PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij pedalenplank: afscherming / brom / ruis



Mi-J'Den
20 juni 2010, 16:48
Beste mensen,

Ik dacht er goed aan te doen mijn topic hier te openen omdat hier volgens mij meer techneuten zitten dan in het effectpedalen subforum.

Afgelopen maanden heb ik mijn pedalen collectie uitgebreid, en daarom wil ik een nieuw plankje maken. Maar ik loop tegen wat problemen aan m.b.t. brom en ruis. Ik heb de sticky’s doorgelezen en via google verder gezocht, maar ik kom er nog niet echt uit hoe ik het kan oplossen.

Mijn huidige setup:

Gitaar --> Boss NS-2 --(send)-> Korg DT-10 --> Morley Wah --> T-Rex Phaser --> Maxon OD 808 --> Boss DS-1 --(return)-> Boss NS-2 --(output)-> EB JR Volume --> TC Nova Delay --> Versterker

Als voeding heb ik uiteindelijk gekozen voor de T-Rex Fuel Tank Chameleon. Deze heeft 5 geïsoleerde uitgangen van 300 mA elk. Ze zijn o.a. in te stellen op 9V of 12V. De reden dat ik voor deze ben gegaan is omdat ik een 12V 300 mA uitgang nodig heb voor m’n Nova Delay. Verder werkt alles op 9 V.

OK de problemen:

1) De minst erge, en eigenlijk is het niet echt een probleem: bij gitaarvolume op 0, en versterker redelijk open heb ik wat ruis. Dat heb ik terug weten te brengen naar de Nova Delay, en ik vermoed dat dat in de AD/DA omzetters zit. Kan dat kloppen? Daar valt waarschijnlijk niks aan te doen toch?

2) Als ik m’n wah intrap heb ik ogenblikkelijk brom op m’n signaal. De OD en Dist versterken dat nog een lekker. De NS-2 haalt wel iets weg, maar niet genoeg. Tot zover heb ik ontdekt dat de voeding de oorzaak is. Verder bij de wah vandaan is (iets) minder brom, dichter bij is meer. Het lijkt me dat dat te maken heeft met het magnetisch veld van de transformers. Klopt dat? Wat zou een goede oplossing zijn? Is het voldoende om een metalen kastje te maken, als een kooi van Faraday? Maar de behuizing van de Fuel Tank is toch al van metaal? En heeft het zin als afscherming, als er toch gaten in moeten komen voor de aansluitingen?

3) Veel groter is nog het probleem met ruis bij de phaser. Zodra ik ‘m aanzet is het direct een sneeuwstorm op m’n signaal. Als ik m’n OD 808 met gain op laagste stand aanzet is het stukken minder, maar zodra ik de gain ook nog eens op 10 zet versterkt het de ruis alleen maar meer. De NS-2 doet hier niks mee; die staat open als ik speel. Ik heb vandaag getest of het uitmaakt als ik alles op een geaard stopcontact aansluit, maar dat is helaas niet het geval. Is hier iets aan te doen? Ik begreep dat het in de aard van de phaser zit om wat te ruisen. Het lijkt me alleen dat het niet OK is als de ruis erg nadrukkelijk aanwezig is.

4) Als laatste: ik heb aardig vaak gelezen dat je voeding- en signaalkabels beter uit elkaar kunt houden. Nu liggen die op een pedalenplank allemaal lekker door elkaar. Zijn er vuistregels bij het bekabelen om overspraak en andere problemen te voorkomen? Normaal leg je signaal en bijbehorende aarde zo dicht mogelijk bij elkaar toch? Dat is voor voeding te doen als je elk pedaal met een aparte geïsoleerde uitgang voedt, aangezien + en - in hetzelfde snoertje zitten. Maar hoe zit dat bij bijvoorbeeld een daisychain en bij je gitaarsignaal?

Wie kan mij verder helpen?

Alvast heel erg bedankt,

Christean

tommus42
20 juni 2010, 16:57
Ai, lastig probleem. Ik zou proberen de pedalen op batterijen te laten draaien, kijken of het dan weg is. Ook kun je 1 voor 1 pedalen aansluiten, en kijken wanneer het de kop opsteekt.
Sterkte!

pasqual
20 juni 2010, 22:17
ik weet niet precies hoe je je pedalen hebt geschakeld qua voeding? omdat je alles van één fueltank hebt moet je er in ieder geval voor zorgen dat je de pedalen in je effectsloop moet scheiden van je pedalen die vóór de pre-amp zitten. dus: een aparte daisychain voor je pedalen in je effectsloop, etc...

dus niet alle pedalen door elkaar voeden vanuit hetzelfde punt. aangezien een fueltank gescheiden en geïsoleerde uitgangen heeft zou dit overeen moeten komen met het gebruiken van verschillende adapters. het kan soms een heel gepuzzel zijn met verschillende effecten. helaas zul je tot de conclusie komen dat er soms effecten zijn die niet goed samen gaan met andere, en je zal net zien dat dat diegene is wat je het mooiste vindt;)

succes en groeten Pasqual.

Mi-J'Den
22 juni 2010, 13:42
Bedankt voor de eerste reacties. Ik zal van de week een paar 9V blokken halen en de pedalen eens apart testen.

Alle pedalen staan trouwens voor de versterker. De send en return zijn die van de noisegate. Zoals ik het nu heb, heb ik alle pedalen in die loop met dezelfde daisychain gevoed. Ik ga komend weekend tijd nemen om allerlei mogelijkheden te testen.

Iemand een idee waarom die Fuel Tank brom geeft, terwijl de behuizing helemaal van metaal is? Dat zou dan toch al voldoende afscherming moeten zijn?

Ik heb trouwens zelf nog zitten denken om als de ruis bij de phaser blijft een high-cut filter in het signaalpad aan te brengen.

TimS
22 juni 2010, 13:49
Je hebt wel door dat je geen geisoleerde uitgangen meer hebt als je een daisy chain gebruikt he?

Mi-J'Den
22 juni 2010, 18:45
Jep, is bekend ;)

Het leek me goed om aardlussen te voorkomen om alles rond de NS-2 vanuit dezelfde uitgang te voeden. Hoe dan ook: ik ga komend weekend experimenteren met verschillende manieren van aansluiten.