PDA

View Full Version : Ruis in Boogie: elco's?



Arjan12
20 juni 2010, 20:08
Mijn Boogie Studio klinkt goed maar is niet bepaald de stilste. Als 'ie op standby staat hoor ik niks, gaat hij 'echt' aan hoor je al wat. Hoe verder je de master en bepaalde andere knoppen open draait, hoe meer herrie hij gaat maken, ook als je niet speelt.

Ik heb het idee (ik weet het niet zeker) dat deze ruis niet altijd even hard is: hij lijkt te fluctueren.

Met de buizen is zeer waarschijnlijk niets mis: ze zijn pas vervangen, zijn niet microfonisch en ik heb er ook een paar verwisseld.

Ook heb ik het idee dat de versterker wat vermogen mist. Ik kan de master en het volume vrij gemakkelijk op 6/6 zetten op mijn kleine kamertje zonder dat het oorverdovend hard wordt, terwijl een 22 watter toch wel wat meer vermogen moet hebben denk ik.

Aangezien de versterker halverwege de jaren '80 gebouwd is dacht ik dat het mogelijk aan de elco's lag. Zou dat kunnen, en als dat zo is, hoeveel geld ben ik dan ongeveer kwijt aan nieuwe elco's (incl. uurloon)?

Hier een videootje van het geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=tM24FS6etq4

Geen geweldig filmpje, maar zo krijg je een idee. Helemaal links zit het volume, tweede van links is de master. Het geluid staat vrij zacht.

Bedankt!

Arjan12
20 juni 2010, 22:05
Hij heeft de ruis/hum, hoe je het wil noemen, trouwens al sinds ik hem kocht (half jaartje geleden?). Daarvoor had hij jaren onbespeeld op zolder gestaan.

AART
20 juni 2010, 22:53
Klinkt inderdaad niet goed. Het kan zijn dat een van je nieuwe (voor)buisjes rot is, als je de oude nog hebt zou je kunnen kijken of ie met de oude voorbuisjes hetzelfde doet.

Arjan12
21 juni 2010, 10:44
Ik zal het eens proberen, maar ik verwacht niet dat het veel oplevert. De ruis was namelijk ook aanwezig voor de buizen werden vervangen.

Arjan12
22 juni 2010, 12:46
Ik heb hem naar de plaatselijke muziekwinkel gebracht, de man aldaar dacht aan de voeding (voedingselco's?).

Het helpt natuurlijk ook niet dat hij voor ik hem kocht een paar jaar heeft stilgestaan. Tel daarbij het mindere volume op (hoewel dit tussen de oren kan zitten, maar ik heb het idee dat de amp harder zou moeten kunnen) en dan herken ik de via internet gevonden symptomen van rotte elco's wel.

Hopelijk heb ik 'm eind deze week terug en is alles opgelost.

even
22 juni 2010, 17:50
Iets niet goed is er zeker mee. Na laten kijken lijkt me dus. Ik heb een Studio 22+ uit 1989 en in de oefenruimte staat deze op 4/2.5. Vorige week een open lucht optreden gedaan en toen was het 4/4. En dat is een pittig volume wat in een zaal of oefenhok echt teveel zou zijn. Ik gebruik alleen kanaal 1.

PeeVee
23 juni 2010, 16:20
Slechte elco's veroorzaken brom (hhhhmmmmmm), slap / scheterig laag en slechte dynamiek, maar doorgaans geen ruis (ssssssss). Je kunt dus je conclusies trekken mbt de deskundigheid van de man van de plaatselijke muziekzaak.

Ik denk ook aan preamp buisjes (toch even proberen). Ik weet niet zeker of MB ook Cc (Carbon Composite) weerstanden gebruikt(e); deze hebben wel de neiging om na verloop van tijd te gaan ruisen, m.n. de zgn. "plate load" oftewel anodeweerstanden (meestal rond de 100k). Omdat over deze weerstanden ook de meeste spanning valt, is het op zich wel een goede plek voor Cc weerstanden (geven harmonische vervorming die door menselijk oor als muzikaal en fris wordt ervaren), het nadeel is echter dat ze kunnen gaan ruisen. Ik gok dus op de anodeweerstanden in de voortrap. Kan ook een rotte cap zijn of een kathodeweerstand die kleine capaciteit heeft ontwikkeld (en dus als een cathode bypass cap gaat fungeren voor hele hoge frequenties).

Versterker gewoon even naar een tech brengen met goede troubleshooting skills c.q. de kennis en kunden om even met een scope te meten waar de ruis precies ontstaat in het circuit; b.v. Nico Verduin van Verelec.

Je kunt wel blijven gissen, maar meten is weten!

Arjan12
1 juli 2010, 17:25
Hij is terug en er zijn een paar soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd. Hij is nu weer een stuk stiller, hoewel geen enkele Boogie Studio muisstil is afgaande op wat ik op het internet (waar uiteraard alles wat geschreven wordt waar is) lees.

Bedankt voor het advies in ieder geval.

allochthomas
1 juli 2010, 17:33
Mooi dat het opgelost is end at het geen dure reparatie was:)

Arjan12
1 juli 2010, 17:36
Ik had er al een beetje op gerekend dat het een dure klus zou worden - dan is de uiteindelijke prijs ook nooit een teleurstelling - maar dit viel me inderdaad heel erg mee.

En mooi dat ik hem weer terug heb: hij klinkt echt fantastisch, de verkoper (een erg goede gitarist) was ook erg onder de indruk.