PDA

View Full Version : eisenpakket gitaar



Rooker
18 juni 2010, 20:47
Wat voor gitaar past het beste bij de volgende eigenschappen?
Zowel clean als vette scheur acceptabel
Drop D kunnen stemmen zonder elke keer ontstemmen van de gitaar (moet ik gewoon tijdens een optreden kunnen doen).
De mogelijkheid om te banden ook zonder ontstemmen
Veel sustain
Zou iemand mij kunnen adviseren?

LesPaul1612
18 juni 2010, 21:01
Les Paul is daarvoor wel geschikt.

Mooie clean maar kan ook mooi grommen.
Drop D blijft bij mij ook wel goed in stemming.
Ook bij stevig benden houd ie zijn toon wel vast.
Bij een gezonde hoeveelheid gain sustaint ie ook als een gek

aanradertje:ok:

Kuhrtje
18 juni 2010, 21:05
Mee eens. Een Les Paul kan dat allemaal prima!

Clean klinkt hij goed, vooral als je de AMP EQ beetje instelt. Daarnaast kun je ook met veel gain spelen dus heavy metal lukt ook goed.
Mijne blijft bij Drop D goed in stemming en bij Benden ook.
Je moet natuurlijk wel op een goede manier benden.

De Les Paul staat ook wel wel bekend voor zijn sustain :):lp:

rocker_71
18 juni 2010, 21:07
LP kan prima.
Ook zo'n Ibanez scheurijzer kan goed.

Rooker
18 juni 2010, 21:24
Les Paul is daarvoor wel geschikt.

Mooie clean maar kan ook mooi grommen.
Drop D blijft bij mij ook wel goed in stemming.
Ook bij stevig benden houd ie zijn toon wel vast.
Bij een gezonde hoeveelheid gain sustaint ie ook als een gek

aanradertje:ok:

Maar ga je er nu dan vanuit dat er op de LP een Bigsby zit? Anders kun je er toch niet mee banden?:chicken:

rocker_71
18 juni 2010, 21:29
Benden van snaren kan ook zonder Bigsby/tremolo/floyd rose ;)

guitarkid
18 juni 2010, 21:32
Maar ga je er nu dan vanuit dat er op de LP een Bigsby zit? Anders kun je er toch niet mee banden?:chicken:

Ja hoor, dat doet zo'n gitaar uit zich zelf: het zgn. autobanden !!! ;)
Maar serieus, "benden" doe je met je vingers en niet met de tremolo.

Gr. C.

Rooker
18 juni 2010, 21:39
Ja hoor, dat doet zo'n gitaar uit zich zelf: het zgn. autobanden !!! ;)
Maar serieus, "benden" doe je met je vingers en niet met de tremolo.

Gr. C.

Dom dom dom...........
Ik bedoel wat je met je jengel stengel doet haha. Hoe heet dat eigenlijk?? Gewoon tremolo?? Dat is toch te simpel........
Je merkt al.... ik speel al jaren maar de jargon beheers ik nog niet helemaal:)
Maar ik leer elke keer weer bij.
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is de toon erg naar beneden duwen met bijv een floyd, maar dat dan wel je gitaar goed op stemming blijft. En dit dan samen met de eigenschappen in mijn openings post;)

Wimme V
18 juni 2010, 21:48
Ik weet niet wat je budget is. Heb je al eens een PRS geprobeerd, of een music man axis?

Rooker
18 juni 2010, 21:53
Nou,,,, ik heb nog geen budget hoor. Maar wil gaan kijken als ik straks rond de 1200 euro zit. Ik vind het alleen leuk om nu al van gedachte te wisselen. De eisen die ik heb vullen namelijk een beetje de tekortkomingen van mijn strat aan. Dit is echt een geweldige gitaar hoor maar niet voor het ruigere werk bedoeld.
Nee heb dergelijke merken nog nooit geprobeert. Passen die in die prijs? En om welke spesifieke modellen gaat het dan?

Wimme V
18 juni 2010, 21:58
Voor dat bedrag kun je mooie gitaren vinden, PRS wordt wat lastig die liggen iets hoger, misschien ligt de PRS Mira rond dit bedrag. Rondneuzen is altijd leuk, ik ben zelf namelijk ook op zoek naar een PRS of Music Man

guitarkid
18 juni 2010, 22:40
Dom dom dom...........
Ik bedoel wat je met je jengel stengel doet haha. Hoe heet dat eigenlijk?? Gewoon tremolo?? Dat is toch te simpel........
Je merkt al.... ik speel al jaren maar de jargon beheers ik nog niet helemaal:)
Maar ik leer elke keer weer bij.
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is de toon erg naar beneden duwen met bijv een floyd, maar dat dan wel je gitaar goed op stemming blijft. En dit dan samen met de eigenschappen in mijn openings post;)

Hey Rooker.

Valt wel mee, hoor. Ik vraag me nu eigenlijk ook af hoe dat heet als je met je tremolo werkt. Tremoloën...? Als je het heftig doet heet het "diven" of een "divebomb", maar hoe heet het als het subtiel gebeurt?

Gr. C.

Ferraririk
18 juni 2010, 22:46
Nou wat je doet met een tremolo-arm is niet tremoloën (raar woord inderdaad) maar een vibrato, hoe je dat in een werkwoord vertaalt zou ik niet weten, maar het gaat om de gedachte :ok:

deefke666
18 juni 2010, 22:51
vibreren :D

Mesjoggah
18 juni 2010, 23:00
Je wil dus een gitaar met een goede sustain, goed clean maar ook grommen, naar D kunnen stemmen op het podium, zonder problemen en een tremelo?

Die zijn er niet!

Jasper.
18 juni 2010, 23:05
of je moet een tremolo hebben die alleen naar onderen kan, a la strat, maar dan kun je niet omhoog ''banden'' :P Alleen naar onder. Of misschien iets met zo'n D-tuna systeem ofzo?

pasqual
18 juni 2010, 23:08
Je wil dus een gitaar met een goede sustain, goed clean maar ook grommen, naar D kunnen stemmen op het podium, zonder problemen en een tremelo?

Die zijn er niet!

peavey wolfgang: drop D in a split second, floyd ( achtige ) tremelo dus niet of nauwelijks ontstemmen, lekkere scheur en clean acceptabel. en een leuk model met een fijne hals.

groeten Pasqual.

pasqual
18 juni 2010, 23:11
of je moet een tremolo hebben die alleen naar onderen kan, a la strat, maar dan kun je niet omhoog ''banden'' :P Alleen naar onder. Of misschien iets met zo'n D-tuna systeem ofzo?

sinds wanneer kan een strat tremelo alleen maar naar beneden? dit ligt toch echt aan de afstelling hoor. ook een vintage strat tremelo kan je zwevend afstellen. en inderdaad: D-tuna, zie post hierboven.

groeten Pasqual.

guitarkid
18 juni 2010, 23:21
Nou wat je doet met een tremolo-arm is niet tremoloën (raar woord inderdaad) maar een vibrato, hoe je dat in een werkwoord vertaalt zou ik niet weten, maar het gaat om de gedachte :ok:

Verdorie, dat klopt, Ferraririk ! Je maakt een beetje vibrato (vibreren...?) met je tremolo (of met je vingers natuurlijk). Wel gek dat een tremolo tremolo heet. Dat zou dus vibrator moeten zijn. ;) En op mijn Delta Blues zit dus weer een tremolo, maar die doet heel wat anders. En bij de Wehkamp verkopen ze een vibrator, maar die heet dan weer "massagestaaf"..... :seriousf:
Geen wonder dat er verwarring ontstaat. Maar voor ik de tremolo op mijn Strats whammy ga noemen... Nooit !!!!

Gr. C.

Puerco
19 juni 2010, 00:08
Een tremolo op een gitaar bestaat niet, je kunt alleen snel het volume heen en weer draaien om een tremolo effect te bereiken.
Tremolo is namelijk het op en neer gaan van het volume en vibrato is het op en neer gaan van de pitch.
Fender heeft dus in de jaren 50 dat armpje foutief tremolo genoemd in plaats van vibrato en dat is altijd zo gebleven. Een Bigsby word meestal wel gewoon een vibrato arm genoemd.
Zo zie je maar hoe gemakkelijk een vergissing van één (verder overigens geniale) man gemeengoed kan worden...

guitarkid
19 juni 2010, 00:37
Een tremolo op een gitaar bestaat niet, je kunt alleen snel het volume heen en weer draaien om een tremolo effect te bereiken.
Tremolo is namelijk het op en neer gaan van het volume en vibrato is het op en neer gaan van de pitch.
Fender heeft dus in de jaren 50 dat armpje foutief tremolo genoemd in plaats van vibrato en dat is altijd zo gebleven. Een Bigsby word meestal wel gewoon een vibrato arm genoemd.
Zo zie je maar hoe gemakkelijk een vergissing van één (verder overigens geniale) man gemeengoed kan worden...

Hallo Puerco.

Je hele verhaal klopt natuurlijk en het is inderdaad grappig dat die naam gemeengoed is geworden. Maar nogmaals, altijd beter dan "whammy-bar". Echter, een tremolo op een gitaar kan heel goed.
Het is eigenlijk de techniek die tegenwoordig misschien eerder "shredden" wordt genoemd, dus het snel achter elkaar aanslaan van een snaar, vaak met een plectrum. Alleen wordt er dan (meestal) minder snel van noot gewisseld en is het gitaargeluid wat cleaner.... ;)
Ook op strijk-instrumenten wordt het snel heen en weer strijken van één noot een tremolo genoemd. De techniek wordt ook veel bij mandolines toegepast.
Daarnaast wordt er ook wel van een tremolo gesproken als je heel snel van twee noten wisselt zonder bij een gitaaar de snaar steeds opnieuw aan te slaan of door bij een strijkinstrument dan één lange streek te maken. Overigens heet dat ook wel een "thriller" en dat wordt ook veel bij toetsen-instrumenten gebruikt.
Tot zover deze kleine lezing over de tremolo en de vibrato.... :)

Gr. C.

PS. Als je bijv. een Les Paul hebt en je zet bij één pu het volume open en bij de andere het volume dicht kun je met de pu-selector ook een tremolo maken.
En wat dacht je van een kill-switch?