PDA

View Full Version : Het grote capo topic!



Cue Zephyr
18 juni 2010, 04:21
Hallo mede-gitaristen!

(Mijn excuses als dit topic al bestaat)
Ik hou van capo's, en ik vroeg mij af wat voor en hoeveel capos jullie hebben.
Ik heb er 10:
1x D'Andrea Spider (variabel)
1x Dunlop Trigger
1x Harmonic (van Bob Kilgore)
1x Kyser Short-Cut (3-snaar, Esus4/Open G)
1x Shubb C1k
1x Shubb C5 (banjo)
1x Shubb C7b (3-snaar, Esus4/Open G)
1x Shubb C8b (5-snaar, Drop-D)
2x Third-Hand (variabel, met elastiek)

Hier een foto:
http://fc02.deviantart.net/fs71/i/2010/154/f/1/Capos_by_Dusky1991.jpg

D-string
18 juni 2010, 09:27
Ik heb bij de aankoop van mijn eerste gitaar één gekocht:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/1/1/1/419111.jpg

Deze zit echter altijd in de gitaartas en ik heb hem slechts 1x gebruikt om te kijken hoe deze werkt.

Hoewel ik weet dat het geluid anders is dan het spelen met barré akkoorden geef ik hier toch de voorkeur aan in mijn leerproces. Bij liedjes van de Kooks heb ik gemerkt dat je bij de barré akkoorden wel eens een vinger te kort komt voor een hammer-on.

Ik zeg dus niet dat een capo niet nuttig is (zie het nut van spelen op open snaren wel), ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen/de behoefte gehad om deze te gebruiken. Al ben ik wel nieuwsgierig naar de capo's die niet alle snaren afdekken.

--=HANS=--
18 juni 2010, 10:48
Ik heb er 1 en dat is voor mij genoeg, gebruik hem eigenlijk niet zo vaak. Het is zo`n zwarte knijp Dunlop en hij voldoet verder prima.

GlobalWarming
18 juni 2010, 11:10
Jeez, wat is nu het nut van zoveel capo's te hebben .... :S

beruk
18 juni 2010, 11:50
Ik heb er een, Kyser. Meer heb je niet nodig...

spykie
18 juni 2010, 12:53
Ik heb er een, maar mijn 5de snaar geeft toch een irritant geluid (fretbuzz) hiermee. (een dunlop knijper trouwens)

Plant
18 juni 2010, 12:56
Voor mij bestaat er maat 1 goede capo en dat is de G7th. Met 1 hand te bedienen en de drukkracht is traploos in te stellen door gewoon net ver genoeg te knijpen dat er niks meer rammelt.
Die dingen met een krachtige veer knijpen vaak te hard en ontstemmen de boel (dus moet je opnieuw stemmen met de capo erop :( ) en drukken de snaren zo hard op de frets dat er deukjes inkomen.
De G7th kost wel wat, maar als je die eenmaal hebt wil je niks anders meer.

Deze dus:

http://www.snarenshop.nl/uploads/g7th_capo_lg.jpg

marc_o
18 juni 2010, 12:57
Er is natuurlijk maar 1 capo die volstaat.


De DonCapo....de rest is troep.

Koeloe
18 juni 2010, 13:08
...de G7th...
heb ik hier ook als enige

HaroldA
18 juni 2010, 13:20
Capo's gebruik je toch om je eigen tekortkomingen te verbergen? :soinnocent:


*Harold rent hard weg*

Kim Wilson
18 juni 2010, 13:32
Ik heb zo'n Schubb, die voldoet prima.

FruscianteFan
18 juni 2010, 13:47
Ik heb een Dunlop Victor die ik gebruik op de akoestische gitaar. Fijn ding, al werkt het niet zo snel met dat schroeven. Een Shubb, die ik in de omgang minder fijn vind (vooral omdat je hem niet aan de kop kunt klemmen) voor de Jaguar vanwege de vintage radius. Voor de Indie heb ik een Kyser en die vind ik echt superfijn.

Woml
18 juni 2010, 14:05
Drie.

De eerste was er zo een met een bandje (post #2 van D-string) Die heb ik nog steeds in een hoes van mijn reisgitaartje zitten, zodat ik daar niet over na hoef te denken.
Daarna is er een Kyser bij gekomen, omdat die tenminste mijn 12-snarigerd in bedwang kan houden, en een paar weken terug heb ik er nog zo'n G7 bij aangeschaft, omdat die toch net iets minder hard knijpt, en wat makkelijker te verstellen is halverwege dat ene liedje met de "awkward key change" :D

Nielsje
18 juni 2010, 14:56
Ah! Dit doet me denken aan het topic wat ik ooit geopend heb m.b.t. de ideale capo. Eens kijken of ik aankomende vakantie tijd heb om er eentje klussen, dat zou wel leuk zijn :)

Verder zijn capo's gewoon voor homo's, net als een chorus pedaal.

Cue Zephyr
18 juni 2010, 15:35
Kom nou...
Esus4 capo:
http://www.youtube.com/watch?v=yWaPRHMGhGA
En de variable capo natuurlijk:
http://www.youtube.com/watch?v=vRvRBQTqUKI

Het handige is aan partial capo's is dat je gewone chord fingerings kan gebruiken, terwijl je met sommige open snaren toch een ander geluid krijgt.
Bijv, je kunt een gewoon G akkoord spelen met een Drop-D capo, terwijl je wel een heel dik D akkoord krijgt.

- Ik heb de C7b omdat ik deze fijner vind dan de Kyser
- Ik heb de C1k omdat ik deze fijner vind dan de Dunlop Trigger
- Ik heb de harmonic capo omdat het een heel nieuw soort capo is

Misschien schaf ik die G7th ook nog wel een keer aan.

Rembull1980
18 juni 2010, 15:49
http://www.hobgoblin.com/bigpicswebsite/gr5959e.jpg

gewoon old school

j3r03n
18 juni 2010, 16:07
http://www.verpakkingonline.nl/images/elastiek.jpg + http://spe.be.oce-bs.com/shop/images/potlood.jpg

Cue Zephyr
18 juni 2010, 23:12
En dat werkt, of wat?

JohnLord
18 juni 2010, 23:22
Capo's gebruik je toch om je eigen tekortkomingen te verbergen? :soinnocent:


*Harold rent hard weg*

Nee, die gebruik je om tekortkomingen van vocalisten weg te werken....

Trouwens, wat moet iemand met zoveel capo's? Net als met gitaren, je kan er maar een tegelijk gebruiken toch?


(JohnLord rent hard weg)

JohnLord
18 juni 2010, 23:26
En dat werkt, of wat?

Op klassieke gitaren zeker. Het werkt dus niet op gitaren met een toets radius.

Cue Zephyr
19 juni 2010, 02:22
Trouwens, wat moet iemand met zoveel capo's? Net als met gitaren, je kan er maar een tegelijk gebruiken toch?

Ik heb verschille capo's, en bovendien kun je er meerdere tegelijk gebruiken. Mensen hebben verschillende gitaren voor verschillende klanken, op elke andere gitaar speel je iets anders, en word je iets anders geïnspireerd. Een dreadnought nodigt bij mij bijvoorbeeld erg uit om kei en kei hard met een plectrum te harken, en een GA iets meer voor fingerstyle, blablabla you get the idea.

guitarkid
19 juni 2010, 10:56
Capo's gebruik je toch om je eigen tekortkomingen te verbergen? :soinnocent:


*Harold rent hard weg*

Harold jongen, kom jij eens even gauw terug! :)
Da's namelijk wel erg kort door de bocht. Ik vond Johs Lord's antwoord overigens wel leuk. :ok:

Maar goed, je wilt soms een nummer in een bepaalde toonsoort spelen, maar je wilt dat de "kleur" van het akkoord anders is. Los nog van het feit dat je inderdaad in de zelfde setting een nummer snel een noot (of meer) kunt transponeren.
Zo maar een voorbeeld: een nummer staat in E, bijv een "klassiek" geval van EAB en bijv. nog een Cism of zo. Speel je dat in standaard akkoorden dan klinkt dat m.i. vrij snel log. Dus: capo op 4 en dan in C-ligging spelen. Ook mooi om bijv. een tweede partij mee te spelen tegen de standaard akkoorden...

Ik heb overigens ook meerdere capo's (Dunlop's, Kyser's, Schubb's). Eén voor een 6-string acoustische, een klassieke nylon, mijn 12-snarige Danelectro etc. en daar dan ook back-up's voor in de diverse cases. Je zal er maar één kwijtraken.
En dan heb ik het nog niet over speciale capo's of die voor m'n mandoline etc.
Kortom, een Capo? Don't leave home without it...!

Gr. C.

GlobalWarming
19 juni 2010, 11:48
Nee, die gebruik je om tekortkomingen van vocalisten weg te werken....

Trouwens, wat moet iemand met zoveel capo's? Net als met gitaren, je kan er maar een tegelijk gebruiken toch?


(JohnLord rent hard weg)

Hatelijk als dat gebeurt, iemand die niet laag genoeg kan zingen dan moet je de capo gebruiken om haar/zijn toonhoogte te kunnen bereiken,

en inderdaad je kan meer één capo gebruiken, is het hebben van meerdere capo's een teken van GAS ?

cerpintaxt
19 juni 2010, 11:59
Ik heb bij de aankoop van mijn eerste gitaar één gekocht:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/1/1/1/419111.jpg

Deze zit echter altijd in de gitaartas en ik heb hem slechts 1x gebruikt om te kijken hoe deze werkt.

Hoewel ik weet dat het geluid anders is dan het spelen met barré akkoorden geef ik hier toch de voorkeur aan in mijn leerproces. Bij liedjes van de Kooks heb ik gemerkt dat je bij de barré akkoorden wel eens een vinger te kort komt voor een hammer-on.

Ik zeg dus niet dat een capo niet nuttig is (zie het nut van spelen op open snaren wel), ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen/de behoefte gehad om deze te gebruiken. Al ben ik wel nieuwsgierig naar de capo's die niet alle snaren afdekken.

He die heb ik ook :P ik gebruik dat ding zeer zelden. Puur omdat die dingen zo'n gepriegel zijn en ik te lui ben om een fatsoenlijke capo te kopen.

guitarkid
19 juni 2010, 12:09
en inderdaad je kan meer één capo gebruiken, is het hebben van meerdere capo's een teken van GAS ?

Wil degene die de capo heeft/kent die echt probleemloos op IEDERE gitaar past (ongeacht de radius etc.) mij per omgaande even PM-men.... ;)
Let op: probleemloos ! Dus zonder geratel, moeilijke aanpassingen en wat verder ook nog maar. Ik wil 'm erop zetten en dan niet eens bij hoeven te stemmen! Dat hoef ik ook niet bij de meerdere capo's die ik nu gebruik en die specifiek voor een bepaalde gitaar zijn. Tot nu toe heb ik daar i.v.m. verschillende gitaren n.l wel een aantal types voor nodig, zoals ik ook al in mijn eerdere post schreef.... Niet zo zeer vanwege GAS, maar vanwege bittere noodzaak.
NB: deze post is niet cynisch bedoelt, maar ik ben die "one size fits all-capo" nog niet tegengekomen en zou er dolgraag zo één hebben. En één als reserve natuurlijk.
En als die capo er niet is begrijpen sommige mensen op dit forum misschien ook waarom je soms meerdere capo's nodig bent....

Gr. C.

BTW: over zangers/zangeressen en toonsoorten: als er iets belangrijk is, is het wel dat je in de toonsoort speelt die comfortabel is voor degene die zingt.
Als iets te hoog of te laag is voor een zangstem moet de toonsoort worden aangepast, niet de vocalist! Die fout wordt door heel veel bands etc. gemaakt. Vocalisten hebben nou eenmaal geen ingebouwde pitchshifter of capo. En daarom is een capo op een gitaar soms wel erg handig.
Al producer/arrangeur heb ik al menig vocalist in de studio "gered" op die manier!
En wat dacht je van toetsenisten die even hun handel een nootje of zo verstemmen: lekker in C spelen i.p.v. Cis. En dan bij het volgende nummer vergeten terug te transponeren.... :seriousf:

Cue Zephyr
19 juni 2010, 18:03
Hatelijk als dat gebeurt, iemand die niet laag genoeg kan zingen dan moet je de capo gebruiken om haar/zijn toonhoogte te kunnen bereiken,

en inderdaad je kan meer één capo gebruiken, is het hebben van meerdere capo's een teken van GAS ?

Ik gebruik de capo om omhoog te transponeren. Vervolgens zing ik vaak een octaaf lager.

En ja, ik kan niet echt een nieuwe gitaar aanschaffen, dus dan maar capo's.

Fenderfan
24 juni 2010, 10:49
ik hou ook van capo,s en knuffel ze elke dag:???:
Maar je hebt er toch maar 1 nodig ? Of zie ik dat fout? Waarom tien , en waarom een wedstrijdje hierover?
Ik heb er 500 ....heb ik dan een capo gewonnen?
Doe me een lol en start zinnige topics.

j3r03n
24 juni 2010, 11:29
Maar je hebt er toch maar 1 nodig?
Beetje inhoudsloos argument op GitaarNet. En de vraag is ook al beantwoord in dit topic.

Doe het forum en lol en post zinnige reacties.

PT1989
24 juni 2010, 11:43
Heb een G7th, een kyser capo en nog een waar van ik de naam niet weet;) G& is veruit de beste!!

j-op
24 juni 2010, 11:58
Ik heb zo'n zilveren Dunlop klem. Ik geloof dat 'ie eigenlijk voor staalsnarige akoestische gitaren is, maar doet 't prima op alles waar ik hem tot nu toe op heb geprobeerd (behalve nylonsnaren, maar daar speel ik toch nooit op).


Verder zijn capo's gewoon voor homo's, net als een chorus pedaal.

:ok: :D

guitarkid
24 juni 2010, 12:06
ik hou ook van capo,s en knuffel ze elke dag:???:
Maar je hebt er toch maar 1 nodig ? Of zie ik dat fout? Waarom tien , en waarom een wedstrijdje hierover?
Ik heb er 500 ....heb ik dan een capo gewonnen?
Doe me een lol en start zinnige topics.

Zoals j3r03n al terecht schrijft: de vraag is ruimschoots beantwoord en ja, dat zie je fout. Misschien het topic eerst eens doorlezen voor je reageert... Er staan genoeg redenen in om meerder capo's te hebben.
Maar euh, dat weet jij dan toch wel, je hebt er immers 500...;)
Van harte !!! :cheerup:

Gr. C.

RB-1
25 juni 2010, 19:02
Je hebt er toch maar 1 nodig ? Of zie ik dat fout?Ja, dat zie je fout.....:seriousf: Ik gebruik ze dus allemaal...

Een standaard Shubb voor de D-28,
http://www.shubb.com/GIF/C1b_plain.jpg

Een korte Shubb voor de mandoline (heel zelden)
http://www.shubb.com/store/images/capos/c5b.jpg

Een Paige voor de banjo (zit permanent op het instrument geparkeerd, boven de nut)
http://www.angiesbanjo.com/Images/Accessories/Paige_capo.jpg
De 5e snaar wordt meegecapo-d d.m.v kleine haakjes (spikes) onder de snaar.
http://banjoist.tripod.com/pics/spikefinish.jpg

Een speciale Shubb voor de Dobro. Lockt op de frets of, zoals bij mij, op 1,5 mm messing stiften.
http://www.shubb.com/GIF/C6B_27.jpg
http://www.shubb.com/GIF/C6B_21.jpg

ShredTallicA
25 juni 2010, 20:22
Ik heb zo'n goedkoop dingetje uit de 2e post wat je toevallig bij de Total Guitar kreeg :rockon:

RB-1
26 juni 2010, 19:43
Ik vergat er nog 1:

De Capo Disastro, alleen te gebruiken in noodsituaties.....:seriousf:

grayfink
26 juni 2010, 20:47
Ik ben zelf Capo di tutti capi. :cooler:

Hanzemannetje
27 juni 2010, 21:44
Heb alrijd Shubb gebruikt. Die dingen gaan jaren en jaren mee.

Maar dit is voor het eerst dat ik een Shubb C7b (3-snaar, Esus4/Open G) zie! Nooit geweten!
Ga ik kopen!

rijsberman
27 juni 2010, 22:03
Ik heb er zo een:
http://alaythiamusic.com/shoponline/images/dunlop%20acoustic%20capo.jpg

En gebruik 'm bijna nooit. Alleen als ik te lui ben om barré's te spelen. :D

dennis_rhcp
27 juni 2010, 23:20
Ik heb er drie,

maar dat komt meer door dat ik er telkens 1 kwijt raak, een nieuwe koop,
en weer de oude terug vind. (zo gaat het met plectrums ook, alleen vind ik ze niet zo vaak terug ;))

Hanzemannetje
28 juni 2010, 18:38
Ik speel veel in open G, en dan met een capo op de tweede fret zodat het open A wordt. Om meerdere redenen, maar vooral omdat ik het met een capo wat meet 'hout' vind klinken, meer mids ofzo, meer een beetje compressiegeluidje. Op de een of andere manier lekkerder voor fingerpicking.

Rinze
28 juni 2010, 18:47
Misschien een goed topic om een brandende vraag te stellen: ik moet bij in ieder geval één nummer omstemmen van standaard stemming naar dgdgbd en dan een capo voor de vierde fret zetten. Met mijn cheapo touwtje-capo moet ik dan na het opzetten van de capo nog een keer stemmen omdat de snaren door de druk van de capo hoger klinken. Live niet handig. Met zo'n bandje als bevestiging is fijn afstellen van de druk niet goed mogelijk.

Is dat normaal of zijn er ook capo's waarbij dat niet hoeft? Ik neem aan dat je dan een capo zou moeten hebben die net genoeg gecontroleerde druk op de snaren uitoefent zodat de snaren tot op het niveau van de frets worden ingedrukt en niet verder? Kan me voorstellen dat de capo bij minder druk ook weer minder stevig zit en daardoor sneller verschuift en dan is de boel ook weer vals.. Het moet wel stabiel zijn, ik zit niet op een kruk te spelen.

Hanzemannetje
29 juni 2010, 21:04
Ik neem aan dat je dan een capo zou moeten hebben die net genoeg gecontroleerde druk op de snaren uitoefent zodat de snaren tot op het niveau van de frets worden ingedrukt en niet verder?

Mijn Shubb kun je met de stelknop precies zo strak of los instellen als je maar wilt. Hoef zeker niet naar beneden afstemmen..

Maar als je capo ervoor zorgt dat je naar beneden moet stemmen, dan is je actie misschien te hoog? Of je zet de capo te veel ' in het midden' tussen de frets, ipv er bijna op?

Plant
29 juni 2010, 22:54
... Met mijn cheapo touwtje-capo moet ik dan na het opzetten van de capo nog een keer stemmen omdat de snaren door de druk van de capo hoger klinken. Live niet handig. Met zo'n bandje als bevestiging is fijn afstellen van de druk niet goed mogelijk.

Is dat normaal of zijn er ook capo's waarbij dat niet hoeft? Ik neem aan dat je dan een capo zou moeten hebben die net genoeg gecontroleerde druk op de snaren uitoefent zodat de snaren tot op het niveau van de frets worden ingedrukt en niet verder? Kan me voorstellen dat de capo bij minder druk ook weer minder stevig zit en daardoor sneller verschuift en dan is de boel ook weer vals.. Het moet wel stabiel zijn, ik zit niet op een kruk te spelen.

G7th is the word (zeker mijn post op de eerste pagina niet gelezen ;) ). Ik heb geen belang of aandelen of zo, maar dit is echt wat je zoekt.

Midwolda
29 juni 2010, 23:09
Jeez, wat is nu het nut van zoveel capo's te hebben .... :S

Ik heb 10 stemapparaten... :soinnocent:
Vind ik gewoon leuke dingen, die ouwe met een wijzer enzo, leuke verzameling.
Een ander heeft misschien automodellen in een kast staan, hier zijn dat tuners.
Eèntje geeft tot op de procentpunt aan hoe nauwkeurig de toon is, da's handig bij het intoneren.

On-topic: ik heb een stuk of vier capo's maar ik gebruik ze eigenlijk alleen
om de snaren vast te houden tijdens het sleutelen aan de gitaar.

Jordii
30 juni 2010, 13:36
Ik heb er eentje. Meer heb ik er ook niet nodig, misschien later een nieuwe speciaal voor mijn toekomstige akoestische gitaar.

Hanzemannetje
30 juni 2010, 18:41
Ik vind het niet vreemd, als een capo onderdeel is van je normale setup, waarom dan niet een beetje zoeken en experimenteren? Als je veel slide speelt, houd je het toch ook niet bij die ene dunlop die ze overal verkopen, maar dan wil je ook een Latch Lake (heerlijk, imo de beste) en wat Diamonds (gasdingetjes), en een zelfgemaakte enz enz...

Liquid_Metal
30 juni 2010, 22:41
Ik heb nogal een pesthekel aan capo's. Ik heb er een die ik vroeger gebruikte om snel nummers te kunnen transponeren, maar tegenwoordig speel ik, als ik 'van dat soort liedjes' speel de akkoorden gewoon in barré vorm (al dan niet instant getransponeerd).
Het enige waar ik nu een capo voor gebruik is om met mijn sevenstring mijn gitaar in C te simuleren. Die kan ik namelijk niet altijd meenemen naar repetities, dus dat is wel eens handig.

Ik gebruik nooit alternatieve tunings dus capo's die een aantal snaren transponeren zijn daarmee voor mij ook nutteloos.

Fenderfan
6 juli 2010, 17:20
[QUOTE=Liquid_Metal;2410381]Ik heb nogal een pesthekel aan capo's. Ik heb er een die ik vroeger gebruikte om snel nummers te kunnen transponeren, maar tegenwoordig speel ik, als ik 'van dat soort liedjes' speel de akkoorden gewoon in barré vorm (al dan niet instant getransponeerd).
QUOTE]

Kijk....eindelijk eentje die het snapt!

FruscianteFan
6 juli 2010, 17:54
Ja ik red me prima zonder capo, maar een G-akkoord als barré op de 3e fret klinkt toch echt anders dan een open G-akkoord. Nog leuker wordt het als je hoger op de hals speelt en open snaren gebruikt.

Of je doet het gewoon zoals Tegan & Sara in een paar nummers: capo op de 1e of 3e fret, en vervolgens alleen maar powerchords of barré-akkoorden spelen ;)

HaroldA
8 juli 2010, 15:58
Als een gewone capo niet genoeg is:

http://fotos.marktplaats.com/kopen/5/af/iMHxVtw3CNz/4L+2/9cAUQ==.jpg
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/360203356-akkoorden-capo.html

Plant
8 juli 2010, 22:34
Als een gewone capo niet genoeg is

:seriousf: Die wilde ik ook posten. Wat een apparaat! Kijk, dat is pas een capo voor als je echt niet kunt spelen.

Voor standaard stemmingen en akkoorden gaat het barré verhaal wel op, maar als je in alternatieve stemmingen speelt of minder standaard akkoorden speelt (deels hoger op de hals) i.c.m. open snaren, heb je niet altijd een wijsvinger vrij of een dusdanige reikwijdte van je vingers om ook nog even een barré'tje te leggen. Wil je dan transponeren, dan moet je wel aan de capo en is het echt geen lullig ding voor dummies.

allochthomas
9 juli 2010, 12:03
Gewoon de zanger een schop in z'n noten verkopen als hij de toonhoogte niet aan kan.

cerpintaxt
20 juli 2010, 21:20
Als een gewone capo niet genoeg is:

http://fotos.marktplaats.com/kopen/5/af/iMHxVtw3CNz/4L+2/9cAUQ==.jpg
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/360203356-akkoorden-capo.html

DAMN! wat een toestel! Krijg je de arbo niet op je dak als je langdurig zwaarder dan 20 kilo moet tillen?

KoenStradlin
21 juli 2010, 18:38
ik ga er binnenkort ff een halen:blast:
ik denk die van Dunlop