PDA

View Full Version : HNGD Yamaha



Git Aar
19 juni 2010, 17:19
Altijd al een bas-setje willen hebben. Liep nu tegen een setje van Yamaha;
http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?products_id=1234

Door omstandigheden nieuw voor 150 euro. Leek me mooi prijsje.
Uitgepakt, prachtig gitaartje. Alles recht, prima afwerking.
Versterkertje is niet veel bijzonders, knettert soms een beetje. Hoop dat het aan de versterker of kabel ligt.

Als gitarist doe je uiteraard direct leuke dingen met een bas. Beetje soleren zoals je met een 6-snaar gewend ben.
Ik weet niet of ik met een bas andere technieken moet gebruiken, tips en websites zijn welkom.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/19/1276950935-310.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2757535.html)

Wickerman
20 juni 2010, 12:28
Plectrum laten liggen, voor de rest kan ik niet echt iets verzinnen.

Plant
20 juni 2010, 13:13
Versterkertje is niet veel bijzonders, knettert soms een beetje. Hoop dat het aan de versterker of kabel ligt.

Als je dat hoort als je de snaren aanraakt, kan het een aarde-probleem zijn. Heb je de versterker wel op een randaarde wandcontactdoos aangesloten?

Mooie bas! Lijkt sterk op de oude RBX-250. Ik ben als gitarist die wilde gaan bassen begonnen op de RBX-350 (2de element erbij).

Als gitarist benader je de bas inderdaad als gitaar, hoewel ik, net als Wickerman voorstelt, meteen geen plectrum heb gebruikt en eelt ben gaan kweken op de vingertoppen van de rechterhand.

Voor de rest ligt het eraan wat je wilt. Als je wilt gaan 'poppen' en 'slappen' - zoiets als Mark King van Level 42 - (technieken die je als gitarist neem ik aan niet gebruikt), zul je dat moeten leren. Zelf doe ik dat niet overigens.

FromBeyond
20 juni 2010, 15:53
Niet iedereen is gecharmeerd van eeuwig de vingers gebruiken, ik raad aan flink af te wisselen tussen plectrum en vingers en misschien zelfs slappen en poppen als je het leuk vind.

Basvarken
20 juni 2010, 16:24
Het belangrijkste verschil tussen een gitarist die bas speelt en een bassist is de timing.

Oefen veel en vaak met metronoom zodat je precies leert timen.
Als je in een band gaat bassen is het van belang dat jij en de drummer elkaar nauwlettend in de gaten houden qua spel. Je moet elkaar op een gegeven moment blind kunnen volgen. Er is niks zo erg als een ritme-sectie die naast mekaar zitten te pielen.

Duhsjaak
29 juni 2010, 03:51
Hi
Welkom bij de club.
Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat je je plectrum moet afzweren. Er zijn nog genoeg bassen met een ashtray. En die zit er vooral voor de silent minority die gewoon met plectrum speelt. Met of zonder plectrum is een kwestie van geluid en (vooral) mode.
Voor de rest denk ik dat de vorige sprekert de spijker op zijn kop slaat. Als ik analyseer waarom bepaalde opnames die ik heb gemaakt niet werken, dan blijkt dat vrijwel altijd geklooi van de bas te zijn. Die heb ik dan zelf ingespeeld dus ik weet bij wie ik moet zijn. De bas is als fundament van het geheel superbelangrijk en bepalend voor de vraag of een lied 'staat' of niet.
Sorry. Moest er effe uit.
En Yamaha kan bijna niet missen dus:
Veel succes bij het meester worden van de meesterlijke bas.
Groet, Gus a.k.a. Duhsjaak