PDA

View Full Version : Hals p'up luider dan brug p'up



M@rtijnd
24 juni 2010, 14:01
Hey,

Toen ik een aantal dagen geleden mijn Epiphone Les Paul (Standard) weer eens ging gebruiken (ik oefen doorgaans met mijn akoestische gitaar), merkte ik tijdens het wisselen van pickup op dat er plots een groot verschil in volume tussen de twee pickups zit. Nou begrijp ik dat dat aan de hoogte van de humbucker kan liggen, maar daar heb ik de laatste maanden niets meer aan gedaan en het verschil lijkt me er te groot voor.
Het is, in principe, alsof de brug p'up opeens erg low output is geworden.
Zou dit probleem eventueel aan de bedrading kunnen liggen of aan de volume pots, misschien?

Bij voorbaat dank,

M

lindstrom
24 juni 2010, 14:05
waneer alle potmeters op 10 staan even testen, dan met schroevendraaier de brugpickup omhoogdraaien (richting de snaren) dus schoevendraaier met de klok mee draaien.

neck pickup zou je iets kunnen verlagen door de schroeven daarvan tegen de klok in te draaien (niet teveel natuurlijk)

Als dit niet helpt, even open maken die gitaar en de bedrading controleren of dat allemaal nog netjes zit zoals het hoort.

ps. ik heb nog wel een seymour duncan SH6 over met veel output, hint hint hint hint

Hiro
24 juni 2010, 15:27
IS het heel veel?
Ik heb laatst ook nieuwe pups in mn epihpone les paul gezet en mn neck pup was zelfs met distrortion vol open gewoon clean zo zacht stond ie.

Ik heb m 4 keer uit elkaar en in elkaar egzet het probleem bleef.
Naar een gitaar tech gebracht en precies hetzelfde, nou bleek dat in de fabriek aan de 3 weg switch 3 draden verkeerd om waren aangelsoten.
Misschien als dit hetzelfde probleem is zal dat de oplossing zijn.

M@rtijnd
24 juni 2010, 23:48
Nee, het vreemde is dat ik helemaal niets aan mijn gitaar heb veranderd. Het was een aantal dagen geleden plotseling, nadat ik 'm inplugde.

Ik denk persoonlijk toch dat de pot van de brug pickup kapot is.

M

heinz3110
25 juni 2010, 08:44
ach, of een rot contactje van je pickup schakelaar. Flink een aantal keren heen en weer bewegen, misschien dat het dan weer goed komt. Anders: andere schakelaar? Of een goede contactspray gebruiken.

Hiro
25 juni 2010, 08:59
ff open maken en kijken of er iets los zit en zonodig ff solderen.
En anders de pots ff doormeten, om te kijken of ze t nog doen en zonodig vervangen

M@rtijnd
28 juni 2010, 16:36
En anders de pots ff doormeten, om te kijken of ze t nog doen en zonodig vervangen

Hoe zou ik dat dan op de juiste manier moeten doen? Daar heb ik namelijk niet zo veel verstand van. :soinnocent:

M

Orpheo
28 juni 2010, 18:00
Pots doormeten? Wat voor zin heeft dat? De waarde van de pots zegt alleen way over de mate waarin het hoog afgeknipt word, als zijnde condensator.

Check de switch, de waarde van de pickups, en kom dan maar weer terug.