PDA

View Full Version : EMG routing maskeren met houten elementringen



Scopperloit
21 juni 2010, 21:39
Mijn HNGD was pas vorige week, maar er moet echt iets veranderen aan mijn laatste aanwinst.

http://i967.photobucket.com/albums/ae160/ScopperloitBand/Ibanez%20RG%202027X/th_IMG_0540.jpg (http://s967.photobucket.com/albums/ae160/ScopperloitBand/Ibanez%20RG%202027X/?action=view&current=IMG_0540.jpg) (klik voor full size)

De gitaar heeft EMG707's. Nog nooit geprobeerd, dus ik dacht: waarom niet. Ik was verbaasd over de cleane sound van de pickups. Veel beter dan ik dacht en niet slecht eigenlijk. Maar met distortion viel het resultaat echt tegen. De pickups eisen meer oversturing van mijn versterker om een meer verzadigd high gain geluid te krijgen. Daar houdt ik absoluut niet van, dus ze gaan er uit en DiMarzio's erin. Ik weet nog niet welke, maar daar kom ik wel uit .
Het probleem met een elementwissel is het overtollige freeswerk.
Uiteraard wil ik dit maskeren met elementringen, maar niet met lelijke zwarte plastic ringen maar met een houten variant.
Ik heb al contact gehad met een lokale gitaarbouwer/reparateur om eraan te werken.
Ik zit zelf te denken aan donker getinte mahonie ringen, maar ik zou wat hout samples moeten hebben om te testen wat het beste kleurt op de gitaar. (suggesties/voorstellen: laat maar komen! :crazyhappy:)

Over 2 weken heb ik gelukkig vakantie en kan ik aan het project gaan werken. :)

Cocobolo
21 juni 2010, 22:39
je krijgt dan wel gaatjes in je body door die ringen (ik zie dat er nu nog geen gaatjes zijn).
Ik zou voor rosewood gaan, dezelfde kleur als je toets :)
Bij het neckelement heb je amper ruimte voor een ring, omdat het element zo strak tegen je toets zit. Neem dat dus even mee met de bouwer waar je het over hebt.

EDIT : of zijn die EMG's groter dan een gewoon element en zal de ring dus gewoon tegen de toets aangezet kunnen worden en tegelijk toch nog de Humbucker laten passen boven het gat ...?

Scopperloit
21 juni 2010, 23:12
je krijgt dan wel gaatjes in je body door die ringen (ik zie dat er nu nog geen gaatjes zijn).
Dat maakt me niet zoveel uit. Zou er overigens een manier zijn om ze in het elementgat zelf te bevestigen en zo een cleane look geeft.



Ik zou voor rosewood gaan, dezelfde kleur als je toets :)
Bij het neckelement heb je amper ruimte voor een ring, omdat het element zo strak tegen je toets zit. Neem dat dus even mee met de bouwer waar je het over hebt.

EDIT : of zijn die EMG's groter dan een gewoon element en zal de ring dus gewoon tegen de toets aangezet kunnen worden en tegelijk toch nog de Humbucker laten passen boven het gat ...?

Gezien de ruimte is het nog twijfelachtig, maar het maakt mij niet uit als die ring daar wat anders qua vorm is. natuurlijk heb ik liever een gesloten ring, maar ik kan ook de kant tegen de hals openlaten (als dat wel kan ?), daar steekt dan een stuk toets nog overheen en lijkt het alsof het een soort van gesloten ring is :). Er is wel wat ruimte over, maar daarvoor moet ik een test fit doen met dummy pickup dat ik nog heb liggen. Ik zal de volgende keer tijdens de snaren verwisselen meteen zo'n test doen. ;)

oigun
21 juni 2010, 23:13
Purperhart of padoek lijkt me ook mooi staan bij deze gitaar.
Misschien de humbucker iets opschuiven en het gat aan(laten)passen.

universe777
22 juni 2010, 10:48
Er zijn speciale pickup ringen in de handel voor dit probleem. Heb ze wel eens voorbij zien komen op het sevenstring forum.

D3nnis
22 juni 2010, 12:14
Padouk is ook wel leuk misschien inderdaad, maar ik persoonlijk vind het nooit mooi als kleuren redelijk dicht bij een andere gebruikte kleur komen, heb dan liever dat het goed afwijkt, maar dat is persoonlijk.

Misschien is ebben wel leuk, donker, net als de elementen, en dan ziet je gitaar er in ieder geval ook niet uit als een houtcatalogus (wat ook niet per se lelijk hoeft te zijn).

Er moet een methode zijn om het element ook in het elementgat zelf te bevestigen.
Mijn Parker Fly (uit 1994) heeft de DiMarzio elementen bevestigd zitten door de humbuckerschroefjes heen zeg maar. Ik weet niet of DiMarzio dat doet, maar wellicht dat zij een Parker Fly achtige bevestiging kunnen voorzien in andere modellen? Soort custom optie ofzo?

Terminus
22 juni 2010, 12:46
Heb je al geprobeerd de elementen dichter bij de snaren te zetten? Het klinkt alsof ze te ver weg staan, niet alsof je de verkeerde elementen hebt (EMG's goed clean en niet verzadigd, WTF :P ). Anders kan je ook een EMG 81-7 proberen, dat is makkelijker dan passieve elementen erin stoppen en klinkt strakker en gefocuseder. En het woord EMG valt nooit in dit forum voordat er binnen 5 posts 'Blackouts' word geroepen, dus misschien dat je daar ook naar kan kijken.

Scopperloit
22 juni 2010, 15:50
Dankjullie alleen voor de suggesties en opmerkingen:)

@ Terminus.

De elementen zijn niet te ver verwijderd van de snaren. Het lijkt alsof mijn Mesa Boogie Mark IV iets tegen actieve elementen heeft :seriousf:. De ESP LTD van een maat van me klonk ook al bagger over mijn versterker.

Dankje voor de Blackout tip, maar die hebben toch extreem veel output? Daar ben ik echt geen typ voor. Ik ga liever voor de vertrouwde route met passieve elementen. Ik vind de parallel schakeling en "petrucci scooped mid clean" stand erg mooi die je hebt een vijfstanden schakelaar.

forceps
22 juni 2010, 17:38
Heb je al eens een nieuwe batterij geprobeerd? Weinig gain bij een EMG kan daar ook mee te maken hebben ;)

Scopperloit
22 juni 2010, 17:53
Heb je al eens een nieuwe batterij geprobeerd? Weinig gain bij een EMG kan daar ook mee te maken hebben ;)

Kan uiteraard, maar is niet het geval bij mij. ;)

Vergis je overigens niet in het feit dat een Mesa Boogie Mark IV niet echt een high-gain versterker is. Tuurlijk kan ie wel veel oversturing geven, maar zoveel als een Peavey 5150, Engl Powerball/Invader etc. nooit.

forceps
22 juni 2010, 18:46
Haha, dan is het goed ;)

Ieder zijn ding op dat vlak, als je met andere elementen je droomgitaar kunt maken, moet je het zeker niet laten! Mooie plank trouwens!