PDA

View Full Version : Queeste: particle board voor een 2x12 baffle



The Running Man
22 juni 2010, 13:07
Zoek spaanplaat dat lijkt op het spul dat Fender in de 60's gebruikte om baffles te maken. Het spul uit die tijd was kneiterhard en was volgens mij niet gebaseerd op houtvezel maar waarschijnlijk op vlasachtige meuk.
Heb al verschillende lijntjes uitstaan maar de gouden tip heb ik nog niet:rockon:

nico verduin
22 juni 2010, 13:33
De Fender kasten die ik heb meegemaakt hadden allemaal dat standaard spaanplaat bagger. Zou kunnen dat ze toen een andere lijm hebben gebruikt. Eentje die nu waarschijnlijk verboden is door verkeerde lijmsoorten. In de jaren 70-80 is er volgens mijn een verandering gekomen in spaanplaat soorten toen (naar ik mij meen te herinneren) een school opnieuw van wanden moest worden voorzien agv. veel hoofdpijn klachten door het spaanplaat.
Zou best kunnen dat de lijm die toen gebruikt werd een of ander verkeerd stofje in zich had.

The Running Man
22 juni 2010, 13:38
Ha die Nico.

De kunsthars uit die tijd (tot ver in de 70-er jaren) liet lekker veel formaldehyde vrijkomen (en iedereen maar denken dat die gitaristen in plantjes veranderden door de LSD...) Maar dat is alleen nog maar het bindmiddel. Ik las dat tot in het begin van de 60's veel gebruik werd gemaakt van plantvezel (katoen,vlas) om spaanplaat van te maken. Ik zoek dus het spul dat in 61-64 gebruikelijkwas bij ome Leo zijn winkeltje. :rockon: