PDA

View Full Version : 'Thuis' opnemen op laptop.. geluidskaart hoe en wat?



ruben9288
20 juni 2010, 12:37
Hey gitaarnet,

Ik ga binnenkort een laptop kopen, en een van mijn belangrijkste eisen is dat ik hem kan gebruiken om dingen op te nemen. Ik doe dit nu met mijn thuispc; daarvan gebruik ik de line-in en midi-ingangen. Na wat zoeken kwam ik er achter dat laptops deze meestal allebei niet hebben... Ik weet dat er allerlei mogelijkheden zijn met externe geluidskaarten en usb-aanhangsels en weet ik wat allemaal, maar ik zie nu eigenlijk door de bomen het bos niet meer helemaal, terwijl ik zelf het idee heb dat het heel simpel zou moeten kunnen. Mijn vraag is dus: kan iemand mij vertellen hoe ik op een laptop krijg:
midi-in
line-in
goede kwaliteit gitaaropnames is ook een pré (kon dat niet met zo'n line-6 pod?)
alvast bedankt!

grayfink
20 juni 2010, 12:41
Line6 toneport ux1.

harrie-beton
20 juni 2010, 13:00
De ux heeft geen MIDI.
http://bx.line6.com/podstudioux1/specifications.html

Wat neem je op via MIDI trouwens? Een keyboard ofzo?

De ux1 is wel een prima ding voor op een laptop om op te nemen.

ruben9288
20 juni 2010, 13:11
Bedankt voor de reacties! Dat ding van line 6 ziet er niet verkeerd uit nee, maar ik zag ook al geen midi.. Ik neem de directe output van mijn stage-piano op, de midi om virtuele instrumenten aan te sturen, en maak gitaaropnames. Kan midi niet gewoon 'apart' met een kabel/interface zoals deze? http://www.feedback.nl/computer-midi/emu/xmidi-1x1 of werkt dat niet?

mokumhum
20 juni 2010, 13:35
Hoi

Door de afgelopen 5 jaar heb ik eea gedaan met verschillende computers en geluidskaarten (gebudgeteerde set-ups).
Wat altijd een beetje spannend blijft is of de computer en het randapparaat geluidskaart elkaar lekker pakken of niet. Als je iets specefieks op t oog hebt doe je er verstandig aan om de reviews opt net te lezen om te kijken of er compatibiliteits issues zijn.

Op dit moment werk ik met een mini-Mac en een (Phonic helixboard MKII 8 kanaals) mengpaneel via firewire. Geeft uitstekend geluid.

Midi kan ik doen met een usb-naar midi kastje.
De midi-besturing van mijn BossGT10 gaat via de USB, was wel even puzzelen.

Succes en groeten.
-Mokumhum

harrie-beton
20 juni 2010, 17:12
ik zou dan voorstander zijn om een apparaat te kopen waarbij en gitaar in kan EN MIDI. Bijvoorbeeld de podxt kan dat. Deze is vanaf 175 euro.
Je hebt dan maar 1 ding aan je laptop hangen.

Liquid_Metal
20 juni 2010, 18:02
Ik heb zelf een Fast Track Pro (2kanaals) en dat ding is echt heel goed. Hij wil nog wel eens uitvallen in de software (geen idee waarom) maar tis goede kwaliteit. Zal dus wel iets vreemds met m'n computer zijn.
USB, 2 inputs, meerdere outputs en MIDI in/out.

mokumhum
20 juni 2010, 18:38
Ik heb zelf een Fast Track Pro (2kanaals) en dat ding is echt heel goed. Hij wil nog wel eens uitvallen in de software (geen idee waarom) maar tis goede kwaliteit. Zal dus wel iets vreemds met m'n computer zijn.
USB, 2 inputs, meerdere outputs en MIDI in/out.


Ondertussen zit je met een onbetrouwbare setup die maar half werkt.

Dat probleem had ik eerder ook op mijn windows bak. Had iets te maken met de digitale klok van de 2 apparaten, 1 van de 2 moet de baas zijn zeg maar.
Door een of andere hic-up overschreef de PC steeds expliciete apparaat-instellingen.
Echt zwaar klote als je een solo in aan het spelen bent over een slagpartij heen, en ineens switcht de puter van 44.100 naar wat anders terwijl je aan het opnemen bent.
Iemand die ik erover sprak zei dat windows met AMD processor doorgaans slechter presteert dan met Intel processor als t over muziekmaken gaat.

-Mokumhum.

pol
20 juni 2010, 18:45
midi met een apart kastje werkt idd even goed.

ruben9288
20 juni 2010, 19:37
Bedankt voor alle reacties, ik zal me nog eens wat verder gaan verdiepen in die line 6 pods en midi kastjes, en dan kom ik een heel eind denk ik. Super!

Fenderwim
20 juni 2010, 23:47
In mijn gitaarclub is de Emu 0404 USB het meest populair.

Heeft alles wat je nodig hebt.

Pas wel op als je een nieuwe laptop koopt, of je windows 7 32bit of 64bit koopt.
Voor vele externe audiointerfaces(=externe audiokaart) zijn er nog geen 64bit drivers, of geven ze problemen.

Bovengenoemde audio interface heeft bijvoorbeeld helemaal nog geen windows 7 drivers.

Groeten

Wim

TimS
20 juni 2010, 23:56
Apple laptop met Intel CPU icm een USB interface meestal wel goed te werken.

Arvoitus
21 juni 2010, 00:22
Apple laptop met Intel CPU icm een USB interface meestal wel goed te werken.
He? Als ik een apple heb dan zou ik vooral met firewire werken.


In mijn gitaarclub is de Emu 0404 USB het meest populair.

Heeft alles wat je nodig hebt.

Pas wel op als je een nieuwe laptop koopt, of je windows 7 32bit of 64bit koopt.
Voor vele externe audiointerfaces(=externe audiokaart) zijn er nog geen 64bit drivers, of geven ze problemen.

Bovengenoemde audio interface heeft bijvoorbeeld helemaal nog geen windows 7 drivers.

Groeten

Wim
EMU 0404 USB doet het hier super op een Windows 7 64-bit.

TimS
21 juni 2010, 00:25
He? Als ik een apple heb dan zou ik vooral met firewire werken.
De goedkopere macbooks hebben toch geen Firewire?