PDA

View Full Version : Loadbox en weerstand vraagje



yhcmarc
17 juni 2010, 10:58
Hey daar,

Ik heb even een vraagje over een loadbox en cab weerstand. Ik heb o.a. een Ampeg V4, echter, de hoogste uitgang mogelijkheid is 8Ohm. Nu wil ik hem eigenlijk wel eens een keer proberen op mijn oude marshall cab, echter die is 16Ohm. Ik heb ook een weber mass 100 met variabele weerstand. Zou het schadelijk zijn als ik de mass100 op 8Ohm zet als weerstand op de amp en er dan een 16Ohm cabinet aan hang?

thnx

HaroldA
17 juni 2010, 11:20
Je kunt ook 4 Ohm van de Marshall maken door 'm anders te bedraden...

yhcmarc
17 juni 2010, 11:24
Zou idd kunnen, maar dat wil ik niet. Aangezien ik die kast ook gebruik met mijn JCM800 die ik het liefste op 16Ohm gebruik en met mijn Ampeg VL1002 die momenteel alleen maar op 16Ohm werkt. Om een of andere vreemde reden valt die uit na een minuut of 10 op 4 of 8 Ohm. Een schakelaar zoals bij de nieuwere 1960kasten is evt. een optie, al houd ik deze kast liever zoals die is.

HaroldA
17 juni 2010, 11:28
OK, ik heb een keer een soortgelijke vraag gesteld in het Impedantie FAQ topic, maar ik heb net gekeken of er nieuwe berichten zijn dus kan nu niet zoeken.

Het ging om mijn Koch Loadbox die 8 Ohm is en m'n cab was 16. Misschien dat jij 'm wel terug kan vinden?

yhcmarc
17 juni 2010, 12:23
Zou er trouwens een redelijke makkelijke manier zijn om een switch in die cab te bouwen zodat ik van 4 naar 16ohm kan switchen?

HaroldA
17 juni 2010, 12:35
Zou er trouwens een redelijke makkelijke manier zijn om een switch in die cab te bouwen zodat ik van 4 naar 16ohm kan switchen?

Jep... Alleen kan ik er even geen schema van vinden ;)

Het komt er op neer dat je zo'n Marshall jack plate neemt maar dan zonder mono/stereo switch. 1 gat voor 4 Ohm, 1 gat voor 16 ohm...

yhcmarc
17 juni 2010, 12:44
Ik denk dat ik al iets gevonden heb: http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html -> Mono, Switchable Impedance. Ik snap alleen even niet helemaal hoe je die switch nu moet solderen.

G.G.
17 juni 2010, 12:59
Ik denk dat ik al iets gevonden heb: http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html -> Mono, Switchable Impedance. Ik snap alleen even niet helemaal hoe je die switch nu moet solderen.

DPDT switch heeft 2 rijen van 3 polen:

1 4
2 5
3 6

In de ene stand is 2 met 1 verbonden en 5 met 4 en in de andere stand is 2 met 3 verbonden en 5 met 6:

1 4
/ /
2 5
X X
3 6

andere stand:

1 4
X X
2 5
/ /
3 6

Hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf.

HaroldA
17 juni 2010, 13:09
Hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf.

Zou je dat ook zonder DPDT uit kunnen voeren, dus 1 gat voor 4 Ohm en 1 voor 16?

Stereo in een 4x12" zonder tussenschot en met een afstand van ~2cm tussen de speakers is toch onzin.

yhcmarc
17 juni 2010, 13:11
stereo heb ik idd ook helemaal niet nodig. Ik heb in mijn andere cab zo een marshall mono/stereo switch laten bouwen, maar volgens mij moet het idd ook simpeler kunnen. Ik meen me iets te herinneren dat het ook met 2 stereo inputs kon. Je moet ze dan alleen niet tegelijk aansluiten ;)

yhcmarc
25 juni 2010, 10:50
Sorry voor de bump, maar ik wil er toch even op terug komen. Wie weet hoe je een cab met 2 inputs moet bedraden (zonder schakelaar) om aan de ene input 4Ohm en de andere 16Ohm te hebben zoals bv. bij de Koch cabinetten. thnx.

Chris Winsemius
25 juni 2010, 10:51
Sorry voor de bump, maar ik wil er toch even op terug komen. Wie weet hoe je een cab met 2 inputs moet bedraden (zonder schakelaar) om aan de ene input 4Ohm en de andere 16Ohm te hebben zoals bv. bij de Koch cabinetten. thnx.

is (dacht ik) op de Celestion site te vinden, moet iig. op internet staan

Nielsje
25 juni 2010, 10:51
Ik weet dat wel.

yhcmarc
25 juni 2010, 11:06
@chris: Daar had ik al gekeken, en vele andere sites, maar in die schema's zit altijd weer schakelaar voor ook 2x 8Ohm, dat is voor mij helemaal niet interessant.

@nielsje: enlighten me ;)

Nielsje
25 juni 2010, 11:09
Ja, je kan het wel gewoon op het internet vinden hoor.
Volgens mij heeft Nico het ook wel eens uitgetekend.
Als je het echt niet kan vinden, dan teken ik het dit weekend wel even uit, moet nu toch écht even leren, anders had ik het nu wel getekend/opgezocht.