PDA

View Full Version : Welke compressor voor spuitwerk



P-Five
17 juni 2010, 11:21
Waar moet ik bij de aanschaf van een compressor voor spuitwerk rekening mee houden? Ik heb twee spuitpistolen aangeschaft. Een kleine met een maximum van 170-200 liter per minuut en een grote tot 400 liter per minuut.
Betekend dat dan ook dat de compressor dat aan moet kunnen? De meeste hebben een maximale druk van 8 bar. Is dat voldoende? Hoeveel liter moet de tank aan lucht bevatten? Meer dan 50?

Ik spuit geen grote aantallen.

Voordat ik zelf het wiel weer opnieuw moet gaan uitvinden, is er iemand die mij kan adviseren?

Bedankt,
P-Five

Cocobolo
17 juni 2010, 12:22
Waar moet ik bij de aanschaf van een compressor voor spuitwerk rekening mee houden? Ik heb twee spuitpistolen aangeschaft. Een kleine met een maximum van 170-200 liter per minuut en een grote tot 400 liter per minuut.
Betekend dat dan ook dat de compressor dat aan moet kunnen? De meeste hebben een maximale druk van 8 bar. Is dat voldoende? Hoeveel liter moet de tank aan lucht bevatten? Meer dan 50?

Ik spuit geen grote aantallen.

Voordat ik zelf het wiel weer opnieuw moet gaan uitvinden, is er iemand die mij kan adviseren?

Bedankt,
P-Five
Dat grote pistool is vermoedelijk een HVLP pistool. High Volume Low Pressure. Dus de druk is dan laag (2 bar), maar er is zeer veel lucht nodig. 400 liter per minuut NETTO betekent dat je compressor een bruto levering aan moet kunnen die nog veel hoger is (meestal zijn de specs van de compressors namelijk bruto).
Het gaat er dan niet om hoeveel lucht de tank bevat, maar of de compressor in staat is zoveel lucht per minuut te leveren (dus hij moet je als het ware bij kunnen houden). Ik heb zelf een 200 (of was het nou 400) liter compressor en die kan 450 liter netto leveren. Speciaal gekocht voor mijn hvlp pistolen maar ik heb met de komst van mijn cnc machine mijn eerder geplande spuitruimte moeten opegeven dus het staat er ongebruikt :soinnocent: Ik had eerlijk gezegd destijds andere doelen (ik maakte ook meubeltjes) en sinds ik bij Fred Dons ben geweest vraag ik me ernstig af of al die luxe spuitpistolen en dure compressors nodig zijn voor iets relatief kleins als een gitaar: hij kan toveren met een klein airbrushje + wat blanke cellulose lak in spuitbussen :ok:

P-Five
18 juni 2010, 14:21
Ik weet niet of mijn spuitpistool een HVLP ding is. Op zich spreekt het HVLP spuiten me wel aan. Echter kost een kompleet systeem toch gauw 500 Euri. Daar zit dan wel de spuit bij.

Ik kan natuurlijk ook een goedkope compressor kopen en kijken hoe dat uitpakt.

Cocobolo
18 juni 2010, 15:36
Ik weet niet of mijn spuitpistool een HVLP ding is. Op zich spreekt het HVLP spuiten me wel aan. Echter kost een kompleet systeem toch gauw 500 Euri. Daar zit dan wel de spuit bij.

Ik kan natuurlijk ook een goedkope compressor kopen en kijken hoe dat uitpakt.

Misschien kun je een compressor van iemand lenen om het te proberen. Je zult in ieder geval regelmatig moeten pauzeren om de compressor de kans te geven je in te halen/bij te houden.

Ik denk dat hvlp-spuiten zeker goed is. Er zijn ook hvlp-turbines in plaats van compressoren. Maar het is een duur geintje allemaal. Ik zal maar niet zeggen wat mijn spullen me gekost hebben :soinnocent: Ik was van plan hoogglans meubels te gaan spuiten maar daar is dus iets tussen gekomen....ik heb nu plannen om over een paar jaar een spuitruimte te bouwen in de tuin. Vergis je trouwens niet wat er bij een spuitruimte officieel nog komt kijken als je het helemaal veilig en gezond wilt doen. Voor huis-en-tuin spuiten kun je natuurlijk overal eenvoudige oplossingen voor kiezen maar wees toch voorzichtig : ook daar kun je een explosie krijgen of ernstige gezondheidsproblemen.

Thiez
18 juni 2010, 15:54
Ik heb gewoon zo een standaard compressortje van de bouwmarkt. Het maakt een teringherrie, maar als je hem afstelt op 2 bar kun je er goed mee spuiten. Heb mijn gitaar er ook mee gedaan. Met volle tank kun je mooi de zijkanten spuiten, ff pauzeren, voorkant spuiten, ff pauzeren, achterkant spuiten.

Voor mij gaat dat prima. Maar tis geen professionelen equipment. Maar dat heb ik ook niet nodig om een beetje te hobbyen ;)

leroni
18 juni 2010, 23:03
ik heb zelf een victor mini-jet hvlp spuit, die verbruikt 90 liter/min.
volgens opgave
en een bouwmarkt compressor en dit gaat maar net,
deze draait heel snel weer aan,

het maximale vermogen heb je nooit nodig, wel een reduseerventiel.
je spuit ongeveer met 40 psi dit is ongeveer 2 bar.
als je er 8 baropzet is je spuit/nozzle zo kapot

maar 400 liter voor je spuit lijkt me wel veel.

als je goed antwoorden wil hebben moet je eens een mail sturen naar
airbrush service in almere die hebben bij mijn aanschaf goed geholpen

fred dons
19 juni 2010, 09:17
de compressors van airbrush almere zijn nogal prijzig voor dit werk (ze zijn wel stil in het gebruik)
ik heb die van mij gekocht bij een groothandel in brabant via marktplaats (sorry , geen idee meer hoe dat bedrijf heet of het dorpje waar ze zitten (krijg je met lakken, je geheugen holt achteruit :D) ik weet nog dat ik regelmatig langs het dorp rij op de snelweg, er staat een grote verroeste stoel als kunstwerk naast het dorp
eniewee, ik heb mijn spuitpistolen meegenomen (hvlp en lvlp)en uitgelegt waar het voor nodig was en de verkoper heeft gezorgt voor de juiste koppelingen, waterfilters etc , ik was voor eur 140 klaar.
maar wat Cocobolo al zegt, ik gebruik hem zelden, spuitbussen zijn voor mij wat makkelijker en veiliger (je wilt niet met cellulose in een afgesloten ruimte werken en er achter komen dat je compressor vonkt) ik wil hem alleen gebruiken voor watergedragen lak en eventueel voor 2 k lak maar daar heb ik nog niet mee kunnen oefenen

Cocobolo
19 juni 2010, 09:40
...je wilt niet met cellulose in een afgesloten ruimte werken en er achter komen dat je compressor vonkt...
...of zelfs zoiets simpels als de starter van je TL-lamp...of de afzuiger/ventilator die voor onderdruk in je ruimte zorgt...enzovoorts

P-Five
19 juni 2010, 10:50
Ik heb op dit moment 1 gitaar waarvan ik de body opnieuw moet (laten) lakken. Ik was niet van plan daarvoor meteen al een spuitcabine te bouwen. Het gaat om een Gibson The Paul en niet om een eigenbouw. Ik wil op die Gibson dus niet experimenteren en ik denk erover om hem naar Vox Humana te brengen om hem te laten spuiten.

De spuitpistolen die ik heb gekocht zijn 'normale' HPHV (High Pressure High Volume) spuiten.

En ik weet dat deze hobby geld kost. Maar ik weet ook dat goed gereedschap heel erg veel verschil maakt (als je niet zo bedreven bent als ik ;-).

fred dons
19 juni 2010, 17:53
vox spuit in poly en dat is niet de vintage correcte lak voor een gibson (dat is cellulose)
overigens een dergelijk project is gemakkelijk zelf te doen omdat cellulose (in tegenstelling tot poly) goed te repareren is mocht er iets fout gaan

ik zou het zeker proberen als ik jou was, met zelf spuiten met spuitbussen kun je voor een paar tientjes klaar zijn (wel spuiten in de buitenlucht bij gebrek aan cabine), tis leuk om te doen en het ziet er moeilijker uit dan dat het is

gengar
19 juni 2010, 22:29
Om te spuiten heb je echt niet een heel grote compressor nodig. Als je luchtgereedschap gaat gebruiken wel, ik heb een 150 liter 2cilinder compressor en bij bijvoorbeeld een schuurmachine op lucht moet hij flink aan de slag. Die werkt op 6 bar en heeft een grote 'doorvoer' dus zoiets gebruikt echt een hoop.
Maar als je gaat spuiten dan spuit je met ongeveer 2 bar zoals al gezegd. Daarbij is volume lang niet zo hoog. dat tezamen bepaalt hoeveel de compressor moet leveren. En als je aan het spuiten bent dan ga je echt niet een minuut lang de nozzle ingedrukt houden op iets kleins als een gitaar. Je hebt dan ook niet zo'n grote tank nodig. Houdt er wel rekening mee dat het volume van de tank de schommeling in druk beinvloedt.
Samengevat: als je plaats en geld hebt ga je voor iets groters, dan kun je er ook een luchtsleutel en zo op zetten, heb je geen plaats en tijd dan probeer het eens met een kleinere, een redelijke 25 liter levert al zo'n 300 liter per minuut, lijkt me meer dan voldoende voor gitaartje te spuiten.

Cocobolo
19 juni 2010, 23:22
Om te spuiten heb je echt niet een heel grote compressor nodig. Als je luchtgereedschap gaat gebruiken wel, ik heb een 150 liter 2cilinder compressor en bij bijvoorbeeld een schuurmachine op lucht moet hij flink aan de slag. Die werkt op 6 bar en heeft een grote 'doorvoer' dus zoiets gebruikt echt een hoop.
Maar als je gaat spuiten dan spuit je met ongeveer 2 bar zoals al gezegd. Daarbij is volume lang niet zo hoog. dat tezamen bepaalt hoeveel de compressor moet leveren. En als je aan het spuiten bent dan ga je echt niet een minuut lang de nozzle ingedrukt houden op iets kleins als een gitaar. Je hebt dan ook niet zo'n grote tank nodig. Houdt er wel rekening mee dat het volume van de tank de schommeling in druk beinvloedt.
Samengevat: als je plaats en geld hebt ga je voor iets groters, dan kun je er ook een luchtsleutel en zo op zetten, heb je geen plaats en tijd dan probeer het eens met een kleinere, een redelijke 25 liter levert al zo'n 300 liter per minuut, lijkt me meer dan voldoende voor gitaartje te spuiten.

ik heb hier destijds toen ik mijn spullen kocht ook heel lang over getwijfeld, ik had helemaal geen zin in zo'n grote dure compressor. Maar als de topicstarter een HVLP pistool heeft, dan vereist dat pistool veel lucht. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Satajet 2000 en 2 Devilbiss pistolen. Die Satajet heeft 430 liter (netto!) per minuut nodig (Devilbiss iets minder). De luchtopbrengst die op een compressor staat is bijna altijd bruto (het is de aanzuigcapaciteit, niet wat er afgegeven wordt). Daar gaat dus al snel 30% vanaf. Ik denk dat een hvlp een 25 liter compressor in 20 seconden leeg heeft. Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je er maar rekening mee houdt :)

Ik bedoel hier dus absoluut niet mee dat je dure grote spullen nodig hebt, integendeel! Ik bedoel alleen dat de topic-starter wellicht van zijn high-volume pistool even de specs moet opzoeken m.b.t de vereiste luchtaanvoer en anders een gewoon spuitpistool moet nemen en niet een hvlp.

P-Five
20 juni 2010, 00:28
Ik heb even de specs opgezocht van mijn spuitpistool en het is GEEN HVLP.

http://www.msh-cnc.com.tw/product/High_Pressure.htm

Hij staat hier tussen: het is de H905W

leroni
20 juni 2010, 16:07
heelveel verstand heb ik er niet van,
maar een naald van 1.6 is volgens mij veel te groot 1.0 is groot zat voor lakwerk,ik hoop dat je die optie hebt genomen

grondlak en blankelak zal wel gaan , met een gitaar body ben je in 3 seconde klaar. met die 1.6 naald
en je hebt een reuze compressor nodig
ik denk dat die eerder voor auto's of ander groot werk is bedoeld.

ik zou de spuit proberen te verkopen, een victor minijet ongever 100 euro of een sata als je meer geld hebt, een een bouwmarkt compressor,
wel wenselijk is een vochtfilter er bij te kopen.
reduceren naar 2 bar en t spuit goed, ongeveer 1 minuut en tank is leeg, maar dan heb je ongeveer 1 laag er op dus dat werkt wel.

P-Five
20 juni 2010, 21:13
Ik heb de spuiten via STEWMAC gekocht. Verwacht dat die er wel kijk op hebben maar ik kan me vergissen...

gengar
20 juni 2010, 22:00
Klopt theoretisch wel Marco, maar ik heb de ervaring dat je toch in redelijk korte 'pozen'spuit, als je dan een compje hebt die 300 doet dan kom je er al mee weg.

De lakken zijn 'ontworpen' voor een 1,5 spuit met 20 graden celcius. Het zijn inderdaad autolakken en ik vind zo'n spuitopening dan ook veel te groot voor een gitaar. Ik spuit zelf met een klein spuitje met een 1.0 en dat gaat prima. Ook met mijn airbrushpistool spuit ik gewoon die autolak in de normale aanbevolen dikte met een 0.7 mm nozzle. En kleiner is denk ik ook nog best wel mogelijk, misschien klein beetje dunner maken maar ik verwacht geen probleem.

Moet binnenkort weer eens bij je komen kijken Marco!

grz uit Deurne