PDA

View Full Version : snaren benden --> de andere snaren trillen ook mee



Keevinkos
22 juni 2010, 22:44
Hallo gitaarnetters,

Ik heb een probleempje, ik soleer heel veel maar kom nog steeds niet uit mijn probleem met soleren::makeup:

Als ik soleer, oftewel meestal maar 1 noot tegelijk speel, heb ik vaak last van de andere snaren. Ik vind het heel moeilijk om de andere snaren te dempen.

Dit probleem heb ik vooral met benden, als ik een snaar bend, trillen een aantal andere snaren ook nog mee. Ik ben een beetje op de brian may manier: ik raad met mijn plectrum niet alleen de snaar aan die ik bend, maar ook de andere snaren ervoor een beetje, die daarna meteen weer worden afgedempt omdat de snaar erna omhoog wordt gedrukt, Dat geeft een mooi effect vind ik, maar ik krijg het nooit zo loepzuiver als Brian.:chicken:

En verder met benden: Mijn middel en ringvinger staan meestal op de snaar die ik bend, en mijn wijsvingen zet ik automatisch op de snaar ervoor, hierdoor heb ik al minder last van de andere snaren, maar ik mis toch wat 'kracht' met benden.

Dus wie heeft er goeie tips voor mij?:makeup:

aaronstonebeat
22 juni 2010, 23:19
Mijn aanpak:

Stel ik doe een bend op de b-snaar; dan kan ik met linker duim en rechter handpalm de E en A stil houden. Met mijn rechter pink pak ik voor de zekerheid de dunne E vast en de punt van het plectrum steek ik direct na de aanslag tussen de D en de G.
Alle zeilen bijzetten om bijgeluiden te smoren. Soms leg ik ook nog de linker wijsvinger over de snaren om te dempen; en soms laat ik 'm liever meeduwen.

Voldoende kracht voor het opdrukken ontwikkel je vanzelf door het veel te doen.
Als het zo uitkomt kan ik met de wijsvinger in elke positie een full bend doen (toch vanaf de 2de positie).

't Is maar hoe ik het doe. Maar het vermijden van geluiden is, zeker op een elektrische gitaar, even belangrijk als het produceren ervan.

Keevinkos
24 juni 2010, 10:30
bedankt voor de tips! Ik heb een beetje geprobeerd en de truc van het plectrum tussen de snaren helpt heel erg! En dan nu maar gwoon heel hard oefenen:blast: