PDA

View Full Version : Bouwpakket amp



driesp
16 juni 2010, 20:47
Hallo,

Ben hier weer terug. Zit er al lang op te denken om m'n huidige amp (vox vt30) eens te vervangen door iets nieuws. Speel op een Gretsch duo jet reissue en hou van het laag overstuurd allombekende marshallsound. Natuurlijk is dit niet echt te bereiken, maar iedereen verlangt er toch naar.

Hou ook wel van mooie cleans, en ook wel van de sound van (licht) overstuurde fender buizenamps. Daarom had ik eerst de blues Jr. op het oog, om toch een stap voorwaarts te nemen t.o.v. de Vox. Maar loop nu te denken, die blues jr. zal dan later toch vervangen worden door iets nieuws, omdat 'k gewoon altijd zal blijven zoeken naar die sound in m'n hoofd, dat weet ik van mezelf.

Heb er dus zitten op denken om me een bouwpakket amp ( á la plexi clone ) aan te schaffen, omdat 'k dan in mijn opzicht een kwalitatief goede amp heb, zónder een PCB en dergelijke digitale rommel.

Kan iemand me daar suggesties in geven, welke ervaring je al hebt bv bij een bepaalde locatie? Want zit er nu niet op te wachten om een grote smak geld bij een onbekende firma te storten.

Alvast bedankt,
Dries

Thiez
16 juni 2010, 20:54
Zijn hier aardig wat bouwpakketjes van www.musikding.de.

Dit zijn bouwpakketjes van madamp. Als je beetje zoekt in zelfbouw topic op A15MK2 of M15MK1 ofzo vind je wel topics hierover denk ik.

driesp
16 juni 2010, 20:58
Zijn jullie er niet bang van om in duitsland te bestellen? Zou kwalitatief dan natuurlijk wel goeie parts willen. de board assembleren is geen probleem, heb ervaring met electronica.

Had gedacht aan 'n 25/40W max kit.

bass blom
16 juni 2010, 21:19
ik heb net een TAD JTM45 kit besteld bij nico verduin :cheerup:

http://www.verelec.com

driesp
16 juni 2010, 21:25
Dat zou ook een optie zijn !
Volgens hun alleen te assembleren door ervaren amp bouwers, maar heb ik dan onvoldoende kennis, als ik alsnog goed met een soldeerbout overweg kan, en goed schema's kan lezen?

bass blom
16 juni 2010, 21:39
Dat zou ook een optie zijn !
Volgens hun alleen te assembleren door ervaren amp bouwers, maar heb ik dan onvoldoende kennis, als ik alsnog goed met een soldeerbout overweg kan, en goed schema's kan lezen?

voor mij is het ook een gok, heb het nog nooit gedaan :crazyhappy:

nickofzo
16 juni 2010, 21:42
en als t niet lukt:P?

dan ken je vast iemand, hehe

edit: ik gaf al antwoord denkik op mijn eigen vraag..

wel een dure gok dan btw:P

bass blom
16 juni 2010, 21:50
nou, wat heet niet lukken :D
nico is goed aanspreekbaar ;)

Thiez
16 juni 2010, 21:52
@ Driesp: bij nico is het zeker een goede service. en mocht het nodig zijn geeft hij goed advies en hulp. Het gaat er voornamelijk om dat je veilig weet om te gaan met de spanningen (en natuurlijk de dodelijk stroom die daarbij hoort) in een buizenversterker.
Het in elkaar zetten van het pakket zal vast wel lukken als je soldeer ervaring hebt en mocht je vragen hebben kun je ze hier altijd stellen. Nico zit zelf ook hier op het forum en die is meestal niet te beroerd om te reageren. (ben zelf ampje aan het bouwen uit eigen onderdelen volgens schema van www.ax84.com maar dat valt toch ff tegen. Daar komt aardig wat rekenwerk bij kijken. En ook hier helpt nico me erg goed mee, wat ik erg op prijs stel. Heb al een paar keer gedacht van waar ben ik aan begonnen maar ik moet en zal dat ampje afmaken en dan waarschijnlijk nog beginnen aan een volgende ook ooit :P )

@ bass: tof dat je pakketje hebt besteld! je gas toch niet kunnen onderdrukken? haha

Mitch
16 juni 2010, 21:58
Ik heb een aantal zelfbouw of kit-amps gehoord of bespeeld. Een paar Ceriatones en een enkele Vernet (Ceriatone basis met wat tweaks van en opgebouwd door Vernet). De Plexi 20, 50, 100 waarbij ik de 100 wat lekkerder vond. De 50 en 20 waren wat minder gedefinieerd en hadden wat minder ballen dan de grote voorbeelden van Marshall. De enige kit-amp die ik gehad heb was een TAD JTM45. Qua geluidskwaliteit zat -ie op het niveau van de jaren 90 JTM45s van Marshall (te clean en niet los genoeg) maar wel dik van klank. Veel punch maar eigenlijk pas lekker klinkend op standje 'net iets te hard'. Leuke brulboei maar toch best wel een one-trickpony. Kanalen doorlussen en blenden naar smaak. Samenwerking met pedalen was niet geweldig wat je door het cleane karakter eigenlijk wel nodig hebt dus hij mocht weer gaan.

bass blom
16 juni 2010, 22:06
@ bass: tof dat je pakketje hebt besteld! je gas toch niet kunnen onderdrukken? haha

inderdaad, mijn 212 cabje wordt zo mooi, daar moet een bijpassende amp bij :D
en ik zat er al een tijd daarvoor ook al aan zo iets te denken.
ik heb er meteen de nodige extra spulletjes bij besteld voor een master volume.

Mitch
16 juni 2010, 22:18
Een mastervolume op een JTM? Ik was zo eigenwijs om tegen technisch advies in er toch één te nemen maar inderdaad, het wordt er alleen maar doffer en levenlozer van. Werkt bij lange na niet zo lekker als op een plexi of een Vox.

Fireburst
16 juni 2010, 22:19
Geen ervaring mee, maar wel veel goede reviews over gelezen :
http://www.ampmaker.com/home-1-0.html

Overigens, in je openingspost praat je o.a. over Fender clean en Marshall scheur : misschien eens kijken in Rivera hoek ?

bass blom
16 juni 2010, 22:19
tja, ik zie wel, anders zet ik hem gewoon vol open :D

driesp
16 juni 2010, 23:43
Er is in feite geen erg mooie clean nodig, als ik er eentje zou willen zelf bouwen, zou het een scheur mogen amp zijn. Daarmee bedoel ik geen zware overdrive, maar gewoon sublieme.

Ook moet het geen "slaapkamervolume" amp zijn, het mag redelijk hard gaan. Zal hem gebruiken op repetities en jams. Zulke ams horen niet in de slaapkamer imo.

M'n oog is wel gevallen op zo'n JTM45 clone, en de 18 watt TMB EF86 van Ceriatone. Als je die parts zelf samenstelt, komje dan ook zo duur uit? M.a.w., wat maakt die kits zo duur, de lampen, de behuizing ( mag eventueel zonder ), of de transformatoren?

^smurf
17 juni 2010, 07:15
Grootste kosten van een amp zijn de transfo's, chassis, behuizing en de lampen.
En wat betreft die 18watter, als je nog enigszins een cleane sound wilt hebben op hoog volume, ga je er hiermee niet komen. Dan zou ik eerder voor de 36 watt versie gaan.
(Heb ik zelf ook gedaan, zelfbouw 18 watter omgebouwd naar 36 watt.)

guitarguru
17 juni 2010, 09:12
Ik heb een aantal zelfbouw of kit-amps gehoord of bespeeld. Een paar Ceriatones en een enkele Vernet (Ceriatone basis met wat tweaks van en opgebouwd door Vernet). De Plexi 20, 50, 100 waarbij ik de 100 wat lekkerder vond. De 50 en 20 waren wat minder gedefinieerd en hadden wat minder ballen dan de grote voorbeelden van Marshall. De enige kit-amp die ik gehad heb was een TAD JTM45. Qua geluidskwaliteit zat -ie op het niveau van de jaren 90 JTM45s van Marshall (te clean en niet los genoeg) maar wel dik van klank. Veel punch maar eigenlijk pas lekker klinkend op standje 'net iets te hard'. Leuke brulboei maar toch best wel een one-trickpony. Kanalen doorlussen en blenden naar smaak. Samenwerking met pedalen was niet geweldig wat je door het cleane karakter eigenlijk wel nodig hebt dus hij mocht weer gaan.

@Mitch: waarom zou een PPI Mastervolume niet goed werken op JTM'45's? Qua circuit lijkt hij toch veel op een Plexi, waar het wel goed op werkt?

G.G.
17 juni 2010, 10:15
Zijn hier aardig wat bouwpakketjes van www.musikding.de (http://www.musikding.de).

Dit zijn bouwpakketjes van madamp. Als je beetje zoekt in zelfbouw topic op A15MK2 of M15MK1 ofzo vind je wel topics hierover denk ik.

Ik heb de A15MKII (6V6) en die valt eigenlijk al af als je een Marshall achtige sound zoekt. Ik vind het cleane kanaal meer Fender en het scheurkanaal meer Soldano.

Misschien dat de M15MKI wel wat meer in de buurt komt (EL34).

Mitch
17 juni 2010, 11:06
@Mitch: waarom zou een PPI Mastervolume niet goed werken op JTM'45's? Qua circuit lijkt hij toch veel op een Plexi, waar het wel goed op werkt?

Inderdaad, lijkt veel, maar niet hetzelfde. Frits heeft het me toen uitgelegd maar dat kan ik niet meer reproduceren. De praktijk leerde echter dat -ie keihard gelijkhad :D

Chris Winsemius
17 juni 2010, 11:17
De uiteindelijke geluidskwaliteit op lagere volumes, zowel met als zonder ppmv, is afhankelijk v/h circuit en de uitgangstrafo.

Met een hele goede uitgangstrafo in 'n JTM45 is het imo absoluut mogelijk 'n goed werkende ppmv te laten installeren, bij 'n minder exemplaar en zeker icm. het stock circuit wordt het lastig, modderig, zompig, etc.

Ook in dit geval: som der delen ;)

Puerco
17 juni 2010, 15:30
Buiten het feit wat Chris al aangeeft, dat het heel erg afhangt van de kwaliteit van de onderdelen hangt het ook heel erg af van welke PPIMV je gebruikt.
Er zijn er die je geluid heel erg verkloten maar ook die het grotendeels intact laten. Bij elke PPIMV geld echter dat het effect van de eindbuizen een stuk minder word en de presence regeling grotendeels buitenspel gezet word (minder terugkoppeling).
Een van de betere PPIMV schema's zie je hieronder, komt van het metro forum:
http://metroamp.com/wiki/images/9/93/Lar-Mar_PPI-MV.jpg

driesp
17 juni 2010, 16:04
Zou 'k kijken om die mastervolume er bij te monteren, of een kit zoeken waarin die in het circuit geintegreerd zit?

Is dan 'n mastervolume niet hetzelfde als er een extra drive opzetten, die de voorversterker meer overstuurt?

bass blom
17 juni 2010, 16:34
Een van de betere PPIMV schema's zie je hieronder, komt van het metro forum:


als ik me niet vergist is dat de mod die ik krijg.

alleen krijg ik mijn spullen pas begin augustus hoorde ik vandaag :(

dries.. ebay?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=110544192911&Category=46652&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D1

driesp
18 juni 2010, 11:12
Zal eens rondneuzen. Al zou ik de amp eig wel nog graag samenstellen, 't is ook een hobby ;).

Ben wel nog een beetje aan het twijfelen tussen de 18W en de JTM45 clone. Is een mastervolume een must op die toestellen? Hoorde onlangs op een filmpje een David Bray 50 plexi, en man wat een tone heeft die amp ! Da's wel een beetje wat 'k naar zoek.

http://www.youtube.com/user/DavidBrayAmps#p/u/8/wNZWyFjuNcA

Chris Winsemius
18 juni 2010, 11:13
Hoorde onlangs op een filmpje een David Bray 50 plexi, en man wat een tone heeft die amp ! Da's wel een beetje wat 'k naar zoek.

http://www.youtube.com/user/DavidBrayAmps#p/u/8/wNZWyFjuNcA

Bouw dan AJB 'n 1987 (50 Watt plexi-clone, '68 model).......

driesp
18 juni 2010, 11:20
Wat je hoort in die video, is dat voorversterker oversturing, of hoor je daar de eindtrap oversturen?

Chris Winsemius
18 juni 2010, 18:28
Wat je hoort in die video, is dat voorversterker oversturing, of hoor je daar de eindtrap oversturen?

Oversturing v/e 1987/1959 circuit t/m de fasedraaier.

Meeste vervorming: fasedraaierbuis
Ietsje pietsje vervorming (ietsje meer met booster er voor): 2e preampbuis
Pure eindbuisvervorming: LELIJK

driesp
18 juni 2010, 18:36
Bedankt voor de deskundige uitleg.
Het alombekende 18 watter circuit zal hier niet echt in de buurt komen?

Chris Winsemius
18 juni 2010, 22:56
Bedankt voor de deskundige uitleg.
Het alombekende 18 watter circuit zal hier niet echt in de buurt komen?

Nee, totaal ander circuit......

18 Watter heeft imo veel v/d feel/sound v/e JTM45 maar niet v/e 1987 of 1959, de 20 Watter komt meer in de buurt v/e SuperBass model imo.

Qua "plexi" (lead of superlead 50/100 Watter; de 1987 en 1959 modellen) heb je eigenlijk geen keuze qua bestaande 15-20 Watt Marshall-ontwerpen.

Als je scheur uit de amp zelf wilt gebruiken zonder post pi mv is zelfs een 15 Watter al meestal veel te luid.

driesp
18 juni 2010, 23:28
Deze soundclip is van een David Bray gemodificeerde JTM45 ; http://davidbrayamps.com/mp3s/perchristiananfinnsenJTM45-50.mp3
Komt dit dan een beetje in de buurt, want dacht eigenlijk dat de JTM45 en de 1987x amps waren van dezelfde categorie. Is er veel verschil in voicing, of is het meer het moment van opbreken die verschilt?

Ook hebben de 18W kits meestal een master volume aanwezig, is dit dan van het type post pi?

Bedankt voor uw tijd,
Dries

driesp
20 juni 2010, 13:39
Heb alvast de keuze gemaakt. Het wordt een 18W clone. Maar sta nog voor een twijfel, Tonefactory biedt dezelfde kit aan, volgens het zelfde ciruit en met betere onderdelen, en de kit is serieus lager gerpijsd. De originele ceriatonekit is ook een optie, maar die komt duurder uit.

Wat zouden jullie kiezen?

nico verduin
20 juni 2010, 13:52
Het is een andere kit. Komt uit China.
Dat weet ik, omdat ik de ontwerper ben van dat blauwe bordje:soinnocent::soinnocent:

driesp
20 juni 2010, 18:51
Is het geen kit samengesteld uit hun eigen onderdelen?
Als die uit china komt, zou de keuze echter rap gemaakt zijn.

Btw; welk blauw bordje heb je het over?

Hendriks
20 juni 2010, 19:14
Het is een andere kit. Komt uit China.
Dat weet ik, omdat ik de ontwerper ben van dat blauwe bordje:soinnocent::soinnocent:

Dan kan het niet slecht zijn.

nico verduin
21 juni 2010, 07:44
Is het geen kit samengesteld uit hun eigen onderdelen?
Als die uit china komt, zou de keuze echter rap gemaakt zijn.

Btw; welk blauw bordje heb je het over?
Dat geperforeerde bordje waar de turrets op gezet worden.

driesp
21 juni 2010, 09:49
Ahzo, dat verklaart veel! Bedankt Nico ;)
Dan zal het wss de kit van Ceriatone worden. Zie ook dat bij hun de turret boards al vooraf gemonteerd zijn, klopt dit?
TAD is ook een optie dan..
't is allemaal moeilijk :soinnocent:

E-J
21 juni 2010, 11:06
Ik heb het gevoel dat je op aanname van wat hier gezegd wordt je keuze maakt. Ga eerst testen voordat je wat koopt. Probeer bijvoorbeeld eens Marshall's 1974x. Er staan trouwens op youtube filmpjes van de Ceriatone kloon tegen het origineel. Ceriatone lijkt een stuk helderder te klinken (met dezelfde speaker etc)...

driesp
21 juni 2010, 12:53
Het probleem is dat ik niet echt weet waar een Ceriatone of cloon te testen. Maar uit geluidsfragmenten kan ik toch veel opmaken. Dat van de keuze is relatief, ik weet dat een JTM45 cleaner is, en ze heeft geen mastervolume. De 50W plexi breekt sneller op, maar heeft ook geen MV denk ik. Ook beginnen de grotere kits imo al snel duur worden. De 18W lijkt me hiermee een goede amp, die toch snel genoeg opbreekt. De clean headroom zal dan natuurlijk weer minder zijn, maar het stopt ergens.
Oké ik stel wel een hele hoop vragen, maar ik ben toch graag zeker voor ik 'n smak geld uitgeef aan een zelfbouw amp. Gelukkig heb ik al vele vragen kunnen oplossen door de mensen met wat ervaring hier op het forum.

nico verduin
21 juni 2010, 15:22
Een MV inbouwen bij de kits waar hij niet standaard in zit is zo gedaan hoor.:
- dubbele potmeter
- knopje om op de potmeter te doen
- 2 x 2M2 weerstanden
- stukje afgeschermd snoer.

driesp
21 juni 2010, 16:53
Kan dit ook in een kit verkregen worden, met een klein schema, of moet je dit zelf uitzoeken? Als het echt zo simpel is, weet ik het zelf ook niet meer wat best te kiezen. Heb de amp niet echt nodig voor op slaapkamervolume, maar als ze moet half open staan vooraleer ze opbreekt, komt dit wel lastig.

M'n gretsch heeft ook lage output pickups, maar 'k verwacht geen hoge gain natuurlijk. Wat zouden jullie dan aanraden, de 18W, of iets groters?

nico verduin
21 juni 2010, 18:26
Ik denk dat elke leverancier je wel ff een schematje wil geven. het is het gewone PPIMV schema. Is hier ook al eens neergezet.

Orpheo
22 juni 2010, 01:38
interessant topic :) kleine offtopic hack: ik zit met het idee om een fender twin en een jcm800 te bouwen, in 1 head samen, maar ik heb geeeeen idee hoe zoiets zou moeten werken. iemand een idee? als die 2 dezelfde uitgangtrafo en powertrafo kunnen delen, zou 't denk ik redelijk makkelijk kunnen (7 of 8 eindpitten, 7 of 8 preamp buizen, maar buizen wegen toch geen drol...trafo's en casings wel :P )...


iemand? :)

don marco
22 juni 2010, 01:42
orpheo.. PT en OT gedeeld.. 4 eindflessen, moet ge wel kiezen tss EL34 of 6L6GC..
Dan twin met of zonder reverb en vibrato? Met, dan komt ge op zo'n 7 preampbuizen.. :) Mooie schatting

Maar waarom dat? Zoveel werk ^^

nico verduin
22 juni 2010, 06:47
interessant topic :) kleine offtopic hack: ik zit met het idee om een fender twin en een jcm800 te bouwen, in 1 head samen, maar ik heb geeeeen idee hoe zoiets zou moeten werken. iemand een idee? als die 2 dezelfde uitgangtrafo en powertrafo kunnen delen, zou 't denk ik redelijk makkelijk kunnen (7 of 8 eindpitten, 7 of 8 preamp buizen, maar buizen wegen toch geen drol...trafo's en casings wel :P )...


iemand? :)
Dat gaat wel erg vol raken van binnen.
Verder:
- Laat je alle buizen gloeien tegelijk? Heb je gauw een ampere of 15 nodig voor de gloei. Joekel van een trafo.
- Een set eindpitten aan of beide tegelijkertijd?
En het is de vraag of je een goede PT hiervoor kan vinden die dit allemaal gaat leveren.

driesp
23 juni 2010, 15:20
Zal voor de 18W gaan. De ceriatone kit, zal hem binnenkort orderen. Hopelijk bevalt hij me !