PDA

View Full Version : Keuze maken tussen 2 amps, mijn keuze was gemaakt, maar toch niet..



RoelSmoel
19 juni 2010, 13:31
Het gaat om het volgende:
Zoals sommigen hebben kunnen lezen was ik er zwaar van overtuigd een Blackstar HT20 te kopen met een Orange PPC112.
Nu heb ik er vandaag pas met mijn leraar over gesproken, en hij zegt minimaal 30 watt (20 leek mij genoeg, maar lijkt mij toch achteraf niet), en beter een combo omdat ik met veel vervoeren zit.. Ik geef hem hier gróót gelijk in.
Nu is mijn ervaring met Blackstar ontzettend goed, en was ik al langer aan het kijken naar een HT40, nu is het setje wat ik op het oog had niet de goedkoopste, en is de HT40 zelfs nog goedkoper dan dat setje.

Nu is mijn vraag: Zou ik beter de Blackstar HT40 combo nemen om zeker te zijn in bandverband, en die HT20 met de Orange achterwege laten?

Graag even je antwoord motiveren..

Alvast bedankt, Roel.

PS: Excuses aan de mods voor het 2de nog lopende topic, maar Peavey en Blackstar zijn 2 verschillende merken..

Nielsje
19 juni 2010, 13:33
Maar, heb je al geprobeerd die 4x10 combo op te tillen? Ik betwijfel het of die wel zo 'draagbaar' is..
Verder kom ik uitstekend weg met m'n 15 watt buizenmormel in de band..

RoelSmoel
19 juni 2010, 13:35
Het is een 1x12" combo.

Nielsje
19 juni 2010, 13:37
excuus, ik las verkeerd :)

Tja, geen idee :)

TimS
19 juni 2010, 13:53
Als je geen pedalenboard hebt is een top + cab gemakkelijker, top in de ene hand, cab in de andere. Anders is een combo gemakkelijker, hoef je niet 2 keer te lopen.

En ik heb ook genoeg aan 15 watt, maar dat is wel een Vox met een Alnico speaker.

Orpheo
19 juni 2010, 14:10
bedenk eens hoeveel db een 30w meer maakt dan een 20w? Ik gok 1, a 2 db? het scheelt echt geen steek. zie 't maar zo, mijn mesa mark 4 , 85 watt, klinkt en gaat VEEL harder dan mijn 100w engl special edition. het zegt echt geen steek hoor.

RoelSmoel
19 juni 2010, 14:15
Gaat ook met name om headroom bij clean etc, en laat het nu geen rustige drummer van mijn bandje zijn..

kenx
19 juni 2010, 14:20
Gaat ook met name om headroom bij clean etc, en laat het nu geen rustige drummer van mijn bandje zijn..

Dan nog zou je het moeten redden met 20 watt hoor.

RoelSmoel
19 juni 2010, 14:23
Dan nog zou je het moeten redden met 20 watt hoor.

Na dat gesprek met mijn leraar, ik twijfel..


Toch maar safe spelen en de HT40 bestellen!?

MjS
19 juni 2010, 14:23
En voor het gemak vergeten we even dat de V30 efficienter is (100dB) dan de meegeleverde OEM Celestion (max 98dB). Dat maakt meer uit dan die 20 watt verschil. Misschien heb je gelegenheid om de HT20 eens flink aan de tand te voelen?

Mijn ervaring met de HT20 was dat de combo minder klonk en minder volume leek te hebben. Een closed back 1x12 erbij en er was meer druk, volume en toon. Ik denk dat je met de HT20 + 112 beter uit bent dan met een HT40 combo. De combo's zijn trouwens vrij groot, dus qua transport zit je beter met een head en cab, die kun je tenminste in twee keer dragen.

EDIT:

De HT40 heeft maar één voordeel: meer watt. Maar het nadeel is dat je een redelijk lompe combo hebt die absoluut niet handzaam is (dat vond ik van de HT20 combo al) en met een matige en inefficiente speaker. Heb je de HT20 combo geprobeerd? En de HT40? Misschien moet je dat eerst eens gaan doen.

Exi
19 juni 2010, 14:24
Kun je niet iets regelen? Dat je eerst de 20watt mag proberen en als dat niet voldoende is omruilen voor de 40watt of iets anders.
edit: Daar ben ik het mee eens MjS. De losse cab met die V30's gaat sowieso wat harder dan de combo.

RoelSmoel
19 juni 2010, 14:31
Het probleem is:
HT40 moet besteld worden, Musicstore heeft 'm ook niet in de zaak staan.
HT20 combo is helaas woensdag niet meegeleverd, staat nog in backorder, dus de kans om die te testen is er ook (nog) niet:dontgeti:

Orpheo
19 juni 2010, 14:32
bedenk eens hoeveel db een 30w meer maakt dan een 20w? Ik gok 1, a 2 db? het scheelt echt geen steek. zie 't maar zo, mijn mesa mark 4 , 85 watt, klinkt en gaat VEEL harder dan mijn 100w engl special edition. het zegt echt geen steek hoor.

RoelSmoel
19 juni 2010, 14:33
bedenk eens hoeveel db een 30w meer maakt dan een 20w? Ik gok 1, a 2 db? het scheelt echt geen steek. zie 't maar zo, mijn mesa mark 4 , 85 watt, klinkt en gaat VEEL harder dan mijn 100w engl special edition. het zegt echt geen steek hoor.

Die is dubbel..

MjS
19 juni 2010, 14:34
Het probleem is:
HT40 moet besteld worden, Musicstore heeft 'm ook niet in de zaak staan.
HT20 combo is helaas woensdag niet meegeleverd, staat nog in backorder, dus de kans om die te testen is er ook (nog) niet:dontgeti:

Ik zou dan gewoon even geduld hebben in dat geval. Je vond namelijk de HT20 met V30 cab erg goed klinken, dus het zou best eens kunnen dat de combo je dan tegenvalt. Maar misschien kun je dus regelen dat je dit setje een keer met de band kunt proberen. Vraag in de winkel of 'ie genoeg clean headroom heeft en of je dat kunt uittesten.

RoelSmoel
19 juni 2010, 14:59
Ik zou dan gewoon even geduld hebben in dat geval. Je vond namelijk de HT20 met V30 cab erg goed klinken, dus het zou best eens kunnen dat de combo je dan tegenvalt. Maar misschien kun je dus regelen dat je dit setje een keer met de band kunt proberen. Vraag in de winkel of 'ie genoeg clean headroom heeft en of je dat kunt uittesten.

Bedankt voor de tip, ik ga zo bellen..

Mukkez
19 juni 2010, 15:41
Die is dubbel..

En dat was niet per ongeluk.

RoelSmoel
19 juni 2010, 16:21
Ik mag 'm volgende week met de drummer testen, in de kelder van de muziekzaak weliswaar (welke echt ontzettend groot is), maar het mag, zou dat niet bevallen kijk ik verder!

MjS
19 juni 2010, 16:23
Ik mag 'm volgende week met de drummer testen, in de kelder van de muziekzaak weliswaar (welke echt ontzettend groot is), maar het mag, zou dat niet bevallen kijk ik verder!

Kijk daar heb je wat aan!

G.G.
19 juni 2010, 16:55
Ik mag 'm volgende week met de drummer testen, in de kelder van de muziekzaak weliswaar (welke echt ontzettend groot is), maar het mag, zou dat niet bevallen kijk ik verder!

Hulde aan die muziekzaak! Vaak lopen we te klagen op winkels, maar dit is echt super!

RoelSmoel
19 juni 2010, 17:08
Hulde aan die muziekzaak! Vaak lopen we te klagen op winkels, maar dit is echt super!

Daarom zweer ik bij Guus Arons:hippie:

DeiDRagonas
19 juni 2010, 17:47
Het gaat om het volgende:
Zoals sommigen hebben kunnen lezen was ik er zwaar van overtuigd een Blackstar HT20 te kopen met een Orange PPC112.
Nu heb ik er vandaag pas met mijn leraar over gesproken, en hij zegt minimaal 30 watt (20 leek mij genoeg, maar lijkt mij toch achteraf niet), en beter een combo omdat ik met veel vervoeren zit.. Ik geef hem hier gróót gelijk in.
Nu is mijn ervaring met Blackstar ontzettend goed, en was ik al langer aan het kijken naar een HT40, nu is het setje wat ik op het oog had niet de goedkoopste, en is de HT40 zelfs nog goedkoper dan dat setje.

Nu is mijn vraag: Zou ik beter de Blackstar HT40 combo nemen om zeker te zijn in bandverband, en die HT20 met de Orange achterwege laten?

Graag even je antwoord motiveren..

Alvast bedankt, Roel.

PS: Excuses aan de mods voor het 2de nog lopende topic, maar Peavey en Blackstar zijn 2 verschillende merken..



Wat kun jij een gigantische noob-topics maken zeg... Goed hoor.

:lp:

RoelSmoel
19 juni 2010, 18:15
Wat kun jij een gigantische noob-topics maken zeg... Goed hoor.

:lp:

Wat kun jij een gigantische noob-reacties maken zeg.. Goed hoor.

:lp:

Scopperloit
19 juni 2010, 18:31
Zou ik beter de Blackstar HT40 combo nemen om zeker te zijn in bandverband, en die HT20 met de Orange achterwege laten?

Graag even je antwoord motiveren..
:lp:

Als ik me niet vergis zijn die combo's open-back, toch? Dat is een compleet andere sound dan een closed-back 1x12" cabinet, zoals die Orange. Nu is het aan jou te kiezen wat voor sound je liever hebt. De belangrijkste regel voor dit soort dingen is: Let your ears be the judge...

RoelSmoel
19 juni 2010, 18:37
Als ik me niet vergis zijn die combo's open-back, toch? Dat is een compleet andere sound dan een closed-back 1x12" cabinet, zoals die Orange. Nu is het aan jou te kiezen wat voor sound je liever hebt. De belangrijkste regel voor dit soort dingen is: Let your ears be the judge...

Ik heb liever een dichte achterkant, klinkt toch wat voller, en heeft voor mijn gevoel veeeeeeel meer bass.

Dan is de keuze zo gemaakt neem ik aan:makeup:

Scopperloit
19 juni 2010, 18:40
Ik heb liever een dichte achterkant, klinkt toch wat voller, en heeft voor mijn gevoel veeeeeeel meer bass.

Dan is de keuze zo gemaakt neem ik aan:makeup:

Kijk, en daar gaat het om. Weet van te voren wat je wilt en zoek specifiek naar apparatuur in je budget dat daaraan kan voldoen. :)

guitarkid
19 juni 2010, 22:35
Na dat gesprek met mijn leraar, ik twijfel..
Toch maar safe spelen en de HT40 bestellen!?

Roel, je stelt een vraag, maar je wilt eigenlijk dat wij zeggen dat je die HT40 moet gaan bestellen.....


Daarom zweer ik bij Guus Arons:hippie:

Het probleem is:
HT40 moet besteld worden, Musicstore heeft 'm ook niet in de zaak staan.

Jij zweert toch bij Guus Arons......? Weten die dat je na het testen misschien dat ding in Duitsland gaat bestellen? :seriousf:

Gr. C.

Mitch
19 juni 2010, 22:42
Wat kun jij een gigantische noob-reacties maken zeg.. Goed hoor.

:lp:

Touché :seriousf:

Maar inderdaad, ik snap ook even de MusicStore/Arons verwarring niet. Maar goed, dat vermogen van de versterker...het is al veel gezegd dat de speaker ook belangrijk is, maar los daarvan is het maar de vraag hoeveel anders de 20 en 40 van opzet zijn en of de 40 dus echt veel harder clean kan.
De zin "ik zit met veel vevoeren" snap ik ook niet. Wat is het probleem? Je moet met het OV? Je hebt een kleine auto? Wat is het nou?
Closed back ben ik zeker fan van, maar bij een 1x12 weer niet zo. Maar goed, dat moet je zelf weten.

RoelSmoel
19 juni 2010, 22:43
Roel, je stelt een vraag, maar je wilt eigenlijk dat wij zeggen dat je die HT40 moet gaan bestellen.....



Jij zweert toch bij Guus Arons......? Weten die dat je na het testen misschien dat ding in Duitsland gaat bestellen? :seriousf:

Gr. C.

Nee, dat wilde ik niet horen, ik wilde meer horen wat ik beter kon doen, ik weet niet eens hoe die amp klinkt, dus ik wil eigenlijk wel weten of het verstandig is om de amp blind te bestellen.......
En verder, het ging me om het testen, in Duitsland:)

Verder niets aan het handje, ik laat volgende week wel verder weten:soinnocent:

RoelSmoel
22 juni 2010, 21:09
Zo, vandaag getest in de kelder, conclusie:
Peavey 6505+ 112:seriousf:

Deze klinkt harder toch beter, en heeft ook meer soundmogelijkheden, eigenlijk alle kanten zeggen ook 6505+, behalve mijn gevoel, dat zegt beide, maar daar heb ik geen geld voor:chicken:

Soon HNAD..

Steven Otto
22 juni 2010, 21:17
Soon HNAD..
Die heb ik vaker gehoord :seriousf::seriousf::seriousf:

Ik heb mijn blackstar ht-5 inmiddels, morgen pica's :)

RoelSmoel
22 juni 2010, 21:30
Die heb ik vaker gehoord :seriousf::seriousf::seriousf:

Ik heb mijn blackstar ht-5 inmiddels, morgen pica's :)

Streefpunt was aankomende zaterdag, HNAD, nu moet ik alleen nog in die paar dagen de beslissing maken:):soinnocent:

Scopperloit
22 juni 2010, 21:43
Streefpunt was aankomende zaterdag, HNAD, nu moet ik alleen nog in die paar dagen de beslissing maken:):soinnocent:

Je staat toch niet per stuk of wel :???:? Denk goed na over wat je koopt, want gezien je leeftijd zullen je ouders het ook niet tof vinden als je het uiteindelijk niks vindt.. :sssh:

Mr. Dynamite
22 juni 2010, 21:50
Ik hoor je telkens weer terug komen op die 6505, kopen die handel.
Als jij na het testen zegt dat deze toch lekkerder klinkt dan is het toch klaar?

RoelSmoel
22 juni 2010, 22:00
Je staat toch niet per stuk of wel :???:? Denk goed na over wat je koopt, want gezien je leeftijd zullen je ouders het ook niet tof vinden als je het uiteindelijk niks vindt.. :sssh:

Ik denk al maanden na:seriousf::seriousf::seriousf:

Komt goed..


Ik hoor je telkens weer terug komen op die 6505, kopen die handel.
Als jij na het testen zegt dat deze toch lekkerder klinkt dan is het toch klaar?

Vandaag dus weer binnengekomen, na de vorige 2, het lijkt wel feest voor mij, vorige week Blackstar, nu samen kunnen testen met de 6505+, what will be next!?



Ik ga er op het moment van uit dat het de 6505 wordt, er zou weer iets anders moeten gebeuren wil ik zaterdag van mening zijn veranderd..
Ik ga dan aan mijn zoektocht een einde knopen!:)

Exi
22 juni 2010, 22:33
Weer een nieuwe voor de gitaarnet-woordenlijst... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85744&page=24)
RoelSmoelen: Na maanden lang dubben en zogenaamde beslissingen nog steeds niet weten wat je moet kopen...

RoelSmoel
22 juni 2010, 22:36
Weer een nieuwe voor de gitaarnet-woordenlijst...
RoelSmoelen: Na maanden lang dubben en zogenaamde beslissingen nog steeds niet weten wat je moet kopen...

:cheerup::cheerup::cheerup:

guitarkid
22 juni 2010, 22:50
Weer een nieuwe voor de gitaarnet-woordenlijst... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85744&page=24)
RoelSmoelen: Na maanden lang dubben en zogenaamde beslissingen nog steeds niet weten wat je moet kopen...


:cheerup::cheerup::cheerup:

Ja, wees er maar trots op.... ;)

Gr. C.

kidrock
22 juni 2010, 23:07
Weer een nieuwe voor de gitaarnet-woordenlijst... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85744&page=24)
RoelSmoelen: Na maanden lang dubben en zogenaamde beslissingen nog steeds niet weten wat je moet kopen...

:seriousf:

JeanPaul du Vinnie
23 juni 2010, 14:07
Ik hoor je telkens weer terug komen op die 6505, kopen die handel.
Als jij na het testen zegt dat deze toch lekkerder klinkt dan is het toch klaar?
+1

Doet me denken aan mijn eigen zoektocht naar mijn droomversterker, een vijftal jaar geleden. Ik wist van in het begin dat ik een Rectifier wou, maar bleef ondertussen maar andere dingen kopen die net niet voldeden. Nu heb ik een Rectifier staan, maar ben ik onderweg wel een duizendtal euro verloren.

Moraal van het verhaal: ga voor die 6505 ;)

RoelSmoel
23 juni 2010, 15:04
+1

Doet me denken aan mijn eigen zoektocht naar mijn droomversterker, een vijftal jaar geleden. Ik wist van in het begin dat ik een Rectifier wou, maar bleef ondertussen maar andere dingen kopen die net niet voldeden. Nu heb ik een Rectifier staan, maar ben ik onderweg wel een duizendtal euro verloren.

Moraal van het verhaal: ga voor die 6505 ;)

Daarom staat er sinds vandaag ook een doos met Peavey 6505+ 112 erop, en mijn naam erbij bij de gitaarzaak:blast:

marter544
23 juni 2010, 15:27
6505 is een vette amp! Om nog ff terug te komen op de 20 watt kwestie, ik heb zelf wel eens gespeeld met een 15 watt koch studiotone... Die hielt ik niet clean met onze drummer..

Exi
23 juni 2010, 16:50
Daarom staat er sinds vandaag ook een doos met Peavey 6505+ 112 erop, en mijn naam erbij bij de gitaarzaak:blast:
Oh, dat zegt nog niks.
Ik ga pas juichen als je hem daadwerkelijk thuis hebt staan!;)

RoelSmoel
23 juni 2010, 17:12
Oh, dat zegt nog niks.
Ik ga pas juichen als je hem daadwerkelijk thuis hebt staan!;)

2 Tage Heer Exi, nur 2 Tage..

guitarkid
23 juni 2010, 17:30
2 Tage Heer Exi, nur 2 Tage..

Foto's Roeltje, nur foto's !!! Hee, maar hartstikke mooi dat je straks een amp hebt
waar je in ieder geval goed over hebt nagedacht.... :)
Maar heb je 'm ook al echt gekocht? Zo ja, van harte!

Gr. C

RoelSmoel
23 juni 2010, 18:08
Foto's Roeltje, nur foto's !!! Hee, maar hartstikke mooi dat je straks een amp hebt
waar je in ieder geval goed over hebt nagedacht.... :)
Maar heb je 'm ook al echt gekocht? Zo ja, van harte!

Gr. C

Hij is al betaald ja, mijn ouders kunnen 'm zaterdag alleen pas komen halen, met zo'n groot ding op de fiets/in de bus is geen pretje..

belfrink
23 juni 2010, 19:04
Die 6505 is een goede keus ! Ga je nog jaren plezier aan beleven en mocht je hem ooit zat worden dan zijn er ook zat gegadigden die hem voor een leuke prijs van je over willen nemen ;)

En btw, haal dat ding gewoon op man, is prima te doen in de bus hoor. Ik heb vroeger ook met van alles en nog wat lopen zeulen en de bus en trein en dat maakt het alleen maar leuker als je eenmaal thuis bent om de spullen aan te sluiten :D

Scopperloit
23 juni 2010, 19:04
Hij is al betaald ja, mijn ouders kunnen 'm zaterdag alleen pas komen halen, met zo'n groot ding op de fiets/in de bus is geen pretje..

Keuze is gemaakt zie ik wel :). Die Peavey lijkt me zeker geen onaardig versterkertje. Uiteraard goed over nagedacht dat het clean niet geweldig "clean" is?. Tis overigens maar een vraag, als jij de 6505 dé versterker vindt voor jouw dan hoor je mij niet klagen :ok:.

JeanPaul du Vinnie
23 juni 2010, 19:36
Daarom staat er sinds vandaag ook een doos met Peavey 6505+ 112 erop, en mijn naam erbij bij de gitaarzaak:blast:
Mooi zo! Proficiat!

guitarkid
23 juni 2010, 19:55
Hij is al betaald ja, mijn ouders kunnen 'm zaterdag alleen pas komen halen, met zo'n groot ding op de fiets/in de bus is geen pretje..


Mooi man, maar ik had al met de bus/ op de fiets/ met een geleende auto + chauffeur dat ding opgehaald! :)
Da's wel een pretje!
Maar nogmaals, hartstikke mooi voor je. Ik heb je wel eens een paar keer wat cynisch benaderd (en daar reageerde je best ok op! :ok:), maar weet dat ik je deze versterker heel erg gun! Ga d'r mooie dingen mee doen!

Gr. C.

RoelSmoel
23 juni 2010, 19:57
Keuze is gemaakt zie ik wel :). Die Peavey lijkt me zeker geen onaardig versterkertje. Uiteraard goed over nagedacht dat het clean niet geweldig "clean" is?. Tis overigens maar een vraag, als jij de 6505 dé versterker vindt voor jouw dan hoor je mij niet klagen :ok:.

Hij is inderdaad niet erg clean, maar wel clean, compressor heb ik ook niet meer nodig, klinkt erg compressed als hij helemaal clean is, wat opzich wel leuk is, geweldige scheur, en een leuk crunch-kanaal:)

Wat wil je nog meer:D

RoelSmoel
23 juni 2010, 20:00
Mooi man, maar ik had al met de bus/ op de fiets/ met een geleende auto + chauffeur dat ding opgehaald! :)
Da's wel een pretje!
Maar nogmaals, hartstikke mooi voor je. Ik heb je wel eens een paar keer wat cynisch benaderd (en daar reageerde je best ok op! :ok:), maar weet dat ik je deze versterker heel erg gun! Ga d'r mooie dingen mee doen!

Gr. C.

Cynisch benaderen ben ik ondertussen gewend, als ik een topic open op Gitaar.net (dat andere forum) is 90% van de reacties dat ik moet uitkijken met mijn koopverslaving, dat ik ziek ben, etc etc, terwijl ik gewoon nergens last van heb, alleen een beetje autistisch dan:soinnocent:

Maar goed, mijn ouders hebben een paar weken terug ook een nieuwe fotocamera gekocht, die heeeeeele mooie foto's en filmpjes maakt, dus dat belooft nog wat:D

RoelSmoel
24 juni 2010, 18:39
Ik ga 'm zo halen, vanavond foto's:cheerup::cheerup::cheerup:

Shit.. Mijn vader heeft nachtdienst, moet voorslapen, niet meteen uitproberen dus:(

Steven Otto
24 juni 2010, 19:07
Jawel, geef die ouwe ook gelijk een set oordoppen :)

RoelSmoel
24 juni 2010, 21:09
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136828

Vervolg..

yhcmarc
25 juni 2010, 09:25
En btw, haal dat ding gewoon op man, is prima te doen in de bus hoor. Ik heb vroeger ook met van alles en nog wat lopen zeulen en de bus en trein en dat maakt het alleen maar leuker als je eenmaal thuis bent om de spullen aan te sluiten :D

hehehe, idd, vrienden van me gingen met tops en cabs op een steekkar de trein in voor shows :). Of wij zelf met een drumstel in een winkelwagen van de ene kant van het dorp naar de andere kant en terug (+- 5km ofzo) om te kunnen oefenen. Mooi was die tijd :)