PDA

View Full Version : Flightcase bouwen: binnenmaten & gereedschap



MjS
23 juni 2010, 11:43
Hopelijk is de titel een beetje duidelijk. Ik wil een flightcase van Casebuilder/flightcaseonderdelen.nl gaan bestellen als bouwpakket, voor mijn Kool & Elfring 112 cab. Zoals ik het nu begrijp is het bouwpakket erg volledig: alles is al op maat gezaagd, incl. gaten voor handgrepen en sluitingen. Dat is mooi, want ik ben niet zo handig en heb ook niet het gereedschap om dat netjes te doen. De kwaliteit lijkt me ook goed, hoor hier veel positieve dingen over Flichtcaseonderdelen.nl.

Wel had ik nog een paar vraagstukken:
- de cab is 47x47x37cm (HxBxD), maar er zitten ook nog voetjes onder van +- 1,5 a 2cm. Ik neem aan dat ik daar wel een beetje rekening mee moet houden in de binnenmaten, hoe zouden jullie dat doen?
- de bekleding van de binnenkant, 1cm hardschuim? Of ook nog ergens een stukkie zachtschuim?
- betonplex of multiplex met 'hpl' (geen idee wat dat is)
- welke benodigdheden zijn er naast de onderdelen nodig? Ik neem aan iets van een popnageltang, maar wat voor popnagels moet ik dan hebben? En anders nog iets?

Ik begrijp dat dit duurder is dan gewoon de onderdelen en dat veel ook bij de bouwmarkt gehaald kan worden. Daar heb ik echter geen zin in, doe maar mij gewoon een kant en klaar pakketje wat ik dan in elkaar kan schroeven/poppen.

Oh en ik heb de zoekfunctie gebruikt en wel een en ander gevonden, maar niet echt een antwoord op mijn beginnersvragen... :)

Thiez
23 juni 2010, 19:06
Binnenmaten van flightcase is gewoon buitenmate nvan je box meten. Pootjes zitten bij maat in als je hem op de grond zet en van de vloer af meet. Wel tot bovenkant handvat meten (als er handvat bovenop zit). Je kunt eventueel half centimetertje speling houden. Dan gaat openen van de koffer miss ook makkelijker. Anders krijg je een bijna vacuum met het opzetten van het bovendeel.

1 cm hardschuim is goed genoeg voor een cabinetje. Had ik ook in flightcase van thomann zitten (misschien ook nog tip voor je. Bouwen flightcases op maat voor helemaal niet zo veel geld).

Multplex met hpl is multiplex met een soort harde plastic achtige toplaag als ik me niet vergis.

popnagels kun je ook bij je pakket bestellen bij flightcase onderdelen. Popnageltang heb je wel nodig. En misschien ook boortje iets groter dan je popnagels (4,2 of 5,2 meestal, ook te bestellen bij flightcaseonderdelen). En profielen enzo worden volgens mij allemaal gezaagd voor je dus dat is boren en poppen en je bent klaar. Eventueel lijmspray. Heb lijmspray van pattex gebruikt. Werkte prima. 2 kanten in sprayen en plakken.

MjS
23 juni 2010, 19:18
Thanks!

Had naar aanleiding van ander topic al even bij Thomann gekeken, maar is niet goedkoper dus in dat geval ga ik liever zelf klussen. Heb ik in de zomervakantie ook weer wat te doen.

Ik las trouwens ook ergens dat je nog rekening mee moet houden, namelijk de vlindersloten e.d., die zouden nog naar binnen uitsteken. Is dit zo en moet je hier ook rekening mee houden?

Qua binnenmaten moet ik dus uitgaan van afmetingen amp + hoogte voetjes en handgreep. Dan vervolgens aan elke kant 4cm (2x 1cm hout en 2x 1cm schuim) erbij voor buitenmaten, right?

Thiez
23 juni 2010, 20:09
Ik zou gewoon flightcase-onderdelen.nl case samenstellen. Dan vul je binnenmaten in (schuim zit er niet bij dus je krijgt rondom 1 cm bij) en dan stelt hij zelf je hele pakket samen. Profielen, plaatmateriaal, popnagels. Moet je alleen zelf nog schuim bijkopen.

MjS
23 juni 2010, 22:50
Ik zou gewoon flightcase-onderdelen.nl case samenstellen. Dan vul je binnenmaten in (schuim zit er niet bij dus je krijgt rondom 1 cm bij) en dan stelt hij zelf je hele pakket samen. Profielen, plaatmateriaal, popnagels. Moet je alleen zelf nog schuim bijkopen.

Ja, ik denk dat ik het zo ga doen. Maar dan bij Casebuilder (ook van ProFlite), want daar krijg je alles al gezaagd en gefreesd e.d., heb daar helaas niet de goede spullen voor liggen.

Uiteindelijk bijna net zo duur uit als eentje van Thomann (incl popnageltang al duurder), maar wel een leuk klusje.

Midwolda
24 juni 2010, 07:57
HPL = High Pressure Laminate.

Kim Wilson
24 juni 2010, 08:10
Voor hout moet je trouwens gewoon even naar de houthandel voor 9 of 10 mm betonplex. Het hout van flightcase-onderdelen.nl is echt achterlijk duur. Ik had al het hout bij een aannemer uit Blokzijl voor de prijs van één paneeltje.

In dit topic staat de bouw van mijn flightcase, misschien heb je er wat aan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=113037

MjS
24 juni 2010, 11:27
@ Hans: Ik had je topic al gevonden, was erg interessant en ook wel een zetje in de rug om het gewoon te gaan doen.

Wat betreft het hout heb je natuurlijk groot gelijk. Ik zit alleen met het probleem dat ik alleen maar wat handgereedschap en een accuboormachine heb. Dus ook al laat ik mijn hout op maat zagen, dan zou ik het ook nog moeten laten frezen. Misschien dat ik nog even in de buurt rondkijk of ik via via aan wat gereedschap kan komen.

Ik heb trouwens wel een lichte voorkeur voor berkenmultiplex met HPL, van wat ik lees is dat toch een stukje steviger. Niet dat betonplex niet stevig genoeg zou zijn, maar ik heb toch wat meer vertrouwen in berken HPL...

Thiez
24 juni 2010, 12:36
Ik heb voor mijn flightcase gewoon interieur kwaliteit populieren multiplex gebruikt. Kon ik aankomen via me werk. Daar gelijk op maat gezaagd. En gewoon zelf zwart geverft.
Doet het voor mij prima en was in totaal 80 euro kwijt aan me flightcase.

Je kunt idd wel goedkoper hout vinden in de buurt. Volgens mij heeft karwei ook een zaagservice maar geen idee wat dat kost.

Kim Wilson
24 juni 2010, 13:13
De gemiddelde bouwmarkt is veel te duur met zijn hout. Rechtstreeks bij de houthandel of bij een aannemer scheelt behoorlijk.

Ik weet niet in hoeverre geld een rol speelt, maar zolang je niet met roadies werkt en je niet drie keer in de week ergens moet optreden is er geen enkele reden om voor berkenplex met HPL te kiezen. Betonplex is echt sterk zat. Bij flightcase-onderdelen.nl zou ik ongeveer 100 euro voor het hout kwijt zijn, en nu had ik ook alles op maat voor nog geen €20. Dat verschil vind ik veel te groot voor het kleine voordeel wat je hebt van berkenplex met HPL. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Een frees is trouwens niet nodig. Een boormachine, decoupeerzaag, popnageltang en een ijzerzaag, meer heb je niet nodig.

MjS
24 juni 2010, 17:04
Okay, allerlaatste vraag (voorlopig, ;)):

Ik heb de cab even goed opgemeten, dit zijn de afmetingen:
HxBxD: 47x45.5x37.5 (incl voetjes en handgreep)

Ik weet alleen niet hoe strak ik moet rekenen, want de hoekjes en schroefjes steken ook nog iets uit. Ergo: moet ik nog een marge overlaten?

Net ook even gebeld met Casebuilder/ProFlite, werd netjes geholpen. Ik hoef eigenlijk alleen nog een popnageltang erbij te hebben, dan is het compleet. Ik ga dus voor die optie, hoewel de andere oplossing ook heel aanlokkelijk klonk. Ik heb echter weinig gereedschap hier en bovendien geen houthandel in de buurt. Ook geen beschikking tot een auto, dus dan is dit al snel, voor mij, de beste optie. Inderdaad 'te duur' maar goed, gemak en zekerheid is ook wat waard.

MjS
25 juni 2010, 13:03
Ahum, iemand? Heb geen zin dat die mooie case straks niet past namelijk ;-)

Kim Wilson
25 juni 2010, 13:32
Ik heb rondom zacht schuim gebruikt (maat van mij is meubelstoffeerder, dus ik kon voor erg weinig aan dat spul komen), en dan steekt het niet zo heel nauw. Als je boven in de case noppenschuim plakt, heb je behoorlijk wat ruimte om het hoogteverschil t.p.v. de handgreep op te vangen.

Ik heb een laag dik noppenschuim aan de bovenkant gebruikt en verder 2 cm rondom. Ik heb 3 cm bij de maten van de amp opgeteld, zodat ik hem rondom een halve cm te krap had. Ik zou op basis van ervaring adviseren om hem precies pas te maken, dus de dikte van het schuim er gewoon bij optellen. Om de cab goed strak te laten passen, kun je dankzij het noppenschuim iets krapper rekenen. 2 cm schuim op de bodem waar je voetjes een cm inzakken en voor de bovenkant zou ik rekenen met de helft of iets meer van de dikte (onbelast, dus de grootste dikte meten) van het noppenschuim. Dus bij 5 cm noppen rekenen met 3 cm extra ruimte, plus de cm van de bodem, is bij elkaar 4 cm.

Lang verhaal kort: rondom gewoon passend, in de hoogte iets krapper meten. Ik weet niet precies hoe hardschuim zich gedraagt, maar ik neem aan dat de schroefjes en hoekjes wel wegdrukken in hardschuim platen. Als je ook hardschuim voor de bodem gebruikt, zou je de ruimte voor de pootjes er ook uit kunnen snijden.

MjS
25 juni 2010, 14:38
Wat zou ik toch zonder jou moeten :ok:

Goede tip van dat noppenschuim, zit nog te twijfelen om 20mm aan de bovenkant te plakken. Lijkt me wel een mooie methode om inderdaad de oneffenheden van het handvat op te vangen.

Alleen nog het dilemma van het hardschuim, de voetjes en de schroefjes. Misschien dat ik straks nog even tijd heb om ProFlite te bellen, kan ik vandaag alles bestellen, heb ik met een beetje mazzel eind volgende week een leuk bouwproject.

Naar aanleiding van Thiez' reactie vermoed ik dat de voetjes niet al te veel wegzakken in het hardschuim? En ik overweeg inderdaad om een halve cm speling te nemen naar de zijkanten toe voor het opvangen van uitsteeksel als schroefjes.

MjS
1 juli 2010, 16:42
Zo, eindelijk vakantie en flightcase bouwpakketje besteld. Dikke pluim voor ProFlite/Flightcaseonderdelen/Casebuilder overigens, ik heb ze een keer of 5 gebeld voor wat kleine vraagjes en omdat iDeal niet meewerkte, maar werd telkens netjes, rustig en behulpzaam te woord gestaan. Natuurlijk, dat mag je eigenlijk verwachten maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval.

Zal tzt (volgende week hopelijk) dat ding in mekaar gaan zetten en wat fotootjes van het bouwprocess er bij doen.

MjS
7 juli 2010, 14:37
Zo, spul is binnen. Ziet er allemaal goed en netjes uit. Net even alvast een handvat er in gepopt, dat valt nog niet mee als je 10 van die dingen er in moet knallen. Ik dacht trouwens dat het de bedoeling was dat er aan de binnenzijde een uitstulping kwam, maar die gaat blijkbaar in het hout zelf (wel zo netjes eigenlijk). Zit in ieder geval muurvast.

Thiez
7 juli 2010, 17:13
Reken maar op minimaal 1 blaar van de popnageltang als je het kistje af hebt ;)

rvorkink
7 juli 2010, 18:05
Die blaar is niet zo erg, ik heb vroeger veel cases gemaakt en daar mijn handen, ellebogen en schouders mee gesloopt.
Het is nl zo dat iedere keer als je een popnagel zet en de stift breekt, slaat de tang dicht en klappen je handen erachteraan.
Aangezien het vrij veel nagels zijn die je gaat poppen, krijgt alles een hoop te verduren.
Ik zou kijken voor een tang met een 'schaarmechanisme', zoiets als deze http://www.gerritse.nl/Bevestigingsmiddelen/Blindklinknagels_en_tangen/105131/blindklinktang_schaar_gesipa/ of deze http://www.toolworld.nl/products/7326/Popnageltang-schaarmodel.html als je hem niet zo vaak gebruikt.

René

MjS
7 juli 2010, 21:08
Bedankt voor je tip, maar ik heb al een tang en daar red ik me wel mee. Zal ongetwijfeld een blaar of wat opleveren, hoort er allemaal bij. Het is maar eenmalig, die komt wel goed.

MjS
8 juli 2010, 18:43
Wat een hoerending, die popnageltang! Heb er nu zo'n 150 inzitten en bijna echt bijna klaar. Mijn handen hebben er echter geen zin meer in en ik ga morgen op vakantie dus ook geen tijd om het af te maken..helaas. Moet alleen nog de bovenkantjes van de vlindersloten, de sluitprofielen daar tussenin en een handgreep.

Gelukkig past 'ie wel (redelijk :soinnocent:) in mekaar. Het ziet er uiteindelijk best netjes uit en hij past dus ook redelijk, dus das mooi. Hoop dat 'ie ook goed dichtgaat als ik over twee weken de vlindersloten af heb.

Hierbij een fotootje:
http://dl.dropbox.com/u/1955976/IMAG0022.jpg

Ziet er best al als een flightcase uit he?

Volgende keer laat ik 'm gewoon bouwen, of anders regel ik een pneumatische popnageltang..

Kim Wilson
9 juli 2010, 08:40
Netjes hoor! En idd, zo'n popnageltang is een hoer, maar het wordt wel mooi met popnagels.

Goed bezig! :ok:

rvorkink
11 juli 2010, 13:40
Nog een paar cases en je middenhands beentjes zijn naar de knoppen.
Ik zeg niet "I told you so" echt niet. :-)

René