PDA

View Full Version : Versterker Debuggen



Dolf
17 juni 2010, 13:21
Hoihoi,

Ik heb een probleempje met mijn Mesa Boogie Subway Blues. Vanaf hij aanligt maakt ie een luid irratant lawaai. Klinkt als een motorboot dus ik vermoed dat dit dan het zogenaamde 'motorboating' is?
Heb er een filmpje van voor de duidelijkheid.
http://www.youtube.com/watch?v=GMxsy_xOSlw
(door de camera niet te horen, maar het gaat luid, vandaar dat ik hem ook snel weer af zet)

Voor de geďnteresseerden, de versterker zou dit schema moeten volgen, maar er zijn duidelijk al een paar kleine dingetjes aangepast geweest in de versterker.
http://www.schematicheaven.com/boogieamps/boogie_subwayblues.pdf

Het probleem is begonnen sinds ik eens de aan/uit-switch heb losgedraaid en de reverb-tank en speaker losgekoppeld heb om alles es goed te bekijken omdat ik van plan was de 'faceplate'-sticker wat op te knappen. Misschien geeft dit een aanduiding waar ik het probleem moet zoeken?

Ook moet ik zeggen dat ik voor hij stierf altijd een hele luide 'plop' kreeg bij het uitzetten, maar heb dat eigenlijk nooit uitgediept. Verder haalt een paar nieuwe EL84'tje erin ploppen niets uit.

Elke hint waar het probleem te zoeken is welkom, als ik zeker ben dat het 'motorboating' betreft kan ik daar al mee aan de slag met google en om te zien wat dat oplevert.

nico verduin
17 juni 2010, 13:23
Kan zijn dat dit een ontwerpfout is van Mesa. Ik weet dat dat speelde. Ik heb ooit een jaar of 4-5 terug een update set (allemaal nieuwe boards) van Mesa gekregen om in de subway te doen. Toen was het probleem weg. Zal eens kijken of ik die documentatie nog heb.
@edit: Vergeet bovenstaand maar. Was een brom die pas na 30 minuten op kwam zetten.

Dolf
17 juni 2010, 13:29
Hoi, dank voor het snelle antwoord.

Ik heb al veel gelezen dat ze bij dit model problemen hadden met ruis en daardoor veel pcb's hebben verwisseld aangezien het probleem daardoor veroorzaakt werd. Andere zaken ben ik op mijn zoektocht over dit model nog niet tegengekomen.

Wel dat ze op bepaalde plaatsen epoxy over de componenten hebben gegoten. En er is in er is ook een loshangend draadje dat over één van de lampenvoetjes gaat waarvan het nut mij nog niet duidelijk is.

Ben es benieuwd...

Edit: spijtig, kan je misschien wel duiding geven of dit geluid nu dat 'motorboating' is waar ze over spreken

G.G.
17 juni 2010, 13:44
Loshangende draadjes zijn nooit goed natuurlijk. Het hoort ergens aan vast te zitten. Kijk eens naar de lengte van dat kabeltje en wara het vermoedelijk ergens uit zal komen wanneer het vast zou zitten. Zit daar ergens een punt, waar wel tin aan zit, maar geen draadje? Dan die plek in het schema eens bekijken. Of precies andersom. Volg het losse draadje naar het punt waar het vastzit en bekijk vanaf daar het schema. Zo zou ik het doen als leek.

Dolf
17 juni 2010, 13:47
Loshangende draadjes zijn nooit goed natuurlijk. Het hoort ergens aan vast te zitten. Kijk eens naar de lengte van dat kabeltje en wara het vermoedelijk ergens uit zal komen wanneer het vast zou zitten. Zit daar ergens een punt, waar wel tin aan zit, maar geen draadje? Dan die plek in het schema eens bekijken. Of precies andersom. Volg het losse draadje naar het punt waar het vastzit en bekijk vanaf daar het schema. Zo zou ik het doen als leek.

Het rare bij dit draadje is dat het in elke Subway Blues zit waar ik foto's van de binnenkant van gevonden heb via het internet. Volgens sommigen zou het oscillaties moeten tegengaan. Maar het is dus wel bewust zo gedaan.

Edit: hier nog iemand die zich dat afvraagt:
http://i21.photobucket.com/albums/b294/vandalism/SubBluesBoogie.jpg
uit dit topic:
http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=4&t=14425

guitarnijboer
17 juni 2010, 15:53
Het klinkt alsof het uit de voorversterker komt. Heb je niets vergeten aan te sluiten? of ergens een massa verbinding perongeluk vergeten of stuk getrokken? hoor je de luide brom ook als je de reverb helemaal dicht draaid? of afkoppelt?

Dolf
17 juni 2010, 18:19
Het klinkt alsof het uit de voorversterker komt. Heb je niets vergeten aan te sluiten? of ergens een massa verbinding perongeluk vergeten of stuk getrokken? hoor je de luide brom ook als je de reverb helemaal dicht draaid? of afkoppelt?

Ik heb niets veranderd binnenin. Ik vind ook niets dat zou kunnen losgekomen zijn. Wel al paar keer per ongeluk aangelegd zonder belasting (speaker vergeten aansluiten) maar nooit langer dan een halve minuut. En aangezien er nog geluid uit komt vermoed ik dat de OT wel nog leeft. Dat geluid is dan waarschijnlijk oscillaties? of brom?

Verder heb ik nu geprobeertd eens andere preamplampjes in te steken of de reverbtank af te koppelen, maar dat levert nog steeds hetzelfde op, dus deze kunnen we al uitsluiten.

nico verduin
17 juni 2010, 19:26
Ik heb niets veranderd binnenin. Ik vind ook niets dat zou kunnen losgekomen zijn. Wel al paar keer per ongeluk aangelegd zonder belasting (speaker vergeten aansluiten) maar nooit langer dan een halve minuut. En aangezien er nog geluid uit komt vermoed ik dat de OT wel nog leeft. Dat geluid is dan waarschijnlijk oscillaties? of brom?

Verder heb ik nu geprobeertd eens andere preamplampjes in te steken of de reverbtank af te koppelen, maar dat levert nog steeds hetzelfde op, dus deze kunnen we al uitsluiten.breuk gemaakt in de print? ergens een slechte ground?

guitarnijboer
17 juni 2010, 21:53
Ik heb niets veranderd binnenin. Ik vind ook niets dat zou kunnen losgekomen zijn. Wel al paar keer per ongeluk aangelegd zonder belasting (speaker vergeten aansluiten) maar nooit langer dan een halve minuut. En aangezien er nog geluid uit komt vermoed ik dat de OT wel nog leeft. Dat geluid is dan waarschijnlijk oscillaties? of brom?

Verder heb ik nu geprobeertd eens andere preamplampjes in te steken of de reverbtank af te koppelen, maar dat levert nog steeds hetzelfde op, dus deze kunnen we al uitsluiten.

Heb je ook gespeeld op de versterker zonder dat de speaker aangesloten was?
De trafo brand namenlijk niet door, maar slaat door door de hoge inductiespanning = isolatie kapot. De kapotte isolatie kan daarna dan al bij lagere spanningen doorslaan. Dit tikken (opbouw van spanning/doorslaan/opbouw van spanning/doorslaan) zou daar misschien een gevolg van kunnen zijn.

Als je niets hebt veranderd gaat de versterker ook niet spontaan oscilleren. Sterker: als je niets had veranderd had de versterker het nog gewoon gedaan. Wellicht heb je onbedoeld iets gedaan. Ik zou dan ook de mogelijkheid van perongeluk iets hebben losgetrokken ook niet uitsluiten. Controleren van je interne werkzaamheden is dan ook iets om te controleren.

Om te kijken waar het probleem zit kun je (als je geen meetapperatuur hebt) systematisch te weerk gaan door de versterker aan te zetten en vanaf de eerste voorversterker buis steeds een buisje uit te trekken todat het lawaai stopt (op st-by, buisje er uit , aan, op st-by, volgend buisje er uit etc.)

Als ie na het trekken van de eerste buis geen lawaai meer maakt weet je dat je in het eerste gedeelte van de preamp moet zoeken. Maakt ie nog steeds lawaai als alle preampbuisjes er uit zijn, dan wordt het toch serieus tijd om eens goed naar je uitgangstrafo (of misschien de voeding) te kijken. Zonder eindbuizen heb je natuurlijk nooit geluid trouwens dus die moet je gewoon laten zitten.

Dolf
18 juni 2010, 12:45
... Verder heb ik nu geprobeertd eens andere preamplampjes in te steken ...

LOL, ik wordt twee keer gequote met een T-D fout. Daar gaat mijn imago...


Als je niets hebt veranderd gaat de versterker ook niet spontaan oscilleren. Sterker: als je niets had veranderd had de versterker het nog gewoon gedaan. Wellicht heb je onbedoeld iets gedaan. Ik zou dan ook de mogelijkheid van perongeluk iets hebben losgetrokken ook niet uitsluiten. Controleren van je interne werkzaamheden is dan ook iets om te controleren.

Helemaal juist, alleen ben ik intern nergens bewust aangeweest. Misschien wel ergens een component een duw gegeven zonder te weten en zo een contact losgemaakt, ik weet het niet. Het probleem is dat ik dus niet weet waar te controleren.



Om te kijken waar het probleem zit kun je (als je geen meetapperatuur hebt) systematisch te weerk gaan door de versterker aan te zetten en vanaf de eerste voorversterker buis steeds een buisje uit te trekken todat het lawaai stopt (op st-by, buisje er uit , aan, op st-by, volgend buisje er uit etc.)

Als ie na het trekken van de eerste buis geen lawaai meer maakt weet je dat je in het eerste gedeelte van de preamp moet zoeken. Maakt ie nog steeds lawaai als alle preampbuisjes er uit zijn, dan wordt het toch serieus tijd om eens goed naar je uitgangstrafo (of misschien de voeding) te kijken. Zonder eindbuizen heb je natuurlijk nooit geluid trouwens dus die moet je gewoon laten zitten.

Oké, het preampbuisjes-systeem heeft iets opgeleverd. Bij het uittrekken van V1 blijft het probleem en bij het uittrekken van V2 wordt alles stil. Het probleem zit dus ergens tussen V1 en V3.


Heb je ook gespeeld op de versterker zonder dat de speaker aangesloten was?
De trafo brand namenlijk niet door, maar slaat door door de hoge inductiespanning = isolatie kapot. De kapotte isolatie kan daarna dan al bij lagere spanningen doorslaan. Dit tikken (opbouw van spanning/doorslaan/opbouw van spanning/doorslaan) zou daar misschien een gevolg van kunnen zijn.

Kunnen we dus (gelukkig) uitsluiten.


breuk gemaakt in de print? ergens een slechte ground?
Visueel zie ik geen breuk in de print, ik heb een paar baantjes uitgemeten over de lengte van de print en die maken nog contact. Dus ik vermoed dat daar het probleem niet zal zitten. Slechte ground kan nog altijd, maar nu weet ik toch al waar te zoeken.



Ik zal dus rond V2 es nagaan of alles daar naar verwachting is. Spanningen vergelijken met deze op het schema. Verbindingen naar ground controleren, ... Wordt vervolgd.
Verder is zo'n tweezijdige print echt wel **** om aan te werken, je kan niet zien welke component naar waar gaat (tenzij je natuurlijk het hele zooitje uit z'n behuizing sleurt).

guitarnijboer
18 juni 2010, 13:51
Wat je ook nog even kan proberen is V2 terug plaatsen kijken of het lawaai stopt als je V4 er uit haalt. V4 (reverb driver en recovery) kan ook geen signaal meer doorgeven als V2 er uit is.

Dolf
18 juni 2010, 14:57
Wat je ook nog even kan proberen is V2 terug plaatsen kijken of het lawaai stopt als je V4 er uit haalt. V4 (reverb driver en recovery) kan ook geen signaal meer doorgeven als V2 er uit is.

Damn, daar had ik over gekeken. Heel goed gezien! Met v4 er uit werkt de versterker gewoon weer. (Natuurlijk geen reverb). Mijn conclusie was dus helemaal verkeerd. Misschien dat er ergens iets losgekomen is aan de connectors van de reverb of zo. Zal daar eens naar zien. Bedankt!