PDA

View Full Version : welke gitaar?



Akira
29 april 2003, 00:12
Ik heb 'n beetje last van GAS met m'n vakantiegeld in het vooruitzicht, en ik overweeg een nieuwe gitaar te kopen.
Maar ik weet niet bij welk merk/type ik moet zoeken.
Erg veel heb ik helaas niet te verspijkeren aan cash (700 oiro max).
Dit is wat ik het liefste zou willen.
- een bodyshape zoals bijvoorbeeld de PRS custom 22.

- humbuckers als pickups (ik speel enkelt en alleen metaal, een mooie cleane sound is voor mij geen pre)

- het liefst dat string through body gebeuren.

KAN dit uberhaupt redelijk goed voor 700 oiro, en zo ja, welke gitaar zou ik dan moeten overwegen?

(JA, ik weet het, de zoveelste draad over welke gitaar, en ik weet ook dat mensen gaan roepen SPEEL ER ZELF OP IN DE WINKEL, maar als de winkel niets heeft...moet ik dan 10 gitaren bestellen om er misschien 1 te kopen? Ik wil gewoon weten wat ik zoeken moet....)

Hankey
29 april 2003, 00:22
Ibanez SZ 520 of SZ 320 :smile:

PRS/Strat achtige body
Twee hummers
String Thru Body

600 resp. 500 pleuros (adviesprijs)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hankey op 2003-04-29 00:23 ]</font>

Akira
29 april 2003, 08:21
Dat zijn idd mooie gitaren.
Twee vragen erover...zijn die humbuckers redelijk van kwaliteit, en dat volumeknopje, zit dat niet vreselijk in de weg als je met palmmuting bezig bent?

[/edit]

nog 'n vraag, kan je dit soort gitaren van standaard naar lager stemmen en weer terug zonder van alles af te hoeven stellen?

[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Akira op 2003-04-29 08:27 ]</font>

jorrit
29 april 2003, 09:45
prs body, 2 humbuckers, 700 euro.....

hmz...

prs santana se.....(krijg je de prs kop dr ook nog bij...)

hoeveel lager ga je je gitaar stemmen en weer terug?

elementen - goede elementen voor stock elementen, je moet ze niet gaan vergelijken met seymour duncans of dimarzio's...

Timmer
29 april 2003, 10:16
Cort Mirage 700


Heeft alleen geen string-thru body, maar wèl een wlkinson trem, sperzel tuners, 2 goede hums + coil tap, gelijmde hals en qua vorm enz ziet ie er wel cool uit (niet een echte prs kopie ofzo...)

Zie http://www.cort.com/guitars/mirage/pg2.html

ik heb zelf de m520 en ben er erg te spreken over qua geluid en bespeelbaarheid. Als ik het geld had zou ik liever voor die m700 gaan ivm betere tuners ed.

Zou je zeker voor (minder dan) 700 euro moeten zien te vinden.

Hankey
29 april 2003, 10:17
Op 2003-04-29 08:21, schreef Akira:
Dat zijn idd mooie gitaren.
Twee vragen erover...zijn die humbuckers redelijk van kwaliteit, en dat volumeknopje, zit dat niet vreselijk in de weg als je met palmmuting bezig bent?

[/edit]

nog 'n vraag, kan je dit soort gitaren van standaard naar lager stemmen en weer terug zonder van alles af te hoeven stellen?

[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Akira op 2003-04-29 08:27 ]</font>


Die hummers klinken best goed en produceren geen ruis, maar ze zullen nooit ze vet klinken als goede aftermarket p'ups (bv. Dimarzio's of SD's). Ik moet wel zeggen dat de Ibanez stock p'ups steeds beter van kwaliteit worden...

Voor palm muten zit die volume knop niet in de weg, aangezien de top carved is en de knop daarom wat lager is t.o.v. de brug. De brug is trouwens erg relaxed voor palm-muten vind ik...

Downtunen kan je eigenlijk nooit goed doen zonder opnieuw te intoneren. Ik ken eigenlijk geen gitaren (op die met een d-tuner na dan) die zonder intonatie-wijziging goed naar beneden gestemd kunnen worden. Drop-D moet nog wel zonder veel problemen lukken, maar bij lagere stemmingen zal je echt wel je zadeltjes opnieuw moeten afstemmen...

ieme
29 april 2003, 10:52
zo'n PRS tremonti se is ook wel leuk!

Akira
29 april 2003, 13:49
Ik wil hem eigenlijk max 1 stap lager stemmen, niet meer....
Ik denk dat ik toch die ibanez het mooiste vind tot nu toe....

renier
29 april 2003, 14:38
nou, ziet er uit als een mooi gitaartje. heeft iemand wat info over de hals?..

hoop dat het niet zo's doorgezaagde boomstam is zoals op een LP. heb het altijd jammer gevonden dat ze nooit dit typoe gitaren maken met race-halsjes..

FragDaddy
29 april 2003, 16:34
hoop dat het niet zo's doorgezaagde boomstam is zoals op een LP. heb het altijd jammer gevonden dat ze nooit dit typoe gitaren maken met race-halsjes..


Les Paul Classic ??
of de nieuwe les paul standard met de '60 nek

hebben beide een Slim-Taper nek. Zitten aardig in de Ibanez/ESP hoek qua hals. Ik kan er niet op spelen, geef mij maar een boomstam!.. (de '50 nek)

Akira
29 april 2003, 17:44
Ik lees bij de specs van de ibanez sz520 dat hij een "set neck" heeft, wat is dat?
En ook dat het "strings through body" gebeuren compenseert voor als je verschillende dikte snaren gebruikt, of als je andere stemmingen gebruikt. Hoe kan dat compenseren daarvoor?

Josdevos
29 april 2003, 18:42
Gelijmde nek. Spelen trouwens prima. Steek er nog is 2 vette duncans/emg/dimarios in je je bent klaar. Ok, misschien ook nog andere stemmers, weet niet hoe gauw ie ontstemd.

Anders Destium
29 april 2003, 19:34
Een gitaar die je ook kunt overwegen is de Peavey Wolfgang Quilt, da's een lekkere rockgitaar die zeker waar voor je geld biedt (500 euro) en een D-tuner heeft. Als je het echt nodig zou vinden kun je met de 200 uitgespaarde euro's dan nog nieuwe elementen (laten) doen.

Zo'n SZ520 lijkt me ook wel wat, heb je trouwens al de discussie met jezelf gevoerd over 2e hands of niet?

Als je voor dat geld een 2ehands koopt heb je vaak een érg goede gitaar te pakken (bijv Godin) :smile:

M Kactus
3 mei 2003, 13:55
Ik heb net op je andere draad gereageerd, maar ik zal het hier nog eens doen :smile:
De hals is een bredere hals dan de normale Ibanez hals, maar hij speelt nog altijd heel snel... Het is een gelakte hals, en inderdaad set neck (=geplakt, maar dat klinkt heel vies :smile:) en door de stringthrough krijg je ontzettend lange sustain.

M Kactus

A3
3 mei 2003, 15:22
De jackson dx http://www.jacksonguitars.com/gear/gear.php?partno=DX6_Dinky

Ik heb er ook zo een, en op foto zien ze er lang niet zo mooi uit als in het echt. De mijne is dark metallic blue, echt een prachtkleur. Er steken twee duncan designed elementen in, tunamatic brug met string through body. Hij speelt en klinkt heel goed. Ik heb de mijne 620 Euro betaalt.