PDA

View Full Version : Wat is een interessante 'Wiring' voor een Les Paul



groovieguitarguus
18 juni 2010, 20:40
Mijn Les Paul wil ik aanpassen en veelzijdiger maken.
Was al het uitgangspunt voordat ik de Les Paul ging kopen!
In ieder geval coilsplit (gitaar is uitgerust met 2x Seymour Duncan '59 met 4 wire aansluiting).
- Mogelijkheid is de Jimmy Page Wiring
- Ook denk ik er aan om de 2e spoel er bij te kunnen 'blenden'

Zijn er nog meer interessante opties?

Orpheo
18 juni 2010, 22:37
Met '59s kan je imho niet leuk splitten of parallel schakelen. Anders had ik nog heel veel voor je.

Jorikjet
18 juni 2010, 23:31
interessant topic, met welke pickups kun je wel meer, maar blijft, met alles standaard ingesteld, je de traditionele les paul sound houden? (sorry dat ik dit topic kaap)

Orpheo
19 juni 2010, 12:29
interessant topic, met welke pickups kun je wel meer, maar blijft, met alles standaard ingesteld, je de traditionele les paul sound houden? (sorry dat ik dit topic kaap)
In mijn optiiek? Alles met 2 ongelijke spoelen.denk dan aan prails,voor enorme diversiteit, de jb/jazz hybride (jb spoel en een jazz spoel, lekker paf geluid met iets meer bite,power en betere dynamiek en harmonics), de stagmag/custom5 hybrid, de custom/59 hybrid,de fullshred/jb hybrid... klinkt allemaal veel heftiger dan t eigenlijk is, ik heb gisteren 4 hybrids gemaakt in een uurtje tijd. En de fullshred/jb hybrid klinkt als n metalmonster, maar tis eigenlijk n geweldig element. Iets moderner dan de jb/jazz hybrid, maar zo ongelooflijk lekker...op de hals is ie superwarm, maar enorm dynamisch, veel 'lucht' in je tone, heel gearticuleerd,en soepel. Op de brug is ie crunchy,strak,en hij prikt lekker weg, maar het is niet zo'n gedateerde tone als bijvoorbeeld de suhr doug aldrich set.

groovieguitarguus
19 juni 2010, 12:55
Met '59s kan je imho niet leuk splitten of parallel schakelen. Anders had ik nog heel veel voor je.

Je bedoeld dat het niet mogelijk is, of dat de 'sound' niet naar wens is?
Het splitten is geen probleem, heb ik ook op mijn 335 model van The Heritage (ook met '59er pick ups).
Ik ben zeker geen Metalmonster, Blues Rock Funk is mijn richting.

gr. Guus

Mitch
19 juni 2010, 13:00
Het werkt inderdaad niet op ieder pickup even goed. Humbuckers met wat meer ongelijkheid in de spoelen kan het inderdaad ook wat beter bij werken. Maar die kun je ook gewoon kopen als je er niet mee wil knutselen.

Maar goed, het ging om schakeling hè, niet in de eerste plaats pickups. Parallel is aardig, het is een alternatief voor splitten. Het klinkt iets midner helder dan een gepslitte humbucker, maar is wel weer bromvrij. Uit fase is een aardige gimmick, maar niet echt vaak bruikbaar. Ik heb het in twee gitaren gehad en beide keren gebruikte ik het in de praktijk erg weinig.

Orpheo
19 juni 2010, 13:06
Je bedoeld dat het niet mogelijk is, of dat de 'sound' niet naar wens is?
Het splitten is geen probleem, heb ik ook op mijn 335 model van The Heritage (ook met '59er pick ups).
Ik ben zeker geen Metalmonster, Blues Rock Funk is mijn richting.

gr. Guus

splitten van de '59 is te gek, maar voor wat meer variatie in splitten, is de '59 imho, niet zinvol. Kijk, je hebt 2 spoelen, en je kan met bepaalde wiring de linkerspoel, rechterspoel, serie of parallel kiezen. Serie heb je altijd, normale wiring dus, maar parallel en keuze tussen 2 spoelen is imho niet zinvol, omdat er niet genoeg verschil is in spoelen, en dus in tone.

met de pups die ik noemde, kan je dus met 2 pots single/serie/parallel (en de andere spoel) kiezen, en met de andere 2 pots in/uit fase (tussen 2 pups) en serie/parallel (tussen brug en halspup). behoorlijk divers, dus. maar mijn ding niet zo heel erg, met 2 pups die volledig gelijk zijn, en 2 gelijke spoelenn hebben.