PDA

View Full Version : nieuwe cab?



x19
20 juni 2010, 22:53
hallo
Ik speel op een ENGL-sovereign, maar heb deze aangesloten op mijn orange 4x12 met v30 speakers.
Nu stoort het mij enorm dat mijn geluid veel 'doffer' klinkt als ik gewoon rechtsta, dan wanneer ik me voorover buig naar de speaker toe.
Wat beam blockers kopen hoor ik je al zeggen ;)
Maar wat me ook stoort is dat ik de speaker van mijn souvereign niet gebruik omdat mijn orange 16ohm is.
Dus ik vroeg me af of ik niet beter en nieuwe 4x12 cab koop die 8 ohm is, en waarbij de 2 bovenste speaker onder een hoek zitten. Dan kan ik de speaker van de souvereign inpluggen, en de 4x12 er gewoon naast.

Mijn vragen:
Zo'n cab met gekantelde speakers, haalt dat eigenlijk veel uit?
Of klinkt een gekantelde speaker met beam blockers nog het beste?
Het klopt toch dat wanneer ik een 16ohm cab gebruik, dat ik de speaker van de souvereign dan moet uittrekken?
Wat zou jij doen?

groetjes :hippie:

x19
21 juni 2010, 21:48
:grouphug:

macwilliams
21 juni 2010, 21:57
Je zou een slanted cab van marshall kunnen overwegen

x19
29 juni 2010, 19:44
Dat was ik ook al aan het denken.
Die zijn wel 8watt.
Maar een slanted cab, doet dat nu echt wonderen?
Of is er praktisch geen verschil.

guitarguru
29 juni 2010, 19:45
Dat was ik ook al aan het denken.
Die zijn wel 8watt.
Maar een slanted cab, doet dat nu echt wonderen?
Of is er praktisch geen verschil.

En hoeveel watt is die Engl dan...... ;)

Thiez
29 juni 2010, 20:18
denk dat hij 8 ohm bedoeld :P

Maaruh je kunt ook overwegen een 16 ohms speaker in je souvereign te zetten als je tevreden bent over je orange kast.

Jammer dat ze souvereign niet in top versie bouwen he. Vind het ook geweldige amp maar ben niet van de combo's.

Buzzel
29 juni 2010, 20:36
hey,

Ik heb zelf een 2X12 slanted kast van mesa met v30. En ik denk dat een gekantelde speaker handig is als je niet zo veel ruimte hebt. anders blazen die speakers alleen maar onder je door. kan je er een meter of 5 van af dan is het (denk ik) niet nodig om een gekanteld deel te hebben. Een beamblocker is wel erg handig. Want met een beamblocker kan je ook naast je speakerkast staan terwijl je hem wel hoort en dat is wel erg handig al zeg ik het zelf.

Dus als je niet zo veel ruimte hebt en je versterker staat in een rare hoek. Dan kan je het best gekanteld met beamblockers nemen.

gr Buzzel

AART
29 juni 2010, 20:46
Slanted cab helpt behoorlijk veel vind ik. Een rechte kast op de vloer blaast onder je door. Zeker als je een cab hebt die weinig spreidt klinkt het dan al snel dof. Een slanted spreidt beter en is ook beter op jezelf gericht, dan hoor je tenminste ook fatsoenlijk wat een microfoon voor de speaker of aanhoorder verderop hoort.

x19
29 juni 2010, 21:08
En hoeveel watt is die Engl dan......
8ohm bedoelde ik idd ;)


Maaruh je kunt ook overwegen een 16 ohms speaker in je souvereign te zetten als je tevreden bent over je orange kast.
Hoe bedoel je?

@ AART en buzzel:
Ik heb idd nogal wat weinig ruimte.
In de repetitie staat mijn cab zo'n 3 meter van mij, en het klinkt nog dof vind ik. Bij het laatste optrede dat we hadde stond mijn cab vlak achter mij, waardoor ik mezelf echt niet hoorde en al de rest zei dat ik stiller moest :dontgeti:
Gelukkig had ik monitors, maar stel je voor dat ik ze niet had.
Zo'n slanted marshall cab met beam blockers lijkt me het geschiktste.
Wel weer zonde van mijn orange, maar zo is het altijd iets ;)

En hey, tof voor de snelle reacties :satisfie:

macwilliams
29 juni 2010, 21:40
Als je beamblockers gaat gebruiken dan niet in het schuine gedeelte van het cabinet.

Je kan toch die orange cab wel ruilen voor een slanted ?

Liquid_Metal
29 juni 2010, 22:47
Ruilen kan idd altijd wel.
Kun je je cabinet niet op een verhoging zetten, of er iets onder zetten waardoor ie schuin staat? Ik doe dat met mijn 212 wel altijd. Dan krijg ik het geluid precies op oorhoogte, op ongeveer 2 meter van het cabinet.

Madcow
29 juni 2010, 22:56
Geluid recht in je oren pompen is inderdaad veel fijner dan dat je zo maar ergens de kamer in jaagt.

Thiez
30 juni 2010, 11:47
Van mij hoeft het geluid echt niet precies in me oren hoor. Dan klinkt het zo ontzettend schel. Zet meestal de mic ook niet centered maar net iets uit het midden dat het schelle eraf is.
Maar wil idd wel beetje in het geluid van me speakers staan. Niet dat het onder me door gaat. Tot dusver heb ik geen problemen gehad met mijn slanted marshall kast.

Liquid_Metal
30 juni 2010, 11:58
Van mij hoeft het geluid echt niet precies in me oren hoor. Dan klinkt het zo ontzettend schel. Zet meestal de mic ook niet centered maar net iets uit het midden dat het schelle eraf is.
Maar wil idd wel beetje in het geluid van me speakers staan. Niet dat het onder me door gaat. Tot dusver heb ik geen problemen gehad met mijn slanted marshall kast.

Ja maar daar heb je toch een EQ en tone controls voor? Ik stel het geluid eigenlijk altijd in zodat het lekker klinkt als ik er recht voor sta, want dan is het geluid het meest direct. En het is logisch dat er dan hoog wegvalt als je opzij stapt, maar dat moet je dan maar niet doen :P. Je kunt nou eenmaal niet overal het perfecte geluid hebben. Ik heb wel ervaren dat beamblockers de boel verbeteren.

macwilliams
30 juni 2010, 17:06
Dat was ik ook al aan het denken.
Maar een slanted cab, doet dat nu echt wonderen?
Of is er praktisch geen verschil.

Ik heb je een persoonlijk bericht (pm) gestuurd.
Mocht je interesse hebben dan zie ik het wel.

macwilliams
30 juni 2010, 20:41
Negeer mijn PM maar, ik heb vandaag een orange cab getest en heel die cabresponse staat mij niet aan. Ik zou me maar ergeren aan dat ding.

x19
30 juni 2010, 21:04
oke dan ;)


Als je beamblockers gaat gebruiken dan niet in het schuine gedeelte van het cabinet.


Damn, was net men bedoeling hehe
Waarom niet.

macwilliams
30 juni 2010, 21:07
Jij zoekt juist die projectie van het geluid naar voren en dat haal je dan weer weg.

Mr. Dynamite
30 juni 2010, 22:14
Een bandmaat van me (buzzel hier) heeft een mesa slanted 2x12.
De slanted speaker heeft een beamblocker ervoor. Ik moet zeggen dat dit echt een uitkomst is hoor :ok:
Mijn ex 1960 had als je op laten we zeggen 3m voor de kast staat een irritant in your face geluid. Met de mesa heb je hier niks geen last van en je hebt ultieme spreiding. Ik zeg doen, en mocht het niet bevallen wissel je gewoon om toch? ;)

x19
30 juni 2010, 22:50
Wat mr. dynamite zegt is ook wat ik dacht.

Nu ja, ik ga er eens over nadenken en wat uitproberen



Citaat:
Maaruh je kunt ook overwegen een 16 ohms speaker in je souvereign te zetten als je tevreden bent over je orange kast.

Hoe bedoel je?

Ahja, je bedoeld dat ik dan 2 16ohm's speakers op de 8ohm-ingangen (1x8 of 2x16) kan aansluiten.
Nu heb ik mijn orange aan een 2x12 london city cab van 8ohm gehangen.
en dan met 1 speaker naar de amp. En op die kabel meet ik nu 8 ohm.

Dan zou ik mijn engl speaker in de 4ohm ingang kunnen steken (1x4 of 2x8 ).
klopt toch e

Dat ga ik morgen eens testen.
Gewoon voor de lol want nu ben ik aan het overdrijven met mijn speakers volgens mij :p

macwilliams
30 juni 2010, 22:59
Een bandmaat van me (buzzel hier) heeft een mesa slanted 2x12.
De slanted speaker heeft een beamblocker ervoor. Ik moet zeggen dat dit echt een uitkomst is hoor :ok:
Mijn ex 1960 had als je op laten we zeggen 3m voor de kast staat een irritant in your face geluid. Met de mesa heb je hier niks geen last van en je hebt ultieme spreiding. Ik zeg doen, en mocht het niet bevallen wissel je gewoon om toch? ;)

Maar doe je dan niet het effect van de slanted teniet?
Het is toch juist de bedoeling dat hij zichzelf beter gaat horen zonder de rest van de band te ergeren?

Is een cabstand dan geen optie?

Mr. Dynamite
1 juli 2010, 11:08
Een slanted geeft standaard echt een stuk meer spreiding dan een straight cab naar mijn inzien. Maar als ik zie hoeveel spreiding die mesa van hem die ook nog eens de helft van mijn speakers had gaf.. Ik vond altijd dat in your face geluid bij die 1960 niet lekker. Bij die Mesa heb je hier geen last van en je hebt een geweldige spreiding.

muziekschuur
1 juli 2010, 11:51
Je kunt je cab rewiren om hem qua ohmage hetzelfde te krijgen als je combo. Ik zou geen nieuwe dingen kopen. Hoe dat moet staat hier ergens in een bericht. Van plus naar plus is serieeel en van de input steeds met twee draadjes naar elke speaker is parallel. Dus daarmee kun je de totale ohmage die de uitgang van de versterker "ziet" aanpassen.

Een 16 ohm speaker plus naar min naar plus speaker en dat 4x geeft 4 ohm.

Dus 16ohm speaker naar 16ohm speaker en dat twee keer is 8 ohm (serieel en parallel gecombineerd)

Enz.

Je cab omhoog halen via het plaatsen op een flightcase is wellicht een oplossing.
Als hij te donker klinkt kun je twee andere 12" 'es overwegen om met twee andere speakers een gemengd geluid te creeeren. Vaak kun je speakers ruilen met een andere 4x12 cab bezitter. En dan even testen.

Nielsje
1 juli 2010, 12:04
Je kunt je cab rewiren om hem qua ohmage(4) hetzelfde te krijgen als je combo. Ik zou geen nieuwe dingen kopen. Hoe dat moet staat hier ergens in een bericht. Van plus naar plus is serieeel (1) en van de input steeds met twee draadjes naar elke speaker is parallel. Dus daarmee kun je de totale ohmage die de uitgang van de versterker "ziet" aanpassen.

Een 16 ohm speaker plus naar min naar plus speaker en dat 4x geeft 4 ohm.(2)

Dus 16ohm speaker naar 16ohm speaker en dat twee keer is 8 ohm (serieel en parallel gecombineerd)(3)



1. Euhm, dit klopt dus niet.
Voor serie schakeling moet je van plus naar min bedraden, niet van plus naar plus. Overigens is het wel serieel, maar dan krijg je fase problemen.

2. 4x een 16 ohm speaker serieel aansluiten geeft 16*4 = 64 Ohm.

3. Ook kul. Als je twee 16 ohm speakers parallel aansluit, krijg je: 1/16+1/16 = 1/8 = 8 ohm. Dat is dus helemaal niet serieel en parallel gecombineerd.

4. de term is impedantie, of weerstand. Ohmage is niet correct.


Muziekschuur, leuk dat je advies geeft, maar probeer het de volgende keer wel juist te doen ;)
edit: thanks Chris

Chris Winsemius
1 juli 2010, 12:07
Impedantie

..........

Buzzel
1 juli 2010, 12:31
Het voordeel van de beamblocker is dat je ook nog naast je versterker het geluid kunt horen. het slanted gedeelte is alleen voor als je er voor dicht bij staat maar dan blaast hij al het geluid in je gezicht met beamblocker is het veel minder scherp en toch goed hoorbaar :ok:

Heynis
1 juli 2010, 12:33
...g je: 1/16+1/16 = 1/8 = 8 ohm. ...De juiste formule voor het berekenen van de weerstand van parallelle weerstanden (speakers in dit geval) luidt als volgt:

Rtotaal = 1 / ( (1/R1) + (1/R2) + ... )

Hier zou je dus dit krijgen:

1 / ( (1/16) + (1/16) ) = 1 / (1/8) = 8

...wat omgeschreven kan worden tot (16+16) / (16*16) in het geval van twee speakers of weerstanden van 16 ohm. Soms rekent dat net iets makkelijker op de laatste manier, meestal niet.

x19
1 juli 2010, 21:23
Wat lees ik hier nu.

sovereign manual pdf (http://www.engl-amps.com/manuals/E365-om.pdf)

Op pagina 20 onderaan.

Choose only one of the following speaker and cabinet options, depending on your
amp model:
A) Speaker and cabinet options for the E365 - 1x12" model only:
An external 16-ohm cabinet connected to one of the 8-ohm jacks and the internal speaker (1x12", 8 ohms) connected to one of the 4-ohm jacks.
When you unplug the cable for the external cabinet, ensure you plug the
internal speaker back into one of the 8-ohm jacks!
Summary: External 16 Z + internal 8 Z ->
external to 8-ohm + internal to 4-ohm output.


Dus mijn 16ohm orange in de 8ohm ingang van de engl en de 8ohm speaker van men engl in de 4 ohm pluggen.
Dit zou werken?
Ik wist niet dat dat zo gedaan werd. :???:

x19
3 juli 2010, 10:45
:grouphug:

x19
5 juli 2010, 19:22
niemand dat hier iets van weet?

macwilliams
5 juli 2010, 19:54
Je schrijft zelf een stuk over uit de manual wat bevestigd dat het kan en dan twijfel je nog ?

Fireburst
5 juli 2010, 19:59
Het staat er zwart op wit dus ja, ik zou denken dat het zo werkt.:crazyhappy: