PDA

View Full Version : Ibanez AF2 Airplane Flanger



Dirk_Hendrik
20 juni 2010, 20:55
Een review!? Nog nooit gedaan. Moet dat!? En dan van een Flanger!? Ik heb er een stapel en gebruik ze nooit... brrrr..

De AF2 dus. Sinds een paar dagen op de markt en, Ibanez slet als ik ben, moest ik daar overheen. Eigenlijk naar de muziekhandel voor 2 microfoonstanders maar.. sjit.. vakantiegeld was net binnen....Dat werd wat meer.
Een AF2 kost op moment van schrijven 129 euro. Overal, dus Internet is geen goedkopere optie, en bij internet moet je wachten. Op dat vakantiegeld had ik al lang genoeg gewacht. Opzouten met nog meer wachten dus.

Testen op zo'n Dirks. Thuiskomen, aansluiten, hij doet het, schroevendaaier, open die handel. En zo verdween m'n AF2 voor 3 weken op m'n werkbank waar hij langzaam maar zeker tot een schema werd ontleed. Tech details dus. 1) ook de AF2 gebruikt blauwe 3pdt schakelaars. 2) het ding is volledig met SMD componenten opgebouwd. Eerste keer dat ik dat bij een Ibanez produkt zie. 3) ja, hij is analoog met een Belling BL3107 chip. 4) en die vind ik wél belangrijk. Hij heeft "elementen van" maar is geen clone. Niet van een expliciete Ibanez Flange maar ook niet van een ADA. Wat dat betreft lijkt de oudere FL99 meer op een ADA.

Maar al studerende kom je een aantal zaken tegen die totaal onverklaarbaar zijn en, op het moment dat ze zijn verwijderd, geen enkele invloed op de functionaliteit en of klank blijken te hebben. Met het leuke promofilmple op de Ibanez site komt het vermoeden dat er in den treure is gewerkt/getweaked aan een soundmatig prototype en dat op het moment dat het geheel beviel, dat linea recta in een produktiemodel is gegooid, inclusief wat leftovers van het tweaken.

Wat ons laat bij het ding als flanger i.p.v soldeerchallenge voor Dirk. En dat was dus vanmiddag toen ik maar eens besloot een uurtje de sample settings door te gaan werken om effe snel inzicht te krijgen. Genoeg onbruikbaars maar de standaard 70's settings maken een heerlijke Saturday Night (oorspronkelijk een phase maar dat terzijde :soinnocent:). De Wah tone, spelen met de resonance en de manual regelaar dus, maken een zalige "wah in fixed position" sound. Positief dus en zeker voor het geld! En ik ben een uur bezig geweest tot ik ging eten! Zo lang heb ik het nog nooit met een flane uitgehouden!

Maar alle op youtube gepostte filmpjes eindigen met de "grote verassing"!! De Taxi/Takeoff schakelaar. Die weinig anders doet dan het ding volledig de zelfoscillatie intrappen. Zelfoscillatie is leuk... maar om er nou een extra schakelaar en een hoeveelheid circuit aan te spenderen... naah. Een overratedgimmick.

Maar concludered,
Het ding is True Bypass, voor hen die dat belangrijk vinden. Het ding is niet boetiek en ook niet zo geprijsd. Voor degenen die boetiek belangrijk vinden is dit dus niks.
Maar voor de rest, ben je nou toch in de markt voor een flange, houd je wél van flangers en ben je in voor iets anders, etc etc. Bekijk dit ding dan effe. Hij is het waard.

Mitch
20 juni 2010, 22:01
Dank u voor de review!

En voor de luiaards onder ons....
Filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=ltk7SFtiWKU)

en plaatje:
http://www.drumza.com/images/IbanezAF2FlangerGuitarPedal.jpg

Ik moet zeggen dat de styling me uitermate aanstaat en een prachtig eerbetoon is aan de geschiedenis van Ibanez.

movo.
20 juni 2010, 22:45
Doet me een beetje denken aan deze:

http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/ibanez_jl-70_001.jpg

Luke-wannabe
20 juni 2010, 22:57
Dat zelfoscillatie ding is toch iets dat Gilbert er zelf in wilde hebben? Het is zijn signature, en hij wilde dat, dus ik begrijp niet hoe dat overbodig kan zijn?
Verder toffe review!

Mitch
20 juni 2010, 23:15
In een review mag de persoonlijke smaak van de reviewer naar voren komen ;)
Een vergelijkbare functie heb ik wel eens gehad op de Mr. Echo (nooit een hit geworden, dat ding) en dat was een ontzettende one trick pony. De manier waarop deze in de oscillatie gaat kun je in ieder geval nog regelen, dat scheelt weer.


Doet me een beetje denken aan deze:

http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/ibanez_jl-70_001.jpg

Een beetje? :seriousf:

Luke-wannabe
20 juni 2010, 23:21
Nee okee, dat klopt. Maar ik ving het op alsof D_H het raar vond dat Ibanez al die moeite voor zo'n 'gimmick' deed.

Hell's Engl
21 juni 2010, 12:37
'n Paar dagen op de markt...?

Ik heb 'm toch al 'n aantal maanden... toen ie net 'n paar dagen op de markt was...

Ben er best tevreden mee. Gebruik 'm voornamelijk voor de take-off.. de flange zelden..

Leuk speeltje iig!


Joost

Dirk_Hendrik
21 juni 2010, 13:58
Oeps!! Tikfoutje ;)

AoDf
27 juni 2010, 01:40
Maar al studerende kom je een aantal zaken tegen die totaal onverklaarbaar zijn en, op het moment dat ze zijn verwijderd, geen enkele invloed op de functionaliteit en of klank blijken te hebben.

Grappig om te lezen hoe je uit een hagelnieuw pedaal van 129 euro gelijk een paar componenten sloopt, om te kunnen concluderen dat ze geen functie hadden, hehe :D

Dirk_Hendrik
27 juni 2010, 20:16
:soinnocent:
Beetje vertrouwen in eigen kunnen en eigen ego :seriousf:

Shaggy
30 juni 2010, 17:26
Hey cool ding

wat is het formaat van dat ding, ik had gezocht maar kon het niet vinden

Metalheart
30 juni 2010, 22:01
Hey cool ding

wat is het formaat van dat ding, ik had gezocht maar kon het niet vinden

size
180(W) x 65(H) x 134(D) (mm)

staat op de site van Ibanez

Shaggy
23 juli 2010, 11:11
Hij is wat aan de grote kant. Ik vind het meer op een phaser lijken dan flanger, een soort hybride achtige sound, erg lekker.. maar dat ligt meer aan mij denk ik dan

Vette unit, dat zeker... en die take off is gewoon leipe shit. Ik heb het sinds gister en gaat om mn board.