PDA

View Full Version : akoustische gitaar voor max. 400 euro?



deftone82
21 juni 2010, 20:02
Hallo
Ik wou eens uitkijken naar een akoustische gitaar, maar ik ken er helemaal niets van. Ik wou hier even raad vragen naar welk merk van gitaar ik zou moeten uitkijken voor een goede prijs/kwaliteit verhouden.
Ik hoef geen super de luxe gitaar met mega klank, gewoon eentje om thuis te pingelen. Max budget 400 euro...

iemand tips? of is dit budget bij voorbaat te laag?

guitarfreakie
21 juni 2010, 20:14
ik zou dit qua budget aandurven naar welk merk je uit moet kijken zou ik niet weten

Hanzemannetje
21 juni 2010, 20:23
Tweedehands koop je daar wel wat voor.

Maar ook nieuw.

Ik denk dan aan Eastman, Seagull, Simon & Patrick... misschien sommige Yamaha's.

Maar wat voor gitaar zoek je? Dread, Jumbo, OM?

deftone82
21 juni 2010, 20:57
Maar wat voor gitaar zoek je? Dread, Jumbo, OM?

què :???:
Nogmaal, ik ken er echt niets van...voor mij zien ze er nog allemaal hetzelfde uit.

Hanzemannetje
22 juni 2010, 05:54
què :???:
Nogmaal, ik ken er echt niets van...voor mij zien ze er nog allemaal hetzelfde uit.

Dan is het misschien handig eerst eens wat zelfstudie te doen. Ik heb hier op mijn PC daar een heel handig tooltje voor, misschien heb jij dat ook wel, en dat heet Google? ;)

Portel
22 juni 2010, 07:31
Dan is het misschien handig eerst eens wat zelfstudie te doen. Ik heb hier op mijn PC daar een heel handig tooltje voor, misschien heb jij dat ook wel, en dat heet Google? ;)

Kom op, je kunt toch niet verwachten dat iemand die denkt: 'Zou gitaarspelen iets voor mij zijn?' gelijk alle verschillen kent tussen Dreadnoughts, Grand Auditoriums, Jumbo's en OM-modellen?

-Dickhead.

@TopicStarter: Laten we eens beginnen, bij wat voor muziek wil je spelen?
Wie zijn je voorbeelden?

Voor 400 euro kun je heel wat kopen.
Je kan het beste naar een gitaarwinkel met een breed assortiment gaan en vragen of je het een en ander mag uitproberen.
Het beste neem je dan een kennis mee die er wat meer verstand van heeft.
Als je dan een gitaar van 250 euro vind, die veel beter is dan eentje van 375 euro...
...Neem dan vooral die van 250!

Merken waar je naar kunt kijken:
Crafter, Ibanez, Richwood, Tanglewood...

Er zijn natuurlijk nog veel meer merken waar je naar kunt kijken.
Staar je vooral niet blind om een bepaald type of merk, maar ga gewoon lekker uitproberen.

deftone82
22 juni 2010, 09:01
Om misschien alle verwarring te vermijden, ik speel al enkele jaren elektrische gitaar. Vooral het hevigere metal en rock stuff (mastodon, metallica, GnR).

Ik heb thuis een hele oude (zeer slechte) klassieke gitaar met allemaal nylon snaren. Echt vreselijk qua klank maar wel leuk om wat op te "pielen".

Dus dacht ik, ik schaf mij een akoestische gitaar aan. Een die stalen snaren heeft, beter klinkt (zowel qua kleur als volume, resonantie, etc..) maar toch niet teveel kost, want mijn hoofdzaak blijft elektrische gitaar.

Wat zou ik er op spelen: de instrumentale mastodon nummers, hier en daar wat kampvuurliedjes, en misschien wat flamenco-style riedeltjes.

De enige persoon in mijn kenniskring die iets van akoestische gitaren kent, vrees ik dat ik best niet mee neem aangezien hij enkel gitaren van 100K koopt (en pas goed vindt:supercool:). Ik reken dus een beetje op jullie om mij te laten leiden voor ik een winkel binnenstap en mijn oren/gevoel het werk laat doen.

Portel
22 juni 2010, 09:30
Als je van die muziek houdt en akoestisch als 'bijzaak' wilt doen,
Zou ik niet veel verder kijken dan 300 euro tweedehands.

Ik blijf bij de merken die ik heb genoemd in vorige post.
Je kan ook kijken naar de merken die Hanzemannetje opnoemde.

Qua vorm zou ik kijken naar een Dreadnought.
Je hebt geluk, want dat is ook gelijk de meest gebruikte, meest verkochte gitaar.
http://cdn.overstock.com/images/products/P11727272.jpg

Het hoeft allemaal niet duur.
Een goede gitaar vind je al voor zo'n 200 euro op Marktplaats!

Nog een merk waar je naar kunt kijken: Cort

deftone82
22 juni 2010, 11:47
Kan je mij misschien kort uitleggen wat de verschillen zijn tussen dreadnought, jumbo etc...

Ik ben indd op zoek naar zoiets als op de foto hierboven.

Van merken hoor ik hier veel voorbijkomen: Crafter, Ibanez, Richwood, Tanglewood, Cort, Eastman, Seagull, Simon & Patrick, Yamaha's.

dat zijn er al heel wat. Iemand een gedegen mening over een van deze, of zijn ze allemaal wel ok in de prijsklasse die ik zoek?

daydream
22 juni 2010, 13:42
Hoi ik heb een Cort Earth 100ns. Een Dreadnought model zoals dat heet.Ik ben er tevreden over.Heb hem vorig jaar gekocht bij Muzikaza en de verkoper vertelde me dat het een goede gitaar is in een mooie prijs/kwaliteit verhouding.Die van mij kostte 233 euro en dat is bij Cort al een redelijke midden klasser dus zou je voor 400euro een nog mooiere moeten kunnen krijgen.Ook mijn leraar zei dat het goede gitaren zijn.

SnoopWinckel
22 juni 2010, 13:46
Kan je mij misschien kort uitleggen wat de verschillen zijn tussen dreadnought, jumbo etc...


En een andere quote als antwoord:


Styles

Acoustic guitars are commonly constructed in several different body shapes. In general, the guitar's soundbox can be thought of as being composed of two connected chambers: the "upper bout" and "lower bout", which meet at the "waist", or the narrowest part of the body face near the soundhole. The proportion and overall size of these two parts helps determine the overall tonal balance and "native sound" of a particular body style – the larger the body, the louder the volume.

* A "00", "Double-Oh" or "Grand Concert" body style is the major body style most directly derived from the classical guitar. It has the thinnest soundbox and the smallest overall size of the major styles, making it very comfortable to play but also one of the quietest. Its smaller size makes it suitable for younger or smaller-framed players. These guitars are commonly called "parlor steels" as they are well-suited to smaller rooms. Martin's 00-xxx series and Taylor's GC series are common examples.
* A "Grand Auditorium" (GA) guitar, sometimes called a "000" or "Triple-Oh", is very similar in design to the Grand Concert, but slightly wider and deeper. Many GA-style guitars also have a convex back panel to increase the volume of space in the soundbox without making the soundbox deeper at the edges, which would affect comfort and playability. The result is a very balanced tone, comparable to the 00 but with greater volume and dynamic range and slightly more low-end response, without sacrificing the ergonomics of the classical style, making these body styles very popular. Eric Clapton's signature Martin guitar, for example, is of this style. Taylor's GA and x14 series and Martin's 000-xxx series are well-known examples of the Grand Auditorium style.
* A "Dreadnought", arguably the most common body style, incorporates a deeper soundbox, but a smaller and less-pronounced upper bout (the area of the soundbox between the waist and neck) than most styles, giving a somewhat wedge-shaped appearance – hence its name, relating to a class of warship. The dreadnought style was designed by Martin Guitars[1] to produce a deeper sound than "classic"-style guitars, with very present bass fundamentals. This body style's combination of a small profile with a deep sound has made it immensely popular, and it has since been copied by virtually every major steel-string luthier. Martin's "D" series such as the D-28 are classic examples of the dreadnought.
* A "Jumbo" body style is bigger again than a Grand Auditorium but similarly proportioned, and is generally designed to provide a deeper tone, similar to a dreadnought (the body style was designed by Gibson to compete with the dreadnought[1]) but with maximum resonant space for greater volume and sustain. This comes at the expense of being oversized, with a very deep sounding box, and thus somewhat more difficult to play. The foremost example of this style is the Gibson J-200, but like the dreadnought, most guitar manufacturers have at least one jumbo model.


Dit is een copy/paste van een wikipedia artikel: link (http://en.wikipedia.org/wiki/Steel-string_acoustic_guitar)

deftone82
22 juni 2010, 13:59
Hm, ik heb op gitaar.net zelf een pagina gevonden met info over dreadnought, jumbo's, parlor en grand auditorium - http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/Bodystijlen).

Als ik dat lees lijkt de 'parlor' of 'grand auditorium' voor mij het meest gepast aangezien ik vooral ga fingerpicken. Gewoon wat duf strummen is niet aan mij besteed. Of lukt toch ook aardig genoeg met dreadnoughts?

Een jumbo lijkt me gewoon te groot en onhandig om fijn te spelen.

Een paar types van merken zouden ook handig zijn om eens op onderzoek uit te trekken...

ps: alvast bedankt voor jullie hulp!

spykie
22 juni 2010, 14:10
Ik heb eens een taylor 110 getest, ideaal voor fingerpicking maar wel €675, voor €400 2de hands vind je ze ook wel!
Maar er bestaat ook een baby taylor, misschien moet je die eens testen :)

deejee
22 juni 2010, 16:44
Zie op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/351483785
Prima gitaartje

Cue Zephyr
22 juni 2010, 20:14
Michael Hedges was een uitstékende fingerpicker met een Martin D-28 dread.
Strummen is niet duf (TF MAN...).
De Baby Taylor is relatief gezien een beetje teleurstellend (zeker voor die prijs), de 110 is erg goed (ook al kun je meer krijgen voor dat geld), uitstekend voor opnames, ook. Er is ook een GA, de 114.
Verder kun je nog kijken naar de Yamaha FG730S voor een dread, of de FS720S voor een Grand Concert achtig model (of was het iets anders?) in die prijsklasse. Verder is er nog Walden, waar ik echter niet bekend mee ben, en Tanglewood, die érg goed zijn voor de prijs die je betaalt (denk dan wel meer aan de Sundance serie, wellicht iets boven je budget). Eastman heeft ook goede gitaren, ik heb zelf een keer een AC622CE geprobeerd (GA, sitka/maple) die ik erg goed vond klinken. De Eastmans hebben echter wél een nut widt van 1 3/4", wat in de meeste andere gevallen (Tanglewood, Taylor (BT, BBT, 100, 200), Yamaha) 1 11/16" is. Als laatste heb ik nog de Seagull S6 of Coastline in gedachte.
Dreadnoughts zijn inderdaad erg veelzijdig en zijn veelal het meest gebruikt; een soort Swiss Army knife. De Grand Auditorium, Small Jumbo (SJ) of Mini-Jumbo is de nieuwe do-it-all. Hier ben ik momenteel ook naar op zoek.

Portel
22 juni 2010, 20:52
Zie op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/351483785
Prima gitaartje

Inderdaad.
Ik had die zeker uitgeprobeerd!

deftone82
23 juni 2010, 10:07
Cue Zephyr, bedankt voor de tips, maar een vlugge surfbeurt vertelt mij dat de meeste gitaren niet binnen die prijscategorie vallen (tenzij misschien tweedehands?).

Die Taylor 110 lijkt me wel een goede kanshebber, hoeveel kan je die tweedehands krijgen?

Is Taylor qua merk te vergelijken met bv Cort? Ik zie op vele website wel eens de Cort Earth 70 of 100 voorbijkomen voor 200-250 euro...wat is jullie ervaring met die gitaren?

De Yamaha FG730s zou eventueel ook nog kunnen meen ik...

Portel
23 juni 2010, 10:27
Cue Zephyr, bedankt voor de tips, maar een vlugge surfbeurt vertelt mij dat de meeste gitaren niet binnen die prijscategorie vallen (tenzij misschien tweedehands?).

Die Taylor 110 lijkt me wel een goede kanshebber, hoeveel kan je die tweedehands krijgen?

Is Taylor qua merk te vergelijken met bv Cort? Ik zie op vele website wel eens de Cort Earth 70 of 100 voorbijkomen voor 200-250 euro...wat is jullie ervaring met die gitaren?

De Yamaha FG730s zou eventueel ook nog kunnen meen ik...

Taylor is vele malen beter dan Cort.

Toen ik op zoek was naar een goede akoestische (budget zo'n 300 euro)
Keek ik ook erg naar de Cort Earth serie.
Met name de Cort Earth 100 en 200.

Door een uitbreiding van mijn budget is het uiteindelijk een Martin geworden,
Maar die kostte dan ook 760 euro...

spykie
23 juni 2010, 11:09
Cue Zephyr, bedankt voor de tips, maar een vlugge surfbeurt vertelt mij dat de meeste gitaren niet binnen die prijscategorie vallen (tenzij misschien tweedehands?).

Die Taylor 110 lijkt me wel een goede kanshebber, hoeveel kan je die tweedehands krijgen?
Is Taylor qua merk te vergelijken met bv Cort? Ik zie op vele website wel eens de Cort Earth 70 of 100 voorbijkomen voor 200-250 euro...wat is jullie ervaring met die gitaren?

De Yamaha FG730s zou eventueel ook nog kunnen meen ik...

€400-€425 zie ik ze wel eens gaan

Cue Zephyr
23 juni 2010, 15:36
Ja, alles wat ik na Tanglewood heb genoemd ligt ver boven je budget.
Ik weet niet, mijn Taylor 110ce was €749 nieuw.
Martin is ook wel een aardige kanshebber, met de niet-houten zij- en achterkanten.
Ik zou zeker de FG730S bekijken, anders nog de Seagull S6 'the original' misschien. Ik zou ook nog steeds even Tanglewood in gedachte houden, deze zijn écht erg goed voor de prijs (geef echter niet minder dan 300 euro uit in dit geval). Denk aan bijvoorbeeld de TW170 of TW155.

rijsberman
23 juni 2010, 16:50
+1 voor de Tanglewood. LAG is vergelijkbaar qua prijs/kwaliteit, BTW.

deftone82
23 juni 2010, 19:59
En de Yamaha GF 430a...die staat voor 220 en 180(schade) op 2ehands website...kanshebber of best links laten liggen?

Denk toch binnenkort gewoon eens gaan testen in de winkel!

Cue Zephyr
23 juni 2010, 20:06
De FG430A is volgens mij een rondom gelamineerd model. Als het een beetje klinkt zal het wel prima zijn. Ik zou persoonlijk toch eerder voor de FG700S gaan denk ik.

Kijk ook eens naar de Seagull Entourage, geweldige gitaar:
http://www.thomann.de/nl/seagull_entourage_rustic.htm

Kriske
24 juni 2010, 03:56
Ik zou deze Greg Bennett ook in overweging nemen. Ik heb zelf een D6-CE en ben er erg tevreden over. Niet zo'n bekende naam, maar veel waar voor je geld:
http://www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=1007&subrubriek=1

Roeland87
24 juni 2010, 10:00
Moet zeggen dat ik niet heel erg goed marktplaats in de gaten houdt met betrekking tot akoestische gitaren maar een taylor 110 voor max 400 euro zou mij echt een buitenkansje lijken aangezien die van mijzelf (een 110e) net zoals die van Cue Zephyr 750e heeft gekost... gaan ze echt voor zo weinig weg?

Persoonlijk lijkt me die cort een mooie gitaar (geen ervaring mee) en vind ik de tanglewood gitaren die ik ben tegengekomen altijd een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

zjanke
24 juni 2010, 10:46
Ik heb een Ovation SW711 incl originele koffer voor 450 gekocht (nieuw 1100 excl koffer). Taylor is misschien wat waardevaster, maar het zou moeten kunnen.
Marktplaats in de gaten houden, niet te gretig zijn en onderhandelen, dan moet je een prima gitaar kunnen scoren voor max 400.

En misschien is Ovation dan ook nog een merk wat voldoet aan de eisen

Cue Zephyr
24 juni 2010, 14:29
Ook zéker eBay in de gaten houden. ;)

deftone82
24 juni 2010, 16:06
Ook zéker eBay in de gaten houden. ;)

Dan gaat de verzendkost van zo'n ding de hele winst toch teniet doen, of niet?

deftone82
25 juni 2010, 11:20
ik zag deze staan:

http://94.143.208.169/images/62/6216150661.jpg

de verkoper vraagt tussen 25 à 50 euro. Er moeten wel nog nieuwe snaren op. het is een Tanglewood, maar hij weet niet welk model.

Kan het iets zijn voor dat geld?

Portel
25 juni 2010, 11:29
ik zag deze staan:

http://94.143.208.169/images/62/6216150661.jpg

de verkoper vraagt tussen 25 à 50 euro. Er moeten wel nog nieuwe snaren op. het is een Tanglewood, maar hij weet niet welk model.

Kan het iets zijn voor dat geld?

De goedkoopste akoestische gitaren gaan nieuw voor zo'n 100 euro.
Tanglewood meestal tussen de 200 en 400, geloof ik.

Waarschijnlijk is dit een hele domme verkoper.
Maar voor 25 euro kun je er geen bult aan vallen!

Ik zou m in ieder geval proberen.
En je kan hem altijd kopen en verkopen met winst.

Ik geloof dat dit dezelfde is: http://www.themusicroom-online.co.uk/product_info.php/manufacturers_id/34/products_id/177
Nieuw gaat hij daar voor 170 pond.

rijsberman
25 juni 2010, 14:23
het is een Tanglewood, maar hij weet niet welk model.

Kan 'ie niet een foto maken van het etiket in 't klankgat?

Don Capo
25 juni 2010, 14:47
:chicken: Voor 25 euro...... meteen doen!!

Cue Zephyr
25 juni 2010, 19:14
Lijkt op deze: http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/acoustic/premier/tw115/TW115ST.html
Maar, op de foto lijkt de achter en zijkant meer op rosewood dan mahogany.

Portel
26 juni 2010, 01:06
Lijkt op deze: http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/acoustic/premier/tw115/TW115ST.html
Maar, op de foto lijkt de achter en zijkant meer op rosewood dan mahogany.

Nee. Andere position marks, andere tuners.

Ik hou het bij de TW28 STR.
http://www.themusicroom-online.co.uk/product_info.php/manufacturers_id/34/products_id/177

Cue Zephyr
26 juni 2010, 14:25
Zoiets zocht ik ja, met rosewood.

Amokachi
27 juni 2010, 09:20
ik heb enkele maanden geleden voor een 300Euro een Taylor Big baby 2de hands gekocht en echt een aanrader.
Niet te grote body, goede klank.

Ik zou het zeker 2dehands gaan zoeken als ik u was

deftone82
28 juni 2010, 14:46
Ik heb juist een antwoord gehad ivm de Tanglewood. Het is een
TW28 SNQ NA...

Ik vind er niet zoveel info over. De TW28 zou een goed instapmodel zijn. Meeste prijzen die ik vind schommelen rond de 150 pond...de reviews die deze gitaar krijgt zijn wel lovend (in die lage prijscategorie). Misschien is dit gezien de prijs, wel ok voor even op te tokkelen!

Amokachi
28 juni 2010, 16:03
Je geeft toch aan dat je een gitaar zoekt voor budget van 400euro,
Daar heb je al iets mooi's voor,
dan zou ik echt niet gaan voor een gitaarke van 25Euro maar gewoon direct zoeken naar een goede gitaar.

Thyrif
28 juni 2010, 17:29
Een kennis van me heeft een Takamine, singlecut dread, klinkt heerlijk, en heeft ook een leuk elementje met preamp erin. Als je naar de winkel gaat, misschien ook niet verkeerd om uit te proberen.

bernhardus
1 juli 2010, 23:45
De taylor big baby , ik weet het de naam lijkt nergens op, het is echt een goede gitaar veel mensen in mijn omgeving hebben deze en ik hoor er alleen maar lovende woorden over

Cue Zephyr
2 juli 2010, 01:16
Anders de nieuwe GS Mini van Taylor.

deftone82
2 juli 2010, 09:56
Anders de nieuwe GS Mini van Taylor.

Deze lijkt me wel heel erg mini...
Veel goeds over gehoord?

smullie
2 juli 2010, 10:19
ik zag deze staan:

http://94.143.208.169/images/62/6216150661.jpg

de verkoper vraagt tussen 25 à 50 euro. Er moeten wel nog nieuwe snaren op. het is een Tanglewood, maar hij weet niet welk model.

Kan het iets zijn voor dat geld?

De dag dat ik zoiets tegenkom koop ik dat direct! Pak het even vast, speel er wat op en als het een beetje in orde is koop je dat. Dan heb je ineens een gitaarke om mee op reis te pakken, naar festivals mee te pakken, ... Gaat ie daar kapot, dan is dat ook niet het ergste... En dan heb je nog genoeg over om een betere gitaar erbij te kopen en kan je ondertussen toch al wat tokkelen. Ben je hem na een tijdje toch beu, dan kan je hem nog doorverkopen. 25€ krijg je er altijd nog wel voor... :cooler:

deftone82
2 juli 2010, 10:25
De taylor big baby , ik weet het de naam lijkt nergens op, het is echt een goede gitaar veel mensen in mijn omgeving hebben deze en ik hoor er alleen maar lovende woorden over

enig idee wat deze gemiddeld kost?

Harald
2 juli 2010, 13:19
Als je beschadigingen geen punt vindt, en ze bij deze gitaar idd. geen kwaad kunnen zou dit nog wel eens interressant kunnen zijn. En door de staat net binnen budget. (nope, is niet van mij, en ik ken de verkoper ook niet) Die deep bowls kunnen behoorlijk goed klinken. De afgeronde achterkant moet je wel liggen qua spelen.

http://link.marktplaats.nl/355953761

deftone82
2 juli 2010, 15:38
Als je beschadigingen geen punt vindt, en ze bij deze gitaar idd. geen kwaad kunnen zou dit nog wel eens interressant kunnen zijn. En door de staat net binnen budget. (nope, is niet van mij, en ik ken de verkoper ook niet) Die deep bowls kunnen behoorlijk goed klinken. De afgeronde achterkant moet je wel liggen qua spelen.

http://link.marktplaats.nl/355953761

Eerlijk gezegd vind ik deze niet zo mooi qua uiterlijk (té western:B).
Daarbij genomen dat ie én beschadigd is, én tegen mijn max budget aan ligt, is het geen kansmaker. Al twijfel ik er niet aan dat dit voor de liefhebber een geweldige gitaar is!

toch bedankt voor de moeite van het posten!

Cue Zephyr
2 juli 2010, 15:44
Deze lijkt me wel heel erg mini...
Veel goeds over gehoord?

Geen idee, was niet op de NAMM.

De BBT zit tussen de 400 en de 500 euro zover ik me kan herinneren. De GS Mini gaat ook zoiets kosten vermoed ik.