PDA

View Full Version : Juiste temperatuur voor gitaren



Johnnyverbruggen
24 juni 2010, 10:47
Wat is de juiste kamer temperatuur voor gitaren (als je ze gewoon aan de muur hangt of in een rack zet)?? Ik woon namelijk in een bovenhuis en in de winter is het hier erg koud. Als ik er dan niet ben gaat de kachel uit en schommelen de temperaturen enorm, vandaar dat ik in de winter alle gitaren in hun koffers bewaar. In de zomer staat de kachel natuurlijk uit maar op dagen als vandaag kan het hier flink warm zijn.... Is het wel verstandig om de gitaren aan de muur te hangen (gezien de hogere temperatuur)????

Rick trodat
24 juni 2010, 10:54
Temparatuurverschillen zijn het meest schadelijk voor gitaren. Maar het gaat toch vooral om de luchtvochtigheid. Kijk maar eens bij haar guitars. Daar hebben ze een soort airco die de luchtvochtigheid gelijkmatig houd. Dus tips:

- Na gebruik altijd in de koffer
- Koffer daarna niet vol in de zon

Meer kan je niet doen, bijhalve dan nog extra de luchtvochtigheid op peil houden.

..

Onze bassist had contrabas waarvan de nek helemaal los was. Hout helemaal stuk. Dit na 5 jaar uit de koffer in een caravan, waar enorme temperatuursverschillen optraden.

munkie
24 juni 2010, 11:30
Planken kunnen wel wat hebben. Hollowbody's en akoestische gitaren moet je niet vanuit de vrieskou zo bij de kachel zetten.

marco v
24 juni 2010, 11:35
Hout reageert nu eenmaal op weersinvloeden.
Je kunt hooguit voorzichtig zijn,
mijn planken hangen op zolder waar het net als bij jou in de winter erg koud is en in de zomer bloedje heet.
Ik heb me er bij neergelegd dat ik ze 2 keer per jaar afstel.
(de andere kamers in het huis zijn bezet)
Ik heb een gibson les paul custom gehad die er wel erg heftig op reageerde, bij vochtig weer is die krom getrokken.

jannest
24 juni 2010, 12:25
graadje of 270 C

Rembull1980
24 juni 2010, 15:51
Dit is een interessante vraag.

Heb zelf amper ervaring ermee, maar na zoeken op inet kwam ik op het volgende:

Luchtvochtigheid heeft belangrijke invloed op de levensduur van je gitaar. Warm en koud zijn van invloed op inkrimpen of uitzetten van je gitaar waardoor de nekspanning stijgt/daalt en je opnieuw moet stemmen etc.

Natuurlijk is dit ook niet goed, maar niet veel mensen kunnen een klimaat-beheersingsinstalltie in huis hebben. Wat je wel kan doen is in het donkerste /koelste plek in je huis neerzetten. Dat kan wat helpen.

stikel
25 juni 2010, 01:47
Inderdaad een interessante vraag. Ben bij diverse muziekzaken in den lande geweest. De ene heeft luchtbevochtigers en of airco de ander helemaal niets. Dus daar kun je geen peil op trekken. Een ding is wel zeker. Hout werkt. Ben benieuwd wat de beste oplossing is. Heb ze overigens zelf op kamertemperatuur.

groet Jan

rozh
25 juni 2010, 01:53
ze liggen hier op zolder, de zon schijnt er elke dag op

barno
25 juni 2010, 02:25
zoals al gezegd; een plank kan best wat hebben. Ze zijn bedoeld om mee de hort op te gaan, bus, auto, vliegtuig, koud, warm, podium in de volle spots, zweet, bloed en tranen :)... ze kunnen het hebben. kwestie van ze op tijd uit de koffer te halen voor de show om ze wat te laten acclimatiseren.