PDA

View Full Version : Tunertje + booster



RoelSmoel
20 juni 2010, 14:16
Hmmm..
Volgend weekend mijn amp, er is nog wat geld over, wordt waarschijnlijk een Tubescreamer met nog een tuner..
Maar nu de vraag: zijn er ook andere dingen net zo goed als een Tubescreamer, wat een gain-boost betreft!? Verder zoek ik ook nog een leuke tuner.. Ik ben in het bezig geweest van een Planet Waves floortuner, en een Boss TU3, Planet Waves was ik niet zo tevreden mee, de Boss wel, maar al mijn pedaaltjes moesten verdwijnen, en daar hoorde die ook bij.

Nu zie ik dat de Korg Pitchblack nog maar 60 euro kost, en een TC Electronic Polytune lijkt mij ook wel interessant..


Wie kan eventuele voor- en nadelen noemen, en antwoord geven op mijn vragen!?

Alvast bedankt, Roel.

G.G.
20 juni 2010, 14:36
Als je een beetje handig bent is de TS van musikding.de of newtone erg lekker. Voor een betaalbare booster is de flowerbooster (SHO kloon) ook leuk.

Moet je wel ff een uurtje solderen.

Nitefly7
20 juni 2010, 14:39
Als je een gain boost zoekt, en je bent niet bijzonder 'merkentrouw', dan kan ik je de Digitech Bad Monkey zeker aanbevelen, voor mijn doel doet hij alles wat ik ook met 'n TS zou doen (versterker-combineren, in plaats van een pedaal wiens eigen karakter door de versterker simpelweg 'harder weergegeven' wordt), in een zeer aantrekkelijk geprijsd doosje..

andere goede ervaringen heb ik met de TS9-dx, en de Fulltone Fulldrive 2..
een Boss SD-1 schijnt ook erg geliefd te zijn als gainboost, en is 2ehands zeeer betaalbaar..

qua tuners zou je even op het forum moeten speuren, zelf vind ik de Pitchblack erg prettig werken, maar heb laatst gemerkt dat er in de buitenlucht/zon niet zo snel mee te werken valt t.o.v. een Boss TU-2/3..
de Polytune schijnt erg grappig te zijn, maar voor de meeste mensen niet echt waarneembaar 'sneller' en accurater dan '1-voor-1' stemmen..

Mitch
20 juni 2010, 14:47
Wil je puur meer vervorming of mag de klank ook drastisch veranderen? Dat is de belangrijkste vraag als je voor overdrivepedaaltjes gaat shoppen. Een Tubescreamer drukt een behoorlijke stempel op je sound en dat moet je wel willen.

RoelSmoel
20 juni 2010, 14:57
Wil je puur meer vervorming of mag de klank ook drastisch veranderen? Dat is de belangrijkste vraag als je voor overdrivepedaaltjes gaat shoppen. Een Tubescreamer drukt een behoorlijke stempel op je sound en dat moet je wel willen.

Ik wil enkel de gain kunnen boosten, meer gain dus, en het clean kanaal doen oversturen als het bijvoorbeeld al een randje heeft:)

Heynis
20 juni 2010, 15:03
Dan is de Electro Harmonix LPB-1 precies wat je zoekt. Die kun je overigens ook zelf klonen (http://diy-layout.com/25) voor twee tientjes ;) .

Mitch
20 juni 2010, 15:03
En je speelt met een Les Paul-achtige, zie ik. Als je bij de winkel bent zou ik zeker eens een Boss OD3 of SD1 en evt. een BD2 proberen. Ligt in dezelfde prijscategorie en zijn, hoewel onderling duidelijk verschillend, allemaal wat neutraler dan een TS.

RoelSmoel
20 juni 2010, 15:13
Ik ga weer eens wat testen..

En tuners? Pitchblack --> Polytune?
Ik heb niet de mogelijkheid om de Polytune te testen, maar een tuner, tja, hoef ik niet echt voor te testen, en soundsamples, tja:dontgeti:

RoelSmoel
20 juni 2010, 21:37
Voorlopig staat mijn keuze: Polytune vast.

Booster.. Zo'n Maxon OD-808, is dat wat?

tomdiedom
20 juni 2010, 21:41
of deze:

http://link.marktplaats.nl/354368893

RoelSmoel
20 juni 2010, 21:43
of deze:

http://link.marktplaats.nl/354368893

Heb ik al eens getest, fungeerde niet echt als booster, maakte er meer een overdrive van op het clean kanaal, een of andere rare ruis op het overdrive kanaal:dontgeti:

tomdiedom
20 juni 2010, 21:46
c'est tres jammér, prijs is volgens mij wel schappelijk iig.

RoelSmoel
20 juni 2010, 21:47
c'est tres jammér, prijs is volgens mij wel schappelijk iig.

Heel schappelijk, dat ding kost nieuw wat meer dan 100 euro.

Mitch
20 juni 2010, 21:56
Heb ik al eens getest, fungeerde niet echt als booster, maakte er meer een overdrive van op het clean kanaal, een of andere rare ruis op het overdrive kanaal:dontgeti:

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat het om een nieuw MXR'etje ging en ja hoor :seriousf:

EuroCinema
20 juni 2010, 21:58
Booster.. Zo'n Maxon OD-808, is dat wat?
Ja dat is zeker wat! 1 van de beste Tubescreamer-achtigen.

RoelSmoel
21 juni 2010, 19:35
Boosten met een Boss GE-7 (grafische equalizer), is dat ook een optie!?

Of een andere equalizer in pedaalvorm dan..

Mitch
21 juni 2010, 21:31
Nou, niet echt als je gain wil boosten. Dan ben je toch beter uit met een drive pedaal.

RoelSmoel
21 juni 2010, 21:40
Ik zag net ook nog de MXR Micro Amp, zit een aparte gain knop op, en de PGS filmpjes zien er veelbelovend uit..

Kwestie van testen neem ik aan.. Die Polytune is niet te krijgen bij mijn lokale gitaarzaak, ook niet op bestelling, verdienen ze te weinig op ofzoiets.. Dan maar Feedback, of toch die Pitchblack!?


Damn..

MjS
21 juni 2010, 21:44
Roel, jij bent niet echt de sterkste in knopen doorhakken of wel? ;) Niks mis mee hoor. Ik zou echter als ik jou was gewoon lekker even genieten van je versterker en even wachten met de volgende aankoop. En als je al per se iets wilt kopen zou ik de tuner doen, daar kun je weinig fout aan gaan. Zo'n overdrive is niet echt essentieel, je amp heeft wel een lekkere scheur hoor.

Mitch
21 juni 2010, 21:46
Er is niets mis met een Pitchblack dus als je graag bij je vaste winkel koopt: gewoon doen.

Sanderltd
21 juni 2010, 21:47
Ik heb zelf de Ibanez TS9 (tubescreamer) en ben daar heel tevreden van. Ik gebruik hem gewoon om de preamp verder te oversturen, door het levelknopje vrij hoog in te stellen. De extra drive gebruik ik praktisch nooit.
Die TS9 is overigens gebaseerd op de TS808 van Ibanez (maar dewelke ook exact gemaakt/gekopieerd werd/wordt door Maxon.) Over het algemeen hoor ik, zeker met veel gain, niet erg veel verschil tussen de TS9 en de TS808.

Overigens doet op sommige amerikaanse fora het gerucht de ronde dat de Boss DS1 (ooit) exact dezelfde printjes etc. gebruikt als de TS9 van Ibanez. Normaal ben ik wat dat betreft vrij kritisch, maar ik moet zeggen dat ik verdomd weinig verschil tussen de 2 hoor!

RoelSmoel
21 juni 2010, 21:59
Roel, jij bent niet echt de sterkste in knopen doorhakken of wel? ;) Niks mis mee hoor. Ik zou echter als ik jou was gewoon lekker even genieten van je versterker en even wachten met de volgende aankoop. En als je al per se iets wilt kopen zou ik de tuner doen, daar kun je weinig fout aan gaan. Zo'n overdrive is niet echt essentieel, je amp heeft wel een lekkere scheur hoor.

Knopen doorhakken.. Neen, geef ik je echt gelijk in.. Ik wil wat dat betreft nu wel erg zeker zijn van mijn zaak, en niet zoals voorgaande keren het na een maand weer op marktplaats gooien.. Bij de Blackstar was het het wachten waard, morgen ff lekker flink op z'n donder geven, en dan beslissen of ik hem zaterdag kom halen:ok:

Nu ik dat verhaaltje lees van de DS1, morgen ook maar even overwegen, en andere boostertjes meteen, kan ik meteen dubbelop testen:crazyhappy:

stikel
21 juni 2010, 22:24
De Pitchblack is gewoon goed voor het geld. Voor boost deze misschien ? (adviespr. euro 99)

http://www.youtube.com/watch?v=3xIXw9JIqjk

Bovenstaande gebruik ik beiden zelf.

Deze lijkt ook wel leuk. De T-REX Tonebug overdrive (ik meen euro 89 bij Rockpalace in DH.)

http://www.youtube.com/watch?v=EIWuVPsZWQ0

Succes, gr. Jan

Exi
21 juni 2010, 22:57
Voor boost deze misschien ? (adviespr. euro 99)
http://www.youtube.com/watch?v=3xIXw9JIqjk

:crazyhappy:
Wow wat is dat voor een ding! Geniaal zo'n pickup-booster en een heerlijke sound!
Edit: Ik ben alleen benieuwd naar het effect op de hum van single-coils. Is dat nog een beetje binnen de perken te houden?

TimS
21 juni 2010, 23:04
Maar je zoekt dus een transparante overdrive? Je noemt nu namelijk allemaal boosters waarbij het volume een stuk hoger wordt als je het pedaal over een (bijna) clean kanaal gebruikt.

stikel
22 juni 2010, 02:15
:crazyhappy:
Wow wat is dat voor een ding! Geniaal zo'n pickup-booster en een heerlijke sound!
Edit: Ik ben alleen benieuwd naar het effect op de hum van single-coils. Is dat nog een beetje binnen de perken te houden?

Valt mee, hangt natuurlijk erg af van hoe erg de pu (een sc bijvoorbeeld) in de basis al rumoerig is. Heb dan ook geen strats ;) Het basisgeluid van de pu's wordt opgekrikt, dus ook eventuele hum. M.i. gain met beleid toevoegen, de meeste gaan er vanuit dat hard altijd beter is, daarna het volume instellen op de gitaar. Heb er zelf dus niet veel last van en zal de SD SFX 01 dus ook niet gauw wegdoen.

groet Jan

peter_heijnen
22 juni 2010, 10:56
OP gitaarmarkt staat de pitchblack van Eurocinema voor 35 euro. En voor dat zelfde bedrag koop je er bijv een Coolcat Transp OD (http://www.thomann.de/nl/danelectro_coolcat_transpoverdrive_v2.htm) bij.

Jimmyvp
22 juni 2010, 11:16
Ik gebruik zelf een Catalinbread - Dirty Little Secret, is een erg lekkere booster, en je kan makkelijk veel gain erin pompen, en het volume gelijk houden...;)

RoelSmoel
23 juni 2010, 20:52
Nog steeds op zoek naar dit.. Booster heb ik niet meer kunnen uitproberen, en een tuner, gaat nu weer de Pitchblack worden, want 25 euro extra voor alleen die polyfonische modus vind ik toch wat teveel, kun je zoveel leuke andere dingen meer doen;)

Edit: gain boost welteverstaan, dat de scheur lekker strak maakt!

Edit2: ja, f*ck, nu ik weer logisch nadenk ben ik weer beter uit met een M9/M13, daar kan ik zelf nog kiezen wat ik wil, bij een pedaaltje zit ik aan een geluid vast, bevalt het me niet, moet ik ze weer op marktplaats gooien, niet zo goed lijkt mij..

MjS
23 juni 2010, 21:07
Roel, koop gewoon die Pitchblack, prima ding.

Wat betreft gainboost, ik zou persoonlijk even afwachten of je het echt nodig hebt. Zo ja, haal dan van Marktplaats een Tubescreamer-achtige (bijv. Maxon OD808, Visual Sound Route 808). Krijg je spijt, dan heb je daar nauwelijks verlies op. Verzendkosten en hooguit een paar euro.

Mitch
23 juni 2010, 21:14
Denkfout: met een M9 zit je juist aan een bepaalde sound vast. Een diversiteit aan klanken betekent niet dat je niet vastzit aan een bepaalde sound. Zoals jij twijfelt wil ik je eigenlijk sowieso afraden om aan een multi-effect te beginnen.

RoelSmoel
23 juni 2010, 21:28
Denkfout: met een M9 zit je juist aan een bepaalde sound vast. Een diversiteit aan klanken betekent niet dat je niet vastzit aan een bepaalde sound. Zoals jij twijfelt wil ik je eigenlijk sowieso afraden om aan een multi-effect te beginnen.

Daar heb je een punt.. Ik heb op het moment noch geld voor een M9, noch geld voor andere pedaaltjes, dat komt volgende week weer binnen, dat zie ik dan wel..

Wil eigenlijk binnen een paar maanden een vaste rig bij elkaar hebben, amp, pedaaltjes en gitaar.

MjS
23 juni 2010, 21:38
Psst, ik zal je een gitaristengeheimpje vertellen: om fatsoenlijk te kunnen optreden heb je niet per se pedaaltjes nodig! :sssh:

Dat veel gitaristen een koffer gevuld krijgen met pedaaltjes wil niet zeggen dat zij een beter geluid hebben. Probeer het eens wat functioneler te benaderen: kijk gewoon even aan hoever je komt met de sounds van je amp en met de volume- en toneknop van je gitaar. Als je dan nog wat mist, dan ga je kijken WAT het precies is wat je mist en misschien is een pedaaltje dan de oplossing. Maar voordat je de amp hebt al speculeren over pedaaltjes is een beetje voorbarig vind ik.

RoelSmoel
23 juni 2010, 21:55
De amp is al van mij, maar toch weer niet:soinnocent:

Ik heb het tot nu toe altijd gered met mijn versterker + footswitch, meer had ik eigenlijk niet nodig..
Ik zie wel waar het schip strandt, misschien heb ik over een paar maanden een heel koffer vol pedalen, of heb ik gewoon nog steeds het geld en weet ik niet wat ik ermee moet:)

Scopperloit
23 juni 2010, 22:19
Psst, ik zal je een gitaristengeheimpje vertellen: om fatsoenlijk te kunnen optreden heb je niet per se pedaaltjes nodig! :sssh:

Dat veel gitaristen een koffer gevuld krijgen met pedaaltjes wil niet zeggen dat zij een beter geluid hebben. Probeer het eens wat functioneler te benaderen: kijk gewoon even aan hoever je komt met de sounds van je amp en met de volume- en toneknop van je gitaar. Als je dan nog wat mist, dan ga je kijken WAT het precies is wat je mist en misschien is een pedaaltje dan de oplossing. Maar voordat je de amp hebt al speculeren over pedaaltjes is een beetje voorbarig vind ik.

+1: Ik heb laatst mijn complete 80's hair metal FX rack met switcher en G-Force verkocht omdat ik het het allemaal te veel van het goede was. Komende tijd is het gewoon gitaar -> Amp. Het is moeilijker spelen, maar je probeert je spel interessanter en zuiverder te maken.

Mitch
23 juni 2010, 22:31
Psst, ik zal je een gitaristengeheimpje vertellen: om fatsoenlijk te kunnen optreden heb je niet per se pedaaltjes nodig! :sssh:

Dat veel gitaristen een koffer gevuld krijgen met pedaaltjes wil niet zeggen dat zij een beter geluid hebben. Probeer het eens wat functioneler te benaderen: .
Niet persoonlijk bedoeld, maar ik kom deze opmerking wel vaker tegen en ik vind het altijd gelul van de bovenste plank. In die veronderstelling wordt er vanuit gegaan dat een gitarist met een pedalenplank denkt dat -ie een beter geluid heeft. Da's een rare veronderstelling, oorzaak, gevolg en vooroordeel vechten om het hardst wie er het meest naast zit.
Als je dan toevoegt: probeer het eens functioneler te benaderen... sja, alsof een pedalenplank niet functioneel kan zijn. Maar goed, dat bedoelde je waarschijnlijk niet zo scherp als ik het er nu uitpik :)
Overigens is het inderdaad vrij zinloos om na te denken over drivepedalen als je nog niet weet wat voor amp je gaat kopen. Die amp is namelijk wel je basissound én bepaalt welke drivepedalen wel geschikt zijn en niet. Niet iedere amp kan met ieder pedaal overweg.

Nielsje
23 juni 2010, 22:37
Overigens is het inderdaad vrij zinloos om na te denken over drivepedalen als je nog niet weet wat voor amp je gaat kopen. Die amp is namelijk wel je basissound én bepaalt welke drivepedalen wel geschikt zijn en niet. Niet iedere amp kan met ieder pedaal overweg.

Gniffel... ik kan me iets herinneren....

"Maar die CTO is wel érg goed voor het geld!..."


Wil eigenlijk binnen een paar maanden een vaste rig bij elkaar hebben, amp, pedaaltjes en gitaar.

Zal ik je even uit de droom helpen? Dat gaat niet lukken, klaar.
Ik heb ook een hele tijd geleden m'n 'probleem' hier op het forum gedumpt, en een meeting georganiseerd.
Gevolg was dat ik zo'n beetje alles verkocht heb, en van alles gekocht heb. Ik ben nu straks 2 jaar verder, en ik ben nóg niet klaar! (al ben ik wel héél tevreden :) )

MjS
23 juni 2010, 23:10
Niet persoonlijk bedoeld, maar ik kom deze opmerking wel vaker tegen en ik vind het altijd gelul van de bovenste plank. In die veronderstelling wordt er vanuit gegaan dat een gitarist met een pedalenplank denkt dat -ie een beter geluid heeft. Da's een rare veronderstelling, oorzaak, gevolg en vooroordeel vechten om het hardst wie er het meest naast zit.
Als je dan toevoegt: probeer het eens functioneler te benaderen... sja, alsof een pedalenplank niet functioneel kan zijn. Maar goed, dat bedoelde je waarschijnlijk niet zo scherp als ik het er nu uitpik :)
Overigens is het inderdaad vrij zinloos om na te denken over drivepedalen als je nog niet weet wat voor amp je gaat kopen. Die amp is namelijk wel je basissound én bepaalt welke drivepedalen wel geschikt zijn en niet. Niet iedere amp kan met ieder pedaal overweg.

Niet persoonlijk opgevat :)

Maar wat ik bedoelde is dat het er op lijkt dat het een gevalletje 'pedalen kopen om het pedalen kopen' is in plaats van een benadering van 'ik mis ... in mijn sound'. Niet dat dat per se slecht is, zo kwam ik anderhalve week geleden met een LPB-1 thuis (iemand interesse?), maar ik denk dat je zo eerder miskopen doet en het je sound niet ten goede komt. Ik heb ook een tijd met een Boss SD-1 gespeeld over een versterker waar 'ie voor geen meter op klonk, maar ja, ik had wel een pedaaltje en een extra scheur-knopje :strat:. En dat geldt al helemaal als je je versterker nog niet goed kent, lijkt mij.

En nee, er is niks mis met pedalboards (tenzij we het over die grote boards met enkel Behringer en regenboogpatch-kabels hebben). Er is trouwens ook niks mis met pedalen kopen om het pedalen kopen. Gewoon een gevalletje acute GAS.

EuroCinema
24 juni 2010, 11:59
Eens met MJS. Er zijn goede redenen om een pedaal te kopen en slechte.
Goede redenen: - je speelt een aantal nummers waarin je een specifieke sound nodig hebt (wah, flanger, phaser, fuzz) of je speelt een genre waarbij je basissound een bepaald effect vereist (delay bij sommige soorten rock bijvoorbeeld, grote reverb bij surf).
Voor andere dingen is ook mijn advies: probeer er eerst uit te komen met de knoppen op je gitaar en amp. Met die 2 moet je een goeie basissound kunnen krijgen (tenminste clean en randje), en wat extra volume voor solo's. Ook het EQ beeld moet je hiermee goed kunnen krijgen. Experimenteer met ELKE setting, ook extremere. De knoppen op je gitaar zijn niet gemaakt om alleen op tien te staan en de knoppen op je amp "horen" zeker niet allemaal in het midden! Ga je basissound niet opbouwen met always-on compressors, low gain pedalen, equalizers etc... of een te iele sound aandikken met chorussen en delays. Mijn ervaring is dat zo'n aanpak leidt tot eindeloos kopen, inruilen etc.
Zeker met low-gain pedalen ben ik erg in die valkuil getrapt. De sound van een licht overstuurde buizenamp haal je niet 100% uit een pedaal, hoe boutique ook. En met je volumecontrols heb je een scala aan nuances in sound binnen handbereik waar je anders vijf pedalen voor zou gebruiken.

Een heel gek verschijnsel is ook dat veel gitaristen een prima buizenamp hebben, maar in een paar minuten besluiten dat het drive-kanaal slecht klinkt en vervolgens hun gain halen uit een pedaaltje op het cleane kanaal. Het verhaal is dan dat zo'n pedaal de buizenamp net wat harder op z'n flikker geeft waardoor je buizenvervorming krijgt. Klopt soms, maar veel vaker gaat het vaak om amps met aardig wat cleane headroom, en hoor je dus precies dezelfde sound als je met dat pedaal zou krijgen uit een transistoramp. Zonde! Neem liever de tijd om je drivekanaal te leren kennen, met de settings te spelen, de "sweet spot" te vinden.

Los van deze pseudo-wijze woorden is een pedaaltje kopen wel gewoon heel leuk altijd :cheerup: nieuw speelgoed!

Lexvandoef
24 juni 2010, 12:14
Gniffel... ik kan me iets herinneren....

"Maar die CTO is wel érg goed voor het geld!..."

En toch haalde ik er op mijn eigen setupje afgelopen repetitie weer een supersound uit Nielsje... :)

driftkop
24 juni 2010, 13:52
Er is niets mis met een Pitchblack dus als je graag bij je vaste winkel koopt: gewoon doen.

Ik heb ook een Pitchblack, en die werkt erg goed. Enige nadeel vind ik dat waneer je in de zon speelt, je niets meer ziet op het display. Afgelopen zaterdag speelden we op een festival, in de volle zon. Ik brak een snaar en moest op mijn hurken naast de tuner zitten met mijn hand erboven om te kunnen stemmen. :eek:

driftkop
24 juni 2010, 13:55
Een heel gek verschijnsel is ook dat veel gitaristen een prima buizenamp hebben, maar in een paar minuten besluiten dat het drive-kanaal slecht klinkt en vervolgens hun gain halen uit een pedaaltje op het cleane kanaal.

Waarschijnlijk een HotRod Deluxe :soinnocent:

EuroCinema
24 juni 2010, 15:37
:seriousf: tien keer liever dat kanaal dan een bad monkey over een clean kanaal!

guitarkid
24 juni 2010, 19:21
Dan is de Electro Harmonix LPB-1 precies wat je zoekt. Die kun je overigens ook zelf klonen (http://diy-layout.com/25) voor twee tientjes ;) .

Oef, dat weet ik niet hoor (of eigenlijk wel... ;))
Tonesuck bij het leven + een boel brom. Ik spreek uit ervaring en die van mij ligt nu werkeloos in zijn doosje, terwijl ik, toen ik 'm net had, echt dacht dat het verschil met andere (duurdere) boosters minimaal was. Ik weet nu wel beter.
Ik zou dan eerder een FlowerBooster proberen. Bevalt mij erg goed, zeker i.c.m. een Delta Blues.

Gr. C.

Mitch
25 juni 2010, 22:49
Dicht op verzoek van topic starter die toch maar niet aan de pedaaltjes gaat. Namens mij plaatsvervangend dank voor degenen die met goede suggesties kwamen.