PDA

View Full Version : trussrod vraag



niekb
17 juni 2010, 13:43
Ik heb een one way truss liggen waar het plastic dat er omheen hoort mist.
Weet iemand wat het doel is van dit spul? Zou ik m zonder kunnen gebruiken of moet ik er weer iets omheen maken, bijvoorbeeld krimpkous.

Alvast bedankt,
Niek

barno
17 juni 2010, 13:50
zou dat niet zijn voor als ie los gedraaid is dat er geen gerammel te horen is / of minder?

Hedge
17 juni 2010, 14:00
Tegen rammelen is mij ook geleerd. Ik heb ooit een trussrod in laten korten en daarna heb ik met zwarte tape omwonden.
Werkt prima, geen bijgeluiden.

oigun
17 juni 2010, 16:59
Tegen rammelen en dat je hem niet vastlijmd. Ik gebruik two way trussrods van GS en frees hem zo strak mogelijk in door het plastic hoef je bij het lijmen van de toets niet bang te zijn dat je trussrod onbruikbaar wordt.

Cocobolo
17 juni 2010, 18:23
...misschien dat krimpkous er omheen zou kunnen, maar dan niet krimpen denk ik (of in ieder geval niet bij het schroefdraad deel dat nog door de moer moet kunnen).
Ik meen dat je het ook gewoon kunt dichtkitten met dat spul dat je ook als afdichting voor een badkuip/douchebak gebruikt.

niekb
17 juni 2010, 18:48
Ok, zo'n vermoeden had ik al. Ik ga er maar krimpkous om doen.
Het nadeel van dat plastiek is dat de rod net iets dikker is dan 6 mm. Ik heb een 6 mm frees en 8. Daar moet dus nog bijgeschuurd worden om m erin te krijgen. Ik ga denk ik morgen maar even krimpkous kopen. Mocht dat beter passen dan haal ik het plastic ook van de rod voor de T-Stang af en ga ik die ook bekrimpkousen.

Thanks voor de replies!

Dootch
17 juni 2010, 22:51
Krimpkous werkt goed,
Ik heb het recent nog gebruikt.

Dat kan je hier zien;
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134049&page=3


Succes

niekb
17 juni 2010, 23:05
He kijk, thanks!

Javaca
18 juni 2010, 06:18
Bij het lijmen de truss afplakken met een stuk halfduims schilderstape. Weghalen voor de toets er op gaat.
Dit voorkomt ook dat er te veel lijm tussen hals en truss loopt.
De krimpkous voorkomt dat je de strips aan elkaar lijmt.

Cocobolo
18 juni 2010, 07:33
hoe zou krimpkous er na bijvoorbeeld 10 jaar uitzien? Is het dan vergaan? Of zou er (helemaal opgesloten) helemaal niets mee gebeuren....

humbucker
18 juni 2010, 09:58
Ik denk dat er weinig mee gebeurd. Heeft geen invloed van lucht, vocht of licht in een gitaarhals, dus dat valt wel mee denk ik :)

Dootch
19 juni 2010, 00:04
hoe zou krimpkous er na bijvoorbeeld 10 jaar uitzien? Is het dan vergaan? Of zou er (helemaal opgesloten) helemaal niets mee gebeuren....

Ik weet hier één en ander over....

Ik werk in chemische industrie. Krimpkous wordt daar geprezen om zijn lange levensduur bij elektrische herstellingen

Krimpkous van 3M (werk ik niet voor ;)) bestaat uit polyolefinen en gaat daarom minstens dertig jaar mee. Afgesloten van UV licht en warmte waarschijnlijk nog veeeeel langer.

PVC zou ik niet gebruiken, dat bevat massa's weekmakers die uitzweten en uiteindelijk wordt PVC broos en brokkelt kappot.

Met polyethyleen of polypropyleen (= polyolefinen) zit je voor vele decenia gebeiteld!