PDA

View Full Version : Populariteit kleine modelletjes



Flipkoos
23 juni 2010, 08:26
Heb ik het nu mis, of is de populariteit van kleinere historisch gemodelleerde modellen zoals de parlor, de OM enz. nog steeds stijgende?
Ik verbeeld me dat ik ze in de discussies en op marktplaats etc. de laatste tijd weer meer en meer tegenkom. Hebben de dreadnoughts en de jumbo wellicht wat afgedaan?
Misschien ben ik de enige die het ziet hoor...is er een verklaring voor?

Buzz
23 juni 2010, 09:50
Ik denk dat het hand-in-hand gaat met een grotere belangstelling voor fingerstyle gitaar. Grote internationale coryfeeën al Emmanuel en Dykes, maar ook nieuwere namen van eigen bodem dragen hieraan bij. En fingerstyle komt nou eenmaal beter tot z'n recht op een kleinere gitaar, althans, zo luidt de algemene opvatting.
Sinds een paar jaar heb ik zelf een pancake-model van Furch en wat me vooral opviel is het fijne handzame formaat. Dat zullen ook wel meer mensen ontdekt hebben.

--=HANS=--
23 juni 2010, 11:11
Ik denk niet dat er een veel grotere belangstelling is voor Fingerstyle maar dat het er meer mee te maken heeft dat bekende muzikanten in de popmuziek steeds vaker kiezen voor iets anders dan een dreadnought. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om op een soortgelijk in instrument te willen spelen als waar een artiest die ze goed vinden op speelt.
Dat van dat handzame formaat ben ik helemaal met je eens, ook uit eigen ervaring. Ik verbaas me overigens ook nog wel eens over de hoeveelheid geluid die er toch uit zo`n relatief klein gitaartje komt.

Cue Zephyr
23 juni 2010, 15:28
Ja, de mini-jumbo/grand auditorium/M/0000/F/L/G etc modellen zijn inderdaad wat op opkomst. Er is een soortgelijke discussie te vinden op het Acoustic Guitar Forum.
Fingerstylisten hebben tegenwoordig vrijwel altijd iets ter grootte van een OM of een M. Antoine Dufour, met zijn cedar/rosewood Beauregard OM, Andy McKee met zijn iets-kleiner-dan GA Lutz/macassar Greenfield, en ga zo maar door. Michael Hedges was echter toch echter een van de grotere namen die een dreadnought bespeelde in die stijl. Pierre Bensusan speelde indertijd volgens mij ook al op iets dat op een GA lijkt. Tommy Emmanuel dan met zijn OM-achtige Maton, cedar/walnut.
Om te reageren op het pop-fenomeen, ja, Taylor Swift speelt op een all-koa GA model. Ik heb meerdere mensen gezien die op zoek waren naar iets gelijkwaardigs, maar goed, $6000-$8000 geeft de gemiddelde fan er niet aan uit. Ik zou het echter best doen, als ik het geld had, maar goed, dat terzijde.
De kleinere modellen hebben een meer gebalanceerd geluid, de dreads en jumbos hebben een wat dikkere bass (en wellicht wat meer volume). Het gebalanceerde geluid is uiterst ideaal voor fingerstyle.

rijsberman
23 juni 2010, 16:23
Taylor Swift
Zo'n Amerikaans popmeisje, waar iedereen over een paar jaar niet eens meer kan herinneren welke liedjes ze ook alweer deed, dat lijkt me toch nauwelijks de maat der dingen.

Ik vind zelf een Dreadnought te luid om op de bank een beetje mee te pielen. Beetje akkoorden rammelen en de familie kijkt bedenkelijk (vooral van het volume, mijn spel kunnen ze nog wel tolereren).

Cue Zephyr
23 juni 2010, 16:59
Ik kon even niemand anders verzinnen. 4 jaar is inderdaad niet al te lang, ben ook nog wel benieuwd hoe lang ze 't vol kan houden.

JKI
23 juni 2010, 19:24
John Mayer en Eric Clapton lijken me twee figuren die verantwoordelijk zijn voor de aankoop van veel OM-modellen.

deftone82
23 juni 2010, 19:45
even voor een leek, waar staat de OM voor?

Cue Zephyr
23 juni 2010, 19:54
Orchestra Model. Is iets wat Martin de wereld in geholpen heeft, zo ook de 000 die weinig verschilt van de OM.

rijsberman
23 juni 2010, 22:36
De 0, 00, 000, OM en Dreadnought komen allemaal uit de koker van Martin. Erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de gitaar.

Flipkoos
23 juni 2010, 23:48
Orchestra Model. Is iets wat Martin de wereld in geholpen heeft, zo ook de 000 die weinig verschilt van de OM.

Ik dacht dat de OOO weer met met de parlor gemeen had...

Cue Zephyr
24 juni 2010, 01:13
De J staat er niet tussen, maar goed:
http://www.mimf.com/archives/martin_dimensions.htm
Zoals je ziet, zijn alleen de mensuurlengtes anders.