PDA

View Full Version : 10 jaar geleden gestolen: Valley Arts Steve Lukather 0997



groovieguitarguus
21 juni 2010, 23:44
Meer dan 10 jaar geleden is er een Steve Lukather Valley Arts gestolen.
Deze gitaar is enkele weken geleden opgedoken op Marktplaats maar al snel verkocht.
De verkoper, die ook niet op de hoogte was dat hij een gestolen gitaar in zijn bezit had, wil i.v.m. Privacy, de naam van de nieuwe eigenaar prijs geven.

Wellicht is er iemand die weet bij wie deze opvallende gitaar nu is.

Opvallend is dat bij verkoop de EMG's (waarmee deze gitaar normaal is uitgerust) waren verwisseld voor passieve Pick Ups.
Het kan goed zijn dat de nieuwe eigenaar de gitaar weer MET EMG's heeft uitgerust.

Ik hoor het graag.... dank... gr. Guus

P.s. het is een gitaar geweest van een bekende van mij:

http://lh3.ggpht.com/_GR8j9Kgt22M/TB_N374woJI/AAAAAAAAAI0/YGFiMYRBdxw/va0997_1.jpg

http://lh4.ggpht.com/_GR8j9Kgt22M/TB_N3z6FtAI/AAAAAAAAAI4/wMtaTBOKh4A/va0997_3.jpg

http://lh6.ggpht.com/_GR8j9Kgt22M/TB_N4PqCG3I/AAAAAAAAAI8/t-naCP3lIV8/va0997_5.jpg

Rutger Molenberghs
22 juni 2010, 13:50
Als de verkoper niet wil meewerken, dan is het misschien nuttig om de politie op de hoogte te stellen van de nieuwe ontwikkelingen. Het kan zijn dat als je de verkoper inlicht over het feit dat je de politie er (opnieuw, of is dit 10 jaar geleden niet gebeurd?) bijhaalt, die ineens wel wil meewerken.

groovieguitarguus
22 juni 2010, 21:30
Status van het onderzoek is mij nog niet bekend....

guitarplayer1
15 juli 2010, 15:22
Ik lees dit topic, maar ik denk dat je als je op marktplaats een gitaar koopt je nooit weet wat de historie is van een gitaar, zeker als het oude gitaar betreft. De nieuwe eigenaar treft denk ik dus geen blaam? En de verkoper ook niet vermoed ik, wie weet is zo'n gitaar wel meerdere keren van eigenaar verwisselt. Bij mijn weten is dit: A) verjaard en B) bestaat er zoiets als koper van goeder trouw en is de koper dus niets te verwijten. En zeker via marktplaats voor een normale prijs iets kopen. Wordt een ander verhaal als je zo'n gitaar op straat koopt van iemand voor 100 euro...

arjanb01
15 juli 2010, 19:06
+1 Maar helers zijn doortrapt genoeg om ff internet te checken en de waarde via ebay of een vintage gitaar site te controleren.
Deze Valley Arts heb ik ook gezien op MP en ik vond het al zo raar dat er Seymour Duncan elementen inzaten. Wanneer je een Luke Sig gitaren passieve elementen gaat inbouwen klinkt het echt ruk in vergelijking met EMG's.
Zowel de koper als de verkopers maken zich schuldig aan medeplichtigheid aan heling lijkt me.

Sanderltd
15 juli 2010, 19:35
Dat is nonsense... Als de koper geen weet had van het "feit" (want 100% zeker kun je niet zijn...) dat de gitaar gestolen was, dan is hij absoluut niet medeplichtig. De verkoper, als hij van niets wist, evenmin.

En er bestaat inderdaad een wetsbepaling die in deze gevallen de koper te goeder trouw beschermt. Maar meestal wordt er dan een regeling getroffen waarbij de dief of een verantwoordelijke een schadevergoeding moet betalen aan de oorspronkelijke eigenaar. Althans volgens het Belgische recht is dat zo.

Daarbij is het ook erg dom om hiervan geen aangifte te hebben gedaan indertijd. Want nu is het misdrijf verjaard en kun je er dus geen aangifte meer van doen.
Als je indertijd een aangifte had gedaan van de diefstal, dan had de verjaring tussentijds "gestuit" kunnen worden waardoor je deze informatie had kunnen doorspelen aan de politie en dit wellicht makkelijker zou zijn op te lossen.

Dus; àltijd aangifte doen!

guitarplayer1
15 juli 2010, 20:36
Arjan, dat een gitaar Duncans heeft gekregen maakt hem niet gelijk verdacht...dat is gewoon persoonlijke smaak. Ik proefde alleen uit dit topic: we moeten de koper achterhalen! En dat is natuurlijk niet fair, iedereen heeft weleens een gitaar gekocht op marktplaats, je kan het nooit weten, en dit geval met een oude gitaar waar die allemaal is geweest. Lijkt me een geval van pech voor de originele eigenaar. Misschien verkoopt de nieuwe eigenaar hem wel weer door over een jaar, zonder dit alles te weten, is hij dan gelijk een heler?? Zo zit het niet in elkaar.

groovieguitarguus
16 juli 2010, 10:58
....Ik proefde alleen uit dit topic: we moeten de koper achterhalen! En dat is natuurlijk niet fair, iedereen heeft weleens een gitaar gekocht op marktplaats

Het is inderdaad de bedoeling om de koper te achterhalen.
Tja, of dit fair is, of niet. De 'oorspronkelijke' eigenaar zou heel graag de gitaar terug willen. Wellicht moet hij de gitaar terug kopen voor het bedrag dat er voor betaald is.
De nieuwe koper handeld volledig uit onschuld, wat ik begreep de verkoper van de gitaar ook.
Ondanks dat, stel dat het om een zeldzaam schilderij zou gaan, dan wil de oorspronkelijke eigenaar (b.v. een museum) ook het doek terug.
Snap dat het zeker zuur is als je een gitaar koopt (en daar flink voor betaald hebt, ca 1800,- euro) en het blijkt er een met een 'luchtje' te zijn...
Voor alle partijen klote, maar zeker voor de oorspronkelijke eigenaar.

Wat betreft de Seymour Duncans... jammer. In mijn optiek horen er idd EMG's in!!!
Seymour D's zijn er door de oorspronkelijke eigenaar zelfs in gezet.

guitarplayer1
16 juli 2010, 11:26
Ik denk dat de originele eigenaar, mocht hij de koper al kunnen achterhalen, afhankelijk is van of deze de gitaar wel weer kwijt wil. Zo niet, dan is het jammer, de koper hoeft hem niet terug te verkopen aan de originele eigenaar natuurlijk.

groovieguitarguus
29 oktober 2010, 10:38
Update: De gitaar is na de diefstal al enkele keren gewisseld van eigenaar. Ondertussen heeft de huidige eigenaar, die absoluut GEEN idee had van het verleden van de gitaar had, in overleg met degene waarvan de gitaar ooit gestolen is. Dit uiteraard in zeer goed overleg... Hiermee kan wat mij betreft dit Topic op Slot!!!

Dank aan iedereen!!!

Basileia
29 oktober 2010, 10:43
Update: De gitaar is na de diefstal al enkele keren gewisseld van eigenaar. Ondertussen heeft de huidige eigenaar, die absoluut GEEN idee had van het verleden van de gitaar had, in overleg met degene waarvan de gitaar ooit gestolen is. Dit uiteraard in zeer goed overleg... Hiermee kan wat mij betreft dit Topic op Slot!!!

Dank aan iedereen!!!

Wat een vage zin. Hoe is het nu afgelopen?

erik.k
29 oktober 2010, 11:15
Hallo,
Ik word maar even een postend lid ipv alleen een lezend. Ik heb de VA, en heb contact met Guus gehad inmiddels en ook met de oorspronkelijke eigenaar. Hij weet dus waar de VA nu is, bij mij dus. Of ik de VA zal houden weet ik nog niet maar mocht ik hem weer verkopen dan contact ik de oorspronkelijke eigenaar eerst, dat hebben we afgesproken. Verdere contacten gebeuren buiten het forum om natuurlijk. Guus, bedankt!
Erik

edje kadetje
29 oktober 2010, 11:34
Update: De gitaar is na de diefstal al enkele keren gewisseld van eigenaar. Ondertussen heeft de huidige eigenaar, die absoluut GEEN idee had van het verleden van de gitaar had, in overleg met degene waarvan de gitaar ooit gestolen is. Dit uiteraard in zeer goed overleg... Hiermee kan wat mij betreft dit Topic op Slot!!!

Dank aan iedereen!!!

de zinnen lopen niet heel lekker. Ik begrijp dat de koper is achterhaald maar niet duidelijk is wat dit heeft opgeleverd.