PDA

View Full Version : Mod voor andere impedantie



smullie
22 juni 2010, 11:50
Ik ben aan het denken om een Vox AC4TV aan te schaffen, enerzijds om eens een buizenamp te hebben anderzijds omdat mijn Marshall zo zwaar en log (vooral dat) is om mee te verhuizen als ik bij vrienden ga om samen wat te spelen. Nu zou ik eventueel die combo van Vox willen aansluiten op de box van die Marshall.
U hoort hem al komen, de Vox heeft blijkbaar een 16Ohm uitgang en de Marshall een 8 Ohm ingang. Ik heb de zoekfunctie hier (welliswaar om de 60 seconden) al zeer uitvoerig gebruikt, maar ik heb niet direct een antwoord op mijn vraag gekregen.
Ik ben er al achter dat ze niet gewoon mag koppelen. Ik meen verstaan te hebben dat als ik er een 2de van 8Ohm aanhang in serie dat het wel zou kunnen, maar ik heb er maar 1.

Nu vroeg ik mij af: is het mogelijk om een tweede input op de Marshall te zetten en er ergens een weerstandje tussen te zetten zodat het wel kan? Is het moeilijk om in die buizencombo een uitgang te voorzien van 8Ohm?
Ik zou liefst aan de Marshall iets aanpassen omdat die garantie toch al lang verlopen is.
Allez, wat zijn mijn opties als ik geen cab wil bijkopen of iets dergelijks?
Het hoeft nl niet, maar het zou wel fijn zijn om dat eens te proberen...

iWishmaster
22 juni 2010, 12:06
Welk Marshall cabinet heb je en hoeveel/welke speakers zitten erin?

smullie
22 juni 2010, 12:11
Welk Marshall cabinet heb je en hoeveel/welke speakers zitten erin?

Het is geen cabinet.
Het is een MG50DFX. Enkele speaker dus. De speaker die erin zit is nog standaard en dus 8Ohm.
Aangezien ik ergens gelezen heb dat die Vox nog beter klinkt uit 12 Inch luidsprekers vroeg ik me af of het mogelijk was om die Vox aan de Marshall luidspreker te hangen. :???:

Chris Winsemius
22 juni 2010, 12:42
Hangt af van je budget....

* 4/8/16 ohms mogelijkheid: vermoedelijk andere uitgangstrafo > dus redelijk wat kosten

* goedkoper + vermindering volume en sound (vooral ietsje minder hoog): vermogensweerstand van 6,8 of 8,2 ohm (10 Watt minimaal) tussen de amp en de 8 ohms kast aansluiten. De amp "ziet" dan 16 ohm en de 8 ohms kast krijgt dan de helft van het vermogen.

* Andere speaker kopen, ook niet gratis

smullie
22 juni 2010, 12:52
Hangt af van je budget....

* 4/8/16 ohms mogelijkheid: vermoedelijk andere uitgangstrafo > dus redelijk wat kosten

* goedkoper + vermindering volume en sound (vooral ietsje minder hoog): vermogensweerstand van 6,8 of 8,2 ohm (10 Watt minimaal) tussen de amp en de 8 ohms kast aansluiten. De amp "ziet" dan 16 ohm en de 8 ohms kast krijgt dan de helft van het vermogen.

* Andere speaker kopen, ook niet gratis
Ik wil het enkel als er een cheapo oplossing voor is. Gierige belg he... ;)
Ok, vooral optie 2 vroeg ik me dus af. Het kan dus relatief simpel.

Dat zou dus eigenlijk ook kunnen zonder wijzigingen aan te brengen aan de amps zelf? Ik denk dan aan een klein bakje met een input en output met daartussen die vermogensweerstand. Kabel van de output van de Vox naar het bakje en van het bakje aan de kabel van de box hangen.
Of zie ik het fout?

Het lijkt me in elk geval nog de veiligste oplossing en ook de beste voor als ik ooit een van die versterkers opnieuw zou willen verkopen. :soinnocent:

Dank u!!!

guitarnijboer
22 juni 2010, 15:43
Gewoon de 8 ohm speaker aansluiten op de VOX lijkt me de goedkoopste oplossing en kan echt geen kwaad.

Negative K3 fan
22 juni 2010, 20:36
Gewoon de 8 ohm speaker aansluiten op de VOX lijkt me de goedkoopste oplossing en kan echt geen kwaad.

let me second that.

TimS
22 juni 2010, 20:42
Ik denk overigens niet dat er een erg goede speaker in je Marshall zit. Als je het geld er voor over hebt zou ik een betere 10" speaker in de Vox zetten.

smullie
22 juni 2010, 21:59
Gewoon de 8 ohm speaker aansluiten op de VOX lijkt me de goedkoopste oplossing en kan echt geen kwaad.

Ah, nog beter... :hippie:

MaBerY
23 juni 2010, 09:03
Ik ben aan het denken om een Vox AC4TV aan te schaffen, enerzijds om eens een buizenamp te hebben anderzijds omdat mijn Marshall zo zwaar en log (vooral dat) is om mee te verhuizen als ik bij vrienden ga om samen wat te spelen. Nu zou ik eventueel die combo van Vox willen aansluiten op de box van die Marshall.
U hoort hem al komen, de Vox heeft blijkbaar een 16Ohm uitgang en de Marshall een 8 Ohm ingang. Ik heb de zoekfunctie hier (welliswaar om de 60 seconden) al zeer uitvoerig gebruikt, maar ik heb niet direct een antwoord op mijn vraag gekregen.
Ik ben er al achter dat ze niet gewoon mag koppelen. Ik meen verstaan te hebben dat als ik er een 2de van 8Ohm aanhang in serie dat het wel zou kunnen, maar ik heb er maar 1.

Nu vroeg ik mij af: is het mogelijk om een tweede input op de Marshall te zetten en er ergens een weerstandje tussen te zetten zodat het wel kan? Is het moeilijk om in die buizencombo een uitgang te voorzien van 8Ohm?
Ik zou liefst aan de Marshall iets aanpassen omdat die garantie toch al lang verlopen is.
Allez, wat zijn mijn opties als ik geen cab wil bijkopen of iets dergelijks?
Het hoeft nl niet, maar het zou wel fijn zijn om dat eens te proberen...

De enige juiste oplossing voor dit probleem is een impedantie aanpassing in de vorm van een trafo.

Ted Weber heeft zo'n ding:

https://taweber.powweb.com/store/zmlogo.jpg
https://taweber.powweb.com/store/zmatch.htm

$90 voor de 50watt versie.

Maar je kan natuurlijk ook een nettrafo nemen die primair 127V en secundair 2x45=90V is om uit te komen op de juiste impedantie (wikkelverhouding N=0,707 geeft N^2 = 0,5 en dus 16->8 ohm omzetting)

In de praktijk kan een buizenbakje over het algemeen redelijk overweg met diverse impedanties.

don marco
23 juni 2010, 11:17
hammond 125BSE uitgangstrafo erin? kost 30 euro.. En heeft 4-8-16 ohm sec..
Zou wel moeten lukken en als ge iemand kent die t kan doen voor u zijt ge er nog zeer goedkoop vanaf.. Tis maar een idee

Mephistocles
10 juli 2010, 15:17
10 watt weerstanden? Ach wie geeft er nou zoveel geld uit? Twee van de dubbele weerstand parallel van 5 watt. Zijn er geen inductieve dummy loads?