PDA

View Full Version : Koch Classictone 4x10 VS Fender blues deville 4x10



Dirk van der lei
23 juni 2010, 17:20
Beste Gitaristen

Graag wil ik via deze weg jullie expertise vragen.
Ik zoek een heerlijke blues combo met een mooie clean en een srv achtige drive. Eigenlijk speel ik alleen blues, jazz en lichte rock dingen.

Ik speel op een fender strat usa classic met 0.10 en een fender strat usa deluxe met 0.12 snaren voor de echte sound.

Ik speel al jaren gitaar maar ik heb geen ervaring in spelen in band enz dit tov de versterker keuze. dus weet niet echt welke daar beter voor is,

Nu twijfel ikzelf het meest tussen
1 Koch classictone 4x10
2 Fender blues deville 4x10
3 Fender blues deluxe

De laatste is natuurlijk ik prijs het interessants maar dat is voor mij niet het belangrijkste.

wat is jullie menig en zijn er misschien dingen die ik over het hoofd zie.

frander
23 juni 2010, 19:39
Ik ken de Koch eerlijk gezegd niet, maar mijn gevoel zegt Fender. Ben zelf ook een echte Fenderman...heerlijk warme blues tonen. Heb zelf eerst de Blues Deville 212 gehad en nu een echte golden oldie, een Super Reverb uit 1966.
Maar daar moet ik nog steeds mee naar bv. Chris...wat buizen laten doormeten. Waarom de keuze voor 410 en niet bv 212?

Dirk van der lei
23 juni 2010, 20:11
o ik weet niet precies, ben niet veel 2x12 tegengekomen nog, die fender blues deluxe is 1x12 en verder geen 2x12 gezien. Die hot rod serie vind ik voor de rest niet echt mijn smaak. Alleen die blues deville en de deluxe vind ik mooi klinken, en dan zeker de 4x10 vandaar. Maar als je nog andere aanbevelingen heb hou ik me aanbevolen.

Eric van Esch
23 juni 2010, 20:25
Weet niet wat je bugdet is, maar je kan ook eens kijken naar The Valve. Vind ik een mooi geluid geven, alleen ze zijn best prijzig.

http://www.the-valve.com/

JeroenP
23 juni 2010, 20:37
De koch is toch echt wel een klasse beter dan de blues deville. Vergelijk maar eens één op één, dan zie je het zelf;).

Tankman
23 juni 2010, 23:54
Bij ons in de winkel heeft iemand zijn Hot Rod Deville ingeruild tegen de Koch Classictone 410 vanwege superieure sound. Zelf vind ik de Koch ook veel mooier klinken dan de Fender en ik vind hem ook veelzijdiger. De Fenders vind ik zo neuzig klinken en steeds net niet. Een beetje zwakjes. De Koch heeft een veel vollere en warmere tone.

Let wel op. De Classictone serie wordt niet meer gemaakt. De laatste 410 is bij de distributor al de deur uit en de laatste 210 is toevallig bij ons beland. Het zijn wel echt heel erg mooie versterkers.

Het leuke van het feit dat ze niet meer gemaakt worden is dat de distributor ze voor een lagere prijs verkoopt. Zo is de Classictone 210 nu voor 1200 te krijgen ipv 1900, en dan ook nog eens inclusief hoes en footswitch. (Dit is geen spam, dit geldt bij alle Koch dealers die toevallig nog een Classictone in huis hebben).

tommus42
24 juni 2010, 01:17
Hoe verhoudt de Epiphone BluesCustom zich tot bijvoorbeeld de Classictone?
Het is een heel andere prijsklasse, maar lijken ze op elkaar?

lauke_101
24 juni 2010, 08:46
Fender Hotrod en Blues series (zowel Deluxe als Deville) zijn het inderdaad net niet allemaal, als je het mij vraagt. Er zit een heel irritant hoogmid in die bakken dat je er maar niet uitgedraaid krijg. Echt slecht zijn ze overigens ook niet hoor, maar ik zie ze meer als instapmodellen voor mensen die hun eerste buizenbak kopen. Dan heb je aan een Koch Classictone toch een stuk betere amp.

Overigens, voor dikke Fender blues sound: al eens naar een Deluxe Reverb gekeken? Geen scheurkanaal, maar hij is 'maar' 22 watt dus op het podium kun je die wel aardig opengooien. Of anders misschien een Princeton, die is 15 watt. Als je heel graag een 4x10 wilt is een Super Reverb ook een optie, die is wel 40 watt, maar naar mijn ervaring geraken die op de een of andere manier veel sneller overstuurd dan de andere blackface amps.


@Tommus42: Qua bouw en kwaliteit is het verschil hemelsbreed waarschijnlijk, mag ook wel als de Koch 3 keer zo duur is. Desalniettemin is die Epiphone echt geen slechte versterker, helemaal niet voor zo weinig geld ;) Schijnt wel dat hij heel erg gauw overstuurd, dus verwacht geen supercleane sound op bandvolume, maar misschien zit je daar ook wel helemaal niet op te wachten :D

tommus42
24 juni 2010, 11:17
Ja, ik hoop er binnenkort 1 te hebben:). Wat ik er zo over lees zijn ze wel zwaar gebouwd, maar is het circuit niet zo betrouwbaar. Veel verhalen over dat ze kapot gaan, maar ja, die verhalen komen natuurlijk bovendrijven:(.
Echt clean blijven hoeft van mij idd niet zo, is trouwens met wat buizenwissels wel wat aan te doen denk ik. Ach, ik zie wel, kijk er wel naar uit.

Dirk van der lei
24 juni 2010, 13:15
bedankt allemaal vast voor de reacties. Ik ga binnenkort de koch naast de fender blues deville zetten om echt 1op1 te vergelijken.
Want ik twijfel nog wel erg. een beetje zware combo interesseert me niet zo, als er maar echt een top blues sound uitkomt. 2x12 of 4x10 is toch veel mooier als 1x12.
Maar ik wil niet over een paar jaar weer een andere, maar gewoon iets waar je echt jaren mee vooruit kan.

Tankman
24 juni 2010, 13:22
bedankt allemaal vast voor de reacties. Ik ga binnenkort de koch naast de fender blues deville zetten om echt 1op1 te vergelijken.
Want ik twijfel nog wel erg. een beetje zware combo interesseert me niet zo, als er maar echt een top blues sound uitkomt. 2x12 of 4x10 is toch veel mooier als 1x12.
Maar ik wil niet over een paar jaar weer een andere, maar gewoon iets waar je echt jaren mee vooruit kan.

Uit mijn ervaring...mensen met jouw wensen gaan uiteindelijk voor de Koch. Nogmaals. Als je nu Classictone kan scoren, en je wilt er een, moet je het doen! Het zijn de laatsten! Anders moet je wachten op een 2e hands mazzeltje.

tommus42
24 juni 2010, 14:05
bedankt allemaal vast voor de reacties. Ik ga binnenkort de koch naast de fender blues deville zetten om echt 1op1 te vergelijken.
Want ik twijfel nog wel erg. een beetje zware combo interesseert me niet zo, als er maar echt een top blues sound uitkomt. 2x12 of 4x10 is toch veel mooier als 1x12.
Maar ik wil niet over een paar jaar weer een andere, maar gewoon iets waar je echt jaren mee vooruit kan.

Leuk, post je je bevindingen dan hier nog even? Ben erg nieuwsgierig!

Dirk van der lei
24 juni 2010, 14:07
Ja die reactie heb ik meer gehoord daarom dat ik ook naar de koch kijk. Ik weet dat de classictone er uit gaat. De Koch's vind ik wel veel strakker klinken als de Fenders, en ook de hoeveelheid ruis, waar ik nogal allergisch voor ben ;). Maar als je naar de range van koch kijkt dan vind ik de nieuwe allemaal minder geschikt voor blues, of zijn er dingen die ik mis aan instellingen ofzo.

Tankman
24 juni 2010, 14:17
Ja die reactie heb ik meer gehoord daarom dat ik ook naar de koch kijk. Ik weet dat de classictone er uit gaat. De Koch's vind ik wel veel strakker klinken als de Fenders, en ook de hoeveelheid ruis, waar ik nogal allergisch voor ben ;). Maar als je naar de range van koch kijkt dan vind ik de nieuwe allemaal minder geschikt voor blues, of zijn er dingen die ik mis aan instellingen ofzo.

Voor zover ik weet is de Twintone II ook goed geschikt voor blues. Deze is een heel veelzijdige amp.

Multitones en Powertones heb ik minder ervaring mee. Als de Classictone het niet wordt, zou ik kijken naar de Twintone II.

Erikt
24 juni 2010, 14:20
Ik vind de tweedcombo's van Fender altijd wel een heel lekker dik blues geluid hebben. Heb zelf een blackface bandmaster, dat is toch anders. Heb ook een hotrod deluxe gehad, daar zou ik van wegblijven. Neem een tweed! :)

edit:

o, en koch.. tja. Ik vind het clean niet lekker. Fender is meer mijn ding. Vergelijk ze eens, ben zelf van mening dat de SRV tone meer in een Fender te vinden is.

Dirk van der lei
27 juni 2010, 12:06
Even een update over de stand van zaken, gisteren naar maxguitar in nijmegen geweest om daar een en ander aan de tand te voelen. Als eerst de Koch classictone naast een Fender blues deville gehad. De Koch is veel transparanter en veel beter controleerbaar, de fender is of zacht of de tl armaturen komen naar beneden zetten. De fender heeft dat karakteristieke mid piekerige geluid. Wat met de koch wel te benaderen is maar niet 1:1 . Maar het drive kanaal van de koch laat de fender toch ver achter zich. Hierna ook Na deze test ook nog even een 65 twin reverb naast de koch gezet. Maar dat is niet mijn sound. De reverb van de koch is echt een aanvulling, terwijl bij de fender het geluid er door wordt beïnvloed. Soms is dit wel mooi maar niet altijd wenselijk. Vooral dat blikkerige heeft de koch niet. Dus na wat uurtjes testen was de keuze eigenlijk wel duidelijk. Ben nu de trotse eigenaar van een koch classictone 4x10.
Iedereen bedankt voor de reacties en de info.

JeroenP
27 juni 2010, 15:26
Gratuliere met de amp:ok: Hier ga je veel plezier aan beleven!