PDA

View Full Version : Elementen les paul



spike67
22 juni 2010, 22:39
Ik heb nu een gibson les paul faded met
BurstBucker Pro elementen met Alnico V magneten

wat is de kwaliteit van deze elementen?

Ik zou graag de sound van slash willen hebben, ik las ergens op
het forum dat je dan de Seymour Duncan Alnico II Pro Bridge HB black 4-adrig moet hebben., klopt dat?

Ik gebruik een engl thunder amp met een line6 m13

Orpheo
22 juni 2010, 22:44
ik vind de burstbuckers echt om te janken. neuzig, flubberig, nasaal... het klinkt nergens naar vind ik.

de a2pro klinkt enorm smooth en vet, maar ik vind ze niet lekker. ik vind ze ook nasaal, maar heel wollig.

ik vind vele andere pickups vele malen beter.

rupke
22 juni 2010, 22:48
Hoi,

Ik heb burstbuckers I in mijn gibson gary moore zitten en ik vind ze echt gewelding klinken. Lekkere wamre gedefinieerde sound. Niet voor high gain maar voor (hard)rock. Ik speel zelf alternatieve rock dus perfoct voor die stijl.

Deze gitaar met de Burstbuckers is de langste ooit in mijn bezit en ik heb ook verschillende andere gibsons gehad.

Maar goed alles is en blijft een kwestie van smaak.

Greetz Rupke

Chocola
22 juni 2010, 23:05
Forum is weer lekker snel zeg...

Slash gebruikt idd SD APII's, i.c.m. GLP Standard. Jouw amp is wel heel anders dan de amps van Slash.

En verkijk je niet op die APII's, zijn leuke dingen maar er is meer op de markt ;). Zoals Orpheo al zei zijn ze best wollig, dit kan ik beamen (prima dus voor Slashmuziek, maar niet echt geschikt voor andere muziek naar mijn smaak).

Orpheo
22 juni 2010, 23:08
mijn eigen pups zijn ook warm, maar veel gedefinieerder. daarom kan ik als ik m'n tone wat dichtdraai, die dichtgesmeerde slash sound maken, maar met tone open, is het wel warm, maar veel precieser en gearticuleerder, wat ik wil voor metal, maar ook voor jazz.

zeker in combinatie met de juiste brugpup, kan ik met mijn setje alle kanten uit.

kwestie van verder kijken dan je neus lang is.

nickofzo
22 juni 2010, 23:58
kijk eens naar duncans

AgileGhost
23 juni 2010, 09:50
Ik heb een Alnico II in de halspositie van mijn LP, en voor slash-achtige solo's klinkt hij fantastisch, maar verder kan ik er helemaal niets mee. Geen clean, geen overdrive, niks...

Orpheo
23 juni 2010, 10:57
kijk eens naar duncans

wat voor opmerking is dit nu weer? wat voor duncans? fullshred neck? jazz? pearly gates in de hals? custom in de hals? customcustom in de hals? jb in de hals?

of gaan we nog extremer en hybrids aanraden, wat ik direct al doe?

macwilliams
23 juni 2010, 11:04
wat voor opmerking is dit nu weer? wat voor duncans?

van die witte met van die draadje. Je weet tôg¿!?

gorgasm
23 juni 2010, 11:20
wit en draadje....dan denk ik toch aan iets anders...

Kakihara
23 juni 2010, 11:32
Slash heeft nu ook zijn eigen 'signature' pickups bij Seymour Duncan : de APII Pro's van nu zijn blijkbaar niet meer dezelfde als die van eind jaren 80/begin jaren 90 (andere draad als ik het goed voorheb). Ze hebben dan maar de pickups uit zijn Appetite-gitaar gereverse-engineered en daaruit is de APII Pro Slash APH-2 ontstaan ...

lindstrom
23 juni 2010, 12:04
ik vind de burstbuckers echt om te janken. neuzig, flubberig, nasaal... het klinkt nergens naar vind ik.

.

Een hele dikke +1 !!

echter vind ik de alnico's wel heel nice.. maar er zijn beter inderdaad..

en met een engl heb je toch echt een heel ander klankbeeld en dus zul je met de alnico's nog steeds niet die slash sound hebben.. is van veel meer factoren afhankelijk.

jannest
23 juni 2010, 12:31
wil je het geluid van slash

koop slash signature zou ik zeggen

Orpheo
23 juni 2010, 14:24
wil je het geluid van slash

koop slash signature zou ik zeggen

en dan? dan heb je toch ook een les paul met alnico2pro's? wat is dan het verschil met wat ie nu heeft, behalve een leeggezogen zak centen?

@kakihara: inderdaad, de slash sig alnico2pro heeft een ander soort koperdraad. de dikte is precies als wat ze bij de 'gewone' gebruiken, maar het is van een iets andere samenstelling.

@lindstrom: met een thunder kom je heus wel een heel eind, maar die burstbuckers klinken net zo nasaal als Fran Drescher ;)

lindstrom
23 juni 2010, 14:30
wil je het geluid van slash

koop slash signature zou ik zeggen

en dan? dan heb je toch ook een les paul met alnico2pro's? wat is dan het verschil met wat ie nu heeft, behalve een leeggezogen zak centen?

@lindstrom: met een thunder kom je heus wel een heel eind, maar die burstbuckers klinken net zo nasaal als Fran Drescher ;)

Slash sig schijnt long tennon te hebben.

als je dan toch bezig bent, koop dan een 25 anniversary silver jubilee top en kast,. zoek op internet de settings van slash, koop dezelfd effectpedalen etc.

en ga oefen tot je erbij neervalt, sound heeft ook alles te maken met speltechniek!

Orpheo
23 juni 2010, 14:31
Slash sig schijnt long tennon te hebben.

als je dan toch bezig bent, koop dan een 25 anniversary silver jubilee top en kast,. zoek op internet de settings van slash, koop dezelfd effectpedalen etc.

en ga oefen tot je erbij neervalt, sound heeft ook alles te maken met speltechniek!

och ja, de long tenon. geweldige marktetingtruc :) beetje fantasie om te denken dat een inherent brakke neckjoint immens veel beter wordt met een verlenging van 3 centimeter :)

episua
23 juni 2010, 14:44
och ja, de long tenon. geweldige marktetingtruc :) beetje fantasie om te denken dat een inherent brakke neckjoint immens veel beter wordt met een verlenging van 3 centimeter :)

Zal best een goede marketingstruc zijn hoor, aan de andere kant zal er toch echt vraag naar zijn door Gibson fans. Over smaak valt niet te twisten maar ik vind Burstbucker harstikke lekker klinken (vooral de #1 en #2 dan). Vooral in zo'n mooie custom shop 58 reissue vond ik ze prachtig klinken en vooral velen malen opener dan de std modellen met 57 classics of 490/498 pickups. Maar nogmaals dat is smaak, maar om het nou als een feit te brengen gaat mij iets te ver.

lindstrom
23 juni 2010, 14:47
Zal best een goede marketingstruc zijn hoor, aan de andere kant zal er toch echt vraag naar zijn door Gibson fans. Over smaak valt niet te twisten maar ik vind Burstbucker harstikke lekker klinken (vooral de #1 en #2 dan). Vooral in zo'n mooie custom shop 58 reissue vond ik ze prachtig klinken en vooral velen malen opener dan de std modellen met 57 classics of 490/498 pickups. Maar nogmaals dat is smaak, maar om het nou als een feit te brengen gaat mij iets te ver.

klopt is ook een smaak ding,.. persoonlijk, ik zeg het maar nog een keer PERSOONLIJK.. vind ik burstbuckers echt nergens naar klinken, veel te geknepenen wat Orpheo al zegt, nasaal.

Orpheo
23 juni 2010, 14:49
Zal best een goede marketingstruc zijn hoor, aan de andere kant zal er toch echt vraag naar zijn door Gibson fans. Over smaak valt niet te twisten maar ik vind Burstbucker harstikke lekker klinken (vooral de #1 en #2 dan). Vooral in zo'n mooie custom shop 58 reissue vond ik ze prachtig klinken en vooral velen malen opener dan de std modellen met 57 classics of 490/498 pickups. Maar nogmaals dat is smaak, maar om het nou als een feit te brengen gaat mij iets te ver.

ik vond ze ook te gek klinken. tot ik andere pups ging proberen. tot ik zelf pups ging hybriden, tot ik zelf pups ging ontwerpen.

toen merkte ik hoe slecht gibson pickups zijn. als je heel droog naar het ontwerp kijkt, is het een slecht ontwerp :)

jannest
23 juni 2010, 17:10
Slash sig schijnt long tennon te hebben.

als je dan toch bezig bent, koop dan een 25 anniversary silver jubilee top en kast,. zoek op internet de settings van slash, koop dezelfd effectpedalen etc.

en ga oefen tot je erbij neervalt, sound heeft ook alles te maken met speltechniek!

ditte dus

plus 100000

knarf
10 september 2010, 02:32
ik vond ze ook te gek klinken. tot ik andere pups ging proberen. tot ik zelf pups ging hybriden, tot ik zelf pups ging ontwerpen.

toen merkte ik hoe slecht gibson pickups zijn. als je heel droog naar het ontwerp kijkt, is het een slecht ontwerp :)

Tijdens m'n zoektocht dit maar effe bumpen:

@ Orpheo: wat vind jij dan dé beste humbucker voor een LP, de Bareknuckles even terzijde gelaten vanwege hun prijs?

Rock Bottom
10 september 2010, 04:09
pearly gates
Meest onderschatte pup aller tijden.
Ik doe veel met filtertrons, p90's en ben wild van dynasonics maar speel de zwaardere en meer gain stukken zelfs het liefst met deze pups, alleen de tom anderson h3's komen er boven uit.
Ben dan ook groot fan van down.

Orpheo
10 september 2010, 10:24
Tijdens m'n zoektocht dit maar effe bumpen:

@ Orpheo: wat vind jij dan dé beste humbucker voor een LP, de Bareknuckles even terzijde gelaten vanwege hun prijs?

Dat kan ik niet zeggen joh. Ik vind heel pickups te gek, met allemaal een eigen karakteristiek. De jb in d brug, en t brugmodel van de jazz in de hals is te gek, de jazz/jb hybrid is ook te gek als set,de in/fullshred hybrid met de alnico5 of 8 is ook te grote, de Michael schenker set van Frans is ook tof, de dimetime in de hals en de mountain of tone in de brug, baker act in brug en hands without shadow in de hals is ook tof, of de patb2+ (die ik zelf gemaakt heb, de gewone patb2 met de magneet uur n duncan distortion) met de sagmag in de hals, ook te gek.

Er is niet 1 set die ik exclusief wil gebruiken.

Bareknuckle pickups, dat zijn feitelijk hybrid duncans... de cold sweat is bijvoorbeeld de jb met n custom als hybrid, om maar wat te noemen. Ze krijgen beiden hun koperdraad van dezelfde leverancier...

Er word zoveel geld gestoken in pickups terwijl pots en magneten wisselen soms precies het gewenste resultaat kan leveren, voor een spotprijs. Ik koop altijd zákkrn cts pots met de volledige metalen behuizing, voor een appel en een ei, net als magneten (vooral alnico8!) En daar kan je zo enorm veel mee variëren...maar het is niet 'stoer' ofzo... ik vond de jazz neckmodel in de hals 3 keer niks, zeker niet tegenover een jb maar met een alnico8 bar was t spot on.geen enkel element werkt in die gitaar op die plek zo goed als n a8 jazzneck...

B-stone
10 september 2010, 15:07
zo'n gast van een guns 'n roses tribute band vertelde mij een keer dat slash tegen-fase gebruikt in zijn gitaren, en ja volgens mij is dat hoe je sweet child o' mine lekker kunt spelen :ok:

ps: ik heb nu zelf ook een tegen-fase mogelijkheid op me gitaar.

Highway49
10 september 2010, 15:27
Ik heb deze settings een hele tijd terug eens gevonden. Met mijn LP (Les Paul standaard, standaard elementen waarvan ik niet eens weet welke, schaam schaam) was ik er totaal niet kapot van. Maar waarschijnlijk met de SD AIIP's erin krijg je een goed resultaat. Ik heb ze geprobeerd trouwens op mijn Marshall DSL half stack

JCM SLASH Marshalls are used for a dirty sound. For the dirty tone, the SLASH recommended settings are:

Presence: 7, Bass: 7, Mid: 4.5, Treble: 7, Output Master: 6, Lead Master: 10, Input Gain: 6.5.

The JCM SLASH Marshalls are used for a clean sound, too, when modified with KT88 output tubes. The SLASH Marshall should be tuned this way for the clean tone (SLASH recommendations):

Presence: 0, Bass: 9, Mid: 3, Treble: 5 1/2, Output Master: 10, Le

EDIT: naar mijn weten gebruikt Slash trouwens amper zijn cleane kanaal. Heb het idee dat ie meer met de volumeknop van z'n gitaar speelt in z'n dirty channel om een cleane sound te krijgen.

knarf
11 september 2010, 00:30
Dat kan ik niet zeggen joh. Ik vind heel pickups te gek, met allemaal een eigen karakteristiek. De jb in d brug, en t brugmodel van de jazz in de hals is te gek, de jazz/jb hybrid is ook te gek als set,de in/fullshred hybrid met de alnico5 of 8 is ook te grote, de Michael schenker set van Frans is ook tof, de dimetime in de hals en de mountain of tone in de brug, baker act in brug en hands without shadow in de hals is ook tof, of de patb2+ (die ik zelf gemaakt heb, de gewone patb2 met de magneet uur n duncan distortion) met de sagmag in de hals, ook te gek.

Er is niet 1 set die ik exclusief wil gebruiken.

Bareknuckle pickups, dat zijn feitelijk hybrid duncans... de cold sweat is bijvoorbeeld de jb met n custom als hybrid, om maar wat te noemen. Ze krijgen beiden hun koperdraad van dezelfde leverancier...

Er word zoveel geld gestoken in pickups terwijl pots en magneten wisselen soms precies het gewenste resultaat kan leveren, voor een spotprijs. Ik koop altijd zákkrn cts pots met de volledige metalen behuizing, voor een appel en een ei, net als magneten (vooral alnico8!) En daar kan je zo enorm veel mee variëren...maar het is niet 'stoer' ofzo... ik vond de jazz neckmodel in de hals 3 keer niks, zeker niet tegenover een jb maar met een alnico8 bar was t spot on.geen enkel element werkt in die gitaar op die plek zo goed als n a8 jazzneck...

Phieuw, de helft van wat je opnoemt is Chinees voor mij! Ik weet niet eens zeker wat hybrid betekent (ik neem aan: magnetische poolstaafjes én keramische magneet erbij?).

Met pots en caps experimenteren is idd een aanrader. Magneten wisselen heb ik geen ervaring mee. Wist niet dat het schijnbaar makkelijk kan.
Maar ik heb zowieso pups nodig voor een LP kopietje. Tenzij je die goedkope keramische rommel kan "pimpen" naar een deftige pup? Ik neem aan dat je de microfonische overgevoeligheid niet elimineert door er andere magneten op te plakken? En ze deftig waxpotten is ook geen garantie op succes, heb ik eerder mogen ondervinden...

knarf
11 september 2010, 00:35
toen merkte ik hoe slecht gibson pickups zijn. als je heel droog naar het ontwerp kijkt, is het een slecht ontwerp :)

Ik wil je zeker geloven, maar als ik zo eens rond kijk, zie ik heel veel mensen die wég zijn van de Mark Knopfler Les Paul sound. (Met reden overigens.) En dat zijn voor zover ik weet ook gewone standaard Gibson pups, toch?

Orpheo
11 september 2010, 08:49
Ik wil je zeker geloven, maar als ik zo eens rond kijk, zie ik heel veel mensen die wég zijn van de Mark Knopfler Les Paul sound. (Met reden overigens.) En dat zijn voor zover ik weet ook gewone standaard Gibson pups, toch?
Ja maar je noemt nu Mark knopfler...das niet eerlijk he... das zoiets als 'een Volkswagen kever is n Duitse auto, een porsche is n duitse auto, komen uit de koker van dezelfde An, dus de kever is net zo'n racemonster als de Porsche...

Knopfler heeft ouwe pafs in zijn les paul zitten, en das n wereld van verschil. Ouwe page zijn onderling net zo verschillend als sneeuwvlokjes, geen 2 zijn aan elkaar gelijk. Dat komt doordat gibson toen nog met de hand wond, en op t oog besloot of de spoel vol was (of wegliep om koffie te drinken, met als resultaat n superdikke spoel, of als men t laatste eindje van de klos op de bobbin wilde hebben met als resultaat n zwak spoeltje).

Dat in combinatie met zijn enorme talent, tone in vingers gedoe, oud hout, en een inherent beter element, levert op dat je een burstbucker met de beste wil van de wereld niet mág vergelijken met ouwe pafs, omdat ze teveel verschillen.

Vooorbeeld. De paf had vroeger 42awg.dat wil zeggen, redelijk dik draad. De burstbuckers hebben 43awg. De oudjes hadden unpolished magnet bars, de nieuwen polished. Hoe kan je t dan nog een getrouwe kloon noemen??

Een hybrid wil zeggen, spoel van de ene pickup met de spoel van de ander, en daar 1 pickup van maken, met een magneet naar keus. Ik pak graag de spoel van een jb en de spoel van de jazz of fullshred, en maak daar 1 element van. Je moet wel een idee hebben waar je naar toe wilt qua tone, en zo maak je een nieuw element. De jb fullshred hybrid is zo perfect omdat ie t best van beiden heeft, en het best van de een, heft t slechtst van de ander op.

Ik anticiperen vast op een onvermijdelijke vraag:waarom maakt duncan ze dan t zelf? Omdat ze t niet mogen. Op 'hybrids' heeft dimarzio een octrooi, en om t na te maken, zou duncan dus enorm veel moeten dokken voor licenties, waar ze logischerwijs geen trek in hebben.

Waarom hybrids bijna altijd 'beter' zijn dan normaal (pafs hadden ook nooit 2gelijke spoken, dus feitelijk ook hybrids!) Is omdat bij 2 gelijke spoelen je meer frequenties weg cancelled, en met 2 ongelijke spoelen veel minder. Je drukt die brom wel weg, maar je behoud veel meer boventonen, harmonics en dynamiek.

Ik heb recentelijk van een duncan 59 en eencustom een hybrid gemaakt. De pafkloon, en de paf on steroids... de 59 vind ik lis wat slap, de custom wat scooped, maar samen hebben ze een onverslaanbaar effect. Pittige grond, dynamisch, helder, schoont goed op met de pots, reageert geweldig, en fijne harmonics.

Hybrids zijn niet de heilige graal, maar het kan je soms enorm helpen. Zo pakte de gok van de jb jazz hybrid geweldig uit. De jb was wat nasaal in die bewuste gitaar, en ik d al een gervangnde set liggen. De jazz was te soft, zwak, onuitgesproken... maar als hybride set is t te gek. Precies wat ik zocht. De hals had meer loser, maar bleef super gearticuleerd, de brug bleef soepel en strak, maar verloor t nasale, en kreeg er een dosis midrange growl bij, alsof je een tubescreamer intrapt (maar dan zonder de powerboost, ik verloor in deze specifieke hybrid juist output, niet veel, maar wel wat).

knarf
12 september 2010, 02:10
Wauw Orpheo, da's een verhelderende uitleg! Waarvoor mijn dank! :ok:
't is waar wat je zegt, de vingers van de speler maken flink deel uit van de klank. Maar wat de Knopfler LP betreft heeft m'n zoektocht me geleerd dat hij dikwijls op een '59 reissue uit 1984 speelt. Die heeft dus ongetwijfeld "moderne" machinaal gewonden pups....

Verder ben ik het met je eens dat de clonen van ouwe pups idd die naam niet echt waardig zijn aangezien er moderne productieprocessen aan te pas komen (ook al zeggen ze misschien van niet, ik geloof eerder in de staalharde wetten van de economie...).

Je doet me zowaar zin krijgen om zelf ook te gaan experimenteren met het ombouwen van pickups. Zijn die sqealende "budget humbuckers" geschikt om mee aan de rol te gaan? Zo heb ik immers al poolstaafjes, bobijnen en 2 spoelen met koperdraad tot m'n beschikking?

En waar vind je alnico 2-4-5-8... magneten?

Alvast nog 's bedankt!

Orpheo
12 september 2010, 11:52
Wauw Orpheo, da's een verhelderende uitleg! Waarvoor mijn dank! :ok:
't is waar wat je zegt, de vingers van de speler maken flink deel uit van de klank. Maar wat de Knopfler LP betreft heeft m'n zoektocht me geleerd dat hij dikwijls op een '59 reissue uit 1984 speelt. Die heeft dus ongetwijfeld "moderne" machinaal gewonden pups....

Verder ben ik het met je eens dat de clonen van ouwe pups idd die naam niet echt waardig zijn aangezien er moderne productieprocessen aan te pas komen (ook al zeggen ze misschien van niet, ik geloof eerder in de staalharde wetten van de economie...).

Je doet me zowaar zin krijgen om zelf ook te gaan experimenteren met het ombouwen van pickups. Zijn die sqealende "budget humbuckers" geschikt om mee aan de rol te gaan? Zo heb ik immers al poolstaafjes, bobijnen en 2 spoelen met koperdraad tot m'n beschikking?

En waar vind je alnico 2-4-5-8... magneten?

Alvast nog 's bedankt!
N reissue uit 84? Die heeft geloof ik pickups van Tim shaw.enorm goede pickups, niet te vergelijken met huidig materiaal.

Oefenen kan altijd, een humbucker is een humbucker, en kent qua constructie nauwelihks variatie.

Die magneten kan je gewoon op ebay kopen, doe ik ook...maar vergis je niet, pickups winden luistert heel nauw, en het maken van hybrids met goedkope Aziatische meuk, zal heus niet zo tof klinken als n hybrid met duncan of dimarziospoelen.

Kakihara
12 september 2010, 12:18
Overigens lijkt het me perfect mogelijk dat de eerste zogenoemde hybrids gewoon de 'originele' paf's waren uit de 50-er jaren. Gibson was destijds niet bijster goed in documenteren van de dingen en nam het dan ook niet nauw met de magneten die in de paf's hoorden te zitten. Het enige wat ze wisten, was dat het AlNiCo's hoorden te zijn, maar of dat nou 2, 4 of 5 was, dat deed er voor hen niet toe. Het zou volgens mij zomaar kunnen er in een originele paf zowel een AlNiCo II als een AlNiCo IV - magneet zit, afhankelijk van wat er destijds in de lade zat.
Het verwisselen van magneten zou in de jaren 60 de eerste soort van customising zijn die er aan gitaren gebeurde. Vaak zouden de AlNiCo's uit de humbuckers vervangen worden voor keramische magneten, om krachtiger pickups te krijgen. Dit zou Gibson ertoe hebben aangezet om de Super Humbuckers te maken.

Orpheo
12 september 2010, 12:31
Overigens lijkt het me perfect mogelijk dat de eerste zogenoemde hybrids gewoon de 'originele' paf's waren uit de 50-er jaren. Gibson was destijds niet bijster goed in documenteren van de dingen en nam het dan ook niet nauw met de magneten die in de paf's hoorden te zitten. Het enige wat ze wisten, was dat het AlNiCo's hoorden te zijn, maar of dat nou 2, 4 of 5 was, dat deed er voor hen niet toe. Het zou volgens mij zomaar kunnen er in een originele paf zowel een AlNiCo II als een AlNiCo IV - magneet zit, afhankelijk van wat er destijds in de lade zat.
Het verwisselen van magneten zou in de jaren 60 de eerste soort van customising zijn die er aan gitaren gebeurde. Vaak zouden de AlNiCo's uit de humbuckers vervangen worden voor keramische magneten, om krachtiger pickups te krijgen. Dit zou Gibson ertoe hebben aangezet om de Super Humbuckers te maken.
Heb ik gisterochtend ook al vertel ;)

knarf
13 september 2010, 12:57
N reissue uit 84? Die heeft geloof ik pickups van Tim shaw.enorm goede pickups, niet te vergelijken met huidig materiaal.

Oefenen kan altijd, een humbucker is een humbucker, en kent qua constructie nauwelihks variatie.

Die magneten kan je gewoon op ebay kopen, doe ik ook...maar vergis je niet, pickups winden luistert heel nauw, en het maken van hybrids met goedkope Aziatische meuk, zal heus niet zo tof klinken als n hybrid met duncan of dimarziospoelen.

Nou wil ik het écht wel eens gaan proberen om hiermee te gaan experimenteren! :blast:

Waar kunnen dan precies de verschillen zitten tussen Aziatische spoelen en die van Duncan of Dimarzio? Ik ben dus duidelijk een noob op dit vlak maar ik denk maar zo: een bobijn met machinaal gewonden koperdraad rond is een bobijn met machinaal gewonden koperdraad rond. :dontgeti: Of het verschil zou in de legering moeten zitten...

Orpheo
13 september 2010, 13:19
Nou wil ik het écht wel eens gaan proberen om hiermee te gaan experimenteren! :blast:

Waar kunnen dan precies de verschillen zitten tussen Aziatische spoelen en die van Duncan of Dimarzio? Ik ben dus duidelijk een noob op dit vlak maar ik denk maar zo: een bobijn met machinaal gewonden koperdraad rond is een bobijn met machinaal gewonden koperdraad rond. :dontgeti: Of het verschil zou in de legering moeten zitten...

lastige vraag joh :P het verschil zit 'm in de vorm van de bobbin, de vorm van de spoel, hoe de draad gewikkeld is, de kwaliteit van de draad... daar zit veel verschil in. waarom zou bijvoorbeeld de custom5 zo anders klinken dan een burstbucker? beiden 43 awg, beiden alnico5, toch flink verschil in tone.

knarf
15 september 2010, 23:03
Ik heb ondertussen eens wat rondgeklooid met zo'n goedkope aziatische pickup.
Godsamme, wat een petieterig draadje is me dat! Knapt bij de minste weerstand. Op JijBuis vind je filmpjes van home made pup winders (à la Aaronstonebeat's methode). Ik kan niet geloven dat het met zo'n dun draadje zomaar goed gaat als je 'n spoel wil winden. Het lijkt me dat het zelden van de eerste keer lukt, toch? Moet je soms/regelmatig herbeginnen omdat het draadje afknapt? Je zal maar 3/4 gewikkeld hebben...


Voor verdere vragen hierover kan ik misschien beter verder gaan in Aaron's topic, als-ie 't niet erg vindt.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128334