PDA

View Full Version : Nieuwe amp; Laney GH50L



AART
18 juni 2010, 23:52
Juistem, het was weer eens tijd voor wat nieuws. De afgelopen tijd zat ik een beetje te gassen op een Marshall-achtige amp. Bij het zoeken op de veilingssites en fora sprong Laney me in het oog. Een merk dat ik voorheen nooit echt kende maar na wat zoekwerk bleek het leuk spul te zijn; made in England, goede kwaliteit, goede prijzen en de sound scheen ook nog eens goed te zijn. Na wat zoeken vond ik anderhalve week terug de nieuwere versie van een GH50L met EL34’s in plaats van 6l6-en en die heb ik dus maar eens meegenomen.

De GH50L is een zeer simpele doch doeltreffende amp: één kanaal, basis toonregeling, resonance siwtch (strak of los laag) en als slagroom op de taart een schakelbare drive. Over de v30 cab klinkt de amp met alle controls op 5 en de drive uit als een JCM 800 2203 maar dan met een strakker laag. Erg lekkere sound en een behoorlijke berg ballen, vooral als ie hard staat. Qua gain gaat ie zonder extra gainstage aan net iets verder dan een 2203 naar mijn gevoel, maar met de gain boven de 8 veranderen de ballen in wollen kattenspeeltjes (fuzzzz). Daar bieden de drive-switch en bijbehorende drive regelaar een uitkomst. Met de drive aan op standje 3 wordt het gelijk een metalbak in combinatie met mijn RG met EMG 85 in de brug, geen boost nodig bij deze amp. Net als een 2203 is ie echter ook aardig fel (schel volgens sommigen). Ik stoor me er zelf niet aan (hoort erbij) maar als je een donkere sound zoekt kan je beter doorlopen naar mijn idee.

Clean is mogelijk maar niet echt waar de amp op uitblinkt, het blijft iets compressed (vanwege de vele gainstages?), maar een lekkere dynamische bluessound met een rand of een Dire Straits sound is geen probleem. Al met al een zeer goede amp zolang je rekening houdt met zijn beperkingen. Binnenkort hoop ik hem eens langs een DSL te zetten voor een leuke vergelijking, ik ben benieuwd hoe de Laney zich houdt tegenover de Marshall.

Even een fototje voor de goede orde:
http://img685.imageshack.us/img685/538/cimg4227.jpg

Iemand nog leuke tips en settings voor het ding btw?

allochthomas
18 juni 2010, 23:55
Je hebt hem eindelijk binnen, gefeliciteerd!

Henri H
19 juni 2010, 00:07
Ik vind ze er goedkoop uitzien, maar de TT100H van WillemdaGuide klonk eigenlijk best heel goed, ook een erg goeie clean!
Ik moet bij Laney altijd een beetje denken aan bands als The Exploited (http://www.youtube.com/watch?v=ULYNDknBshw), wellicht onterecht. :noob:

Gefeliciteerd.

Laney rocks! :rockon:

Thiez
19 juni 2010, 10:21
Laney zit zeker wel een lekkere sound in en voor de prijs van een laney heb je ook zeker wel waar voor je geld. Misschien komt er bij mij nog welleens een laney GH50L als backup/2e versterker.
De cabs daar in tegen vind ik niet zo veel aan moet ik zeggen.

AART
19 juni 2010, 12:46
Ik vind ze er goedkoop uitzien, maar de TT100H van WillemdaGuide klonk eigenlijk best heel goed, ook een erg goeie clean

Goedkoop uitzien vind ik wel meevallen met de nieuwe look, de oude zag er wel heel erg 80's uit met grote plastic hoeken enzo. Het tolex is alleen niet zo stevig als dat van de Mesa, maar niet zo erg als het framus tolex gelukkig (dat beschadigd al door er naar te kijken). De TT100 is btw de driekanaals top van Laney, drive komt volgens mij aardig overeen met dit ding. De VH100R is de tweekanaals tusenversie dacht ik.


Ik moet bij Laney altijd een beetje denken aan bands als The Exploited (http://www.youtube.com/watch?v=ULYNDknBshw), wellicht onterecht. :noob:

Gelukkig klinkt ie beter ;)


Laney zit zeker wel een lekkere sound in en voor de prijs van een laney heb je ook zeker wel waar voor je geld. Misschien komt er bij mij nog welleens een laney GH50L als backup/2e versterker.
De cabs daar in tegen vind ik niet zo veel aan moet ik zeggen.

Ik vond de Laney cabs zo raar undersized (beetje Marshall MG cab grootte). Maar op de kwaliteit van de top heb ik weinig aan te merken. Ik moet nog zien of het een blijvertje is maar de eerste indrukken zijn erg goed.

caliban
21 juni 2010, 16:45
Knappe amp! Nooit over kunnen spelen, maar voor zover ik weet een coole amp voor wat heaviere shit.

JeroenSchaaf
21 juni 2010, 17:03
Nice klinkt goed die omschrijving!

Gefeliciteerd met je nieuwe amp!

The Running Man
21 juni 2010, 20:30
Gefeli

Ik heb 2 Laney GH50L's (voorheen zelfs 3) en twee oudere Laney cabs.
Die zijn trouwens gewoon 1960A/B formaat en niet te tillen.
Identiek uiterlijk. De ene is geladen met H&H invader speakers (75 w, 16ohm)
en die klinkt nogal schel. De andere is geladen met Celestion GT75's en die klinkt heel erg veel beter.
Laney GH50L is heel erg Brits gevoiced met heel veel midden. Vervang v2 en v4 ECC83 door EC803s en hij klinkt een stuk warmer. I.h.a. middle pot niet boven standje 4.
Ik vind het heel erg makkelijke en redelijk veelzijdige amps ondanks dat ze anderhalf kanaals zijn :rockon::rockon:

AART
21 juni 2010, 21:21
Knappe amp! Nooit over kunnen spelen, maar voor zover ik weet een coole amp voor wat heaviere shit.

Zeker. Ik heb het idee dat ik em meer geschikt voor stevige rock/metal dan de DSL en bijvoorbeeld SL-X. Hij lijkt strakker gevoiced maar toch duidelijk marshallachtig. De gain is ook behoorlijk verzadigd zoals de meeste Marshalls. Normaal ben ik niet zo'n Marshall man maar deze bevalt me tot nu toe aardig goed Eens kijken of het een blijvertje is. :)


Gefeli

Ik heb 2 Laney GH50L's (voorheen zelfs 3) en twee oudere Laney cabs.
Die zijn trouwens gewoon 1960A/B formaat en niet te tillen.
Identiek uiterlijk. De ene is geladen met H&H invader speakers (75 w, 16ohm)
en die klinkt nogal schel. De andere is geladen met Celestion GT75's en die klinkt heel erg veel beter.
Laney GH50L is heel erg Brits gevoiced met heel veel midden. Vervang v2 en v4 ECC83 door EC803s en hij klinkt een stuk warmer. I.h.a. middle pot niet boven standje 4.
Ik vind het heel erg makkelijke en redelijk veelzijdige amps ondanks dat ze anderhalf kanaals zijn :rockon::rockon:

Hij heeft gain zat om de ec803 optie te proberen, ik heb zulke buisjes nog liggen volgens mij, eens proberen dus.

Thiez
21 juni 2010, 21:58
Hij heeft gain zat om de ec803 optie te proberen, ik heb zulke buisjes nog liggen volgens mij, eens proberen dus.


Volgens mij is gain van ecc803 hetzelfde. Alleen warmer van klank. Gain word geloof ik pas minder bij de ecc82 en ecc81. De JJ ECC803 vind ik zelf erg lekker klinken en warmt de amp goed op.

AART
21 juni 2010, 22:04
Hmm, das wel een poging waard op zich. Ik merk alleen dat hoog vaak ook samenhangt met de perceptie van strakheid van een amp, hopelijk levert dat nit teveel in bij de ecc803

marc_o
21 juni 2010, 22:46
Goede keuze AART, echt een balls to the wall rockmachine.
Was zelf heel erg onder de indruk van die meerkanaalscombo uit diezelfde serie (ben de naam even kwijt) en het is zeer zeker een hele goede optie voor mensen die net even iets anders zoeken dan Marshall. Paul Gilbert en Tony Iommi knallen ook goede sounds uit Laney. Ze hebben qua populariteit wel iets te lijden van de 80-er jarendingen die ze maakten, maar hey....dat was sowieso een ietwat aparte tijd...was er zelf bij :-)

Kamiess
22 juni 2010, 12:17
Juistem, het was weer eens tijd voor wat nieuws. De afgelopen tijd zat ik een beetje te gassen op een Marshall-achtige amp. Bij het zoeken op de veilingssites en fora sprong Laney me in het oog. Een merk dat ik voorheen nooit echt kende maar na wat zoekwerk bleek het leuk spul te zijn; made in England, goede kwaliteit, goede prijzen en de sound scheen ook nog eens goed te zijn. Na wat zoeken vond ik anderhalve week terug de nieuwere versie van een GH50L met EL34’s in plaats van 6l6-en en die heb ik dus maar eens meegenomen.

De GH50L is een zeer simpele doch doeltreffende amp: één kanaal, basis toonregeling, resonance siwtch (strak of los laag) en als slagroom op de taart een schakelbare drive. Over de v30 cab klinkt de amp met alle controls op 5 en de drive uit als een JCM 800 2203 maar dan met een strakker laag. Erg lekkere sound en een behoorlijke berg ballen, vooral als ie hard staat. Qua gain gaat ie zonder extra gainstage aan net iets verder dan een 2203 naar mijn gevoel, maar met de gain boven de 8 veranderen de ballen in wollen kattenspeeltjes (fuzzzz). Daar bieden de drive-switch en bijbehorende drive regelaar een uitkomst. Met de drive aan op standje 3 wordt het gelijk een metalbak in combinatie met mijn RG met EMG 85 in de brug, geen boost nodig bij deze amp. Net als een 2203 is ie echter ook aardig fel (schel volgens sommigen). Ik stoor me er zelf niet aan (hoort erbij) maar als je een donkere sound zoekt kan je beter doorlopen naar mijn idee.

Clean is mogelijk maar niet echt waar de amp op uitblinkt, het blijft iets compressed (vanwege de vele gainstages?), maar een lekkere dynamische bluessound met een rand of een Dire Straits sound is geen probleem. Al met al een zeer goede amp zolang je rekening houdt met zijn beperkingen. Binnenkort hoop ik hem eens langs een DSL te zetten voor een leuke vergelijking, ik ben benieuwd hoe de Laney zich houdt tegenover de Marshall.

Even een fototje voor de goede orde:
http://img685.imageshack.us/img685/538/cimg4227.jpg

Iemand nog leuke tips en settings voor het ding btw?


Is een vette amp dit.
Heb 'm zelf ook icm een K&E 2x12 met V30 erin.
Mijn settings: bas8,mid6,treble4,presence7,gain2.
Zo heb ik net een klein randje en het overdrive pedaal doet de rest.
Speel rock en qua geluid moet je denken aan gnr,the darkness > iets in die richting.

AART
22 juni 2010, 15:46
Goede keuze AART, echt een balls to the wall rockmachine.
Was zelf heel erg onder de indruk van die meerkanaalscombo uit diezelfde serie (ben de naam even kwijt) en het is zeer zeker een hele goede optie voor mensen die net even iets anders zoeken dan Marshall. Paul Gilbert en Tony Iommi knallen ook goede sounds uit Laney. Ze hebben qua populariteit wel iets te lijden van de 80-er jarendingen die ze maakten, maar hey....dat was sowieso een ietwat aparte tijd...was er zelf bij :-)

Die combo is de VC50 volgens mij, comboversie van de VH100R. En de 80's, tsja, misschien moeten we dat maar snel vergeten, op een paar leuke platen na ;)


Is een vette amp dit.
Heb 'm zelf ook icm een K&E 2x12 met V30 erin.
Mijn settings: bas8,mid6,treble4,presence7,gain2.
Zo heb ik net een klein randje en het overdrive pedaal doet de rest.
Speel rock en qua geluid moet je denken aan gnr,the darkness > iets in die richting.

The darkness is inderdaad een band waar deze amp me aan deed denken. Over the top hardrock. Bass over de 5 wordt iets te wollig/los bij mij, maar dat kan ook komen door de recto oversized 412 kast waar ik hem op heb staan.

robert-gitarist
22 juni 2010, 16:55
Gefeliciteerd met je nieuwe amp! :punk:

Ik vind die Laneys er goed uit zien! Ik heb zelf deze amp nooit getest maar wel de TT100H zoals H.Huisjes al zei, van een forumlid, en die klonk echt waanzinnig. Heerlijke sound, erg Marshall-achtig. Overigens heb ik hem gehoord op een Marshall 1936 met 2 V30's en dat klonk prima.

lauke_101
23 juni 2010, 22:24
Gefeliciteerd met de aanwinst! :ok:


Die combo is de VC50 volgens mij, comboversie van de VH100R. En de 80's, tsja, misschien moeten we dat maar snel vergeten, op een paar leuke platen na ;)
....
The darkness is inderdaad een band waar deze amp me aan deed denken. Over the top hardrock. Bass over de 5 wordt iets te wollig/los bij mij, maar dat kan ook komen door de recto oversized 412 kast waar ik hem op heb staan.
Dat is inderdaad de VC50/VC100, ik heb zelf een VC50. Niet voor al te lang meer hoop ik, wil toch liever een Vox AC30 nu.
Het is voor een 2x12 combo al een onwijs bassig beest, die komt bij mij echt niet boven de 4 uit.. Treble trouwens ook niet, die staat op 1 zo ongeveer met de presence helemaal dicht.

j3r03n
23 juni 2010, 22:46
Gaaf ding, gefeliciteerd!

Ik heb ooit met een GH50L + Laney cab opgetreden en ik was blij verrast door de mooie klank! Soundwise een van mijn beste optredens :chicken:

Scotfan
24 juni 2010, 12:04
Ik heb kortgeleden de 100w versie gekocht, was zeer van onder de indruk.

AART
27 juni 2010, 12:05
Zo, gisteren even naast een DSL 100 gezet (en Mark IV en Crate BV150).
Het ding is duidelijk agressiever en droger in zijn scheur. De Laney is ook veel gearticuleerder en directer dan de DSL. De DSL is losser in het laag, heeft een wat meer fuzzy gain. De Laney had meer ballen om het zo te zeggen. Losse noten en riffjes klonken ook veel dikker/vetter met de Laney. De DSL is veelzijdiger en minder droog dan de Laney, maar ik als ik geen clean nodig had koos ik van de twee altijd voor de Laney.

De Mark IV is echter wel duidelijk strakker en meer mijn ding, mijn Marshall gas was een beetje gebaseerd op een sound die eigenlijk geen Marshall sound is. Maar een goed referentiepunt is eens in de zoveel tijd wel handig. Wel apart hoe ik een tijd terug op een DSL/1960 speelde (naast een Dual Recto) en de sound erg vet vond, maar dat ik het nu een natte krant vond naast de Laney en zeker de Mark IV. Conclusie: de Laney is een geweldige amp. Is het wat voor mij? Twijfelgeval. Nu eens kijken of de Laney blijft of slachtoffer wordt van een volgende Iemeritis bui.