PDA

View Full Version : Toonladders leren dmv trucje?



deftone82
21 juni 2010, 19:56
Ik heb al even rondgezocht op het forum, maar vond niet onmiddelijk een antwoord op mijn vraag.

Ik ben een tijd geleden begonnen met het 'leren' van de theorie die ik hier op de site heb gevonden. Alhoewel niet alles even duidelijk is, wordt het dat meestal wel na een keer of 10 lezen. (trage student!)

Ik ben nu enkele toonladders aan het proberen te leren. Ik ben begonnen met de Pentatonic minor. Ik heb die geleerd met A als grondtoon.
Ik wil nu beginnen met Major ladder.

Nu vind ik het nogal moeilijk om die ladders te leren en ik vroeg mij af of er makkelijke manier bestaat (of een ezelsbruggetje ofzoiets) om dat te leren.
Ik kan het loopje van Minor Pent vanaf de lage E naar de hoge E (vijfde fret dus), en het lukt net om alles tot 10e fret te onthouden...alles daarna of daarvoor wil maar niet vlotten.

Nu weet ik niet of ik wel goed bezig ben om het gewoon 'knal' van buiten te leren, want ik zou die minor pentatonic ook over elke andere toon moeten kunnen spelen...

Dus, iemand: zijn er trucjes of moet ik gewoon kei hard uit het hoofd blijven leren?

Het lijkt nu wel of ik noob ben, maar ik speel al enkele jaren gitaar. Ik kan veel liedjes 'naspelen' maar zelf iets maken of soleren over liedje wil ik nu leren. Daarnaast lijkt het mij handig om te weten als ik liedje cover om te weten in welke toon ik moet spelen.
Ik heb zopas nl Pendulous Skin van Mastodon geleerd. Best moeilijk, maar het lukt eindelijk. Alleen heb ik geen flauw idee wat ik speel en hoe het liedje is opgebouwd...

Glaucus
21 juni 2010, 20:23
Je kunt niet ineens alles over de hele hals onthouden.

http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

Als je de majeur toonladder pakt dan maak je voor jezelf stukjes van de lage E snaar naar de hoge E snaar. En daar speel je dan door heen totdat je ze kent.

Ik zou er eentje maken voor elke toon op de lage E snaar. Maar je kunt ook met veel minder af. Als je ze een voor een geleerd hebt dan kun je ze verbinden en gewoon over de hele hals alle noten van de majeur spelen.

Je kunt het patroon gewoon verschuiven dus je hoeft het maar 1 keer te leren.

Daarna is het ook handig om voor 1 snaar het patroon te kennen. Nu zit er een kwint tussen alle snaren behalve de B en de hoge E snaar. Maar opzich heb je daar niet zoveel aan qua patronen. Maar het is wel een patroon. Misschien kun je daar toch nog wat mee.

Het is ook handig om het patroon zo te leren zodat je ook weet welke trap in de toonladder elke noot is. Vooral omdat dat helpt om andere ladders te spelen en theoretisch te weten wat je speelt. Maar je kunt dat ook later doen natuurlijk.


Verder kun je maar een beperte informatie opslaan in je lange termijngeheugen. Het heeft geen nut langer dan 10 minuten te oefenen. Dan zijn je hersenen gewoon verzadigd en moet je wat anders gaan doen. Als je iets wilt leren, of het nu een taal is, wiskunde, schaken, muziek, als je 10 jaar lang elke dag 10 minuten doet dan leer je het vanzelf. Maar zo makkelijk is dat natuurlijk niet qua discipline.


Laatste stuk is geen vraag dus kan ik daar ook geen antwoord op geven.

aaronstonebeat
21 juni 2010, 20:27
Misschien is dit wel een handige:

Als je de pentatonische mineurladder van Fis speelt, speel je automatisch de pentatonische majeurladder van A.
Am pentatonisch is hetzelfde als C majeur pentatonisch etc.

deftone82
21 juni 2010, 21:44
Ik zou er eentje maken voor elke toon op de lage E snaar. Maar je kunt ook met veel minder af. Als je ze een voor een geleerd hebt dan kun je ze verbinden en gewoon over de hele hals alle noten van de majeur spelen.

Laatste stuk is geen vraag dus kan ik daar ook geen antwoord op geven.

Bedoel je met 'eentje maken' een 'box'? Dus als ik Pentatonisch mineur ga leren in A, leer ik startpositie op vijfde fret. Daarna leer ik volgende box van Pent. Mineur in A enz.

of bedoel je dat ik start positie leer in A, dan op G, F....enz

ps: met startpositie bedoel ik:
/-*-/---/---/-*-
/-*-/---/---/-*-
/-*-/---/-*-/---
/-*-/---/-*-/---
/-*-/---/-*-/---
/-*-/---/---/-*-

aaronstonebeat
22 juni 2010, 00:33
Ik zou zeggen: leer gewoon de noten op de gitaarhals en een paar eenvoudige principes van toonladders.

Als je c-d-e-f-g-a-b-c speelt, is dat 'do-re-mi'; onze welbekende majeurtoonladder. Als je de f en de b weglaat, is het de pentatonische majeurladder. Als je dan dezelfde tonen speelt maar begint met a is het de pentatonische mineurladder.

Daarbij:
Tussen e en f en tussen b en c zit maar een halve toon; tussen alle andere stamtonen (tonen die je aanduidt met slechts één letter) zit een hele toon.

Veel meer is het niet. De 'blue note' zit tussen de 4de en 5de toon van je ladder; de kleine septime (verlaagde 7 in majeur) zit tussen de 6de en 7de toon van de ladder.

Als je dat eenmaal doorhebt, is het een kwestie van transponeren naar andere toonaarden.

MartinG1981
22 juni 2010, 11:09
De C majeur ladder is voor mij DE ezelsbrug. Als je de noten van deze ladder overal op je nek weet te vinden, kan je deze figuren of boxen ook makkelijk in andere toonsoorten toepassen.

De C majeur ladder bestaat uit dezelfde noten als de A mineur ladder. Dit was voor mij echt een eyeopener.

Eigenlijk wat Aaron zegt...

-=JEROEN=-
22 juni 2010, 11:59
Of je leest eens door mijn lessen heen. Dan kom je vast iets tegen dat meteen antwoord geeft op je vraag: ja, er zijn truukjes, hele simpele zelfs. Ken je het truukje, dan kan je iedere ladder zelf verzinnen / maken / spelen.

deftone82
22 juni 2010, 13:38
De C majeur ladder is voor mij DE ezelsbrug. Als je de noten van deze ladder overal op je nek weet te vinden, kan je deze figuren of boxen ook makkelijk in andere toonsoorten toepassen.

De C majeur ladder bestaat uit dezelfde noten als de A mineur ladder. Dit was voor mij echt een eyeopener.

Eigenlijk wat Aaron zegt...

Wat ik me dan afvraag, als je deze speelt en box per box indeelt, speel je voor de box1 dan dit:
/-*-/---/---/---
/---/-*-/---/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/-*-/---/-*-
/---/-*-/---/-*-

of speel je voor het gemak dit:
/-*-/-*-/---/-*-
/---/-*-/---/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/-*-/---/-*-
/-*-/-*-/---/-*-

MartinG1981
22 juni 2010, 15:34
kijk, dat ligt eraan wat je wilt spelen... beide 'boxen' zijn mijn inziens geschikt om droog tonen ladders te oefenen. Wat ik de laatste tijd te weinig doe, maar wel veel heb gedaan.

Als je de pentatonische ladder eens bekijkt en die relateert aan die twee boxen ben je al een heel eind. Wat belangrijk is dat je nu zelf kan uitvogelen wat de verschillende posities zijn op het fretboard. Om vervolgens daarmee zelf riffjes en lickjes uit te vogelen...

Wat Jeroen zegt is ook een goed idee. Ik heb zijn lessen ook doorgenomen. Als je hier een beetje mee stoeit, gaat je gehoor ook vooruit. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen. Maar ik begin de verschillende tonen en relaties met elkaar te horen. Als je dan gaat improviseren weet je een beetje wat de mogelijkheden kunnen zijn.

Glaucus
22 juni 2010, 16:09
Ik zou altijd boxen van het type 2 nemen maar je moet wel weten waar de grondtoon zit op de lage E snaar.

Als je type 1 neemt moet je een andere box maken die die noten wel heeft. En dan krijg je niet van die mooie patronen. Lieft wil je er eentje die alle noten heeft in de positie waar je hand zit zodat je je hand niet hoeft te verschuiven en je geen noten over slaat.

-=JEROEN=-
23 juni 2010, 01:17
ik begin de verschillende tonen en relaties met elkaar te horen. Als je dan gaat improviseren weet je een beetje wat de mogelijkheden kunnen zijn.
Voor je het weet ontdek je ineens dat je eigenlijk iedere toon kan spelen ;)

MartinG1981
23 juni 2010, 09:34
Precies, probeer nu vaker noten buiten de ladder te spelen. Zo lang ik de pentatonics als thuisbasis houd, kom ik een heel eind. Heerlijk instrument!!

deftone82
23 juni 2010, 13:14
Ik de lessen van Jeroen over 'de toonladder doorschuiven' gelezen.

Al vanaf regel 1 was ik in de war (ik heb praktisch geen theoretische kennis, welteverstaan).

Er wordt het voorbeeld gegeven van de Cmaj in 5e positie. Ik dacht dat dit box 1 was van de Amin pentatonisch en dat A dan je grondtoon is...beetje verwarrend voor een beginnend theorie student.

-=JEROEN=-
23 juni 2010, 13:43
Misschien bij het begin beginnen :soinnocent: ;)

MartinG1981
23 juni 2010, 14:59
Bij het begin beginnen, zoals Jeroen zegt, het is even doorbijten, maar het kwartje gaat vallen. Het heeft bij mij ook even geduurd.

En inderdaad, die pentatonic box in de vijfde positie is A mineur als je A als grondtoon aanhoudt. Dit is erg belangrijk.

Dus op de zesde snaar, vijfde fret. Wat je waarschijnlijk al wist. Met dit boxje kan je soleren over een blues schema in A.

Het is C majeur wanneer je C als grondtoon aanhoudt. Dus op de zesde snaar, achtste fret...

C majeur en A mineur bestaan uit de zelfde tonen...

Dus je kan met dezelfde noten groep de muziek een bepaald karakter meegeven: majeur of mineur.

Hoor ik een kwartje rinkelen? Of is de verwarring nog groter geworden?

deftone82
24 juni 2010, 10:00
Rinkel Rinkel!

Ik ben ondertussen ook deftig de lessen van Jeroen aan het bestuderen!

zeer boeiend!

bedankt!

D-string
24 juni 2010, 11:39
Wat ik me dan afvraag, als je deze speelt en box per box indeelt, speel je voor de box1 dan dit:
/-*-/---/---/---
/---/-*-/---/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/-*-/---/-*-
/---/-*-/---/-*-

of speel je voor het gemak dit:
/-*-/-*-/---/-*-
/---/-*-/---/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/---/-*-/-*-
/-*-/-*-/---/-*-
/-*-/-*-/---/-*-

Ik ga dan voor optie 3:

|-*-|-*-|---|-*-|
|---|-*-|---|-*-|
|-*-|---|-*-|-*-|
|-*-|---|-*-|-*-|
|-*-|-*-|---|-*-|
|---|-*-|---|-*-|

Ik begin bij een grondtoon en speel vervolgens zoveel mogelijk binnen de box. Als je het patroon goed door kan spelen is het nuttig om hardop te roepen wat je speelt. Dus 1,2,3,4,5,6,7,1,2,etc.

Het kan wel zijn dat mensen raar naar je kijken als je een penta ladders speelt en daarbij dus 2 nummers over slaat.

MartinG1981
24 juni 2010, 15:48
Rinkel Rinkel!

Ik ben ondertussen ook deftig de lessen van Jeroen aan het bestuderen!

zeer boeiend!

bedankt!

Kijk, Zo hoor ik het graag!

deftone82
25 juni 2010, 15:32
Fieuw, de tertsen, quinten, octaven vliegen mij rond de oren!

Ik vroeg mij alleen af of je, als je dit allemaal uit je hoofd kent, gewoon BAM - op de plaats- kan zeggen welke noten in welk akkoord zitten of in welke akkoorden progressie? Of moeten jullie daar ook even voor gaan zitten, opschrijven, tellen en het dan pas weten?

-=JEROEN=-
25 juni 2010, 15:43
Wijsheid komt met de jaren. Patience, young Padawan.

In het begin zal je echt wel pen en papier nodig hebben om dingen uit te schrijven. Geleidelijk aan zal je meer en meer in het hoofd kunnen doen. Als iemand vraagt: welke toonaard is A - G - F#m, dan moet ik ook nog steeds effe nadenken.

EuroCinema
25 juni 2010, 16:01
Ik kan de intervallen allemaal stante pede benoemen, de noten is soms even denken. Dus ik weet altijd of ik de 6, de #7, de 3 etc speel, maar moet soms even het fretbord erbij denken om te zeggen dat die noot a, b of c heet. Gek eigenlijk.... :???: