventonen.

Nielsje
25 juni 2010, 09:50
Hm.. Maar, alsnog als het signaal niet 'zuiver' is, dan is de boventoon alsnog toch wel een zuiver meervoud dáárvan?

Kim Wilson
25 juni 2010, 10:10
Nee. Het heeft te maken met de breukverhouding van de snaar. Hier staat iig wat info hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische

Nielsje
25 juni 2010, 10:36
Wel dus, maar we begrijpen elkaar verkeerd :-)
Ik ga nu eerst even verder met m'n tentamenwerk, als ik eraan denk zal ik dit weekend even uitleggen wat ik nou bedoelde.

guitarkid
25 juni 2010, 11:01
Ik heb juist vorige week van een gerenomeerde effecten guru gehoord dat ik de tuner beter helemaal achteraan kon zetten.

Verrassend, want m.n de laatste twee zinnen van Kim zijn m.i. essentieel:


Het beste om je gitaar te stemmen is je halspickup selecteren en de toneknop dichtdraaien. Zo heb je minder harmonische boventonen of hoe heet dat, en kun je accurater stemmen. Waar de tuner in de keten staat, maakt op zich niet uit, als je al je effecten maar uit zet als je gaat stemmen. Misschien dat men daarom de tuner vooraan zet, omdat je dan niet eerst je hele rij pedalen uit hoeft te trappen. Voor het signaal is het op zich niet nodig.

Ik ga zeker deze methode (hals pu en tone dicht) proberen, Kim!

Gr. C.

bloodgulge2
25 juni 2010, 17:52
of je zet hem na je compressor of OD
Dat doe ik het liefst.
Meer sustain / volume => signaal gaat langer en stabieler door de tuner en je kan gemakkelijker stemmen

TimS
25 juni 2010, 23:54
Nee, volgens de schrijver van het stukje wat ik gelezen heb zijn boventonen niet alleen volle octaven. Door de toneknop dicht te draaien zou je alle boventonen wegfilteren (hoge tonen draai je immers weg, en het bovenliggende octaaf hoor je dan ook minder goed) en alleen de zuivere noot overhouden. En het werkt iig wel bij mij, bij normaal stemmen wou het kastje nog wel eens verspringen van noot, maar met de toneknop dicht heb ik dat niet meer. Stemmen gaat een stuk makkelijker.
Maar als zoiets simpels als een tone knop erg helpt kunnen ze dat toch ook in het stempedaal inbouwen?

Mitch
26 juni 2010, 00:07
Waarom dit topic er is ondanks de FAQ is me niet duidelijk, maar goed. De discussie die nu loopt is interessant genoeg om 't niet te sluiten.

Tuner achteraan zetten zal iemand doen die theorieën heeft over buffers maar laat praktische overwegingen buiten beschouwing. In een kleine setup kan het wel, maar waarom zou je. Tenzij je een pedaal vooraan hebt staan dat per se het originele signaal moet krijgen is het verreweg het handigst. Je hoeft geen enkel ingeschakeld pedaal uit te zetten als je wil stemmen.

Toonpot dicht, sja, het scheelt je en fractie van een seconde in 'denksnelheid' maar die ben je ook weer kwijt door het draaien aan je toonpot. Maar iedereen moet vooral doen wat -ie zelf prettig vindt. Het gaat er bij stemmen om dat je zgitaar zo zuiver mogelijk staat en dat je dat zo vlot mogelijk kan doen. That's all...

Markie!
26 juni 2010, 08:18
Inmiddels toch wat aanpassingen gedaan in m'n pedalen. Heb nu ook de kabels binnen dus kan ze eindelijk gaan aansluiten...

Deze pedalen dienen een plaatsje te krijgen tussen m'n plank en amp:

- Elec. Har. Double Muff
- Danelectro Overdrive
- Korg Pitchblack (tuner)
- Vox V845 Wah
- Behringer Vintage Phaser

Vijf pedalen dus die ik allen optimaal wil benutten. Ben dus ook op zoek naar de ideale setting. Wil de muff zo nu en dan psychedelisch laten klinken, moet ik dan phaser vóór de muff zetten?

Ik hoor het wel weer en bedank jullie dan ook voor jullie hulp!

Mitch
26 juni 2010, 08:55
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1900517&postcount=3
Ik geloof er geen bal van dat je 't al had doorgenomen, het antwoord op je vraag stáát er gewoon. Net als het feit dat om praktische redenen de tuner zo vooraan als mogelijk moet, dat staat al in de eerste post in de FAQ.