PDA

View Full Version : Soon HNAD Bogner Alchemist



rupke
21 juni 2010, 07:47
Hoi allemaal,

Deze week komt de Bogner Alchemist 1x12 binnen. Ik heb hem uitgebreid getest en na veel tweaken kwam ik op de sounds die ik zoek. Clean is erg mooi, warm en vol klinkend. Overstuurd klinkt ie ook erg lekker naar mijn smaak. Ik ben eignelijk helemaal weg van de shiva oversturing en naar mijn mening komt deze wel redleijk in de buurt en gezien het prijs verschil bne ik van mening da tik beter de Alcemist kan kopen dna de shiva. Als je ze naast elkaar hoort dan hoor je natuurlijk wel verschil maar als je zo alleen op de Alchemsit speelt en lekkerde hotspot zoekt wa tik gedaan heb dan klinkt ie erg fijn. Ik ga voortaan mijn pedalen thuislaten op mijn wah pedaal na (er zit en delay en reverb op) en gas geven maar. lijkt me heerlijk combootje (wel redelijk zwaar) in de ene hand. gitaartje in de andere, neerzetten en spelen.

Nu is het nog even afwachten.

Greetz Rupke

Nielsje
21 juni 2010, 09:55
??

Soon HNAD?

waarom start je niet gewoon een topic als je het ding al binnen hebt?
Maar wel veel plezier toegewenst met het ding hoor :)

rupke
21 juni 2010, 10:08
Hoi allemaal,

Ik dacht ik begin vast het topic. Dan komen er automatisch wel berichten van mensen die ook ervaringen er mee hebben of die zeggen dat ik een miskoop ga doen ;-)

Van de andere kant zie ik nu in dat het misschien een beetje voorbarig is geweest, maar dat ik wel een nieuwe afkorting in het leven heb geroepen SHNAD ;-)

De operator kan dit topic wel sluiten anders. Dan post ik hem over een week opnieuw.

Groetjes Rupke.

rupke
22 juni 2010, 14:21
Hi

Gisteren gehaald de Bogner Alchemist top en als bonus een 2x12 met vintage 30 speakers van Fame.

Ik heb even een foto van internet gehaald (don't shoot me, eigengemaakte volgt snel), Hij ziet er hetzelfde uit natuurlijk ;-)

http://www.drumza.com/images/BognerAlchemistTubeGuitarAmplifierHead.jpg

Ik heb hem nu aangesloten op mijn framus 2x12 met vintage 30 speakers.

Gisteren langdurig zitten draaien naar een lekkere overstuurde sound, maar ik heb hem gevonden. Zoooooooo wat is die eq. gevoelig zeg een zeer brede amp qua sonds.

Clean was zo ingesteld. Een heerlijk kanaal. overdrive kanaal kostte meer tijd.

woensdag in de repetitie uitproberen, maar dna met 2 kasten van 2x12 van framus. Ik neem wel mijn boss GT-10 mee, maar uiteindelijk wil ik zonder extra effecten gaan spelen ( delay en reverb zitten al in de versterker). Alleen een wah pedaal er voor.

Greetz rupke

signsofzodiac
22 juni 2010, 20:29
Gefeliciteerd met je nieuwe amp! Vond de alchemist, zeker voor zijn geld, een zeer behoorlijke amp met een volwassen sound. Zou me er zeker mee kunnen vermaken. Vond de top met closed back cab beter dan de combo en die keuze heb jij ook al gemaakt ;)

rupke
24 juni 2010, 08:24
Helaaaaaaaaaaaa,

Gisteren lekker in mijn eentje in de repetitieruimte de alchemist top over mijn t-rex bigtone 212 kunnen uitproberen en eignelijk had ik als vrij snel een mooi warm clean geluid en vet overstuurd geluid. In 1 woord WOWWWWW. Ik kan nu al zeggen dat dit de best klinkende amp is die ik tot nu toe heb gehad en ik kan jullie vertellen dat zijn er veel.

En nu in detail.

In eerste instantie had ik de gitaar (Gibson Gary Moore sign) rechtstreeks op de alchemist top aangelsoten.

Clean kanaal had ik zo ingesteld en klinkt mooi vol, rond en warm. Ik merk aan de eq. dat deze erg gevoelig is en dat deze ook een enorm bereik heeft. voor mijn smaak is de treble zeer fel, deze heb ik bijna dicht staan. de mid knop doet erg veel met de body van de sound heel anders dna ik gewend ben tot nu toe. Met de Bas moet je ook voorzicht zijn want je kunt er een bak laag ingooien wat niet normaal meer is. Maar hij staat nu goe dingesteld. treble kwart open, mid op d ehelft en bas iets onder de helft.

Het cleane kanaal kun je oop op crunch zetten. Daar zit voor wat mij betreft het zwakke deel van de versterker, wnat ik vind hit vlees nog vis. gene mooi geluid.

het overstuurde kanaal duurde wle even voorda tik het ingesteld had. In eerste instantie de normaal instelling (er zitten onder de eq. een aantal kleine zilveren knopjes voor extra punch, bright en mid shift, deze stonden allemala naar links) gain op 3 kwart, treble en mid onder de helft en bas op ee kwart. heerlijk vol geluid. daarna met de zilveren knopjes gespeeld en tjonge jonge wat een pallet aan geluiden. ik kwam naast de vorige eq setting op depunch ingeshakeld gein iets onder de helft en trbel en mid net onder de helft en bas op een kwart. more gain hevaen en bij volle akkoorden nog steeds strak en gedefineerd. daarna nog bij beide instellingen met de mid shift gespeeld en de bright schakelaar, maar dat voegde voor mijn soundsmaak niet iets extras toe.

Daarna gooide ik mijn boss GT-10 over het cleane kanaal en ............................. ik wist niet wat ik meemaakte wat ene body wat ene ruimtelijk geluid komt er nu vna mijn modulatie effecten. De Alchemist reageerde goed op de overstuurde patches die ik had ingesteld.

samengevat.

Ik ben zeer blij en heb het gevoel dat deze amp een blijvertje is voor wat langere tijd (en dat is meestal wel anders bij mij :-).

Nu is even de vraag hoe en of de huidige ampinstellingen in de band overeind blijven, maar de amp heeft genoeg treble en mid reserves om er straks doorheen te snijden.

Groetjes Rupke

lauke_101
24 juni 2010, 08:39
Gefeliciteerd!

Zo te horen bevalt hij wel :D
Het is niet echt mijn smaak van amps, maar dat maakt niet uit. Vind hem er overigens wel erg mooi uit zien, dat is ook wat waard ;)
Hoe zijn de delay en reverb uit de amp eigenlijk?

rupke
24 juni 2010, 09:17
Hoi,

Ik had een beetj emijn twijfels over de delay en reverb, maar ik ha din gedachten deze toch niet echt nodig te hebben. Maar gisteren heb ik daar ook uitgebreid op getest en ik moet zeggen de delay is erg goed bruikbaar. Qua instellen is wat lastiger dat oet met d ehand op zo'n knopje drukken. een knopje extra bij de footswitch zou handiger geweest zijn. maar goed tis ene leuke bijkomstigheid. Ik speel eigen werk bij www.backspinband.nl (beetje reklame maken ;-)) en daar heb ik bij verschillende nummers verschillende soorten delays en dat is dus haas tniet mogleijk om in te stellen op de Alchemist omdat dat heel precies komt in aantaal herhalingen en snelheid vna opvolging. Ik ga de delay op de achemist puur gebruiken om het sologeluid op te sieren.

De reverb is redleijk tot goed. Je moet voorzichtig zijn met de draaiknop als je reverb er in draait. Maar als je subtiel te werk gaat is het wel zeer goed te doen. He tis geen veren reverb maar digitaal (zoals ook de delay beide line 6).

Al met al is het een zeer welcome aanvulling.

Al had ik liever gezien datze die achterwege hadden gelaten en het crunchkanaal beter hadden gemaakt.

Greetz Rupke

signsofzodiac
24 juni 2010, 23:52
Heeft de Alchemist trouwens nog een extra jack om een tap-tempo pedaaltje aan te sluiten? Zou anders een mooi idee zijn voor een eventuele v2.0

rupke
25 juni 2010, 09:00
Hoi,

Een aansluiting voor een tap-tempo is er helaas niet. Als er aan een tweede versie gewerkt zou gaan worden dan stel ik voor om ook wat modulaties toe te voegen en dat je die samen met je kanaal instelling kan opslaan en als je switch van patch dat je dan ook de knoppen van de kanalen ziet draaien net als die versie van Yamaha, haha nee hoor hoeft niet, maar ziet er wel vet uit.

Greetz rupke