PDA

View Full Version : Elementen vraag



MarkF
17 juni 2010, 20:11
Hoi allemaal,

Wellicht kan iemand mij helpen. Ik wil in mijn jazz bass bartolini's plaatsen. de bas is nu (std) passief en ik zou graag naar actief gaan. Kan iemand mij vertellen wat een (bas)gitaar nu actief maakt. Uiteraard de batterij... :soinnocent: zover was ik al, maar is het verder een kwestie van de elektronica of zit er ook een verschil in de elementen. Bij Bartolini kan ik niet terugvinden of ze voor actief of passief zijn :???:

alvast bedankt, Mark

Kakihara
17 juni 2010, 20:52
Mijn beperkte kennis : actieve pickups zijn pickups met een lage impedantie (ik dacht ongeveer iets van een 1kOhm) en dat is niet genoeg om het deftig te kunnen uitversterken (via versterkers met een hoge impedantie). Daardoor hebben actieve pickups een (doorgaans) ingebouwde voorversterker nodig, en om die voorversterker van stroom te voorzien is er een batterij nodig.

Voor zover ik weet heeft Bartolini vooral actieve pickups in zijn catalogus staan, je kan ze vinden op www.bartolini.net

D3nnis
18 juni 2010, 00:04
Veel bartolini's zijn passief, maar je kunt ze wel combineren met een aktieve toonregeling.

MarkF
18 juni 2010, 07:43
Veel bartolini's zijn passief, maar je kunt ze wel combineren met een aktieve toonregeling.
Dat idee had ik dus ook. Mijn Lakland heeft ook Bartolini's en die kan ik actief via de toonregeling schakelen of passief zonder toonregeling.
Als iemand het mij eens uit kan leggen hoe het precies zit met het verschil in aktieve en passieve elementen graag. Ben zelf technisch, dus mag met de nodige technische termen ;)

alvast bedankt, Mark

aaronstonebeat
18 juni 2010, 13:01
Een actieve gitaar heeft een voorversterker. Dat kan zijn met standaard pickups maar ook met exemplaren met een lage impedantie. De voorversterker kan voorzien zijn van een eigen (actieve) toonregeling; de voorversterker kan ook slechts een versterkertje zijn dat achter een standaard passief circuit wordt gehangen.

@ Kakihara:
Ik heb een gitaar met elementen die elk een impedantie hebben van ongeveer 1 kOhm. Dat laat zich nog altijd prima uitversterken zonder actieve elektronica.

MarkF
18 juni 2010, 16:11
Een actieve gitaar heeft een voorversterker. Dat kan zijn met standaard pickups maar ook met exemplaren met een lage impedantie. De voorversterker kan voorzien zijn van een eigen (actieve) toonregeling; de voorversterker kan ook slechts een versterkertje zijn dat achter een standaard passief circuit wordt gehangen.

@ Kakihara:
Ik heb een gitaar met elementen die elk een impedantie hebben van ongeveer 1 kOhm. Dat laat zich nog altijd prima uitversterken zonder actieve elektronica.
Ok, aktief of passief heeft dus eigenlijk niets met de elementen te maken. Alleen of er een voorversterker in zit, al dan niet met toonregeling. Ik begrijp dus dat je alle soorten elementen kan gebruiken om een aktieve (bas)gitaar te maken?

gr, Mark

aaronstonebeat
18 juni 2010, 17:02
Jawel.
Ik heb eens wat geëxperimenteerd met een voorversterkertje (deze (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html) om precies te zijn); op standaard gitaren en een zelfbouw.

Ik vond het effect verbluffend, alsof er een grauwsluier van het geluid wordt gelicht. Het idee erachter is dat de impedantie van het signaal wordt verlaagd zodat het veel minder gevoelig is voor de capaciteit (en dus verlies aan hoge tonen) van gitaarkabels.
Uiteindelijk ben ik toch weer een passieve gitarist geworden; ik probeer dingen zo simpel mogelijk te bouwen.

Maar ik kan me goed voorstellen waarom veel bassisten actieve instrumenten gebruiken.

Er zijn overigens weldegelijk elementen die gemaakt zijn voor gebruik in combinatie met een voorversterker; die hebben een heel lage impedantie en output. De voorversterker zorgt dan dat het voltage hoog genoeg is voor de versterker.
Laagimpedante elementen hebben, meen ik, een wat 'rechtere' weergavekarakteristiek en zijn minder gevoelig voor externe elektromagnetische velden (brom).