PDA

View Full Version : 'Vintage' Fender halzen



Luke-wannabe
21 juni 2010, 13:56
To all you Fender RI players out there met de vintage radius enzo. Hoe krijgen jullie je gitaar buzz-vrij, niet aanlopend waar dan ook zonder een te hoge actie?
Ik heb zelf 2 reissue Teles met de 7,25 inch radius op de hals en blijf me eraan irriteren. De een loop aan over de gehele hals op de G snaar en lager op de hals op de lagere snaren. En de andere loopt dood hoger op de hals. Ook met bends enzo. En dat terwijl beide necks eigenlijk kaarsrecht zijn volgens m'n pa.


Iemand tips? Of moet ik er gewoon mee leren leven?

Hendriks
21 juni 2010, 14:00
Blijft lastig om het helemaal goed te krijgen , ik heb nu 2 gitaren met een 7,25radius , bij mijn avri 57 gaat het redlijk goed alleen de G heeft een beetje buzz , versterkt hoor je het niet .

Afstellen , afstellen en nog eens afstellenen een compromis sluiten , bv iets hogere actie.

Nielsje
21 juni 2010, 14:05
Inderdaad lastig. Als je g snaar over de hele hals aanloopt, zónder benden, dan is er sowieso iets mis met je afstelling. Ik lees dat je lage snaren ook op de lage posities aanlopen. Dat heeft niets te maken met de radius van de hals, gewoon een hals die te recht is, of een actie die te laag is.

Verder kan je het euvel een klein beetje verhelpen door eens afzonderlijke brugzadels te proberen, en die dan meegaand met de bolling van de hals af te stellen.

j-op
21 juni 2010, 14:13
Verder kan je het euvel een klein beetje verhelpen door eens afzonderlijke brugzadels te proberen, en die dan meegaand met de bolling van de hals af te stellen.

Dit.

En 'shimmen' wil ook nog wel eens helpen; de hoek van de hals op de body een beetje vergroten door er een stukje dun karton of een stukje creditcard of zo tussen te stoppen. De brugzadeltjes moeten dan natuurlijk wel een stukje hoger gezet worden, maar de actie kan uiteindelijk lager door de hoek van de hals op de body. Maar het heeft natuurlijk weinig zin als er maar één of een paar snaren aanlopen.

Nielsje
21 juni 2010, 14:15
Shimmen zou ik proberen te doen dmv fineer, of, nog mooier, alufolie goed te vouwen. Kost een hoop tijd, maar je kan er wel de perfecte shim mee maken.

Aca Ilic
21 juni 2010, 14:22
....... En dat terwijl beide necks eigenlijk kaarsrecht zijn volgens m'n pa.


Iemand tips? Of moet ik er gewoon mee leren leven?

Je moet juist hals nooit kaarsrecht afstellen, maar jouw pa heeft wel timmermans oog hoor...

ellisvertellis
21 juni 2010, 14:27
Ik denk niet dat ik helemaal goed begrijp wat de RI profielen er mee te maken hebben, help me out here! Ik heb 2 RI '62 Fenders. Wat hebben die halzen dan niet wat een moderne hals wel heeft?? :???:

Nielsje
21 juni 2010, 14:39
RI hals: 'vintage' radius en 21 (kleine) frets

Chris Winsemius
21 juni 2010, 14:40
Kaarsrecht is NIET ok.

Zelf ben ik de laatste tijd juist weer meer liefhebber van vintage radius geworden dan voorheen.

Aktie kan niet supersonisch laag maar (imo) wel "lekker bespeelbaar".
Frets moeten goed zijn qua hoogte/vlakwerk
Hoogte topkam
Afstelling zadels brug

Chris Winsemius
21 juni 2010, 14:41
Shimmen zou ik proberen te doen dmv fineer, of, nog mooier, alufolie goed te vouwen. Kost een hoop tijd, maar je kan er wel de perfecte shim mee maken.

Gewoon hout als esdoorn, elzen of essen gebruiken. Al het andere materiaal is totaal anders dan het hals- of bodyhout. 't Liefste zie ik niets tussen hals en body....

Orpheo
21 juni 2010, 15:03
Gewoon hout als esdoorn, elzen of essen gebruiken. Al het andere materiaal is totaal anders dan het hals- of bodyhout. 't Liefste zie ik niets tussen hals en body....
mee eens, maar soms is dat het noodzakelijke compromis tussen tone en bespeelbaarheid.

ellisvertellis
21 juni 2010, 15:05
RI hals: 'vintage' radius en 21 (kleine) frets

Ja, dat had ik begrepen, maar zijn deze dan in de loop van de tijd vernieuwd om fretbuzz e.d. tegen te gaan ofzo? Ik dacht dat een moderne hals daar evenveel last van had/kon hebben...

Mijn Fenders hebben overigens een hogere actie terwijl ze wel goed staan afgesteld volgens de "dokter" om een beetje buzz tegen te gaan. Met een lichtere aanslag van mij zou dit niet nodig zijn.

Orpheo
21 juni 2010, 15:07
Ja, dat had ik begrepen, maar zijn deze dan in de loop van de tijd vernieuwd om fretbuzz e.d. tegen te gaan ofzo? Ik dacht dat een moderne hals daar evenveel last van had/kon hebben...

Mijn Fenders hebben overigens een hogere actie terwijl ze wel goed staan afgesteld volgens de "dokter" om een beetje buzz tegen te gaan. Met een lichtere aanslag van mij zou dit niet nodig zijn.

het gaat vooral om de superronde radius. het speelt voor akkoorden lekker, maar voor solo's (benden) is 't verdomd vervelend, omdat je snaar constant aanloopt. niet eens buzzen, nee hij slaat gewoon dood tegen de hals.

Hendriks
21 juni 2010, 15:10
Voor mijn telecaster ga ik een hals met compound radius laten maken , van 9,5 tot 14 : best of both worlds.

Nielsje
21 juni 2010, 15:18
Gewoon hout als esdoorn, elzen of essen gebruiken. Al het andere materiaal is totaal anders dan het hals- of bodyhout.

Ja, je hoeft mij niet uit te leggen dat alu wat anders is dan esdoorn, elzen of essen hoor :)
Maar je kan er makkelijker een shim van maken. En een paar keer overdoen etc..

jutter
21 juni 2010, 15:24
Beetje fretbuzz heeft eigenlijk bijna elke strat. Ik heb me er ook jarenlang aan lopen te irriteren. Ook regelmatig mee naar gitaarbouwers geweest om alles te laten afstellen, maar het probleem bleef. Wat mij wel opvalt is het volgende:
Sinds ik ben overgestapt naar DiMarzio ToneZone S (humbucker in SC formaat) in de brugpositie, hoor ik bijna geen buzz meer. Schakel ik over naar het midden of neckelement dan is de buzz weer duidelijk aanwezig. Je kan dus 2 dingen doen:
1. ermee leren leven
2. probeer de DiMarzio eens uit (geen Seymour Duncan)

Succes!

Nielsje
21 juni 2010, 15:27
Geef je hier nou eigenlijk impliciet mee aan dat Dimarzio elementen niet al het geluid correct weergeven? :D

Mr.Bluesbreaker
21 juni 2010, 15:35
Ik ben ook tijden bezig geweest om vooral op mijn strat de 7,25 radius buzzvrij te krijgen. Was een allparts hals op een frankenstrat. Denk dat die frets tot in de perfectie naderhand nog hadden moeten worden gevlakt om de aktie lager te krijgen zonder aanlopen. Heb de hals verkocht en een hals met een modernere radius (14) gekocht. Gek genoeg gaat de oude tele van de pa van Luke hier makkelijker mee om, die heeft ook een '62 RI neck maar daar kan de aktie nog redelijk laag.

Nuance: voor een vintage radius dan. Als ik echt moet racen en vliegen neem ik mijn PRS classic, die toets is zo plat als maar kan. Maar die heeft dan weer niet de oldskool vibe en dat gekke gevoel van zo'n vintage radius...je wordt er niet goed van!

Luke-wannabe
21 juni 2010, 15:42
Nee precies, ik vind de vintage radius gewoon lekker spelen, dus wil ook geen andere neck erop zetten ofzo. Racen kan misschien niet echt, maar dat kan ik sowieso niet echt, hehe.

Jullie zeggen dus gewoon een dagje gaan zitten mierenneuken? Dat ga ik binnekort maar eens doen dan. Vind het gewoon vervelend. Maar moet de hals dan iets holler ipv kaarsrecht?

Aca Ilic
21 juni 2010, 15:48
.... Maar moet de hals dan iets holler ipv kaarsrecht?

Yep Luke.......

Arjan12
21 juni 2010, 15:56
het gaat vooral om de superronde radius. het speelt voor akkoorden lekker, maar voor solo's (benden) is 't verdomd vervelend, omdat je snaar constant aanloopt. niet eens buzzen, nee hij slaat gewoon dood tegen de hals.

Kwestie van wennen.

barno
21 juni 2010, 15:56
yes, hals moet ietwat hol staan idd.

en mss kleine shim. bill nash steekt standaard een plectrum (!) als shim in de pocket van al zijn dure relics...

Orpheo
21 juni 2010, 16:16
Kwestie van wennen.
nee, het is een fysiek limiet van die radius. als je meer dan een secunde bend met een 7.5 inch, gegarandeerd dat je, met normale actie, vast gaat lopen.

ellisvertellis
21 juni 2010, 16:42
het gaat vooral om de superronde radius. het speelt voor akkoorden lekker, maar voor solo's (benden) is 't verdomd vervelend, omdat je snaar constant aanloopt. niet eens buzzen, nee hij slaat gewoon dood tegen de hals.

Dank je wel, nu kan ik volgen, al heb ik er zelf niet zo'n probleem mee. Verder benden dan een secunde is echt niet zo'n probleem bij mij. Neem bvb de solo van "another brick in the wall" bevat dacht ik toch enkele forse bends en die gaan allemaal vlot...
Zoals ik al zei heb ik een redelijk hoge actie.

Grtz!

Arjan12
21 juni 2010, 16:44
nee, het is een fysiek limiet van die radius. als je meer dan een secunde bend met een 7.5 inch, gegarandeerd dat je, met normale actie, vast gaat lopen.

Een secunde = twee tonen omhoog?

ellisvertellis
21 juni 2010, 16:52
Een secunde = twee tonen omhoog?

"Een secunde is in de muziektheorie het interval tussen twee diatonisch opeenvolgende tonen. In de stamtoonladder c-d-e-f-g-a-b-c komen dus zeven secundes voor."

Arjan12
21 juni 2010, 16:54
Dus die bends uit Another Brick waar je het over had zijn secunde bends? Die zijn prima te doen op een 7.25-hals.

ellisvertellis
21 juni 2010, 16:57
Die gaan veel verder dan secundes... Da's dus mijn punt ;)

Arjan12
21 juni 2010, 17:10
Oké. Orpheo kan dus gewoon niet benden.

jutter
21 juni 2010, 17:12
Geef je hier nou eigenlijk impliciet mee aan dat Dimarzio elementen niet al het geluid correct weergeven? :D

Nee! Dat zijn jouw woorden. Met singlecoils hoor je de buzz duidelijker, dat is alles wat ik vertel. Met DiMarzio ToneZone S (in mijn oren één van de weinigen echt goede humbuckers in SC-formaat) hoor je de buzz niet duidelijk meer. Dat zegt niet dat de DM het geluid niet goed zou weergeven....misschien zelfs wel beter, weet ik veel.

Nielsje
21 juni 2010, 17:26
Nee! Dat zijn jouw woorden.

Klopt, dat heb ik inderdaad gezegd. Fijn dat je me helpt herinneren, was het al bijna vergeten!


Met singlecoils hoor je de buzz duidelijker, dat is alles wat ik vertel. Met DiMarzio ToneZone S (in mijn oren één van de weinigen echt goede humbuckers in SC-formaat) hoor je de buzz niet duidelijk meer.

Ja, maar die buzz komt toch van de fretten? Dus de Dimarzio geeft dus niet al je geluid weer, toch?!


Dat zegt niet dat de DM het geluid niet goed zou weergeven....misschien zelfs wel beter, weet ik veel.

Blijkbaar weet je het niet, maar doe je doet wel voorkomen dat je het wel beter weet... Wat is't nou?



Voordat je nou helemaal begint te flippen: chillybilly. Ik ben je maar een beetje aan het stangen. Maar ik vind het gewoon vreemd dat je met het veranderen van een element minder last hebt van fretbuzz, dat zijn twee verschillende zaken...

Luke-wannabe
21 juni 2010, 17:32
De enige logische verklaring zou voor mij zijn dat een humbucker minder hoge frequenties doorgeeft dan een single coil. En aangezien de buzz toch wel in het hoog zit qua frequentiegebied..

jutter
21 juni 2010, 18:12
Klopt, dat heb ik inderdaad gezegd. Fijn dat je me helpt herinneren, was het al bijna vergeten!



Ja, maar die buzz komt toch van de fretten? Dus de Dimarzio geeft dus niet al je geluid weer, toch?!



Blijkbaar weet je het niet, maar doe je doet wel voorkomen dat je het wel beter weet... Wat is't nou?



Voordat je nou helemaal begint te flippen: chillybilly. Ik ben je maar een beetje aan het stangen. Maar ik vind het gewoon vreemd dat je met het veranderen van een element minder last hebt van fretbuzz, dat zijn twee verschillende zaken...

Moeilijk praten met jou. Alles ontleden en per gedeelte op reageren....zo haal je alles uit zijn verband en daar schiet de TS niets mee op.....

jutter
21 juni 2010, 18:15
De enige logische verklaring zou voor mij zijn dat een humbucker minder hoge frequenties doorgeeft dan een single coil. En aangezien de buzz toch wel in het hoog zit qua frequentiegebied..

Yep. Heb ik niets aan toe te voegen. De fretbuzz klachten hoor je ook vaker voorkomen bij gitaren met SC dan met hummies.

Nielsje
21 juni 2010, 18:21
Moeilijk praten met jou. Alles ontleden en per gedeelte op reageren....zo haal je alles uit zijn verband en daar schiet de TS niets mee op.....

Ik reageer inderdaad per gedeelte, maar om nou te zeggen dat ik het daarmee uit z'n verband trek, neuh..



De enige logische verklaring zou voor mij zijn dat een humbucker minder hoge frequenties doorgeeft dan een single coil. En aangezien de buzz toch wel in het hoog zit qua frequentiegebied..


Yep. Heb ik niets aan toe te voegen. De fretbuzz klachten hoor je ook vaker voorkomen bij gitaren met SC dan met hummies.

Dus blijkbaar geven humbuckers dus tóch niet al je geluid goed weer! Nu zeg je het zelf ook.
En net, toen ik het beweerde, toen was het niet zo?!



Geef je hier nou eigenlijk impliciet mee aan dat Dimarzio elementen niet al het geluid correct weergeven? :D


Nee! Dat zijn jouw woorden. Met singlecoils hoor je de buzz duidelijker, dat is alles wat ik vertel. Met DiMarzio ToneZone S (in mijn oren één van de weinigen echt goede humbuckers in SC-formaat) hoor je de buzz niet duidelijk meer. Dat zegt niet dat de DM het geluid niet goed zou weergeven....misschien zelfs wel beter, weet ik veel.



Moeilijk praten met jou!

(goh, ik heb me hier toch een partij lol, gniffel)

Orpheo
21 juni 2010, 18:24
Oké. Orpheo kan dus gewoon niet benden.
Doe niet zo belachelijk. Als je bent gaat je snaar omhoog (how about that for stating the obvious).bij een superronde toets zit je fret gewoon in de weg. Je komt wel hoger, maar debolle toets laat gewoon vastlopen. daarom wilden spelers op een geven moment les pauls, want zij hadden standaard al n plattere toets. Is n bekend probleem bij ntahe teles hoor, geen verzinsel van mij.

jutter
21 juni 2010, 18:25
Tjonge, tjonge, tjonge.....:stop:

Arjan12
21 juni 2010, 18:34
Doe niet zo belachelijk. Als je bent gaat je snaar omhoog (how about that for stating the obvious).bij een superronde toets zit je fret gewoon in de weg. Je komt wel hoger, maar debolle toets laat gewoon vastlopen. daarom wilden spelers op een geven moment les pauls, want zij hadden standaard al n plattere toets. Is n bekend probleem bij ntahe teles hoor, geen verzinsel van mij.

Je hebt m'n knipoog blijkbaar niet gezien. Hoe dan ook: ik bend met gemak twee tonen omhoog op mijn Tele met vintage radius. Er loopt niets aan of dood en ik heb een redelijk lage actie.

Chris Winsemius
21 juni 2010, 18:57
Naast sound (wel of niet bepaalde frequenties weer te geven dus) heb je bij HB vs. SC nog iets:

minder stringpull v/d magneten bij HBs ivm. SCs dus iets minder "stratitis"

een goede hals/gitaar-afstelling beperekt imo heel veel ellende...

jutter
21 juni 2010, 19:05
Naast sound (wel of niet bepaalde frequenties weer te geven dus) heb je bij HB vs. SC nog iets:

minder stringpull v/d magneten bij HBs ivm. SCs dus iets minder "stratitis"

een goede hals/gitaar-afstelling beperekt imo heel veel ellende...

Dat ook, natuurlijk. Als je de SC erg laag zet, dan merk je dat de buzz ook minder is.

humbucker
21 juni 2010, 19:26
M'n tele en strat hebben beide een vintage radius. Maar de Tele is beter afgesteld.Ik durf stellen dat die gitaar écht perfect is afgesteld. Speelt dan ook heerlijk. Loopt nergens aan, ook niet bij benden. Het kan dus wel, een vintage radius en lage actie zonder aan bespeelbaarheid in te boeten.

M'n strat heeft een hogere actie en loopt dus ook nergens aan. Maar heb er toevallig vandaag nog wat aan lopen sleutelen en heb hem nu toch ook vrij laag gekregen zonder buzz of ratel. Daarvoor heb ik de Tele eens goed bekeken en het valt toch wel op de hals vrij hol staat, ook zijn de brugzadels afgestemd op de radius. De 2 E's dus vrij laag en naar t midden toe hoger. Gewoon zelf lekker (proberen) af (te) stellen, dat bespaart je een hoop geld.

MarkV
21 juni 2010, 19:27
Hier ook een Tele met 7.25 radius. Altijd buzz gehad of de zadels moesten extreem omhoog. Van het weekeinde eens goed de hals bekeken, wat holler gezet en toen ook een stripje hout in de pocket gelegd. Meteen van alle problemen af. Brugzadels iets hoger, maar de actie is nu beter, zonder buzz.
Verse snaren erop en het twanged weer!

Dus ben het er helemaal mee eens, een beetje shimmen doet wonderen!

geert1976
21 juni 2010, 19:35
tjonge jonge wat een geknok hier:???:

Enfin.

Ik heb hier een 86 Fender Contemparory, die heeft volgens mij zo'n 60's hals, actie tussen de de 12e fret en de lage E is 1,4 mm, geen buzz overigens.
Is een extreem lage actie voor een strat.

Gemiddeld stel ik de actie van een Telecaster en stratocaster af tussen de 1,9 a 2,1, dit moet met een 60's hals met rond board prima te doen zijn, vraag maar aan Morio66, die heeft van mij een Squier gekochtdie op 1,9 zat en zijn andere strat heb ik ook op 1,9 a 2,0 weten te krijgen.

Voor mijn gevoel heb je met een Fender, danwel Fender kopie altijd een iets hogere actie dan bijvoorbeeld bij een gitaar met Gibson configuratie.

@Luke bij een Strat/Tele wijst de hals altijd naar boven t.o.v. de body.
Maak een shim van bijvoorbeel alufolie en plaats die achter in de neckpocket en zorg dat de hals bijna recht staat, zeg maar met hooguit 2 graden afwijking t.o.v. de body

zet een capo op de eerste fret en druk dan de 14e in, check nu de ruimte tussen de 7e fret en de lage E, is die 0,2-0,3 mm staat die goed, anders de halspen bijstellen.

Let bij de hoogteinstelling van de zadels dat de hoogte hiervan meelopen met de radius van de hals, met dien verstande dat ze in hoogte niet hetzelfde, maar iets lager moeten staan, to.v. de Radius.

Als je het echt niet zit zitten, wil ik het wel voor je doen:ok:

geert1976
21 juni 2010, 19:40
Beetje fretbuzz heeft eigenlijk bijna elke strat. Ik heb me er ook jarenlang aan lopen te irriteren. Ook regelmatig mee naar gitaarbouwers geweest om alles te laten afstellen, maar het probleem bleef. Wat mij wel opvalt is het volgende:
Sinds ik ben overgestapt naar DiMarzio ToneZone S (humbucker in SC formaat) in de brugpositie, hoor ik bijna geen buzz meer. Schakel ik over naar het midden of neckelement dan is de buzz weer duidelijk aanwezig. Je kan dus 2 dingen doen:
1. ermee leren leven
2. probeer de DiMarzio eens uit (geen Seymour Duncan)

Succes!

Dat is echt niet nodig, bij mij gaat er geen gitaar de deur uit waarbij buzz hoorbaar is op de versterker:???:

Hendriks
21 juni 2010, 20:01
Lage E 1,5 hoge ,e doe ik op 1,1 mm (12 de fret) en dan met de radiusmeter de rest , http://www.pickguardian.com/pickguardian/Images/Pickguardian%20Neck%20Radius%20Gauges.pdf

Ik heb ook niet veel last van buzz ,maar met een radius van 7,25 blijf je altijd wel wat horen , ook die van Geert.

geert1976
21 juni 2010, 20:30
Lage E 1,5 hoge ,e doe ik op 1,1 mm (12 de fret) en dan met de radiusmeter de rest , http://www.pickguardian.com/pickguardian/Images/Pickguardian%20Neck%20Radius%20Gauges.pdf

Ik heb ook niet veel last van buzz ,maar met een radius van 7,25 blijf je altijd wel wat horen , ook die van Geert.

vrreemd ik hoor toch echt niets:???:

Luke-wannabe
21 juni 2010, 20:36
Yep. Heb ik niets aan toe te voegen. De fretbuzz klachten hoor je ook vaker voorkomen bij gitaren met SC dan met hummies.
Dat kun je ook weer terug leiden naardat (kort door de bocht) Fenders vaak enkelspoels elementen hebben en Gibsons humbuckers. Gibsons hebben een plattere toets, voila. Ik denk niet dat humbuckers het geluid 'minder goed' doorgeven eigenlijk.

Hendriks
21 juni 2010, 20:54
vrreemd ik hoor toch echt niets:???:

Dan moet jij die van Luke maar even afstellen.

@Luke probleem opgelost.

j-op
21 juni 2010, 21:06
Ligt het aan mij of worden hier de standaard 50(toch?) Hz ruis van singlecoils en fretbuzz door elkaar gehaald?

Hendriks
21 juni 2010, 21:17
Ligt het aan mij of worden hier de standaard 50(toch?) Hz ruis van singlecoils en fretbuzz door elkaar gehaald?

Ligt aan jou;).

Wat ook wel eens voorkomt is dat de de veertjes van de zadels mee resoneren , dit word ook nog wel eeens verward met buzz.

Midwolda
21 juni 2010, 21:27
Fretbuzz ligt deels ook aan de gitarist zelf. ;)
Ik heb een tijd geleden een Strat voor iemand afgesteld, volgens mij was dat prima gelukt,
lekker lage actie over de hele kas en nergens buzz te horen, speelde erg soepel.
Geef ik 'm aan de eigenaar, die probeert het ook eens en buzzzz...
hij heeft gewoon een heel andere aanslag dan ik.
Alles zadels een halve slag hoger gezet, dus iets hogere actie en probleem opgelost.
Eigenaar blij.
Voor mij speelde die Strat toen wel minder lekker, maar daar ging het dus niet om.

Wat ook kan is dat er een andere kracht op de hals wordt gehouden tijdens het spelen?
Het is toch hout, het kan iets bewegen, en iedereen houdt de gitaar weer anders vast.


Wat ook wel eens voorkomt is dat de de veertjes van de zadels mee resoneren , dit word ook nog wel eeens verward met buzz.

Yup, da's een hele bekende instinker.
Of de veren van de hoogte-verstelling van de pickups...

Luke-wannabe
21 juni 2010, 21:45
@ j-op: Haha nee. 1: 50 herz ligt wel in een heel ander frequentiegebied dan de fretbuzz. 2: die brom hoor je eigenlijk alleen maar als je niet speelt, en ik hoor het alleen als ik wel speel. 3: 1 van de 2 Teles heeft hotrails (humbuckers) en bij die gitaar heb ik er ook last van. 4: onversterkt hoor je het ook.

@ Hendriks: Nee, de zadeltjes of veertjes of wat dan ook zijn het niet. Dat weet ik zeker.

@ Midwolda: Jeps, dat klopt, heb ik ook wel eens gemerkt, maar zo hard sla ik niet aan, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Gearjunkie
21 juni 2010, 22:08
Leuke discussie...
Orpheo heeft gelijk dat je met een gangbare actie niet erg hoog kan benden op een kleine radius, heeft niets met virtuositeit of het ontbreken ervan te maken.
Ten tweede is de aanslag natuurlijk erg bepalend wat ook al gezegd is. Ik neem aan dat eenieder die zijn gitaar buzz-vrij aan het maken is dit onversterkt doet. De SC-HB discussie is imo niet erg zinvol.

j-op
21 juni 2010, 22:17
@ j-op: Haha nee. 1: 50 herz ligt wel in een heel ander frequentiegebied dan de fretbuzz. 2: die brom hoor je eigenlijk alleen maar als je niet speelt, en ik hoor het alleen als ik wel speel. 3: 1 van de 2 Teles heeft hotrails (humbuckers) en bij die gitaar heb ik er ook last van. 4: onversterkt hoor je het ook.


Sorry, had het niet tegen jou maar tegen Jutter. (ik was ook diegene die als eerste het woord 'shim' riep op de eerste pagina ;)). Had even moeten quoten.

Luke-wannabe
21 juni 2010, 22:23
Sorry, had het niet tegen jou maar tegen Jutter. (ik was ook diegene die als eerste het woord 'shim' riep op de eerste pagina ;)). Had even moeten quoten.
Okay! Sorry.

jutter
21 juni 2010, 22:32
Inderdaad een leuke discussie! Zo heeft ieder zijn eigen ervaringen wat een steentje bijdraagt. Ik stap straks in de auto en ga lekker op vakantie en lees later wel hoe dit is afgelopen! Veel succes ermee.

Hendriks
21 juni 2010, 23:01
Inderdaad een leuke discussie! Zo heeft ieder zijn eigen ervaringen wat een steentje bijdraagt. Ik stap straks in de auto en ga lekker op vakantie en lees later wel hoe dit is afgelopen! Veel succes ermee.


prettige vakantie Alex.

jutter
21 juni 2010, 23:02
prettige vakantie Alex.

Dank je Henk;)

Luke-wannabe
23 juni 2010, 14:11
Even een vraagje. Ik heb nu de hals een kleine bolling meegegeven (halve slag naar links) en de actie een stukje omhoog gezet. Geen irritante buzz meer, maar bij bends hoog op de hals loopt -ie wel weer dood.. Meer nog dan eerst. Help me out please!

Orpheo
23 juni 2010, 14:30
Even een vraagje. Ik heb nu de hals een kleine bolling meegegeven (halve slag naar links) en de actie een stukje omhoog gezet. Geen irritante buzz meer, maar bij bends hoog op de hals loopt -ie wel weer dood.. Meer nog dan eerst. Help me out please!

je hals moet wat holler staan, niet boller.

Nielsje
23 juni 2010, 14:37
Even een vraagje. Ik heb nu de hals een kleine bolling meegegeven (halve slag naar links) en de actie een stukje omhoog gezet. Geen irritante buzz meer, maar bij bends hoog op de hals loopt -ie wel weer dood.. Meer nog dan eerst. Help me out please!

Ja, hij moet holler. Vanaf welke zijde heb je hem 'linksom' gedraait?
Als je vanaf de kop van de gitaar over de hals kijkt, dan moet je de halspen linksom draaien, dan gaat de halspen losser. Dus gaat je hals holler staan.

Nu is het even niet duidelijk wat je gedaan hebt :)

Luke-wannabe
23 juni 2010, 14:41
Nee sorry, ik zit te kloten. Hij stond ook holler. Heb hem nu weer een kleine slag terug gegeven (halve) en nu is het beter, maar als ik op de 17e fret op ga drukken op de E snaar loopt -ie nog een klein beetje aan. Minder erg al dan eerst hoor.. Misschien hoor je het versterkt niet eens.
Actie omlaag is geen optie, want hij staat al net iets hoger dan ik fijn vind..

Orpheo
23 juni 2010, 14:51
Nee sorry, ik zit te kloten. Hij stond ook holler. Heb hem nu weer een kleine slag terug gegeven (halve) en nu is het beter, maar als ik op de 17e fret op ga drukken op de E snaar loopt -ie nog een klein beetje aan. Minder erg al dan eerst hoor.. Misschien hoor je het versterkt niet eens.
Actie omlaag is geen optie, want hij staat al net iets hoger dan ik fijn vind..

klinkt als het bewuste probleem dat ik eerder aankaartte (maar wat weggehoond werd :P ). ik denk echt dat je actie een HEEL klein beetje moet verhogen. echt een heel klein tikkie.

of je moet je hals gaan vlakken, en dan schuin naar beneden vlakken, zodat de hoge frets langzaam maar zeker wat lager worden dan de lage frets (ik bedoel nu dus posities he :P )

Hendriks
23 juni 2010, 15:08
Plus 1 en geef de hals ook even de tijd om holler te gaan staan ,het is hout en dat heeft even de tijd nodig.

Fenderfan
23 juni 2010, 22:29
ik dacht dat een fender een beetje buzz moet hebben....

Luke-wannabe
24 juni 2010, 01:40
Uhuh, maar er zijn grenzen ;)

Pepe
24 juni 2010, 02:03
Ik heb er geen problemen mee maar ik maak veel werk van afstellen. Bij fretting out rond de 17, een notoir vintage radius probleem, volstaat een beetje vlakken meestal.
Zijn je frets vlak, de neck recht -tikkie hol- en de nut goed gesneden dan kan je de snaren behoorlijk laag krijgen zonder aanloop. Een beetje aanloop is niet erg. Maar een 12 radius, of een japanse cirkel radius, zijn wat meer vergeving gezind.

Luke-wannabe
25 juni 2010, 11:51
Nou, nu heb ik ze ongeveer waar ik ze hebben wil. Nog steeds niet ideaal, maar het is bespeelbaar zullen we maar zeggen :)