PDA

View Full Version : Meningen gevraagd voor het aankopen van nieuwe head



SamN
23 juni 2010, 10:24
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe head te kopen.
Het zou een amp moeten zijn die een goede klank geeft voor verschillende genres aangezien ik zowel jazz, blues, rock als metal speel. Een one-trick-pony valt dus uit de boot.

Qua budget heb ik nog niet echt iets in gedachten. Ik spaar trouwens liever wat door om dan iets te kopen waar ik echt iets aan heb.

Ik zat te denken in de richting van een Engl SE e670, maar ik wil graag wat alternatieven bekijken.

De cabinet waar de amp op zou komen is overigens een straight Orange PPC 412 met V30's.

Grtz,
Sam

Steffjuh
23 juni 2010, 10:32
Mijn eerste vraag is eigenlijk wat voor head je nu gebruikt?

Gezien je een Orange cabinet hebt is eigenlijk de volgende vraag waarom zou je geen head van orange aanschaffen?

AART
23 juni 2010, 10:33
Pff, met zo'n budget zijn er een hoop amps die dat kunnen, maar elk met een eigen karakter wat je moet liggen. Ga eens naar Guitar-King in Boekel of een andere zaak met een leuk assortiment en probeer iets in de richting van het volgende:

ENGL SE
VHT Classic Lead/Ultra Lead/Sig-X
Mesa/Boogie Mark V, Dual Rectifier Roadster
Marshall JVM 410H

SamN
23 juni 2010, 11:06
Mijn eerste vraag is eigenlijk wat voor head je nu gebruikt?

Gezien je een Orange cabinet hebt is eigenlijk de volgende vraag waarom zou je geen head van orange aanschaffen?

Momenteel speel ik op een combo (Peavey Valveking 212). De Orange cab stond tweedehands voor een goede prijs dus die heb ik alvast gekocht. Ik hang hem nu aan mijn combo. Het plan is toch om naar een halfstack over te gaan en aangezien ik de orange cab erg waardoor kon ik dat niet laten liggen.

Orange heads zijn trouwens erg goed van klank, maar zijn imo niet geschikt om metalcore e.d. op te spelen.


Pff, met zo'n budget zijn er een hoop amps die dat kunnen, maar elk met een eigen karakter wat je moet liggen. Ga eens naar Guitar-King in Boekel of een andere zaak met een leuk assortiment en probeer iets in de richting van het volgende:

ENGL SE
VHT Classic Lead/Ultra Lead/Sig-X
Mesa/Boogie Mark V, Dual Rectifier Roadster
Marshall JVM 410H

De Engl SE kan ik binnenkort bij een vriend gaan testen. Het probleem is dat je amps echter naast elkaar moet kunnen zetten om te testen en in de buurt is geen enkele zaak die dergelijke amps in voorraad heeft.
De dichtste zaak voor mij is musicstore in Duitsland. Ik zal er in juli wel eens geraken hoop ik.
De Roadster stond trouwens ook op mijn lijstje, maar ik zal die andere amps dan zeker ook eens testen.
Ik ben wel van plan om de amp tweedehands aan te kopen, want geld teveel heb ik nu ook weer niet.

muziekschuur
23 juni 2010, 11:15
Er zijn een paar richtingen.

De Fender Showman heads (en vergelijkbaar)
De Marshall Plexi's
De VOX heads

Dit zijn allemaal heel veelzijdige versterkers die je met pedaaltjes alle kanten op kan sturen.

Op dit moment schijnt het summum te zijn de Hook versterkers. Een andere kant zou zijn, de JVM series van Marshall. Ze hebben dan 3 of 4 kanalen en dat is natuurlijk heel veelzijdig in te stellen.

Maar ik zou eens beginnen om een MA50 of MA100 van Marshall te testen. Zo'n 600 euro en dan heb je een fullsize head. Ook de Classic serie van Peavey is erg goed te noemen. Belangrijk is eigenlijk dat je meer duidelijkheid krijgt over je eigen wensen.

Bovenstaande drie versterkers (Fender, Marshall, Vox) zijn alledrie heel veelzijdig, maar toch heel anders.

Een andere versterker waar je waarschijnlijk heel blij van zou kunnen worden is de HRM van Ceriatone. Dat is een Dumble kloon. Dat is een heel mooi geluid (als het je ding is) en via Ceriatone kun je dan een heel mooie versterker bestellen voor een bescheiden budget.

http://www.youtube.com/watch?v=c3SKrZ_5kRY

http://www.vernetamps.com/

Vernet Amps in Zwartewaal maakt Ceriatone versterkers. Dan kun je via hem een mooie Oranje HRM 50 watter laten bouwen (1250 euro ongeveer)

Ik zag dat je van Metal houdt. Een paar goede EMG elementen in je gitaar en al de bovenstaande versterkers doen Metal. Een extra overdrive of distortion pedaal is dan wel nodig en eentje naar je persoonlijke smaak. Belangrijk is dat bovenstaande 3 gewoon archetypes zijn van buizen ontwerpen. Maar dat met de juiste pedalen elk van die versterkers gebruikt zijn in alle mogelijke producties.

De Marshall MA50 is een heel betaalbare versterker voor jouw doel. Een gemiddelde tweedehands top (buizen) die je zou kopen heeft onderhoud nodig en dan is die MA50 een betere optie. Deze versterker heeft een heel mooi clean geluid en die vette Marshall overdrive.
http://www.youtube.com/watch?v=r7Iutopy1cE

UnDefined
23 juni 2010, 11:25
Orange heads zijn trouwens erg goed van klank, maar zijn imo niet geschikt om metalcore e.d. op te spelen.


Is het wel:



Dandy Warhols (Peter Holmström)
Dead By Sunrise (Amir Derakh, Ryan Shuck, Brandon Belsky)
Dillinger Escape Plan (Jeff Tuttle)
DOWN (Pepper Keenan, Kirk Windstein)
LIVE (Chad Taylor)
Mastodon (Brent Hinds)
Sparklehorse (Mark Linkous)
The Strokes (Nick Valensi)
The Veronicas (Mike Sherman)
The Gallows (Stuart Gill-Ross / Laurent Barnard)
Bring me The Horizon ( Lee Malia, Matt Keen )
The Ataris (Bryan Nelson)
Britney Spears ( Tech - John "Badge" Chidley and guitarist - "Natural" ( Johnny Najera )
Attack Attack! (Neil Starr, Will Davies)
You me at Six (Chris Miller, Max Heler )
The Automatic (James Frost)
The Blackout (Matthew Davis)
Sweethead (Eddie Nappie)
The Gaslight Anthem (Alex Rosamilia)
The Horrors (Rhys Webb)
My Chemical Romance (Frank Lero)
My Bloody Valentine (Steven Joyce)
Outcry Collective (Robert Pryor)
Placebo (Brian Molko)

Klik voor artikel (http://www.guitargearheads.com/modules/news/article.php?storyid=1177)


btw deze band ook: http://www.myspace.com/johnnytruant
en Jim Root een Orange Rockerverb 100

Ferraririk
23 juni 2010, 11:33
the gallows ook, die ben je vergeten aan te dikken

allochthomas
23 juni 2010, 11:35
Probeer ook eens te kijken naar een mesa mark IV, er staan momenteel een aantal voor een mooie prijs op marktplaats

UnDefined
23 juni 2010, 11:40
the gallows ook, die ben je vergeten aan te dikken

Ken ik niet :')
Heb enkel de voor mij bekende bands aangeduid :P
Maar ik edit het wel even.

SamN
23 juni 2010, 11:46
Ik denk dat ik idd best eens eerst wat verschillende amps ga testen. Dan krijg ik een beter beeld van de sound die ik wil en kan ik deze ook beter beschrijven.
Voor het metal gedeelte heb ik hier al een beter idee van. Ik speel eigenlijk enkel metalcore op dat vlak. Dat maakt dat de amp dus goed moet reageren op snelle noten, een brutale strakke low moet hebben en de hoge noten er duidelijk moeten uitkomen.
Ik twijfel er niet aan dat een Orange head dit niet aankan, maar volgens mij zijn er gewoon betere amps hiervoor.
Voor de andere dingen die ik speel moet ik nog wat meer mijn klank voorkeur ontdekken vrees ik. Ik zal dus eens uitgebreid moeten testen. Van zodra ik dat gedaan heb laat ik wel wat meer weten.

UnDefined
23 juni 2010, 11:49
Misschien de Carvin V3 iets? Die kan alles aan :P

Steffjuh
23 juni 2010, 11:50
Ik twijfel er niet aan dat een Orange head dit niet aankan, maar volgens mij zijn er gewoon betere amps hiervoor.
.

Ik zou zeggen give it a try, je kan ze toch eerst uitgebreid testen voor aanschaf.
Tevens ook een aanrader:

Engl Powerball III

SamN
23 juni 2010, 11:58
@ Muziekschuur
Om nog even verder te gaan op je post..
Ik wens zo weinig mogelijk pedaaltjes te gebruiken en zoveel mogelijk uit de amp zelf te halen. Ik heb hier ook een GT-8 staan, maar dat is zelfs bij mijn combo al een enorme tonesucker. Daarom zoek ik ook een amp die op zichzelf heel flexibel is (met buizen weliswaar).
Ik vrees dat om die reden de meeste amps die je voorstelde ook een beetje afvallen. Maar als ik de kans krijg zal ik ze zeker en vast ook eens testen.

SamN
23 juni 2010, 12:05
Er staat mij precies een hoop testen voor de boeg :)
Ik ga eens een lijstje opmaken.
Mocht je met enkele van die amps ook ervaring hebben, kan je dan ook even settings posten die ik bij het testen zeker moet uitproberen?

caliban
23 juni 2010, 12:24
Is het wel:



btw deze band ook: http://www.myspace.com/johnnytruant
en Jim Root een Orange Rockerverb 100

Ik vraag me af hoe ze het er uit krijgen... Volgens mij pure promotie-stuff. Underoath achtige metalcore is iets anders, maar het attackattack geluid of zo, lijkt mij eerder 5150 of zo.

UnDefined
23 juni 2010, 12:26
Ik vraag me af hoe ze het er uit krijgen... Volgens mij pure promotie-stuff. Underoath achtige metalcore is iets anders, maar het attackattack geluid of zo, lijkt mij eerder 5150 of zo.

Veel geboost denk ik en nog een EQ erbij.
En inderdaad dacht ik ook aan (wel 6505+).

Architects ook btw:
http://www.myspace.com/architectsuk
Blijkt dat vele Engelse metalcore/metal bands Orange versterkers gebruiken...

AART
23 juni 2010, 13:18
Hoe graag je ook zou willen, ik denk niet dat Orange de eerste keus is als je een strak laag en agressieve sound zoekt.

JeanPaul du Vinnie
23 juni 2010, 14:00
Wat Aart zegt. Het is niet omdat hij een Orangecab gebruikt dat hij daarom per se ook een Orangehead moet hebben he.

Anyway, erg goeie allrounders voor jazz, blues, rock en metal zijn de Mesa Tremoverbs. Dat zijn Dual Rectifiers met een uitstekend clean kanaal en ingebouwde reverb en tremelo. Worden wel niet meer gemaakt en zijn dus ietsje moeilijker te vinden dan de standaard Rectifiers.

Los daarvan: er staat momenteel een Mesa Roadking op Marktplaats voor belachelijk weinig geld. (http://link.marktplaats.nl/352968076) Dacht dat dat misschien ook iets voor jou zou zijn, aangezien je ook de Roadster wou testen.

Wat ENGL betreft, dat zou ik persoonlijk laten vallen als optie. Toen ik op zoek was naar een goeie allrounder ben ik begonnen met de Powerball te testen en die viel meteen af omdat hij veel te metalig gevoiced was. Nu kan het dat de SE misschien minder metalgericht is, maar tot nu toe heb ik diezelfde karaktertrek herkend op bijna elke opname met een ENGL, gelijk welk type.

SamN
23 juni 2010, 15:09
Ik heb eens rondgekeken voor die Trem-O-Verb tweedehands en die is idd praktisch onvindbaar. Als ik hem ooit eens tegenkom zal ik hem proberen testen, maar dat lijkt me precies wat onwaarschijnlijk.

Ik heb me laten wijsmaken dat de Engl SE een uitzondering is op andere Engl's op dat vlak. Nuja, dat zal ik wel snel merken als ik hem test.

Momenteel zijn zijn de Engl SE en de Mesa Boogie Roadster de twee grootste kanshebbers denk ik (Roadking kan natuurlijk ook, maar ik dank dat ik alle extra opties zoals die linkage niet echt nodig heb..).
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik ook andere amps ga proberen.

JeanPaul du Vinnie
23 juni 2010, 19:45
De Tremoverb is niet onvindbaar hoor... ik heb er al een paar zien voorbijkomen op Marktplaats, het voorbije jaar. Maar dan moet je natuurlijk wel wat geduld oefenen :)

allochthomas
23 juni 2010, 19:53
Staat momenteel een 50 watt rect-o-verb op marktplaats http://link.marktplaats.nl/346524367

JeanPaul du Vinnie
23 juni 2010, 20:00
Ik heb gehoord dat die ietsje minder goed klinken dan de TOV's. Met de nadruk op "ik heb gehoord", heb 'm zelf nog niet kunnen testen.

Fireburst
23 juni 2010, 21:33
Misschien de Carvin V3 iets? Die kan alles aan :P

+1 ! Een beetje een grijze muis tussen Marshall, Fender, Mesa, Orange,enz... maar zeker heel veelzijdig.

muziekschuur
27 juni 2010, 23:36
De beste METAL amp die ik momenteel gezien heb is de Peavey 3120.

http://www.youtube.com/watch?v=AJkWbkBW4p8

Die versterker heeft een heel mooi clean (wat 5150's niet hadden) en dan nog veel veel verschillende overdrives...


Maar er zijn ook anderen. Mesa heeft de rectifiers. En zo is de Fender Supersonic ook te gebruiken voor heavy sounds.

Als je 7 snaar gitaren gebruikt dan zou ik persoonlijk voor een Rivera Knucklehead gaan. Die komen ook nog wel eens tweede hands voorbij.

Voor dat strakke laag heeft je versterker wel verse buizen nodig en een goede afstelling.
Ook is het koper tussen je versterker en je speakers iets dat dik genoeg moet zijn. Dus maak dat cabinet open en kijk het na. Het scheelt in de basresponse.

Een andere goede versterker zou zijn de Blackstar HT100.

BIJ DE GT8 ZET DE AMP MODELING EN CABMODELING EENS UIT!!!! (lees de manual na op gebruik met een FX loop) dan ben je van de TONE SUCK af....

steven95
28 juni 2010, 00:07
de Peavey 3120 vind ik ook heel goed :)

:ok:

Thyrif
28 juni 2010, 01:01
Wat voor amp je wilt hebben ligt echt aan het gevoel dat je krijgt als je er op speelt. Dus zoek qua features en prijs gewoon een paar uit, en ga ze uitgebreid testen, dan wordt je vanzelf verliefd op eentje.

Naast de ideeen die hier al opgevoerd zijn, zijn misschien ook de HT serie van Blackstar en het Jet City spul het proberen waard.

Ga vooral uit van je eigen gevoel, want als JIJ je lekker voelt bij wat je qua feedback krijgt van je amp, kun je je gevoel er in kwijt en dat hoor je!
Dus, hup die gitaarwinkel in!

sjaak1990
28 juni 2010, 02:17
de Peavey 3120 vind ik ook heel goed :)

:ok:

Ben daar wel heel benieuwd naar! Clean van de 5150/6105 vind ik echt vreselijk vlak, de drive wel lekker maar niet organisch genoeg, vooral qua bas response, hoe zit dat bij deze?

Brunetti xl r-evo, meer oldschool? 059

tillens
28 juni 2010, 10:52
Kijk ook eens naar een Brunetti Pirata... twee keer el 34's en twee maal 6l6... is te mixen met elkaar. moeiteloos van cleane fender sounds, naar brute hi gain sounds.. erg toffe amp. staat voor mooi prijsje bij de max guitar.

Bijl
28 juni 2010, 11:30
Bij Feedback hebben ze de Mesa Stiletto in de aanbieding voor belachelijk weinig. Die zou ik zeker eens gaan proberen.

Rock Bottom
28 juni 2010, 11:49
Orange zijn echt prima voor metalcore:

http://www.youtube.com/watch?v=PgbCLTweJZM&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=kHE3T3Z6ieQ&feature=related

Liquid_Metal
28 juni 2010, 11:52
Ik zou ook eens naar Egnater kijken, die heeft héle gave amps. Ze zijn enorm veelzijdig dus daar kun je vele stijlen mee spelen.
Ik weet niet hoe lekker ze klinken op Orange kasten. Ik vind de Egnater Tourmaster 412 kast fijner dan de Orange PPC, de laatste vind ik te dik. Egnater is een stuk organischer. Ze zijn wel even strak.

AART
28 juni 2010, 12:24
vlak VHT/Fryette ook niet uit btw, die hebben zeer goede allrounders zoals de CLX, Ultra Lead en Classic Lead.

Bijl
28 juni 2010, 14:10
Orange zijn echt prima voor metalcore:

http://www.youtube.com/watch?v=PgbCLTweJZM&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=kHE3T3Z6ieQ&feature=related

Hey, nooit geweten dat dat kon met een Orange :rockon: Maar die andere gitarist heeft toch echt een 5150 op zijn Orange speakerkast staan :-) Die is wel een stukkie beter betaalbaar.

Willie McRoy
30 juni 2010, 20:58
Waarom geen Koch Multitone 50W.

Multi zegt het al. Ik ben er meer dan tevreden over.:metal::lp::strat:

AART
30 juni 2010, 21:46
Waarom geen Koch Multitone 50W.

Multi zegt het al. Ik ben er meer dan tevreden over.:metal::lp::strat:

Multitone voor metal? Was geen succes toen ik het probeerde (met EMG geladen ibbi).

De powertone of Supernova lijkt me dan meer de way to go als je Koch wil.

ibanez260
30 juni 2010, 22:18
Heb je al gedacht aan de Randall MTS serie??

Deze versterkers vallen wel een pak duurder dan andere, maar dan kun je eigenlijk je eigen amp maken. 'T is maar een ideetje.

Over de engls: ik heb een engl thunder reverb, en ik moet zeggen dat deze echt wel ongelooflijk veelzijdig is, maar enkel als elk kanaal zijn eigen equalizer heeft. Wat in mijn geval dus niet is. Daarom misschien toch eens kijken achter de powerballs of invaders ofzo. In elk geval iets dat voor elk kanaal zijn eq heeft.


Dan nog een laatste suggestietje: de marshall JVM. Als je een zwak hebt voor dat geluidje dat een de meeste marshalls komen, ben ik er van overtuigd dat je hem in vele richting kunt tweaken.

Maar wederom raad ik je aan om naar musicstore of dergelijke te gaan, en er ginder eens uitgebreid kennis mee te maken.

Btw: Leuk topic!

Tim ATY
1 juli 2010, 12:51
Hee,

Ik kwam toevallig in dit forum te stuiten op mijn eigen versterker, de Rect-o-Verb die hier eerder genoemd werd is de mijne. Veel van de bands die hier aangehaald worden zijn bands die ik ook luister en die mij ook geïnspireerd hebben qua sound. De Rect-o-Verb is zeker geen one-trick pony, ik denk dat het clean een van de beste rectifiers is, behalve dan misschien de ook al aangehaalde Trem-o-Verb, die heb ik een keer met gain gehoord en klonk veelal hetzelfde als de mijne, maar clean zou ik er niks over kunnen zeggen. Bij meer vragen moet je me gewoon even PM-en of reageren op het mail adres in de advertentie, want ik denk dat het een amp is die je zeker zal aanspreken ook in veelzijdigheid. Met V30's klinkt ie op z'n best, zo'n Orange cab er onder is killing, heb zelf een 2x12 Mesa met V30's. Ik doe hem zelf overigens niet weg omdat ik hem beu ben, ik heb hem gebruikt in een band waar ik nu mee ben gestopt en ik kan er thuis eigenlijk niks mee (buren hehe). Zit er aan te denken om een wat compacter buizentopje te nemen, zoals een HT-5 of een Orange Terror.