PDA

View Full Version : Buis resonantie



Marshallover
20 juni 2010, 15:40
Hallo,

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een 2e hands Mesa Boogie Express 5:50 combo in mijn bezit en over het geluid ben ik zeer tevreden. De versterker is nieuw gekocht door de vorige eigenaar, weinig gebruikt en nog geen half jaar oud.

Er is echter 1 klein dingetje waar ik me mateloos aan stoor; 1 van de buizen resoneert mee als ik bepaalde noten speel. Ook geeft deze buis een blauwe gloed op het moment dat ie van de standby naar de play mode gaat.

Nu heb ik al getest of deze buis microfonisch is door er met een pen tegen aan te tikken maar er komt geen geluid uit de speaker waar dat door blijkt. Ook heb ik op internet gelezen dat die blauwe gloed niets uitmaakt en dus niet schadelijk kan zijn voor de versterker.
Verder is het geluid prima en klinkt de versterker waanzinnig! Alleen bij het spelen van bepaalde noten (waaronder de lage E), trilt 1 van de 2 buizen (en toevallig ook de buis die een blauwe gloed geeft, mee)

Nu vind ik op dit forum weinig topics over het meetrillen van buizen, terwijl ik dit in de praktijk bij combo-versterkers heel vaak tegenkom. Het lijkt alsof er iets IN de buis loszit en meetrilt. Als ik namelijk een handdoek tegen de buis aan druk en vervolgens speel, klinkt de resonantie gedempter.

Is hier een makkelijk oplossing voor zonder de buizen te moeten vervangen?

tommus42
20 juni 2010, 15:45
Heb je al geprobeerd de buizen van kant te verwisselen? Als het dezelfde buis blijft is die ws kapot. Is het de buis die gebruikt wordt in 5W mode?

nico verduin
20 juni 2010, 15:52
Kan ook zijn dat er een beetje glas los in zit. Gebeurt wel meer. ff eruit halen en rammellen kijken of je het hoort. Kan ook zijn dat de buis klem (als die erop zit), mee resoneert.

Marshallover
20 juni 2010, 15:54
Heb je al geprobeerd de buizen van kant te verwisselen? Als het dezelfde buis blijft is die ws kapot. Is het de buis die gebruikt wordt in 5W mode?

Kan dit zomaar? En ik gebruik idd de versterker op de 5W modus, welke van de 2 buizen is voor de 5W modus?

tommus42
20 juni 2010, 15:59
Kan dit zomaar? En ik gebruik idd de versterker op de 5W modus, welke van de 2 buizen is voor de 5W modus?

Weet ik niet, welke kant voor class A gebruikt wordt, maar volgens mij kun je ze gewoon verwisselen. Een blauwe gloed is op zich normaal, maar de class A kant (5W) draait een stuk warmer denk ik. Ik vermoed dat dat de 'blauwe' is.

Marshallover
20 juni 2010, 16:04
Weet ik niet, welke kant voor class A gebruikt wordt, maar volgens mij kun je ze gewoon verwisselen. Een blauwe gloed is op zich normaal, maar de class A kant (5W) draait een stuk warmer denk ik. Ik vermoed dat dat de 'blauwe' is.

Je hebt gelijk, op het moment dat ik de 50 W modus inschakel en van standby naar ON switch, worden beide buizen blauw.

Marshallover
5 juli 2010, 21:13
Binnenkort een setje nieuwe buizen erin drukken, ben het geratel zat. Nu heeft een volgend "probleem" zich aangemeld;

Op het cleane kanaal komt er een monotone pieptoon uit de versterker. Het is geen feedback en het klinkt als het oude testbeeld pieptoontje uit televisie's. Iemand enig idee wat dit nou weer kan zijn? Nogmaals, het is geen feedback. Op het cleane kanaal op de 50 watt stand is deze piep duidelijk hoorbaar, op het overdrive kanaal en/of op de 5 watt stand is dit niet hoorbaar.

Dank.

pasqual
5 juli 2010, 22:37
klinkt mij als microfonische pre-amp buisjes. zijn het nog de orginele? misschien eens alle buizen vervangen? ik heb laatst een crate stealth 50 gekocht die na 10 minuten begon te kraken en storen. ik heb alle buizen vervangen en de potmeters schoongemaakt. resultaat: een perfecte versterker die zo goed als nieuw is.

succes en groeten pasqual.

*edit*: oeps, slecht gelezen, mijn fout! je had dus al de buizen vervangen. ook de voorversterker buizen?

cluseau
5 juli 2010, 23:48
Mee rammelende buizen wel vaker meegemaakt, zeker als ze al wat ouder zijn of roodgloeiend hebben gestaan tgv een biasfout. Gewoon vervangen door een paar verse, dan weet je het zeker.

Wat betreft de toon, moet toch ergens instabiliteit optreden. Kan overal zitten en is niet zomaar aan te geven.

Frans.