PDA

View Full Version : Tele of strat met Gibson humbuckers



Rembull1980
18 juni 2010, 09:23
Ik vroeg mij af hoe gemakkelijk je een Tele of Strat kan laten ombouwen met Gibson Burstbuckers. Ik zie wel eens een artiest met bijvoorbeeld een Telecaster met Gibson Humbuckers en dat klinkt echt geweldig.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Mijn vraag is dan ook: In hoeverre is dit mogelijk en welke combi (met een strat of tele van onder de 1000 euro) is dit het best te doen en zal je een lekker veelzijdige plank geven (met nadruk op Rock+)

G.G.
18 juni 2010, 09:30
Is vrij makkelijk te (laten) doen. Je hebt bij een tele een adere brug nodig en bij een strat en tele een andere slagplaat. Qua freeswerk is het ook de moeite niet. Je zou ook andere humbuckers kunnen overwegen met een f-spacing.

Goeie combinatie voor €1000? Warmoth misschien? of een goeie tweedehands USA te lijf gaan met een frees (als er geen badkuip fresing aanwezig is)

lindstrom
18 juni 2010, 09:31
ik zou sowieso Gibson humbuckers links laten liggen en iets van Dimarzio of Seymour Duncan zoeken.. die zijn niet alleen betaalbaarder maar ook echt beter.

Rembull1980
18 juni 2010, 10:48
Bedankt voor de reacties! Ik vroeg mij ook af of het zin heeft om zoiets te doen. Is het echt de moeite waard om al deze moeite te doen, of is het gewoon iets geweest om "uniek" te zijn?

Ik zou zelf denken dat de sublieme bespeelbaarheid van een Tele in combi met een dik geluid van humbuckers een "winnend team" is.

1 humbucker ziet er ook fraai uit (ESP model van Ron Wood).

http://www.espguitars.com/images/guitars/ron-esp_3tb.jpg

McVenco
18 juni 2010, 11:05
Is het echt de moeite waard om al deze moeite te doen, of is het gewoon iets geweest om "uniek" te zijn?

Zo uniek is het toch niet? Fender maakt ze gewoon zelf.

Classic Series '72 Telecaster Deluxe (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0137702392)

Rock Bottom
18 juni 2010, 11:07
Een tele custom deluxe niets voor je?

Je hebt dan al humbuckers die je evt makkelijker kunt vervangen.

macwilliams
18 juni 2010, 11:43
Een strat of Tele ombouwen naar buckers is makkelijk wanneer er al een zwembadje onder de slagplaat zit. Anders moet je zelf gaan hakken als je dat aandurft. Ik heb eens een mex strat zonder zwembad zo uitgehakt dat er drie buckers in pastte. Je hebt dan lekker veel schakel opties. Er zaten bij mij vier pots en een stuk of vier dpdt schakelaartjes in. Het is wel een gepriegel maar uiteindelijk gebruikte ik maar twee of drie standjes die ik lekker vond (hahaha wat kun je die zin enorm uit context trekken zeg:seriousf: ).

Rembull1980
18 juni 2010, 11:49
Zo uniek is het toch niet? Fender maakt ze gewoon zelf.

Classic Series '72 Telecaster Deluxe (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0137702392)

Kijk dit is een pareltje van een gitaar zeg. heb meteen enorme GAS ;)
Misschien inderdaad met SD buckers.. wat moet dat goed klinken.

Hendriks
18 juni 2010, 14:00
Deze is van mij , erg veelzijdig , tele-achtig op de brug , maar kan ook grommen en scheuren .
http://img29.imageshack.us/img29/7084/custom001.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/4512/custom003.jpg

Hier zitten ook Burstbuckers in.

Nielsje
18 juni 2010, 14:33
ik zou sowieso Gibson humbuckers links laten liggen en iets van Dimarzio of Seymour Duncan zoeken.. die zijn niet alleen betaalbaarder maar ook echt beter.

Wat een non-post is dit zeg! Een mening geven, en die dan niet onderbouwen. Wat moet de topicstarter hier nou mee?

DGB
18 juni 2010, 23:34
had er nog niet eerder van gehoord gelijk even op youtube op gezocht klinkt geweldig veel sucses er mee

cerpintaxt
19 juni 2010, 11:46
De andere gitarist ut de band, heeft een Super distortion van Dimarzio in de brug zitten en ik moet zeggen is nu wel een gitaar met ballen. Je denkt echt komt dat nou uit die lieve tele :)

munkie
19 juni 2010, 12:29
Een Tele met SD P-rails, zomaar een gedachte. Bah alweer GAS :speed:

Zelf opbouwen kan ook met bijv. een Allparts neck van de String te A'dam. Gotoh brug en mechanieken, graphtec topkam. Als je handig bent met hout zelf een body bouwen en in de olie zetten. Zie ook marktplaats/instrumenten/onderdelen.

thomas_lc
19 juni 2010, 13:38
naar mijn mening koop je dan een gibson ipv tele of strat

G.G.
19 juni 2010, 13:44
naar mijn mening koop je dan een gibson ipv tele of strat

Onzin. Je kan liever een fender-achtige hebben vanwege de langere mensuur, ander halsprofiel, ander gewicht etc... als je dan het geluid van humbuckers wil.....

Prima optie hoor.

Luke-wannabe
19 juni 2010, 13:52
naar mijn mening koop je dan een gibson ipv tele of strat
Een Fender met humbuckers is op geen manier te vergelijken met een Gibson. Twee verschillende werelden.

superken_nl
20 juni 2010, 17:50
Wat een non-post is dit zeg! Een mening geven, en die dan niet onderbouwen. Wat moet de topicstarter hier nou mee?

Ten eerste, de geluidskwaliteit en diversiteit van Seymour Duncan/Dimarzio hebben zich door de jaren heen al genoeg bewezen.
Ten tweede, de discussie Seymour Duncan/Dimarzio vs (Gibson) stock pickups is al veel te vaak gevoerd.
Ten derde, Lindstroms opmerking is meer voor fijnproevers.....

macwilliams
20 juni 2010, 17:53
Ten derde, Lindstroms opmerking is meer voor fijnproevers.....


http://media.animevice.com/uploads/0/6566/181148-triple_facepalm_super.jpg

Tupelo
20 juni 2010, 18:03
Kijk dit is een pareltje van een gitaar zeg. heb meteen enorme GAS ;)
Misschien inderdaad met SD buckers.. wat moet dat goed klinken.
Zou oerdom zijn want die wide range buckers zijn fantastisch !!

Er zijn leuke Koreaanse tele modellen met normale humbuckers...

Luke-wannabe
20 juni 2010, 18:06
Ten derde, lindstroms opmerking is meer voor fijnproevers.....
omfgwtfbbq

humbucker
20 juni 2010, 19:19
omfgwtfbbq

Lol :seriousf:


Ik ben zelf serieus aan het denken op m'n tele om te bouwen. Wat zou zoiets kosten? Frezen, humbuckers en nieuwe brug. Iemand een idee?

macwilliams
20 juni 2010, 19:26
Dat frezen mag één euro kosten.

dutch.idiot
23 juni 2010, 14:17
Dat frezen mag één euro kosten.

als je tenminste een frees hebt. ;)

Op youtube staat een aardig filmpje over van een vent die in een Fender baja tele een gibson burstbucker in de nekpositie heeft gezet. Is idd wel wat werk met frezen maar het resultaat klinkt echt goed: http://www.youtube.com/watch?v=GYa7lMGTAL8

Heeft Keith Richards niet ook zoiets gedaan op veel van zijn Tele's (met een geweldig resultaat? :soinnocent:

Luke-wannabe
23 juni 2010, 14:18
Lol :seriousf:


Ik ben zelf serieus aan het denken op m'n tele om te bouwen. Wat zou zoiets kosten? Frezen, humbuckers en nieuwe brug. Iemand een idee?
Waarom zou je dat in godsnaam doen?
Daarbij: Dan klinkt je tele nooit meer als een Tele. Zal er wellicht in de buurt komen, maar als je het doet voor het fabeltje van 'ja je kunt er alles mee, van Tele tot strat tot Les Paul' kun je nog wel eens flink bedrogen uitkomen. Dat slaat namelijk helemaal nergens op.

Orpheo
23 juni 2010, 14:29
Waarom zou je dat in godsnaam doen?
Daarbij: Dan klinkt je tele nooit meer als een Tele. Zal er wellicht in de buurt komen, maar als je het doet voor het fabeltje van 'ja je kunt er alles mee, van Tele tot strat tot Les Paul' kun je nog wel eens flink bedrogen uitkomen. Dat slaat namelijk helemaal nergens op.

waarom niet? hij kan de looks toch te gek vinden, maar de tone 3 keer niks? heb ik met een tele en strat precies andersom: tone te gek, looks om te braken ;) :P

lindstrom
23 juni 2010, 15:10
Wat een non-post is dit zeg! Een mening geven, en die dan niet onderbouwen. Wat moet de topicstarter hier nou mee?



http://media.animevice.com/uploads/0/6566/181148-triple_facepalm_super.jpg


omfgwtfbbq

nee hier heeft de topicstarter wat aan!! goed bezig mannen! vooral veel ouwehoeren, echt heeel nuttig :stop:


Ten eerste, de geluidskwaliteit en diversiteit van Seymour Duncan/Dimarzio hebben zich door de jaren heen al genoeg bewezen.
Ten tweede, de discussie Seymour Duncan/Dimarzio vs (Gibson) stock pickups is al veel te vaak gevoerd.
Ten derde, Lindstroms opmerking is meer voor fijnproevers.....

Is geheel waar.. echter is het fijnproeven ook weer smaak afhankelijk.

en wat heeft de ts eraan? ik stelde een goedkopere en ook beter alternatief voor, wellicht eens te overwegen.. denk dat dat echt niet zo heel raar is..



sukkels!

Luke-wannabe
23 juni 2010, 15:12
Ik vind jou eerlijk gezegd gewoon een beetje een chappie, Lindstrom. Met je uit de hoogte gelul.

@ Orph: Het gaat er om dat je de Telesound verliest, maar misschien wil die dat wel!

lindstrom
23 juni 2010, 15:17
Ik vind jou eerlijk gezegd gewoon een beetje een chappie, Lindstrom. Met je uit de hoogte gelul.
!

kun je vinden, ik laat me maar niet uit over hoe ik over jou denk, daar is de ts immers niet mee geholpen..
Er is niks uit de hoogte als ik zeg dat ik gibson humbuckers niet zo heel goed vind.

en nu weer ontopic..

Had Sambora niet een Gibson humbucker in zijn strat?

Luke-wannabe
23 juni 2010, 16:43
'Fijnproevers' vond ik zo wel overkomen.

macwilliams
23 juni 2010, 16:56
sukkels!

Bedankt, ik zie nu alles weer in het juiste perspektief :ok:

vriend!

Ik zie trouwens net dat ik jou niet eens geciteerd had met m'n plaatje. Dus waar heb je het dan over? Over het feit dat jij een fijnproever zou zijn of over dat hij jou een fijnproever vind? Wees eens zo aardig en leg met het even uit. Ik wil graag weten waarom je mij nou voor sukkel uitmaakt! Want wellicht ben ik een sukkel maar dan wel graag met een reden.

Alvast bedankt :)

Rooker
23 juni 2010, 17:07
Zo uniek is het toch niet? Fender maakt ze gewoon zelf.

Classic Series '72 Telecaster Deluxe (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0137702392)

Als je de looks van een Tele wilt, maar wel ontzettend wil kunnen scheuren met je gitaar is deze wel erg VETT ja. Vooral die hele zwartte vint ik MOOOI. Om hem wat te pimpen qua sound zou je er Bare Knuckel P90's in kunnen gooien. Sorry:makeup:zelf helemaal geen ervaring mee, maar goede dingen over gelezen.
BTW ik vind de gitaar niet alleen als tele mooi, maar als model op zich vind ik hem er al rock and roll uit zien.
Ze zouden hem mi alleen ook met rosewood hals moeten maken met tele headstock, dan word hij echt helemaal zwart.
Het enige jammere is dat je niet de sustain krijgt van een Les Paul, maarja daar moet dan een pedaaltje voor komen

geert1976
23 juni 2010, 17:11
Als je de klassieke Tele twang wilt houden moet je naar mijn mening de brug pickup met rust laten, want ga je daar een humbucker infrotten, al dan niet splitbaar, kun je dat wel op je buik schrijven.

Een Tele met humbuckers gaat zeker niet klinken als een Gibson, vanwege verschil in shape, dikte, houtsoort etc. van de body, hals en dergelijke.

Indien je een humbuckersound wil en fender mensuur etc. kun je het rustig doen, maar niet om een Gibson sound te creëren, dan ga je echt onderuit.

Wil je twang, maar ook een wat dikkere sound, kun je kiezen om een tele te nemen met de single in de brug positie en een humbucker in de neckpositie.

Discussies over te gebruiken humbuckers vind ik eigenlijk een beetje zinloos, omdat dit veelal op persoonlijke smaak uitkomt.

Luke-wannabe
23 juni 2010, 20:28
Hotrails in je Tele vind ik een érg goede keus. Twang blijft (als je normale output hebt, die van mij zijn 6,5 K) maar je sound is wel wat dikker en strakker.

geert1976
23 juni 2010, 20:30
Hotrails in je Tele vind ik een érg goede keus. Twang blijft (als je normale output hebt, die van mij zijn 6,5 K) maar je sound is wel wat dikker en strakker.

modern Tele (Tele met meer bite) noemen ze dat toch?

Voor het stevigere werk is een hotrails inderdaad een goede keuze:ok:

Luke-wannabe
23 juni 2010, 20:34
Deze (http://store.guitarfetish.com/casetcvililp.html) heb ik. Inderdaad fijn voor het ruigere werk, maar ook voor het minder ruige werk echt te gek! Dit maakt hem nog nét effe wat veelzijdiger, maar als je de echte-échte Tele klank wil blijven zou ik toch single coils nemen.
Maar ik heb ze allebei en dat is echt een heerlijke afwisseling!

humbucker
23 juni 2010, 20:40
Waarom zou je dat in godsnaam doen?
Daarbij: Dan klinkt je tele nooit meer als een Tele. Zal er wellicht in de buurt komen, maar als je het doet voor het fabeltje van 'ja je kunt er alles mee, van Tele tot strat tot Les Paul' kun je nog wel eens flink bedrogen uitkomen. Dat slaat namelijk helemaal nergens op.

Ik vind de bespeelbaarheid en de looks gewoon heerlijk! Maar icm m'n AC15 klinkt ie soms wel errug schel. Heb er nu Nocasters inzitten, maar ik wil eigenlijk nog meer een "rock plank" hebben. Had misschien beter een LP gekocht, maar ik vind een Tele gewoon beter bespeelbaar (vintage radius, etc.). Mss hotrails er in zetten. Dan spaar ik in ieder geval wat freeswerk uit. Nja, ik zie wel. Er is in ieder geval geen haast bij!

Luke-wannabe
24 juni 2010, 01:41
Ach zo. Ik zou persoonlijk voor de hotrails gaan! Het houd nog iets van de Tele klank intact.