PDA

View Full Version : Aardlus / brom pedalenbak?



Don Olivier
17 juni 2010, 21:34
Ik heb een pedalenbak met daarin een Fulltone Fulldrive, OCD , Boss Chorus en Boss Flanger. Alles wordt gevoed met een 'standard' 9 volts daisy chain. Alle pedalen zijn 9 volt.
Geen ruis, geen brom, alles werkt als een speer.

Nu heb ik een Electro Harmonix pedaal gekocht, een holy grail reverb. Die werkt ook op 9 volt en heeft dezelfde specs, aansluitingen als de standaard Boss pedalen. Echter, zodra ik em in de keten zet, op de daisy chain, krijg ik een brom....

Als ik em via een andere adapter voedt (dus een externe voeding) is de brom weg....

Dus hij bromt alleen in combinatie met de andere pedalen....

Nu schijnt het zo te zijn dat als je (in dit geval) IN de Electro Harmonix reverb de + of de - losmaakt dat dat probleem is verholpen.

Nu de vraag: klopt dat?

Krijtt ie dan nog wel stroom?

Wil het even zeker weten voordat ik em sloop ;)

pasqual
17 juni 2010, 22:00
als je de + of - losmaakt heb je gegarandeerd géén brom meer! sterker nog: ook geen effect. ik weet niet wie je dit wijs heeft gemaakt maar het lijkt een beetje op het verhaal van "ga jij eens ff de plintenladder halen".

heb je al eens geprobeerd om de reverb via de effectsloop aan te sluiten ( indien mogelijk)? soms heb je wel eens effecten die storing ( brom ) veroorzaken i.c.m. andere effecten.

anders probeer eens de holy grail niet via de daisy chain te voeden maar met z'n eigen adapter. dit kan wel eens helpen.

groeten Pasqual.

TimS
17 juni 2010, 22:23
Gebruiken je pedalen niet gewoon teveel stroom?

Don Olivier
17 juni 2010, 22:32
@ pascal: de reverb voeden met zijn eigen adapter geeft , zoals ik al schreef, geen ruis of brom. Ok + of - losmaken is dus geen optie ;)

@TimS; daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Nu is natuurlijk de vraag hoe ik daar achter kom ;) Ik weet dat je gewoon het stroomverbruik van de pedalen kunt optellen maar ik weet dan niet hoeveel mijn voeding kan leveren.

Nog een domme vraag wellicht: + of - van 1 plug uit diasy chain die gebruikt wordt als stroomvoorziening voor reverb losleggen? Of is dat ook weer zo'n onzin verhaal?

Dirk_Hendrik
17 juni 2010, 22:53
met:
Nu schijnt het
quotes, net als met Je hoort wel eens of ik heb ergens gelezen quotes is een bronvermelding verrot handig.

Wat betreft je grail dus.
Als je die met meerdere pedalen op een daisychain gooit zou je de - (niet de +) los kunnen gooien. Ik ga daarin dus niet mee met pasqual z'n plintenladdertjes (Map met zoekgeraakte stukken, IC dekseltjes, kernel-patch-kabels etc.) De - wordt op dat moment alsnog via de ander pedalen via de massa aansluitingen van je jacks verzorgt.

Je grail werkt dan dus niet meer standalone en of het je probleem oplost... twijfelachtig.

Wél,
Een grail is, vanwege het trieste ontwerp van z'n interne 9 naar 5 volt omzetting (een "dikke" weerstand), een stroomzuigertje. Je probleem kan dus ook verholpen zijn met een voeding met meer vermogen. TimS suggestie dus.

guitarkid
18 juni 2010, 08:13
Ik moet zeggen dat ik aardig uitgekeken raak op die EH-bakjes. De LPB-1 is er bij mij al uit. Alles stil, tot ik dat ding er bij in- en aanzet en tadaaa, daar is de stofzuiger. De Holy Grail+ dan weer niet of minder, gelukkig.
Ik moet wel toegeven dat ik niet zijn originele voeding gebruik, maar die uit mijn Warwick pedalboard. Maar dan nog,een ander booster (een cheapo Behringer, nota beide bene.. :) ) is dus wel stil op de zelfde plek in de chain met dezelfde voeding!

Gr. C.

PS: kan iemand even de dichte-gaatjes-pan ophalen en bij de brommerwinkel een doosje bougievonkjes meenemen......

Don Olivier
18 juni 2010, 09:06
+ of - losmaken in het reverb pedaal lukt niet.....kan ze niet eens vinden want het is zo'n fijn dichtgesmeerd printplaat ontwerp...

Ander idee wat misschien kan werken: extern verloopje aan daisy chain plug zetten en daar de - van losmaken?

guitarkid
18 juni 2010, 09:35
+ of - losmaken in het reverb pedaal lukt niet.....kan ze niet eens vinden want het is zo'n fijn dichtgesmeerd printplaat ontwerp...

Ander idee wat misschien kan werken: extern verloopje aan daisy chain plug zetten en daar de - van losmaken?

Toch gewoon aan zijn eigen voeding? Probleem opgelost!
Ik had hetzelfde met een Flowerbooster, die ook niet blij wordt van een daisychain. Dan kan ik wel uren lopen zoeken en knutselen, maar
met zijn eigen voeding was het probleem ook opgelost en het bespaart je een hoop frustratie en tijd.

Gr. C.

Don Olivier
18 juni 2010, 10:43
Toch gewoon aan zijn eigen voeding? Probleem opgelost!
Ik had hetzelfde met een Flowerbooster, die ook niet blij wordt van een daisychain. Dan kan ik wel uren lopen zoeken en knutselen, maar
met zijn eigen voeding was het probleem ook opgelost en het bespaart je een hoop frustratie en tijd.

Gr. C.


Daar heb je gelijk in maar wil natuurlijk het liefst alles op 1 voeding i.p.v klooien met adapters ;) vandaar dus....

guitarkid
18 juni 2010, 11:57
Daar heb je gelijk in maar wil natuurlijk het liefst alles op 1 voeding i.p.v klooien met adapters ;) vandaar dus....

Geloof me, ik weet wat je bedoelt! Door die (overigens nu prima werkende en klinkende) Flowerbooster heb ik ook ineens weer een stekkerblok met twee adaptors en een daisychain met drie losse uiteindjes in mijn kleine pedalboard.
Jammer, maar helaas. Valt onder de noemer "klein leed"..... ;)

Gr. C.

TimS
18 juni 2010, 12:04
Heb je ook brom als je al je pedalen aan de EHX powersupply hangt met de daisy chain?

Don Olivier
18 juni 2010, 12:17
Niet geprobeerd want daisy chain zit vast gesoldeerd aan powersupply.

Zou em dan eerst los moeten halen en steeker aanzetten.....teveel gedoe

Ik zet er wel gewoon een extra adapter in en laat die de EH voeden. Klaar is kees

guitarkid
18 juni 2010, 12:54
Klaar is kees
Klaar is Don...! :)


Heb je ook brom als je al je pedalen aan de EHX powersupply hangt met de daisy chain?
Is die EH-voeding dan anders dan anderen? Mijn Holy Grail+ kwam met een universele 9 V. adaptor.

Gr. C.

TimS
18 juni 2010, 12:58
Is die EH-voeding dan anders dan anderen? Mijn Holy Grail+ kwam met een universele 9 V. adaptor.
Gr. C.
Volgens mij komt de Holy Grail met een veel te zware adapter, die zou dan ook de andere pedaaltjes van stroom kunnen voorzien.