PDA

View Full Version : Beginnersgitaar



Bram9107
22 juni 2010, 16:19
Hoi allemaal, ik ben bram en ik wil graag een gitaar gaan kopen om wat leuke liedjes op te spelen, nu heb ik mij al laten adviseren dat ik een gitaar zou moeten kopen met stalen snaren, omdat dat een iets heldere toon zou geven en belangrijk was bij liedjes zoals: " tears in heaven" en "I'm yours"

hebben jullie nog suggesties voor welke gitaren ik zou moeten kopen en wat ik hier bij zou moeten halen?

bvd Bram

spykie
22 juni 2010, 16:24
Kijk eens naar merken zoals Tanglewood, Takamine, Cort, Richwood, Ibanez.
Geen gitaar van Stagg of Fender kopen is het beste.

Maar ik adviseer je om gewoon naar een winkel te gaan, die zullen je met plezier verder helpen ;)

En ja, accessoires die handig zijn:

* Stemmachine
* Plectrum
* Eventueel een gitaarband
* een hoes
* een staander

EDIT:
Ohja! Een lesboekje is ook handig, ik vind dit toch leuker als enkel de computer ....
Succes!

beruk
22 juni 2010, 16:29
http://images6.thomann.de/pics/prod/176811.jpg
Omdat je onder de 200 euro meestal teleurgesteld word.
http://www.thomann.de/nl/yamaha_fg_700s_nt_gloss.htm
Doen het ook goed in de verkoop mocht het je ding niet zijn.
zorg in ieder geval voor een gitaar met een massief (uit een stuk) bovenblad. Dat is wel het minste waar je voor moet gaan.

Bram9107
22 juni 2010, 16:29
Alvast super bedankt voor al deze tips,
zijn er ook nog bepaalde gitaren die je me aanraad, we hebben namelijk wel een winkel heir, maar die man is echter nogal "buisnessgericht" en wil daarom graag wat extra geld verdienen

dit wil ik graag voorkomen

bvd

Bram9107
22 juni 2010, 16:31
oh ja en de yamaha 310 werd mij geadviseerd, is dat slim?

D-string
22 juni 2010, 16:55
Het beste advies heb je al gekregen, ga naar een winkel en probeer de gitaren.

Een goed tegenargument heb je gegeven waarbij je aangeeft dat de verkoper erg "business minded" is. Zelf zou ik dan erg mijn twijfels hebben om daar iets te kopen als je geen vertrouwen hebt in de verkoper en onervaren bent.

Mijn advies zou dan ook zijn om eens te kijken in een stad in de buurt met één of meerdere (grote) muziekwinkels. Hezz is een initiatief gestart om dit in kaart te brengen:

google maps kaart met gitaarwinkels (http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=112570325333037205061.000486082571733cf30d9&ll=52.373922,4.864197&spn=0.276252,0.96817&z=11&iwloc=0004870397d7e157286c2)

Probeer eens een aantal gitaren uit, denk er thuis even rustig over en kom dan later nog eens terug om ze weer te proberen. Eventueel kun je als je een aantal opties hebt dit nog eens aangeven op dit forum, maar bedenk dat het er uiteindelijk om gaat wat je zelf mooi vindt.

Ik woon zelf in Utrecht maar ben ook meerdere keren naar dezelfde winkels gegaan voordat ik tot de aankoop over ging. Dit is voor mij nu een half jaar geleden en nog steeds ben ik van mening dat ik mijn gitaar mooier vind klinken dan andere in dezelfde prijsklasse.

FlameDude
22 juni 2010, 17:14
Geen gitaar van Stagg of Fender kopen is het beste.
Waarom niet van Fender?

Eric van Esch
22 juni 2010, 19:50
http://images6.thomann.de/pics/prod/176811.jpg
Omdat je onder de 200 euro meestal teleurgesteld word.
http://www.thomann.de/nl/yamaha_fg_700s_nt_gloss.htm
Doen het ook goed in de verkoop mocht het je ding niet zijn.
zorg in ieder geval voor een gitaar met een massief (uit een stuk) bovenblad. Dat is wel het minste waar je voor moet gaan.

+1 voor de Yamaha! Heb hem zelf ook en hij speelt heerlijk met een mooie klank. Val je zeker geen buil aan.

Cue Zephyr
22 juni 2010, 20:01
Als je nou je hoofd niet wilt breken over luchtvochtigheid en temperatur kan ik het best begrijpen als je een gelamineerd bovenblad wil.
Ik kan niet spreken over Yamaha, aangezien ik zelf een Taylor heb en de enige Yamaha's waarin ik ooit geïnteresseerd was nergens te bespelen waren.

Bram9107
22 juni 2010, 20:53
waarom moet je een massief bovenblad hebben dan?
werkt dat beter dan?
zijn er ook goedkopere modellen dan 200 euro, (denk max 130?)

Cue Zephyr
22 juni 2010, 22:44
Meeste mensen zullen hierop zeggen dat het beter klinkt. Een bovenblad moet goed kunnen trillen, aangezien dat het meeste aan de klank, projectie en het volume van de gitaar bijdraagt. Een gelamineerd stuk hout zal wat moeizamer in beweging worden gebracht/gehouden.
Aan de andere kant, hout is erg vatbaar voor vervorming door temperaturverschillen en luchtvoctigheidsverschillen. Als je gitaar volledig gelamineerd is hoef je je hier vrij weinig zorgen om te maken aangezien het hout erg sterk is als het gelamineerd is. Massief aan de andere kant, zal iets makkelijker vervormen, en er kan wellicht een barst ontstaan wegens droogte.
Als je voor 130 euro een gitaar zoekt, zou ik zeggen een Fender CD-60, anders tweedehands een Yamaha oid zoeken. Als je het nog 45 euro omhoog kan rekken kan je ook voor de CD-140 gaan.

Bram9107
23 juni 2010, 09:38
oke, ik slaap op zolder, dus zomers is het hier overdag tussen de 25 en de 30 graden en 's nachts koelt het af tot ongeveer 15, 's winters is het hier constant rond de 14 a 15 graden (omdat ik mijn kachel zelden aandoe :s
dus wat word mij hier dan aanbevolen?

Bram9107
23 juni 2010, 11:41
en ik las net een comment van iemand die een fender had gekocht van 135 euro, en dat daar supergoed geluid uit kwam.
kan dit kloppen? en welke is dit dan?

leont88
23 juni 2010, 14:01
http://www.thomann.de/lu/cort_earth_70_ns.htm

135 euro, met massief bovenblad en speelt lekker vind ik.

Don Capo
23 juni 2010, 14:22
en ik las net een comment van iemand die een fender had gekocht van 135 euro, en dat daar supergoed geluid uit kwam.
kan dit kloppen? en welke is dit dan?

Fender is ruk op Akoestisch gebied, de naam doet vooral beginners nogal snel doen overgaan tot een koop. Begin er niet aan, je krijgt er spijt van.

Yamaha is een veel betere keus om mee te beginnen.


Gebruik ook even de 5 miljoen topics in dit subforum met dezelfde vraag. (zoekfunctie of sticky's)

Bram9107
23 juni 2010, 14:24
ik ben vandaag langs een muziekwinkel geweest in een andere stad, en vroeg daar om wat meer informatie. het was een klein winkeltje dus eerst wees hij mij een gitaar aan van 40 euro (was een spaanse gitaar? ? ) en daarna liet hij mij een western gitaar gezien (200 EURO :S) en hij had er niets tussen in met mijn eisen.

grrrrr, hij had ook elec gitaren vanaf 60 euro, maar wat ik daar nou weer van moet denken.... :s

hielos
23 juni 2010, 14:30
Elektrische gitaren van 60 euro zijn niks. Ik denk dat je toch nog een beetje verder moet sparen, zoals al eerder gezegd, onder de 200 euro is de kans klein dat je een fatsoenlijke gitaar vindt, akoestisch of elektrisch...

Cue Zephyr
23 juni 2010, 15:14
en ik las net een comment van iemand die een fender had gekocht van 135 euro, en dat daar supergoed geluid uit kwam.
kan dit kloppen? en welke is dit dan?

Ik denk de cutaway-electric versie van de CD-60. Ik zou 'm best willen als kampvuurgitaar (niet voor ín het kampvuur).
Maar goed, ik mag eigenlijk niet meepraten want ik heb een beginnersgitaar van €750.
Deze anders: (klik)
http://a2.images1.thomann.de/pics/prod/176827.jpg (http://www.thomann.de/nl/yamaha_fg_700s_nt_matt.htm)

Bram9107
23 juni 2010, 15:24
welke? (KLIK) werkt niet :(

Cue Zephyr
23 juni 2010, 15:29
Klikken op de foto van de gitaar, wellicht?

Bram9107
23 juni 2010, 15:53
aha, is dat ook weer duidelijk ;)
maar zijn er nog meer opties met 140 euro? of moet ik dan echt heel goedkoop gaan?

en wat is dat verschil nou tussen een "spaanse" en een westerse gitaar met stalen snaren.

Don Capo
23 juni 2010, 15:56
KIJK EENS NAAR DE STICKY'S (eerste twee topics bovenaan dit forum)

Sorry, ik heb het eerst met kleine letters geprobeerd.

Bram9107
23 juni 2010, 21:14
Gedaan?
maar nog steeds GEEN ANTWOORD OP MIJN VRAAG (sorry, meerdere malen met klein geprobeerd) ;)

spykie
23 juni 2010, 21:37
Spaanse = klassieke gitaar:

* Nylon snaren (= iets zachter voor je vingertoppen)
* Eerder voor klassieke stukken

Western gitaar:

* Staler snaren (iets scherper voor je vingertoppen)
* Eerder voor pop nummers

Sommige zeggen begin met een spaanse gitaar, dat doet minder pijn, maar pijn zal je toch hebben! Laat je niet ontmoedigen door een ander geluid zou ik zeggen. Mijn advies zou in die zin western zijn als je pop wilt spelen ;)

Bram9107
23 juni 2010, 21:40
Kijk daar heb ik nou wat aan
Heel erg bedankt,
en Naast de CD-60 zijn er nog Yamaha gitaren van zo'n 100 euri die van redelijke kwaliteit zijn (gewoon echt een beginnersgitaar om af en toe wat op te pingelen + kampvuurshit :P) (NEE GEEN BRANDHOUT!)

spykie
23 juni 2010, 22:15
Ik snap je helemaal! Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik weet zeker dat je ook veel plezier kan beleven aan een minder dure gitaar. Je kan daarna nog altijd overstappen. Je kan 2de hands gaan of, welke gitaar ook vaak wordt aangeraden is een yamaha f310 (ongeveer €125).

Het zal echt niet het geval zijn dat de liedjes hier op compleet anders klinken hoor. Ik zou eens naar een muziekwinkel (met genoeg keuze) gaan en vragen of de verkoper een stukje voorspeelt op een goedkope (€100) en hetzelfde op eentje van bv. €250. Dan moet je zelf eens luisteren of je verschil hoort en of je het verschil de meerprijs waard vindt ;). Zo kocht ik laatst een nieuwe gitaar (net geen €300) en deze klonk toch wel warmer dan een gitaar van €100 en ook als eentje van €350! Dus ik zou echt gewoon eens goed luisteren

succes!

hielos
24 juni 2010, 02:02
Tuurlijk klinken goed gespeelde stukjes op een gitaar van 100 euro voor een beginner fantastisch... Daar gaat het mij niet om. Ik ben begonnen op een gitaar van 100 euro en wilde al snel een nieuwe. Je zal merken dat als je zo'n goedkope gitaar koopt, je al snel verlangt naar één met een voller/warmer/etc. geluid, gecontroleerder laag, een beter bespeelbare hals, enz. Het gaat mij erom dat als je nu 100 euro uitgeeft, je niet al snel tot de conclusie komt dat je die 100 euro beter aan een betere gitaar had kunnen besteden waar je langer mee door kunt...

Don Capo
24 juni 2010, 08:00
aha, is dat ook weer duidelijk ;)
maar zijn er nog meer opties met 140 euro? of moet ik dan echt heel goedkoop gaan?

en wat is dat verschil nou tussen een "spaanse" en een westerse gitaar met stalen snaren.


Gedaan?
maar nog steeds GEEN ANTWOORD OP MIJN VRAAG (sorry, meerdere malen met klein geprobeerd) ;)

Uit de sticky's:

Naar aanleiding van de mooie oplossing die men in Elektrische Gitaren gevonden heeft voor het beperken van Stickies. Zo zullen eventuele andere belangrijke onderwerpen ook wat meer in het oog springen.

Lees wat forumbezoekers van hun gitaar vinden of plaats zelf een review!

REVIEWS - Gitaren onder 250 Euro (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90958)



en:

Kort door de bocht genomen kan je zeggen dat wanneer je popmuziek of fingerstyle wilt gaan spelen je het beste een staalsnarige gitaar (western) kan spelen en voor klassiek of flamenco een nylonsnarige gitaar (Spaanse gitaar)
Beide soorten gitaren vallen echter onder het kopje "Akoestisch".

:soinnocent:

o0rollo0o
24 juni 2010, 08:11
Uit de sticky's:


en:


:soinnocent:

Sommige vinden het kennelijk teveel moeite op eigen houtje te zoeken(lees: 2x te klikken) en zullen hun leven lang van andermans kennis afhankelijk zijn/:seriousf:

Bram9107
24 juni 2010, 09:26
:ok: Tnx man ;)

Cue Zephyr
24 juni 2010, 14:33
Klassieke gitaren zijn ook voor fingerstyle.

Mr.Anderson
25 juni 2010, 17:06
Heb laatst mijn eerste gitaar gekocht, een Ibanez v105 SJP, mét massief bovenblad :) ben er erg tevreden over, had ook andere goedkopere gitaren uitgeprobeerd, maar geen had zo'n mooi/warm/vol geluid :)

Just my two cents :)

Bram9107
25 juni 2010, 23:00
Bedankt Mr. Anderson! ik zal het zeker overwegen ;)

jeroen234
27 juni 2010, 12:06
Heb laatst mijn eerste gitaar gekocht, een Ibanez v105 SJP, mét massief bovenblad :) ben er erg tevreden over, had ook andere goedkopere gitaren uitgeprobeerd, maar geen had zo'n mooi/warm/vol geluid :)

Just my two cents :)

heb ik ook :crazyhappy:

jannest
27 juni 2010, 13:19
koop nooit een gitaar voor beginners
koop er een om mee te eindigen
zit je altijd goed

Cue Zephyr
27 juni 2010, 16:11
koop nooit een gitaar voor beginners
koop er een om mee te eindigen
zit je altijd goed

Ik wil eindigen met een Somogyi, helaas gaat het nog heel lang duren voordat ik 26.000 (nee, de punt staat niet verkeerd) dollar heb gevonden om het daaraan uit te geven...

Bram9107
27 juni 2010, 16:56
tja, ik denk toch dat die ibanez het wel waard is om voor te sparen,
maaruh, inderdaad is 26.000 een beetje een dure boel voor een gitaar die puur bedoeld is om plezier mee te hebben en wat leuke liedjs op te spelen (en dus niet op les en ook niet elke dag op te spelen.)

dusss

jannest
27 juni 2010, 20:09
Ik wil eindigen met een Somogyi, helaas gaat het nog heel lang duren voordat ik 26.000 (nee, de punt staat niet verkeerd) dollar heb gevonden om het daaraan uit te geven...
jij bent geen beginner

dus jij telt niet mee

Cue Zephyr
28 juni 2010, 00:44
Wat bedoelde je dan met 'eindigen'?!

rijsberman
28 juni 2010, 01:47
Waarom moeten beginnersgitaren altijd goedkope kutgitaren zijn? Dan knap je er toch 10x zo hard op af? Beginnen is al moeilijk genoeg, zonder dat je te kampen hebt met slechte sound, slecht fretwerk, niet goed ingezaagde topkammen, te hoge actie en slechte intonatie.

Koop liever een goed courant model op marktplaats. Dan weet je dat je, als het niet bevalt, dat ding ook weer voor een vergelijkbaar bedrag kwijt kunt. Kost je minder dan een troepding, dat je daarna niet meer aan de straatstenen kwijt kunt.

Of koop meteen een goeie nieuwe, dat kan ook. Vergt wel een hogere investering...

Bram9107
28 juni 2010, 08:40
Maar als je nog niet weet of je het wel langdurig wilt doen, dan ga ik natuurlijk geen dure gitaar kopen, maar eerst een "uitprobeergitaar"
dus ja, als ik ging lessen had ik ook wel een gitaar gekocht van een paar honderd euro meer, maar dat ben ik niet van plan en de ibanez klink tot nu toe wel het aantrekkelijkst voor zijn bedrag dus daar ben ik nu dan ook voor aan het sparen (tenzij er ineens een betere gitaar voorbijkomt)

Bram9107
29 juni 2010, 11:50
Toch? of zit ik dan verkeerd volgens jullie :P

Masod
29 juni 2010, 17:45
nou ..

ik vind t leuk om deze topic the volgen aangezien ik donderdag ook mijn eerste (semi-)akoustische gitaar ga kopen.

ik speel zelf dan wel al spaans en elektrisch.
maar hoe goed je ook denkt te zijn, als beginner hoor je de verschillen amper.

neem gewoon iemand met verstand ervan mee.
ik kijk zelf voor de 200-300 euro en daar vind je al genoeg gitaren van flinke kwaliteit.
(ibanez bijv.)

succes!

robertmolema
30 juni 2010, 09:19
Mag ik je uit eigen ervaring vanuit mijn lespraktijk adviseren niet te beginnen met een gitaar met stalen snaren, tenzij je echt heeeeeeel veel doorzettingsvermogen hebt en nu al geen gevoel in je vingers hebt.

Vaak koop je inderdaad voor 60 euro een spaanse gitaar, die echt lekker speelt, ok, het klinkt van geen meter, maar dat doet een goedkope steelstring bij een beginnen ook niet. Je zult meer vorderingen maken op een (goedkope) spaanse gitaar, je zult hem sneller pakken en minder last hebben van je vingertoppen. Dan praten we nog maar niet over de barre akkoorden.

Ik heb toch wat leerlingen gehad die bij binnenkomst in mijn lespraktijk al een steelstring gitaar hadden, maar die haken daarmee toch sneller af, of kopen toch uiteindelijk een spaanse gitaar om tot de conclusie te komen dat beginnen met gitaarpspelen geen marteling hoeft te zijn. Uitzonderingen zijn er ook. Misschien behoort Bram9107 tot de uitzondering...

EDIT: met die knuppel bedoel ik degene die je in het hoenderhok gooit, niet een persoon of zo.

Bram9107
1 juli 2010, 21:29
En jongens? heeft deze beste man een punt bij deze tip of zijn jullie het hier absoluut niet mee eens, want een gitaartje (met nylon) snaren is dat wel nuttig? (denk erom dat dit gaat om het leren van leuke kleine liedjes en dus niet een carriere (of lesplan!)

was machen sie?

spykie
1 juli 2010, 21:59
Als je zo als deze wijze man zegt, over veel uithoudingsvermogen beschikt kan je met stalen snare beginnen ja. En nu niet denken van 'oja, gitaar is léuk, ik wil veel spelen' want na een tijdje kan je er misschien anders tegen aankijken (niet dat het niet leuk is, maar dat het pijn doet o.a.)

robertmolema
2 juli 2010, 00:22
En jongens? heeft deze beste man een punt bij deze tip of zijn jullie het hier absoluut niet mee eens, want een gitaartje (met nylon) snaren is dat wel nuttig? (denk erom dat dit gaat om het leren van leuke kleine liedjes en dus niet een carriere (of lesplan!)

was machen sie?

Je vraagt om raad, die kun je krijgen, en niet alleen de raad die in je eigen straatje past. Neem het ter harte zou ik zeggen.

Bram9107
2 juli 2010, 00:34
dit stuurt een maat van mij:

staal is definately beter.

Nylon is iets zwoeler spaans geluid, maar ook heel snel kutgeluid, staal is gewoon awesome, wat scherper.





dussss, ik denk dat we weer terug zijn bij de ibanez, dan maar kutvingers, maar ik vind het waarschijnlijk leuk genoeg om door te pijn te werken, kan ondertussen wel aardig wat gewend (op het gebied van sneetjes in de vinger) al haat ik ze heb ik ze helaas erg veel ( gebeurd het niet tijdens het koken dan hebben we altijd nog een vakkenvulbijbaan :P)

mening?

Cue Zephyr
2 juli 2010, 01:03
Ik wil nog steeds een nylonsnarige gitaar. Omdat het geluid 'definately' (LOL?) niet slechter dan staal. Just depends on what you like.
Als je het 'kutgeluid' vindt dan hou je óf niet van het geluid, óf speel je gewoon verkeerd.
Hoezo 'kutvingers'? Het duurt misschien 2 tot 4 weken totdat je voldoende eelt hebt, maar kutvingers? Kom op, heb er wat voor over! Anders kun je beter helemaal niet hieraan beginnen.

Bram9107
2 juli 2010, 10:46
dankjewel cue, duidelijk en simpel. het word dus met stalen snaren

hartelijke dank

Don Capo
2 juli 2010, 12:08
Je vraagt om raad, die kun je krijgen, en niet alleen de raad die in je eigen straatje past. Neem het ter harte zou ik zeggen.

:ok: +1



dit stuurt een maat van mij:

staal is definately beter
Nylon is iets zwoeler spaans geluid, maar ook heel snel kutgeluid

Misschien wordt het tijd om gewoon eens een gitaar te gaan kopen of in ieder geval te gaan proberen. Oeverloos ouwehoeren zonder nog maar een snaar aangeraakt te hebben biedt echt geen meerwaarde. Muziek maken is zeer persoonlijk, voorkeur voor een bepaalde klank dus ook. het advies van je vriend is een persoonlijk advies en is absoluut geen algemene mening.

Wanneer je een vraag stelt op een forum zal je verschillende meningen horen. De enige manier om erachter te komen wat jouw voorkeur is, is om te gaan spelen.

paulusdeBKB
2 juli 2010, 12:30
FWIW: ik ben begonnen op een Spaanse gitaar (toen was ik 10) en heb daar nooit spijt van gehad. Sterker nog, mijn rudimentaire klassieke techniek komt me vandaag de dag nog steeds van pas op mijn steelstring. Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou mijn eerste gitaar weer een Spaanse zijn.

deftone82
2 juli 2010, 12:49
FWIW: ik ben begonnen op een Spaanse gitaar (toen was ik 10) en heb daar nooit spijt van gehad. Sterker nog, mijn rudimentaire klassieke techniek komt me vandaag de dag nog steeds van pas op mijn steelstring. Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou mijn eerste gitaar weer een Spaanse zijn.

+1

Alhoewel ik geen klassieke opleiding heb gehad, ben ook ik begonnen op een Spaanse! Voor mij was het vooral zachter voor de vingertjes!
daarna op goedkope strat overgegaan!
Nu aan het uitkijken voor een akoestische gitaar!

Daarnaast denk ik dat TS al op voorhand een mening had, en die hier gewoon bevestigd wil zien worden.

Dus, @ TS: KOPEN DIE GITAAR MET STALEN SNAREN EN SPELEN TOT OP HET BOT!

daydream
3 juli 2010, 11:54
Hallo,

Ook mijn 1e gitaar is een staalsnarige maar man wat heb je daar in het begin veel pijn van aan je vingers nu gaat het steeds beter maar ja zit ook op les vanaf december.Toch kan het soms nog best zeer doen hoor en dan miet je wel gemotiveerd blijven anders is het zonde van het geld.Wat trouwens ook leuke gitaren zijn zijn van Cort.

Mijn leraar zei trouwens ook dat je beter kunt beginnen met een nylonsnarige.Maar goed ik ben ook eigenwijs maar ook gemotiveerd.Niet dat ik elke dag oefen maar wel zo´n 5 dagen in de week.

ik zou zeggen doe gewoon wat je al van plan was.en wat je zelf wilt.

robertmolema
3 juli 2010, 12:31
In het land der blinden is eenoog koning.

Het is zo typisch dat je op een forum om raad gaat vragen maar omdat je eigenwijs bent ga je die raad weerleggen. Zonder steekhoudende argumenten.

En als de zichzelfbenoemden eigenwijzen elkaar gaan adviseren ben ik benieuwd wat je als eigenwijze met een advies van een gelijkgestemde eigenwijze gaat doen.

Cue Zephyr
3 juli 2010, 14:11
Ik heb ooit advies gekregen dat als ik veelzijdigheid wilde ik een sparren bovenblad zou willen. Aan de andere kant zou ceder mij niet genoeg limiteren om het volledig te vergeten. En aangezien ik excemplaren van beide categorieën heb geprobeerd kan ik ook wel zelf bedenken dat cedar beter bij me zou passen. Hoewel ik eigenlijk rosewood zij- en achterkanten wilde, ben ik tóch gaan vragen hoe duur bijvoorbeeld cocobolo, koa, ovangkol en walnut zou kosten.
Eigenwijs is niet altijd slecht.

Bram9107
5 juli 2010, 09:47
Ik was gister bij een maat van mij en heb bijna 3 of 4 uur op zijn gitaar lopen spelen ( met stalen snaren) resultaat: 1 blaartje


conclusie
Stalen snaren, It is!
en waarschijnlijk de ibanez tenzij daar iemand wat tegen heeft?

robertmolema
5 juli 2010, 10:34
Ben tegen omdat ik eigenwijs ben :cooler:

Succes verder dan met de snaren en blaren. Hou ons op de hoogte over je vorderingen.

Bram9107
5 juli 2010, 10:36
haha, tja, daar ken ik er meer van :P

jannest
5 juli 2010, 12:24
Ik was gister bij een maat van mij en heb bijna 3 of 4 uur op zijn gitaar lopen spelen ( met stalen snaren) resultaat: 1 blaartje


conclusie
Stalen snaren, It is!
en waarschijnlijk de ibanez tenzij daar iemand wat tegen heeft?

heb ut vage vermoeden dat ik heel blij mag zijn dat ik daar niet ben bij geweest

Cue Zephyr
5 juli 2010, 13:41
Ik heb werkelijk nog nóóit op een Ibanez gespeeld.

Harald
5 juli 2010, 15:16
google maps kaart met gitaarwinkels (http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=112570325333037205061.000486082571733cf30d9&ll=52.373922,4.864197&spn=0.276252,0.96817&z=11&iwloc=0004870397d7e157286c2)




Even tussendoor, dang, wat een goed initiatief! 's handig :)

En wat staalsnarig beginnen betreft, heb ook beginnende leerlingen die met een el cheapo steelstring aankomen, en die dat prima bevalt. Loont wel bij die dingen om eens goed naar de afstelling te kijken. Gezien de nummers die TS opnoemt zou ik naar staal neigen, maar als je begint kun je die ook prima op een klassieke gitaar spelen. Als je ook wil benden wordt een klassieke toch tricky. Maar benden op .012 vereist ook wat kracht. Gezien de repertoirekeuze kan strikt met klassieke techniek beginnen later een probleem worden. Maar dat hangt van de persoon af. Zie toch wel wat mensen die met een vrij nette klassieke techniek zijn opgevoed, en dan later dingen als een palmmute, of het fretten met de duim nooit echt erin krijgen. Voor fingerstyle zijn dat toch wel handige dingen. Daarentegen is dat omgedraaid net zo. Als je echt klassiek (voor flamenco ligt dat weer anders) wilt spelen, begin daar dan ook gelijk mee en houd je aan die basistechniek.

Barree speel ik toch eigenlijk liever op een steelstring dan op een klassieke. Met een stuk als Cavatina merk ik dan toch echt wel verschil. Voor beginners zijn barrees hoe dan ook lastig.

Bram9107
5 juli 2010, 16:35
heb ut vage vermoeden dat ik heel blij mag zijn dat ik daar niet ben bij geweest

Grrr, tis niet de eerste keer dat ik gitaar speel en ben zelf wel redelijk muzikaal (nee geen mening, een feit volgens mijn leraren heb ook lessen in piano gehad)
udss ging nog best wel aardig heb ff de primvera gespeeld op z'n gitaar maar het ging vooral om te kijken of stalen snaren wel chill waren

en dusss
was relaxed

Rakkondy
5 juli 2010, 17:42
Toppie Topppie

Deze heb ik zelf ook ;)

$130

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/9764379761e15513055c89f4d87b625b.jpg

Cue Zephyr
5 juli 2010, 19:06
Ja, lijkt me echt een geweldige kampvuurgitaar!

Hanzemannetje
6 juli 2010, 05:26
Ja, lijkt me echt een geweldige kampvuurgitaar!

Wel eerst de plastic delen verwijderen ivm rook.

Rakkondy
6 juli 2010, 10:36
Oorspronkelijk geplaatst door Cue Zephyr Bekijk bericht
Ja, lijkt me echt een geweldige kampvuurgitaar!
Wel eerst de plastic delen verwijderen ivm rook.

Zitten jullie nu mijn gitaar af te kraken :???:

Cue Zephyr
6 juli 2010, 19:24
Ik bedoelde voor BIJ het kampvuur, niet IN het kampvuur... :D

Rakkondy
7 juli 2010, 12:02
Jammer dat we niet meer in de hippy tijd leven dan he :hippie:

Bram9107
7 juli 2010, 12:51
haha :p ja he best wel

free love for all

Bram9107
11 juli 2010, 09:09
@ rakkondy, hoe heet die gitaar daN?

Bram9107
14 juli 2010, 14:53
Hallo?
Hoe heet die gitaar daN?

Don Capo
14 juli 2010, 15:47
Er zijn ook mensen die niet continue online zijn he, daarbij, het staat op de Headstock, Fender.



Ik denk dat alles inmiddels wel gezegd is in dit topic. Ik gooi er een slotje op.

Vragen opmerkingen --> PM