PDA

View Full Version : Ambience opnemen (live)



vincent136
17 juni 2010, 10:33
Hoi,

Als ik bij een van onze gigs het zaalgeluid op een juiste manier wil opnemen, hoe plaats ik dan mijn (2) mics?

1. achter in de zaal, een links in de zaal en rechts in de zaal, gericht op het podium
2. achter in de zaal, naast elkaar, de rechtse mic naar links gericht en de linkse mic naar rechts gericht
3. Voor in de zaal, ook links en rechts in de hoek, gericht op het publiek
4. Voor in de zaal, maar ook naast elkaar en dan naar links en naar rechts gericht

Wat is het handigste? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

lindstrom
17 juni 2010, 11:10
achterin de zaal richting het podium lijkt me het handigst.. alleen zou ik de gevoeligheid zodanig houden dat het geluid dat wat van het podium komt niet overheerst..

HaroldA
17 juni 2010, 12:15
Vaak zie je ze naast de PA speakers vooraan het podium staan. Ik denk dat dat ook de enige plaats is waar het kan om fase problemen met het geluid wat van de PA af komt te voorkomen.

dennis_rhcp
17 juni 2010, 12:45
de mic's die vooraan naast de PA staan is meestal voor bands die met in ear monitors spelen zodat ze ook een beetje reactie van het publiek hebben. (ten minste dat heb ik zo bij luxor ervaren) voor opnames die ik maak in luxor zet ik 2 mic's vanaf FOH gericht naar het podium, ik weet niet ofdat het fase technisch het beste is maar het klinkt wel goed in mijn oren.

gr dennis

bert k
17 juni 2010, 12:55
Als je bij het plafond kan komen is een mooie opstelling ook in het midden boven de zanger, zo hoog mogelijk, en dan in een X-Y opstelling of een ORTF, dan heb je de mics lekker dicht bij elkaar en zo min mogelijk overspraak van de PA speakers.

Ries89
17 juni 2010, 16:35
Maar wil je de ambiance of de zaalmix in de zaal opnemen? Als het om ambiance gaat (applaus, reacties publiek e.d.) is ergens naast de luidsprekers, een beetje de zaal ingedraaid een goede plek. Dit word inderdaad ook gedaan om een band met in-ears de reacties uit de zaal te laten horen.
Als je de zaalmix in de zaal op wilt nemen zou ik voor een XY bij (net voor) de foh gaan.

vincent136
20 juni 2010, 22:01
Als je bij het plafond kan komen is een mooie opstelling ook in het midden boven de zanger, zo hoog mogelijk, en dan in een X-Y opstelling of een ORTF, dan heb je de mics lekker dicht bij elkaar en zo min mogelijk overspraak van de PA speakers.

Dat heb ik inderdaad toegepast, en dat beviel goed. In de kroeg (cafe De Amer, bekend hier?) hing standaard al aan het plafond een mic houder waar ze de ambience mee opnamen en daar heb ik ze in een ORTF opstelling geplaatst. Prima opname!