PDA

View Full Version : Het "mat" maken van een glossy gitaar



o0rollo0o
23 juni 2010, 12:10
Goedendag,

Ik bezit een Les paul cherry-sunburst kopie met een erg glimmende/glossy lak. Dit vind ik niet zo mooi dus ik heb gezocht op internet naar wat manieren om de lak wat "mat" te maken zonder dat het de doorzichtigheid verliest.

De enige manier die ik tot nu toe gevonden heb zou het "poetsen" met fijn staalwol zijn, maar ik ben bang dat dit krassen gaat opleveren in plaats van dat de lak gewoon zijn glans verliest en mat wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee of een huishoudelijke gouden tip(met bijvoorbeeld schuurpapier/sponsje/schoonmaakmiddel/in zon zetten)? De gitaar helemaal opnieuw spuiten/lakken is geen optie.
:rockon:

barno
23 juni 2010, 12:16
staalwol will do the job. probeer eerst es uit op minder zichtbare plaatsen . krasjes van fijne staalwol zijn vrijwel onzichtbaar. om de hoogglans weg te halen, moet je nu eenmaal de lak op een of andere manier ongelijk maken. de glans komt nl door de super egale lak.

Robdop
23 juni 2010, 12:43
ik denk gewoon hardop hoor, maar kan het niet beter met een hele hoge grit?
ik heb zelf wel eens iets daarmee geschuurt en daar kwam een aardige matte look van.

no 1 hops
23 juni 2010, 12:55
als je staalwol gaat proberen probeer dan wel de 4 x 0 oftewel 0000 te krijgen.
dat is de fijnste die er is.
zelfs denk ik dat je met een polisch die eigenlijk bedoelt is om iets glanzend te krijgen hem doffer kunt krijgen als je maar niet te lang door gaat.
schuurpapier , zelfs in hele fijne korrel zoals bij de autolak industrie (zeg korrel 2000) heeft de neiging heel snel door de lak heen te gaan als je niet oppast.
(hangt natuurlijk wel af van hoe hard de lak al is)

P-Five
23 juni 2010, 13:13
Ik heb een testje gedaan met Micro Mesh van Stewmac.

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Sanding_Tools_and_Supplies/Micro-Mesh_Finishing_Abrasives_Kit.html

Met de 1500 tot 3200grit krijg je een matte look.
Vanaf 3600 tot 6000grit glanzend en vanaf 8000grit ga je alleen nog maar polijsten. Ik gebruik ze nat, ook voor lakreparaties.

o0rollo0o
23 juni 2010, 13:26
Bedankt voor de vele tips, ik zal van t weekend is wat dingen proberen op de achterkant van de gitaar.

Is cif(schoonmaakmiddel) icm met water en een poetsdoekje ook een goed idee?

P-Five
23 juni 2010, 13:45
Bedankt voor de vele tips, ik zal van t weekend is wat dingen proberen op de achterkant van de gitaar.

Is cif(schoonmaakmiddel) icm met water en een poetsdoekje ook een goed idee?

Die MicroMesh velletjes hebben een regelmatige korrelstructuur. Die laten geen gekke strepen of krassen na. Met CIF weet ik het zo net niet... maar ik zou het niet doen.

thijser
23 juni 2010, 21:11
als je staalwol gaat proberen probeer dan wel de 4 x 0 oftewel 0000 te krijgen.
dat is de fijnste die er is.



Ik heb hier 00000 liggen hoor.

o0rollo0o
24 juni 2010, 07:56
Heb de 4x0 geprobeerd op de achterzijde van men oude gitaar, maar dat is niet echt een succes; de lak wordt wittig en krassig inplaats van mat, enig idee wat ik daar tegen kan doen?

no 1 hops
24 juni 2010, 08:34
Ik heb hier 00000 liggen hoor.waar heb je die weg?????

no 1 hops
24 juni 2010, 08:36
Heb de 4x0 geprobeerd op de achterzijde van men oude gitaar, maar dat is niet echt een succes; de lak wordt wittig en krassig inplaats van mat, enig idee wat ik daar tegen kan doen?zou misschien helpen als je een foto laat zien.
heb je lichtjes gepoetst of kracht gezet?

thijser
24 juni 2010, 17:25
waar heb je die weg?????

Ik zal eens vragen waar mijn baas ze besteld/koopt. Maar ze bestaan echt :)

F*R*E*A*K
24 juni 2010, 17:27
Ik zal eens vragen waar mijn baas ze besteld/koopt. Maar ze bestaan echt :)

Absoluut!
Fijn spul wel.
:D

oigun
24 juni 2010, 19:33
http://poetsshop.nl/webshop/accessoires/staalwol/staalwol-00000-superfijn-200.html

thijser
24 juni 2010, 21:01
dat is hem

no 1 hops
24 juni 2010, 21:33
bedankt voor de link, komt in mijn favorieten

o0rollo0o
28 juni 2010, 08:25
zou misschien helpen als je een foto laat zien.
heb je lichtjes gepoetst of kracht gezet?

Lichtjes poetsen ging heel slecht, bezorgde me een look alsof er allemaal kleine wimperhaartjes oplagen, ik heb dus wat kracht gezet

no 1 hops
28 juni 2010, 09:40
misschien word het dan toch watervast schuurpapier maar dan korrel 2000 of hoger die in de autospuit bedrijven word gebruikt.
gebruik het samen met een schuurblokje van kurk.
knip van het vel schuurpapier een geschikte lengte af en laat het een dag lang in emmertje water of teiltje weken.
tijdens het schuren dan 1 richting aanhouden.

maar misschien heeft fred dons ook nog een idee?

oigun
28 juni 2010, 12:43
Je kan eventueel poetsen met de grofste commandant (autoshop) Of met cif.
dit wel eest even uitproberen op een onopvallend stukje

rebulie
28 juni 2010, 12:53
:sssh:Wat ik gedaan heb is nat schuren met korrel 2500 en daarna met een droge oude handdoek wrijven waarna een mooie doffe glans (kan dat?) ontstond.
Ook hier weer het advies: eerst even proberen, bijv achter je slagplaat.
resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...;)

o0rollo0o
29 juni 2010, 13:45
Op mijn zwarte ibanez heb ik het nu met cif geprobeerd en dat geeft best een 'redelijke' look. Misschien nog te grof eigenlijk maar bij zon metalachtige gitaar staat t best cool.

Nu mis ik nog het lef om het bij mijn 3 weken oude les paul te gaan doen:sssh:

Als ik thuis ben laat ik wel even een plaatje zien op t forum.

hanz777
30 juni 2010, 15:14
Euj Robin,

Al gelukt met die cif?
Ben benieuwd, lukt het niet kan je er altijd nog zon afgerosde look van maken als je ibanez heeft:P

Mzzl Hans

moscowits
16 juli 2010, 21:35
Je moet het fijne staalwol met een sopje van water en afwasmiddel gebruiken
geen cirkelende bewegingen maar geconcentreerd en zorgvuldig schuren. Bij vlakke gitaren altijd schuurblok met oplopend 800/2000 polijstpapier+sopje.
Tegenwoordig zijn er ook schuurblokken die zich naar de oppervlakte vormen
waarop moet worden geschuurd. Belangrijk natschuren!!!!!En zoveel mogelijk lange halen