PDA

View Full Version : SG special vs. faded



J.B.
23 juni 2010, 22:35
Wat zijn de verschillen tussen de SG special en de SG special faded, naast de afwerking? Ik heb nogal wat verhalen gehoord over de minderwaardige kwaliteit van de Gibson fadeds. De site van Gibson geeft identiek dezelfde specs voor beide. Ik heb nog niet de kans gehad om op de special te spelen, de faded wel en ik moet zeggen, behalve de stemmechanieken is het een verdomd fijne plank.

geert1976
23 juni 2010, 22:44
verhalen moet je niet zo geloven, gewoon gaan proberen.

Ik heb een faded en ik ben er erg tevreden over.

En van anderen hierop het forum, die een faded hebben, heb ik niet echt negatieve geluiden gehoord:ok:

Mitch
23 juni 2010, 22:51
De stemmechanieken zijn prima, de topkam is zwaar ruk. Met een hoofdletter R. Los daarvan, het blijft toch altijd een exemplarisch verhaal. Ik zou een Faded niet blind bestellen, want ik zag laatst een foto van een knakker die 'm besteld had en die kreeg er één met een body uit vijf stukken hout met een behoorlijk afwijkende nerf. Da's optisch gezien niet echt fijn en ook voor een instap-Gibson eigenlijk een beetje Gibson onwaardig.

J.B.
23 juni 2010, 22:54
Aha. Ik had best een goed exemplaar in handen, alleen was de toonpot van het brugelement naar de kloten.

nielsnielsniels
23 juni 2010, 22:57
Ik zou zoeken voor een tweedehandse '61 reissue, zijn wel wat duurder maar t.o.v. de special, faded en ook standard kan je hoger op de nek spelen ( vind ik zelf best belangrijk) en heb je ook nog eens '57 Classics, klinken wat beter dan de 490/498. Verschil tussen de Standard en '61 RI (links):

http://img71.imageshack.us/img71/439/img0033ks9.jpg

Weeble
24 juni 2010, 08:15
De Special Faded heeft ook een faded neck, vind ik wel wat fijner spelen

broeder6x6
24 juni 2010, 15:42
off topic:
wat nou als je een (goedkopere) namaak neemt (wilkinsons - vintage) maakt (schijnbaar) goede?!!!
lees onder

Rembull1980
24 juni 2010, 15:42
De Special Faded heeft ook een faded neck, vind ik wel wat fijner spelen

Is de nek sneller dan? Wat is de reden? Misschien helpt het de topic starter.

broeder6x6
24 juni 2010, 15:44
Ik zou zoeken voor een tweedehandse '61 reissue, zijn wel wat duurder maar t.o.v. de special, faded en ook standard kan je hoger op de nek spelen ( vind ik zelf best belangrijk) en heb je ook nog eens '57 Classics, klinken wat beter dan de 490/498. Verschil tussen de Standard en '61 RI (links):


whooooo wat een verschil !!! een net iets andere control cavety afsluit deksel

geert1976
24 juni 2010, 16:31
whooooo wat een verschil !!! een net iets andere control cavety afsluit deksel

whhhooooo ja, kijk maar eens goed naar de neckpocket, die is op een 60's SG anders dan op een faded.

De bereikbaarheid, hoger op de frets is door de vorm van de 60's beter:ok:

Niels heeft het helemaal juist.

Ik heb zelf een 67er SG en een Faded dus ik weet het verschil maar al te goed

TDZH
24 juni 2010, 18:59
Ik zou zoeken voor een tweedehandse '61 reissue, zijn wel wat duurder maar t.o.v. de special, faded en ook standard kan je hoger op de nek spelen ( vind ik zelf best belangrijk) en heb je ook nog eens '57 Classics, klinken wat beter dan de 490/498. Verschil tussen de Standard en '61 RI (links):

http://img71.imageshack.us/img71/439/img0033ks9.jpg

Zit gelukkig ook geen prijsverschil van (volgens de gibson website) 2200 Dollar tussen de faded en de reisseu ofzo:stop:

Fireburst
24 juni 2010, 20:32
Ik heb sinds kort ook een SG faded (vaderdagcadeautje voor mezelf :ok:) en vind het een heerlijke gitaar. Zo heerlijk zelfs dat m'n Studio vrij veel in zijn standaard blijft staan...
Pluspunten : super hals, resonante body (klinkt erg goed unplugged), bereikbaarheid hogere frets.
Minpunten : topkam inderdaad, zou eens uitgevijld mogen worden voor de G-B-E snaren. Altijd zo'n "klikje" bij het stemmen.:mad:

Voor de prijs dat ze tegenwoordig gaan (550 à 600euro nieuw) zou ik niet voor een kopie kiezen, ook al klinkt/speelt die net zo goed. Een Gibson zal altijd toch wat waardevaster blijven.

Hiro
25 juni 2010, 09:03
Inderdaad voor de prijs hoef je t niet te doen, ik ben er zelf ook voor aan t sparen voor zon faded, maar hoe mer geld dat er bij komt hoe meer dat ik ook naar die reissues aan t kijken ben :P

J.B.
25 juni 2010, 16:40
Het gekke is dat ik de Faded fijner vind spelen omdat die geen binding op de hals heeft. Zo'n Standard vind ik altijd wat plastiekerig, net als een Les Paul trouwens.
Bedankt voor alle feedback trouwens, maar ik heb nog niet echt een antwoord op mijn vraag...:soinnocent:

nielsnielsniels
25 juni 2010, 19:10
Zit gelukkig ook geen prijsverschil van (volgens de gibson website) 2200 Dollar tussen de faded en de reisseu ofzo:stop:

Ja, dat $2200 verschil komt door de de MSRP's die Gibson opgeeft op hun website, een '61 RI kost 1300 NIEUW en een faded denk ik rond de 500-600 toch? Tja, het is maar hoe belangrijk je het vindt. De belangrijkste eigenschap van een gitaar vind ik zelf de bespeelbaarheid, als een minder goede neckpocket je spel limiteert zou ik mij er aan ergeren. Bovendien switchen de meeste mensen de stock pickups ( 490/498 ) voor burstbuckers/'57 classics of een andere aftermarket pups, bij de '61 RI heb je al de goede. En de goedkopere SG's worden soms wel uit 4-5 stukken hout gemaakt, ik denk dat de QC bij de duurdere modellen wat beter is. Lees anders deze thread maar. (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=734481)

driesp
25 juni 2010, 22:47
Liep overlaatst in de winkel, en m'n oog viel direct op een mooie sg. Die walnut faded's hebben zo'n mooie kleur! Velen vinden deze ondergewardeerd, maar de kwaliteit was gewoon TOP. Ze speelde minimum even goed als een std. Erg mooie gitaar, voor een lage prijs. Ze is het écht waard.