PDA

View Full Version : Zeldzaam: Epiphone SC 550 Ebony 1977



geert1976
20 juni 2010, 15:44
Vorige week een bieding gedaan op MP op een oude Epi Scroll, onduidelijke advertentietekst en bar slechte foto's.

Ik was mijn bieding al weer vergeten, totdat ik zaterdagmorgen een telefoontje kreeg, ik was al dagenlang de hoogste bieder en de gitaar werd mij gegund.
Ik had toch niets te doen en ik had thuis nog het geld liggen wat ik voor de El Maya gevangen had, dus waarom ook niet?

Eenmaal bij de verkoper toch blij verrast, want........... het is de meest gezochte, meest zeldzame en de duurste uitvoering uit de Epiphone Sroll series.

Het betreft een Epiphone SC 550 Ebony, gemaakt door Matsumoku in 1979.
De SC 550-B is slechts geproduceerd van 1976 tot 1979 en verschilt ten opzichte van de SC 350 en 450 door zijn bindings, ebben fretboard met perloid block inlay's (de 350 en 450 hadden rosewood en dot inlays's) en betere humbuckers en gold laminated hardware (de 350 en 450 hadden chromen hardware).

Tevens was de SC 550 in zwart leverbaar, terwijl de 350 en 450 dit niet waren.

Tevens zat er nog een effectenkoffer bij van pearl met nog twee pedalen erin, indien dit nog werkt, ga ik hier een Japanse Ibanez metall charger bijzetten en een TS 9.

Hier de pics, de gitaar is nu schoon, want hij was toen ik hem kocht wel verschrikkelijk verstoft en vies, maar ja hij was ook al in geen jaren meer gebruikt.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-104.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-107.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-95.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-93.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-85.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-72.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/008-52.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/007-58.jpg

Mr. Dynamite
20 juni 2010, 15:53
Ooehh een gaaf gitaartje is dat zeg!
En een heerlijk donkere toets :mmmm:

Die switch onder de pickup switch, waar dient die voor?

Morio66
20 juni 2010, 15:56
Gaaf en heel apart gitaartje!
Nog nooit gezien (maar dat zegt in mijn geval niet zoveel ;))

geert1976
20 juni 2010, 15:56
Ooehh een gaaf gitaartje is dat zeg!
En een heerlijk donkere toets :mmmm:

Die switch onder de pickup switch, waar dient die voor?

Dat is de coilsplitter:ok:

Morio66
20 juni 2010, 15:57
Mooi man! Nog nooit gezien (wat niet veel zegt als ik dat zeg ;))

geert1976
20 juni 2010, 16:02
Gaaf en heel apart gitaartje!
Nog nooit gezien (maar dat zegt in mijn geval niet zoveel ;))

Dat kan kloppen.

De SC 350 en 450 kom je nog wel eens tegen, ook soms op MP, maar de 550 zie je gewoon bijna nooit en tot gisteren kende ik deze gitaar ook alleen maar van plaatjes.

Dit waren ook wel dure gitaren hoor en eigenlijk high end.

Een koreaanse of Chinese Epi, heeft geen schijn van kans tegen deze jap.

Dit beestje speelt als een dijk en heeft een heerlijke hals (wel lang: scale 25.5 geloof ik).

Vanwege zijn zeldzaamheid, uitmuntende staat en goede bespeelbaarheid gaat deze Epi mijn eigen collectie in, een blijver dus, want ik denk dat ik niet zo snel een andere zal vinden.

Er is vorige maand in Duitsland een niet helemaal originele SC 550 in naturel finisch voor E 1150,00 van eigenaar gewisseld......

Tupelo
20 juni 2010, 16:16
God wat een rotzooi weer.
Je streeft bijna Wietse voorbij in status 'King of the Dump Yard'. :ok:

Je hebt het er maar druk mee. Congrats. :)

Mitch
20 juni 2010, 16:19
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/007-58.jpg
Kijk, dit vind ik dan weer geinig. Pearl pedaaltjes kom je regelmatig tegen, maar een origineel koffertje inclusief voeding: nog nooit gezien. Leuk!
Krulkabel voor de finishing touch :D

G.G.
20 juni 2010, 16:21
God wat een rotzooi weer.
Je streeft bijna Wietse voorbij in status 'King of the Dump Yard'. :ok:

Je hebt het er maar druk mee. Congrats. :)

Ben blij dat ik met 2 goeie strats, en goeie tele en een tele/lp combinatie niet constant moet jagen op mp om mijn gas te bevredigen........

Heb in de afgelopen + 20 jaar zo'n 25 gitaren gehad, maar mijn collectie is nu al zo'n 3 jaar constant.

MichaelSS
20 juni 2010, 16:23
Wow, die is lelijk. Ik zag hem al staan op marktplaats. Staat er al ontzettend lang op, en volgens mij heeft het model daar wat mee te maken.

Nee, niet mooi, maar veel plezier ermee ;)

Mitch
20 juni 2010, 16:30
Die kop bewijst overigens wel dat de Epiphone koppen op Les Pauls en dergelijke helemaal niet zo lelijk zijn en dat de koppen op de Dot en Sheraton helemaal niet zo achterlijk groot zijn als je denkt. Goed relativerend topic geert :D

geert1976
20 juni 2010, 16:37
Kijk, dit vind ik dan weer geinig. Pearl pedaaltjes kom je regelmatig tegen, maar een origineel koffertje inclusief voeding: nog nooit gezien. Leuk!
Krulkabel voor de finishing touch :D

Ik weet niet of die werkt, dat ga ik straks proberen en dan maar hopen dat de stoppen er niet uit knallen:)

geert1976
20 juni 2010, 16:40
Die kop bewijst overigens wel dat de Epiphone koppen op Les Pauls en dergelijke helemaal niet zo lelijk zijn en dat de koppen op de Dot en Sheraton helemaal niet zo achterlijk groot zijn als je denkt. Goed relativerend topic geert :D

Die headstock werd ook wel spottend dildo genoemd.

Overigens was niet iedereen gecharmeerd van deze Epi's, ze hadden bijvoorbeeld vroeger de bijnamen "homo gitaar", "lultiplex" en Epiphone Screw :ok:

Mitch
20 juni 2010, 16:44
off topic: het symbooltje uiterst rechts http://www.gitaarnet.nl/forum/images/buttons/multiquote_off.gif kun je gebruiken om meerdere posts te quoten in één reply :ok:

geert1976
20 juni 2010, 16:45
Wow, die is lelijk. Ik zag hem al staan op marktplaats. Staat er al ontzettend lang op, en volgens mij heeft het model daar wat mee te maken.

Nee, niet mooi, maar veel plezier ermee ;)

Dat is niet deze, maar een Epi SC 450 die in Emmen te koop staat
Daar zijn de originele elementen vervangen voor Dimarzio's en toch is er een bod gedaan van E 400,00

kijk maar:

http://link.marktplaats.nl/344917745

De Epi van mij heeft er ongeveer anderhalf a twee weken opgestaan:ok:

Hendriks
20 juni 2010, 16:49
Geert "the king of ugly" . Zal wel een een goede gitaar zijn ,maar wat is hij weer lelijk .

nickofzo
20 juni 2010, 17:06
ik snap waarom ie zeldzaam is..
sorry

geert1976
20 juni 2010, 17:16
Geert "the king of ugly" . Zal wel een een goede gitaar zijn ,maar wat is hij weer lelijk .


ik snap waarom ie zeldzaam is..
sorry

Geeft niet, ik vind hem mooi, ik heb gewoon wat met maffe/afwijkende vormgeving.

Hij klinkt en speelt geweldig en dat is voor mij het belangrijkste.

@mitch de de inhoud van het koffertje werkt, klink ook helemaal niet verkeerd, net even mijn Fender Strat ingeplugd en dat klonk geweldig:ok:

underwear
20 juni 2010, 18:11
dat model had ik nog nooit gezien maar kvind hem wel zotjs:zz:

altheka
20 juni 2010, 20:21
God wat een rotzooi weer.
Je streeft bijna Wietse voorbij in status 'King of the Dump Yard'. :ok:

Je hebt het er maar druk mee. Congrats. :)

Nou ik schat geert zijn aankopen toch ff wat hoger in.

Erg leuke en originele plank Geert, gaat die larkin nu de deur uit :makeup:

Tupelo
20 juni 2010, 20:24
Oh, die El Maya was te gek.
Soms zit er wel iets leuks bij.
Maar 't is toch altijd met eenzelfde 'Wietse wat 't waard is' instelling.
Wat 't waard is, dat is wat de gek ervoor geeft.
En de gekken, dat zijn Wietse en Geert in dit geval.
Dus 't is gemakkelijk om er een prijskaartje aan te hangen.

Maar hé, 't is een mooie hobby.
Hij knapt ze mooi op en verdient er nog een duitje aan ook af en toe.
En wie weet, misschien als het woord voldoende verspreid wordt, heeft hij over 30 jaar een unieke collectie van onschatbare waarde.

:chicken:

geert1976
20 juni 2010, 20:58
Nou ik schat geert zijn aankopen toch ff wat hoger in.

Erg leuke en originele plank Geert, gaat die larkin nu de deur uit :makeup:

Nee absoluut niet, ik ben er nu nieuwe snaren op aan het zetten, nu weet ik opeens weer waarom ik Kahler trems beter vind dan FL (dit is dan wel een Schaller FL, maar toch)




Oh, die El Maya was te gek.
Soms zit er wel iets leuks bij.
Maar 't is toch altijd met eenzelfde 'Wietse wat 't waard is' instelling.
Wat 't waard is, dat is wat de gek ervoor geeft.
En de gekken, dat zijn Wietse en Geert in dit geval.
Dus 't is gemakkelijk om er een prijskaartje aan te hangen.

Maar hé, 't is een mooie hobby.
Hij knapt ze mooi op en verdient er nog een duitje aan ook af en toe.
En wie weet, misschien als het woord voldoende verspreid wordt, heeft hij over 30 jaar een unieke collectie van onschatbare waarde.

:chicken:

Nou Wietse en ik zijn niet gek hoor en Wietse heeft in zijn collectie gitaren zitten van hoge kwaliteit, Wietse weet heel goed wat die koopt hoor.:ok:

De waarde van oude gitaren is altijd relatief, maar vaak is de prijs helaas lager dan het niveau wat de gitaar heeft.:ok:

stonerdaf
20 juni 2010, 21:23
Ik vind 'm ook best mooi hoor.

Even off topic:

is dit waar je op zoek naar bent, Geert ?

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/shin-ei-wah-surf-hurricane-volume-siren-pedaal-vintage-74962510.html?qq=shin-ei&pcpl=&pc_id=&afd=muziek

Mitch
20 juni 2010, 21:53
Nee, da's een andere klassieker van Shin-Ei. Had ik al gezegd dat ik een Shin-Ei fuzz/wah in onberispelijke staat inclusief originele doos in de kelder heb staan? Gaat nooit weg, maar geert mag er wel een keer aan ruiken op een meeting ;)

geert1976
20 juni 2010, 23:29
Nee, da's een andere klassieker van Shin-Ei. Had ik al gezegd dat ik een Shin-Ei fuzz/wah in onberispelijke staat inclusief originele doos in de kelder heb staan? Gaat nooit weg, maar geert mag er wel een keer aan ruiken op een meeting ;)

Ik weet hoe ze zijn, ik had een hele mooie maar die is jaren geleden na een optreden gestolen:(

Ik had ook een gezocht advertentie op MP gezet en ik heb al een paar reacties gekregen

Mikos
20 juni 2010, 23:49
Ik vind het echt een prachtige gitaar !
Congrats !

vulvasonic
20 juni 2010, 23:58
Ik neem aan dat ze de ontwerper vlak na het uitbrengen van deze gitaar hebben ontslagen. Neemt niet weg dat ik het stiekem wel een geinig ding vind.

Er hoeft maar één ster in wording zijn hart hebben verpand aan dit model en ze worden meteen het viervoudige waard. :D

geert1976
21 juni 2010, 00:00
Ik vind het echt een prachtige gitaar !
Congrats !

Thanx ik vind hem zelf ook erg mooi.

Vanmiddag nog even gepingeld en hij speelt weg lekker.
Hij klinkt clean fantastisch, ik kan niet wachten tot mijn Peavey buizenbak weer gerepareerd is:ok:

geert1976
21 juni 2010, 00:01
Ik neem aan dat ze de ontwerper vlak na het uitbrengen van deze gitaar hebben ontslagen. Neemt niet weg dat ik het stiekem wel een geinig ding vind.

Er hoeft maar één ster in wording zijn hart hebben verpand aan dit model en ze worden meteen het viervoudige waard. :D

Er zijn er 2 die er op spelen, kan er alleen niet meer op komen.

Deze gitaar is ontworpen door dezelfde man die de Epiphone Genesis heeft ontworpen.

Mikos
21 juni 2010, 01:09
Thanx ik vind hem zelf ook erg mooi.

Vanmiddag nog even gepingeld en hij speelt weg lekker.
Hij klinkt clean fantastisch, ik kan niet wachten tot mijn Peavey buizenbak weer gerepareerd is:ok:

Gegarandeerd dat dat gaat klinken over die buizenbak ! :ok:
Wat was er kapot aan dan ?

geert1976
21 juni 2010, 01:13
Er zat een raar glazig rammel geluid in als ik mijn lage E aansloeg in 9e positie:???:

Volgens de reperateur is het niet ernstig gelukkig

Ibanez666
21 juni 2010, 09:13
Goeie tip he! ;)

munkie
21 juni 2010, 12:59
Was anno 1980 ooit bijna mijn 1e gitaar maar ik vond die krul echt te erg :seriousf:

Maar, Matsumoku dus altijd goed. Net een Vantage Spirit gekocht:

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage%20Spirit/000_4158.jpg

OK het is niet het goede hout maar dat zijn moderne MIC LP kopietjes a la Epi, Richwood enz. ook niet. Er zitten wel MMK 45 humbuckers op, heerlijk halsje met goed fretwerk, goede hardware, veel sustain, strakke toon, goede conditie. Voor de helft van het geld schopt ie kont t.o.v. Epiphone.

geert1976
21 juni 2010, 13:05
Was anno 1980 ooit bijna mijn 1e gitaar maar ik vond die krul echt te erg :seriousf:

Maar, Matsumoku dus altijd goed. Net een Vantage Spirit gekocht:

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage%20Spirit/000_4158.jpg

OK het is niet het goede hout maar dat zijn moderne MIC LP kopietjes a la Epi, Richwood enz. ook niet. Er zitten wel MMK 45 humbuckers op, heerlijk halsje met goed fretwerk, goede hardware, veel sustain, strakke toon, goede conditie. Voor de helft van het geld schopt ie kont t.o.v. Epiphone.

Mooie plank en inderdaad, een Matsumoku wast elke Koreaanse en Chinese Epi de oren.

Doen de MMK's het allebei, daar wil nog wel eens een storing inzitten, heb dit zelf weleens ondervonden

munkie
21 juni 2010, 13:08
Ja hoor ze doen het prima maar de enkelspoels sound is wat dun, heb ik wel eens beter gehoord.

geert1976
21 juni 2010, 13:13
Dat scheelt een hoop werk:ok:

En ik ook een coilsplitter zie ik.

Mooie Plank Munkie:ok:

geert1976
21 juni 2010, 21:05
Nee, da's een andere klassieker van Shin-Ei. Had ik al gezegd dat ik een Shin-Ei fuzz/wah in onberispelijke staat inclusief originele doos in de kelder heb staan? Gaat nooit weg, maar geert mag er wel een keer aan ruiken op een meeting ;)

Dat is goed, dan mag jij aan de mijne ruiken;)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-105.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-108.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-96.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-94.jpg

Vandaag opgehaald, in nieuwstaat en goed werkend voor een redelijke prijs:)

Mitch
21 juni 2010, 21:12
Dan mag je je sig wel aanpassen :D

Nee serieus, gefeliciteerd. Leuke bakken!

geert1976
21 juni 2010, 21:18
Dan mag je je sig wel aanpassen :D

Nee serieus, gefeliciteerd. Leuke bakken!

Yep, ben er erg blij mee, na 15 jaar heb ik er weer eentje en hij is mooier dan het exemplaar wat ik ooit had en de prijs viel mee E 125,00.

Ik heb er een paar aangeboden gekregen, maar er werd tussen de E 220,00 en E 275,00 voor gevraagd, met uitzondering van 1 persoon, die E 125,00 wilde hebben, alleen het doosje ontbrak en laat dat doosje mij nu even niet veel interesseren.

Het is een echte classic collector geworden, dat heb ik al wel door.

Vanavond even ingeklikt en heerlijk, ik herkende gelijk de fuzz weer:lovelove: het geluid van deze fuzz is zo goed en zo typisch, dat heb ik bij andere pedalen nimmer meer gehoord

Mitch
21 juni 2010, 21:44
De fuzz herken je onmiddellijk, je gitaar niet meer :seriousf: Die scooped sound is erg 'woofy' en teveel van het goede, maar die midboosted fuzz, die op randje octaver zit oei oei oei oei wat is dát lekker ranzig. Inderdaad uniek.

mesaman
21 juni 2010, 23:25
oud stoffig orientaals pedaaltje.tja.....ik hoef ze niet.ik vind het prullebak dingen.
en de epiphone?ga jij hier echt met plezier op spelen?ik neem aan dat je prince fanaat bent?:seriousf: enne ze zijn erg gezocht vandaar dat er ook zo veel op geboden was en een lowbidder hem uiteindelijk na al die tijd toch maar eens een keer op een dag dat ding mocht opruimen/afhalen.
Uiteraard wens ik je er heel veel plezier mee. gelukkig verschillen de smaken nogal.:hippie:

geert1976
21 juni 2010, 23:39
oud stoffig orientaals pedaaltje.tja.....ik hoef ze niet.ik vind het prullebak dingen.
en de epiphone?ga jij hier echt met plezier op spelen?ik neem aan dat je prince fanaat bent?:seriousf: enne ze zijn erg gezocht vandaar dat er ook zo veel op geboden was en een lowbidder hem uiteindelijk na al die tijd toch maar eens een keer op een dag dat ding mocht opruimen/afhalen.
Uiteraard wens ik je er heel veel plezier mee. gelukkig verschillen de smaken nogal.:hippie:

Tja dit prullenbak pedaaltje is waarschijnlijk meer waar dan de Stagg waar jij op speelt:ok:

De Epi is een zeer goede gitaar, vorm zegt niet alles.

Ach ooit krijg je je verstand en zul je er achter komen dat uiterlijk en vorm niets zegt.

En ja je kunt wel denegrerend doen, maar dat verbergt je onkunde en onwetendheid niet:ok:

Als je iets niet mooi vind, ach smaken verschillen, maar maak er niet zo'n domme post van, want daar zet je alleen jezelf mee voor schut.

mesaman
21 juni 2010, 23:53
wow wat een agressieve reactie,dat had ik niet verwacht.Ik had je wel wat hoger ingeschat. Maar dat is voor mij verder geen probleem.:hippie: Je had de smiley wel gezien toch? Ik vond het wat lachwekkend hoe jij dit pedaal de hemel in prees en ik vond/vind het nodig om even mijn visie hier over te uiten.
Ik heb niets gezegd over de kwaliteit van je gitaar,hoe zou ik hier over kunnen oordelen?ik heb er niet op gespeeld. Enkel heb ik mijn mening omtrent het uiterlijk gegeven.Ik weet ook dat een neon groene ibanez best goed zou kunnen zijn.En die zou je ook heel lelijk kunnen vinden,waarom niet?
Van waar je kennis over mijn gitaarkennis/onkunde?of is dat de steek boven water omdat ik er een beetje een grap van maak dat jij een gitaar met heel veel waarde voor een prikkie hebt gekocht?dat is toch niet denigrerend?

Mischien ben ik wel jaloers op je!:harmony:

oja...onder mn stagg pedaaltje staat v-twin
:soinnocent:

munkie
22 juni 2010, 09:31
Ik moet zeggen dat ik wel sta te kijken van de prijzen voor die ouwe pedaaltjes. Mijn oudere broers speelden vroeger ook in bands en die hadden van dat soort pedaaltjes, krulsnoeren eraan :cheerup: Kwam vooral gekraak en gepiep uit ;) En electronica veroudert, elco's gaan lekken enz. Een plank is een plank, je hebt vrijwel geen verborgen gebreken bij een gitaar.

stratie
22 juni 2010, 10:27
wow Geert, je laat je wel een beetje kennen zo:makeup:

Al moet ik toegeven dat de post van mesaman tamenlijk direct was ;).

OT: Ik vind de gitaar wel gaaf, of ze ook idd zo verschrikkelijk goed is laat ik aan jou over, ik heb er nimmer op gespeeld. De looks staan mij igg wel aan!

De pedaaltjes, heb ik minder mee. Beetje het zelfde verhaal als een attari, natuurlijk is het leuk en old skool! maar is het nou echt beter? ik betwijfel het;)


Veel plezier ermee Geert!

geert1976
22 juni 2010, 10:50
wow Geert, je laat je wel een beetje kennen zo:makeup:

Al moet ik toegeven dat de post van mesaman tamenlijk direct was ;).

OT: Ik vind de gitaar wel gaaf, of ze ook idd zo verschrikkelijk goed is laat ik aan jou over, ik heb er nimmer op gespeeld. De looks staan mij igg wel aan!

De pedaaltjes, heb ik minder mee. Beetje het zelfde verhaal als een attari, natuurlijk is het leuk en old skool! maar is het nou echt beter? ik betwijfel het;)


Veel plezier ermee Geert!

Mijn post jegens Mesaman was cynisch bedoeld;)

Shin-Ei pedalen zijn wel goed hoor en ik houd eerlijk gezegd meer van Anoloog dan van digitaal, ik vind ze levendiger:)

Al moet ik wel zeggen dat de prijzen van sommige pedalen de pan uitrijzen, maar ja, dat is het vraag en aanbod verhaal:)